Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Demojen kevyt "kotimasterointi" eli softat jne.
1
Juutas
24.07.2011 11:18:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
 
tuolla faqeissa löytyy varsin mukava ketju masterointiin kotidemotasoa vakavammin suhtautuville, mutta olisi kiva kuulla vinkkejä siihen miten kotidemoja voisi parannella pienellä vaivalla ja vähäisellä ammattitaidolla. Tarpeen EI ole tehdä mitään ammattitason ääntä, vaan puhtaasti siistiä lopputulosta mahdollisimman miellyttäväksi mahdollisimma vähällä vaivalla. Mitä ILMAISIA ohjelmia voisi käyttää ja miten päästä tähän lopputulokseen mahdollisimman helposti?
 
Tietenkin joku voi ajatella, että tarvitseeko tällaisia kotidemoja edes masteroida ollenkaan, mutta ajattelin nyt kokeilla mitä iloa siitä olisi, jos joku auttaisi alkuun. ;)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Quru
24.07.2011 20:12:23 (muokattu 24.07.2011 20:12:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: Ei mitään, en lukenut kunnolla ja olin kyyninen.
 
Sakmongkol: Mielestäni johtopäätökseni oli esitettyjen aksioomien valossa täysin looginen. Joka on eri mieltä osoittakoon virheen logiikassani.
Kalmo
25.07.2011 09:46:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin väljään kysymykseen vastaaminen vaatisi niin paljon kirjoittamista, etten jaksa eikä aika riitä. Enkä muutenkaan ole mikään expertti.
 
Pikamuffinsiresepti, joka ei ole vastaus elämän tarkoitukseen, vaan esimerkki usein käytetystä:
 
Ennen viimeistelyä laita jo miksauksessa ainakin skitoille ja laululle High Pass EQ johonkin 150 Hz tienoille. Jos mukana on urut tai piano niin sille sama juttu, tai ainakin vaimenna alle n. 200 Hz ääniä, etteivät ne puurouta bassoskittaa.
 
Laita Master Busiin (tai jos haluat viimeistellä exportatun stereoraidan, niin sille)
vaikkapa efektiketju:
 
EQ, kompressori, EQ, limitteri
 
Ensimmäiselle EQ:lle laita Low Cut 40 hertsiin ja jos siltä tuntuu, niin jotain korostusta tai dippiä ylemmäs, tapauksesta riippuen.
 
Kompressorina voit käyttää multiband-kompuraa tai yksialueista. Multibandeista saattaa löytyä myös valmiita esivalintoja esim. otsikolla "Rockband" tms.
Multibandia käytettäessä: alaäänet kaipaavat usein kompressointia enemmän, kuin ylemmät.
 
Toisella EQ:lla korjaat niitä mahdollisia yllätyksiä, jotka kompressori aiheuttaa (esim. keskiäänien voimistuminen saattaa työntää ylä-äänet taustalle, joten jonnekin
vaikkapa 7-12 kHz:n kieppeille voi tarvita "ilmaa" eli heleyttä.
 
Limitterillä nostat raidan tason -1-3 dB:n tienoille.
 
www.kvraudio.com -sivustolta löydät efektejä, niin ilmaisia kuin maksullisiakin.
Kjaerhusin ilmainen Classic-sarja oli pidetty, mutta firma poistui markkinoilta. Muuten en oikein tunne tuota ilmaistarjontaa.
 
Izotope Ozonen "Mastering Guide" on hyvää luettavaa, vaikkei Ozonea omistaisikaan.
 
Pikakeino saada hyvät efektit halvalla: Etsi jostain isosta kaupasta (olen nähnyt esim. Citymarkettien ja Prismojen lehtihyllyssä) Computer Music-lehti. Sen kansi DVD:llä on erinomainen kattaus efektejä, softasyniä yms.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Juutas
25.07.2011 13:14:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Pikamuffinsiresepti, joka ei ole vastaus elämän tarkoitukseen, vaan esimerkki usein käytetystä
 
Kiitosta vaan - tällä pääsee alkuun! ;)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
MadMatt
25.07.2011 13:49:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntele sitten masterointeja mahdollisimman monella erilaisella värkillä. Hifi-stereot, automankka, tietokone yms. ja vertaile tulosta referenssilevyihin. Kun soundi on kaikista äänilähteistä suht terve ja erotteleva eikä mitään häiritseviä korostuksia esiinny ollaan jo pitkällä...
 
varakeef
25.07.2011 17:17:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kjaerhusin Classic Master Limiter. Siinä on yksi säätö, kovemmalle. Terve plugari kertakaikkiaan.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
jhakwe
25.07.2011 18:43:55 (muokattu 25.07.2011 18:45:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarpeen EI ole tehdä mitään ammattitason ääntä, vaan puhtaasti siistiä lopputulosta mahdollisimman miellyttäväksi mahdollisimma vähällä vaivalla. Mitä ILMAISIA ohjelmia voisi käyttää ja miten päästä tähän lopputulokseen mahdollisimman helposti?
 
Tekemällä sen miksausvaiheessa. Jos puuhastelet omien demojesi parissa, sinulla on niinsanotusti kaikki avaimet käsissä, sillä voit korjata ongelma-alueet miksausessa. Masteroidessa se ei ole millään tavalla helpompaa. Olen vakaasti sitä mieltä, että kotidemojen "masterointiin" (mikäli, kuten sanoit, ei kaivata ammattitason jälkeä) riittää täysin mainiosti EQ ja limitteri. Näitä löytyy sitten ilmaisina rutosti. Tyyppää vaikkapa Voxengo Elephantia.
 
Sitten kun tarvitaan sitä ammattitason masterointia omiin tuotoksiin, otetaan yhteyttä ammattilaiseen. Yhteystiedot löytyvät allekirjoituksesta, höhöhö :)
 
http://www.tainted-studio.com/ - Miksausta ja masterointia.
Kalmo
26.07.2011 09:25:58 (muokattu 26.07.2011 09:34:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhakwe: Tekemällä sen miksausvaiheessa. Jos puuhastelet omien demojesi parissa, sinulla on niinsanotusti kaikki avaimet käsissä, sillä voit korjata ongelma-alueet miksausessa. Masteroidessa se ei ole millään tavalla helpompaa. Olen vakaasti sitä mieltä, että kotidemojen "masterointiin" (mikäli, kuten sanoit, ei kaivata ammattitason jälkeä) riittää täysin mainiosti EQ ja limitteri. Näitä löytyy sitten ilmaisina rutosti. Tyyppää vaikkapa Voxengo Elephantia.
 
Sitten kun tarvitaan sitä ammattitason masterointia omiin tuotoksiin, otetaan yhteyttä ammattilaiseen. Yhteystiedot löytyvät allekirjoituksesta, höhöhö :)

 
Voxengo Elephant maksaa yli sata dollaria, eli ei ihan ilmainen.
 
Tässä linkki Wavosaurin sivuille, joilla on lisää linkkejä eri VST:hin. Onhan ainakin jonkinlainen esivalinta tehty, ettei tarvitse KVRaudion mielettömästä määrästä lähteä kokeilemaan. Uskoisin, että tällä sivulla esitellyt ovat kaikki ilmaisohjelmien paremmasta päästä. Tosin siellä on vielä mukana noita Kjaerhusin Classic-sarjan juttuja, joiden omat sivut suljettiin yli vuosi sitten.
 
http://www.wavosaur.com/vst/limiter-plugins.php
 
Et ole kertonut, käytätkö 32 vai 64 bitin käyttistä. Kaikki vanhat plugarit eivät välttämättä toimi 64 bit ympäristössä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
jhakwe
26.07.2011 13:10:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Voxengo Elephant maksaa yli sata dollaria, eli ei ihan ilmainen.
 
Kappas, näin onkin. Tais sekottua johonkin, siitä on muutama vuosi kun VST-maailmassa olen pyörinyt :)
 
http://www.tainted-studio.com/ - Miksausta ja masterointia.
Juutas
26.07.2011 17:22:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhakwe: Tekemällä sen miksausvaiheessa. Jos puuhastelet omien demojesi parissa, sinulla on niinsanotusti kaikki avaimet käsissä, sillä voit korjata ongelma-alueet miksausessa. Masteroidessa se ei ole millään tavalla helpompaa.
 
Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta mun mielestä on mukava hoitaa miksaus siihen kuntoon kuin taidot riittää ja sen jälkeen exportata se stereoraidaksi ja jättää pariksi päiväksi hautumaan. Sen jälkeen on mukava syöksyä uudella innolla tekemään ne viimeiset viilaukset "masteroinnissa". Niin ja kun miksatessa "kaikki vaikuttaa kaikkeen", niin yhtä stereoraitaa työstäessä keinovalikoima muuttuu mukavan suppeaksi ja hallittavaksi, jolloin se "pieni hienosäätö" tuntuu jotenkin iisimmältä. Mutta miksaus tietysti tehdään sitä ennen niin hyvin kuin mahdollista! :)
 
Kalmo: Et ole kertonut, käytätkö 32 vai 64 bitin käyttistä. Kaikki vanhat plugarit eivät välttämättä toimi 64 bit ympäristössä.
 
Käytän perus 32-bittistä ja useimmat plugarit näyttäisivät pelaavan moitteetta.
 
Sitten taas "aloittelijakysymys" eli kärsivällisyyttä pyydän: onko Sonarissa (jota nyt sitten olen käyttänyt miksauksen ohella myös tuohon masterointiin kun muutakaan sopivaa softaa ei ole käsillä) mahdollista saada näkyville jonkinlainen graafinen analyysi kappaleessa kulloinkin esiintyvistä taajuuksista tai niiden volyymistä? Tarkoitan siis, että pystyykö mitenkään visuaalisesti näkemään, että millä taajuuksila on milloinkin "tunkua"? Tällaisesta graafista olisi tottumattomamman helpompi nähdä, että mitä taajuuksia sillä EQ:lla lähtee rukkaamaan...
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
jhakwe
26.07.2011 18:01:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta mun mielestä on mukava hoitaa miksaus siihen kuntoon kuin taidot riittää ja sen jälkeen exportata se stereoraidaksi ja jättää pariksi päiväksi hautumaan. Sen jälkeen on mukava syöksyä uudella innolla tekemään ne viimeiset viilaukset "masteroinnissa". Niin ja kun miksatessa "kaikki vaikuttaa kaikkeen", niin yhtä stereoraitaa työstäessä keinovalikoima muuttuu mukavan suppeaksi ja hallittavaksi, jolloin se "pieni hienosäätö" tuntuu jotenkin iisimmältä. Mutta miksaus tietysti tehdään sitä ennen niin hyvin kuin mahdollista! :)
 
Jep, ihan päteviä pointteja, ja toki noin saapi hieman tuntumaa siihen, mikä masterointivaiheessaon mahdollista ja miten :)
 
Sitten taas "aloittelijakysymys" eli kärsivällisyyttä pyydän: onko Sonarissa (jota nyt sitten olen käyttänyt miksauksen ohella myös tuohon masterointiin kun muutakaan sopivaa softaa ei ole käsillä) mahdollista saada näkyville jonkinlainen graafinen analyysi kappaleessa kulloinkin esiintyvistä taajuuksista tai niiden volyymistä? Tarkoitan siis, että pystyykö mitenkään visuaalisesti näkemään, että millä taajuuksila on milloinkin "tunkua"? Tällaisesta graafista olisi tottumattomamman helpompi nähdä, että mitä taajuuksia sillä EQ:lla lähtee rukkaamaan...
 
Tähän löytyypi paljon VST-plugareita. Voxengo Span oli muistaakseni ihan pätevä, ja tämä ainakin oli ilmainen :)
 
http://www.tainted-studio.com/ - Miksausta ja masterointia.
Juutas
26.07.2011 18:50:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhakwe: Tähän löytyypi paljon VST-plugareita. Voxengo Span oli muistaakseni ihan pätevä, ja tämä ainakin oli ilmainen :)
 
Kiitti vinkistä - tuo vaikuttaa pätevältä!
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Kalmo
27.07.2011 09:55:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SONARissa on myös analyysiplugari ainakin Producerissa, mutta en tiedä onko kaikissa versioissa. Voxengo Span on joka tapauksessa erinomainen ja selkeä.
 
Sitten jos haluat investoida tuohon masterointipuoleen, niin Izotope Ozone4 on se juttu kotiharrastajalle. Hinta on jotain vajaan 300 € huippeilla T-Racksin masterointisetti on soundeiltaan kuulemma vähintään yhtä hyvä, ellei parempi, mutta Ozonen helppokäyttöisyys tekee siitä mielestäni ylivoimaisen.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
cosmob83
27.07.2011 13:28:49 (muokattu 27.07.2011 13:30:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla että tämä nyt on itsestäänselvyys, mutta itse ainakin masteroidessa pidän vieressä referenssi raitaa ja kuuntelen omaa ja referenssiä vuorotellen kokoajan. Tämä sen takia että ei sokeutuisi oman raitansa kanssa ja on vähän suuntaan mihin hinkata sitä.
 
Niin ja todettakoon että tämä on sitä kotiharrastelua, ei vakavaa masterointia. :)
 
Edit: Niin ja itse ainakin siitä analysaattorista vertailen oman raidan ylä- ja ala-päitä siihen referenssi raitaan. Keskialue voikin olla vähän vaikeampaa, mutta ylä- ja ala-pää info on hyödyllistä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «