Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Räkkisyntikka johon voi sämpläta soundeja softasynistä?
1
Bitti-Hiisi
19.07.2011 21:29:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro tietäväiset kiipparigurut!
 
Mikä olis järkevin tapa päästä soittamaan softasynillä itse luomiaan "tuhannen layerin" padeja livenä, jos ei halua kantaa läppäriä mukana?
 
Muistelen nähneeni joskus netissä jonkun räkkisynan, mihin pystyi sämpläämään soundeja ulkopuolisista äänilähteistä kosketin kerrallaan. Tietääkö kukaan mikähän aparaatti mahtais olla kyseessä, vai ajaisko joku tavallinen sampleri saman asian?
 
By your command!
18is9
19.07.2011 21:31:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No en kyllä sämplereistä mitään tiedä, mutta ainakin Waldorffin Blofeldilla tuon voi tehdä jos siihen laittaa samplelaajennuksen. Ei varmaan ole kyllä tähän tarkoitukseen mikään optimaalinen vehje, mutta onnistuu kyllä.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
JoKo
19.07.2011 21:48:04 (muokattu 19.07.2011 21:51:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä tahansa samplerilla voi tehdä noin, mutta yksi ongelma kannattaa ottaa huomioon. Jos sulla on siinä soundissa mitään "liikkuvaa" vaikkapa joku LFO:lla tehty juttu, niin kun sä soitat sitä samplerista niin että sävelet eivät ala samaan aikaan niin jokainen tietysti vatkaa omia aikojaan niin kuin olet sen samplen nauhoittanut. Eli käytännössä modulaatioefektit pitää ottaa samplerista ja nauhoittaa synasta ainoastaan se perusääni. Jos alkuperäinen soundi softasynasta on kovin monimutkainen niin toi operaatio saattaa mennä aika hankalaksikin.
 
Puhumattakaan siitä jos se soundi muuttuu sitä mukaan kuinka kovaa painat kosketinta, tällöin joudut samplaamaan jokaisen koskettimen monta kertaa eri voimakkuuksilla ja laittamaan sampleriin velocityarvot koska se soittaa kunkin samplen.
 
Bitti-Hiisi
19.07.2011 23:47:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt itseasiassa löysinkin netistä sen vekottimen, joka aikaisemmin herätti kiinnostukseni: http://www.museresearch.com/products/receptor-features.php
 
Ei se pointti ollutkaan soundien sämpläys kosketin kerrallaan, vaan se, että räkkilaite itsessään voi ilmeisesti soittaa softasynien soundeja, ilman läppäriä.
 
Haku laitteen nimellä näytti tuottavan monia osumia täällä mnetissäkin, joten rupeanpa tutkimaan aihetta tarkemmin.
 
Kiitos silti vinkeistä! :)
 
By your command!
R0IST0
21.07.2011 01:11:19 (muokattu 21.07.2011 01:25:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei kait siinä jos haluaa pistää kolme tonttua räkkipeeceeseen joka on romurautaa viiden vuoden päästä.. vai että "tuhannen layeria" :) luulenpa että 1 tarkkaan valittu VCO riittäs ja kuulostaiski isommalta ku se tuhannen layeria.
 
Casio Man
21.07.2011 16:40:12 (muokattu 21.07.2011 16:40:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Receptori on kyllä aika kallis tietokone.
 
R0IST0
22.07.2011 05:29:26 (muokattu 22.07.2011 05:34:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Casio Man: Receptori on kyllä aika kallis tietokone.
 
kallis, ja rahat menee vieläpä käytännössä pitkällä tähtäimellä kaivoon kun se ei enää pyöritä uusimpia vst-plugareita mutta sadanviidenkympin miniläppäri vm. 2015 hakkaa mennen tullen. periaatteessa kova vehe mut aivan liian kallis. jos on varaa ja huumoria ostaa joka vuosi uus receptori niin siitä vaan.
 
Vessajono
22.07.2011 15:35:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R0IST0: kallis, ja rahat menee vieläpä käytännössä pitkällä tähtäimellä kaivoon kun se ei enää pyöritä uusimpia vst-plugareita mutta sadanviidenkympin miniläppäri vm. 2015 hakkaa mennen tullen. periaatteessa kova vehe mut aivan liian kallis. jos on varaa ja huumoria ostaa joka vuosi uus receptori niin siitä vaan.
 
Entäpä jos ei ole tarvetta käyttää aina juuri niitä uusimpia plugareita? Entäpä jos kaikki eivät yksinkertaisesti halua keikkailla läppärin kanssa? Kyllä mulle ainakin kelpaisi kovasti tämänhetkiset plugarit ja pistäisin Receptorin välittömästi jos ois paalua.
 
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
R0IST0
23.07.2011 04:24:54 (muokattu 23.07.2011 04:33:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Entäpä jos ei ole tarvetta käyttää aina juuri niitä uusimpia plugareita? Entäpä jos kaikki eivät yksinkertaisesti halua keikkailla läppärin kanssa? Kyllä mulle ainakin kelpaisi kovasti tämänhetkiset plugarit ja pistäisin Receptorin välittömästi jos ois paalua.
 
läppäri = tietokone = räkkitietokone. eiks se ole vähän niinku itsensä kusettamista hankkia synamoduulin näköinen tietokone ja laittaa se räkkiin (muutenhan se on sama kuin läppäri+interface mut ei ole näyttöä). samoin itsensä kusettamista on väittää ettei asenna uusimpia plugareita, ne kun soundaa aina paremmalle kuin vanhat. tämän hetkiset plugarit on ihan ok ja hintalaatusuhde on kohdallaan, mut eipä ne vielä soundillisesti korvaa oikeita soittimia. VST on VST ihan sama vaikka se tulis 30 000€:n tietokoneesta.
 
ganesha
23.07.2011 12:28:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R0IST0: läppäri = tietokone = räkkitietokone. eiks se ole vähän niinku itsensä kusettamista hankkia synamoduulin näköinen tietokone ja laittaa se räkkiin (muutenhan se on sama kuin läppäri+interface mut ei ole näyttöä). samoin itsensä kusettamista on väittää ettei asenna uusimpia plugareita, ne kun soundaa aina paremmalle kuin vanhat. tämän hetkiset plugarit on ihan ok ja hintalaatusuhde on kohdallaan, mut eipä ne vielä soundillisesti korvaa oikeita soittimia. VST on VST ihan sama vaikka se tulis 30 000€:n tietokoneesta.
 
nimenomaan. silloin kun itsekin olin vielä PC-käyttäjä, olin hieman vastahankaan läppärin roudaamista keikoille, mut nyt kun olen jo tovi sitten siirtynyt Mac-maailmaan ja keikkaillutkin jonkun verran Macbook Pron kanssa niin oon huomannut että sehän on itse asiassa helvetin kätevää. PC-läppäriä en keikalle ottaisi :)
 
http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
Quru
23.07.2011 12:41:33 (muokattu 23.07.2011 12:41:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olisi Receptorin verran laittaa rahaa, niin varmaankin rakentaisin itse räkkimallisen tietokoneen ja räätälöisin sen puhtaasti omaan käyttööni. Pöytäkonerautaa sisään niin pystyy tarvittaessa päivittämäänkin. Sisälle lisäksi hyvä audiointerface tarpeeksi monella ulostulolla. Etupaneeliin vaikka 8" näyttö, jolla masiinaa pystyisi operoimaan jos tarvetta olisi, esimerkiksi tien päälle ei tarvitsisi ottaa isoa näyttöä mukaan. Kummempia säätöjä etupaneelin kautta ei tarvitsisi keikalla tehdä, kaiken voisi ajaa hyvästä masterkiipparista. Etuina läppäriratkaisuun verrattuna olisi lähinnä se, että kaikki rojut on samassa kotelossa ja räkissä sekä myöhempi päivitettävyys komponenttien osalta. Ja minussa on sen verran insinörtin vikaa, että tuollaisen värkkääminen olisi mukavaa. Jos vain olisi sitä rahaa...
 
E: Miksei PC-läppäriä keikalle?
 
Sakmongkol: Mielestäni johtopäätökseni oli esitettyjen aksioomien valossa täysin looginen. Joka on eri mieltä osoittakoon virheen logiikassani.
R0IST0
23.07.2011 13:22:40 (muokattu 23.07.2011 13:50:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: nimenomaan. silloin kun itsekin olin vielä PC-käyttäjä, olin hieman vastahankaan läppärin roudaamista keikoille, mut nyt kun olen jo tovi sitten siirtynyt Mac-maailmaan ja keikkaillutkin jonkun verran Macbook Pron kanssa niin oon huomannut että sehän on itse asiassa helvetin kätevää. PC-läppäriä en keikalle ottaisi :)
 
MBP + rautaa + muovia on loistava kombo, komppaan täysin.
 
Quru:
E: Miksei PC-läppäriä keikalle?

 
ehkä tällä viitataan windows-läppäriin, se on huono idea.
 
---------------------------------------------------------
 
tehdäänpä vielä pari skenaariota:
 
tyyppi A)
 
hankkii receptorin joka maksaa +3000€ (VST-soitin) jolla soittaa tän hetken plugarit mennen tullen mutta viiden vuoden päästä sen käyttöarvo on rajoittunut näihin tän hetkisiin specseihin, siitä eteenpäin receptorin arvo vaan laskee ja laskee ja loppujen lopuksi se on ongelmajätettä.. tai sit sen voi joku poimia satasella ku eihän sillä voi soittaa ees mitään nykyplugareita ja ku ei se ole edes oikee soitin.
 
tyyppi B)
 
hankkii käytetyn MBP:n 500€ + käytetyn SH-2000:n 500€ (eli oikean läppärin ja oikean soittimen). mäkillä soittaa tän hetken plugarit mutta viiden vuoden päästä kun se ei enää taivu, sillä on edelleen olemassa jonkilainen "mäkkiarvo" ja siitä saa vielä jotain takaisinkin. sen sijaan SH-2000:n hp on hieman noussut koska sen keräilyarvo on kasvanut. joku poimii sen mäkin kahdella sadalla ja ostaa SH:n 800€:lla
 
A kulutti aika paljon rahaa B kompensoi kulunsa. molemmat soitti samoja plugareita keikalla paitsi B surffaili mäkillä keikkojen välissä ja sai soitella oikeella vintagesoittimilla sen lisäksi, joten B:n soundikin oli vielä kokonaisuudessaan parempi.
 
Murgo
23.07.2011 13:36:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaksaakohan joku miniläppäri pyörittää plugareita? Sellainen vain 1 unitin räkkivetolaatikkoon velcrolla kiinni, kamoja keikalla kasatessa vetää sen ulos, avaa näytön ja käynnistelee softat, sitten laatikko kiinni.
 
Taitaisi kyllä täysikokoinenkin läppäri mahtua 1U räkkilootaan jopa interfacen kanssakin, jäähdytyksestä vain pitäisi huolehtia jollain aukoilla tai mahdollisesti jopa tuulettimella. Kaatumistilanteessa lienee ihan yhtä kusessa koneesta riippumatta joten joku varasysteemi, esim. hardwaresyntikka, josta tarvittaessa saa edes sinnepäin olevat äänet saattaisi olla paikallaan. toisaalta jos kone on omistettu vain ko. käyttöön ja siinä on minimimäärä tavaraa eikä nettiliittymää sekä tietenkin sopivat asetukset niin taitaa PC:kin olla siinä tilanteessa kohtuullisen stabiili.
 
Itse asiassa taitaisi onnistua niinkin että systeemi käynnistyessään lataa automaattisesti käytettävät softat jolloin pelkkä virtanapin painaminen riittäisi?
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
R0IST0
23.07.2011 13:51:55 (muokattu 23.07.2011 14:07:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Jaksaakohan joku miniläppäri..
 
oon koittanu tuota asuksen miniläppärillä ja tulos oli vähän niin ja näin, ehkä yhtä kevyttä plugaria kerrallaan jaksaa mut eihän se livetilanteessa oikein ole käytännöllistä, varsinkin jos se sun läppäri on vielä piilossa jossain laatikossa pois ihmisten silmistä. hanki suosiolla MPB. ei tartte piilottaa johonki laatikkoon, ei tartte huolia kaatuiluista tai kuumentumisista. ei tartte backupeja. teho riittää vielä pitkään. plussien lista on loputon.. eikä ne niin kalliita ole, sitäpaitsi käytetty mäkki on turvallisempi hankinta kuin tuliterä PC. hopeisesta omenasta tms. vaan katteleen halpoja unibodyja.
 
muutaman vuoden päästä tää VST- soittaminen menee jännäksi kun jollain sokkarin tarjouksesta poimitulla satkun miniläppärillä pyörii samat systeemit ku tän hetken tykeimmillä studiokoneilla.
 
Quru
23.07.2011 14:27:02 (muokattu 23.07.2011 14:27:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin sitä minä ihmettelen, että miksei winukka-läppäriä kantsi ottaa keikalle? Joo, mulla on mäkki ja silleen, mutta ihan yhtä hyvin uskaltaisin ottaa keikalle mukaan musakäyttöön optimoidun winkkariläppärin. Ei kai kukaan oikeasti vertaa musakäytössä Macbook Prota ja jotain markettiasusta/aceria/hp:ta? Winukkaläppäreitä kun on muitakin kuin ne viidensadan halpikset.
 
Sakmongkol: Mielestäni johtopäätökseni oli esitettyjen aksioomien valossa täysin looginen. Joka on eri mieltä osoittakoon virheen logiikassani.
limonaati
26.07.2011 15:41:34 (muokattu 26.07.2011 15:41:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös Nord Wave taivu tälläiseen käyttötarkoitukseen? Räkkiin sitä ei toki saa.
 
Tässä mainosvideossa jonkun hipsteribändin kosketinsoittaja selostaa, kuinka selviää keikoilla pelkällä wavella johon on sämplätty tarvittavat soundit: http://www.youtube.com/watch?v=uu7jozrEt2g
 
JPQ
26.07.2011 17:07:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

limonaati: Eikös Nord Wave taivu tälläiseen käyttötarkoitukseen? Räkkiin sitä ei toki saa.
 
Tässä mainosvideossa jonkun hipsteribändin kosketinsoittaja selostaa, kuinka selviää keikoilla pelkällä wavella johon on sämplätty tarvittavat soundit: http://www.youtube.com/watch?v=uu7jozrEt2g

 
Mä en tiedä mutta mielikuva että erästä Waldorfia rajatumpi muisti. et hintakin on kovempi mutta tuo ainoita syniä jotka raudan puoilella enään valuttaa yhtään kuolaa.
Siis uusista laitteista.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «