Aihe: Klassinen musiikki muita musiikkityylejä arvokkaampi?
1 2 3 4 546 47 48 49 5054 55 56 57 58
velipesonen
10.03.2011 14:55:02

damn u: En tiedä minäkään mikä on tilanne ollut juuri tuolla Jyväskylässä pruuvivaiheessa, mutta koska myös JT valittiin väliaikaisesti paikkaan niin kaipa se tilanne on aika tasan ollut. Se esimerkki mihin itse viittasin tasapelistä ei ollut tämä Jyväskylän tilanne. Itse tarkoitin sitä että olisi älytön ajatus valita joku lyömäsoitinten äänenjohtajaksi VAIN mediaseksikkyyden perusteella.

Onko tuollaisen asian sanomisessa enää mitään mieltä, tuohan on itsestäänselvyys. Oleellista on mitä pidetään ratkaisevana ominaisuutena eli mihin järjestykseen arvot pannaan. Kyllä mediaseksikkyys voi aivan hyvin mennä soittotaidon edelle niissä kemuissa.

Ja tulihan sitä salaliittotekstiä kun vähän sohaisi!

Jos tyydyt vain taivastelemaan sitä että minä viitsin puhua salaliitoista muttet itse vaivaudu, rivien välistä annat ymmärtää ettei asialla ole merkitystä siinäkään tapauksessa että salaliitot olisivat todellisia.

Sinänsä, ulkomaistaminen ei ole minun mielestäni täysin tuulesta temmattua, onhan siellä Jkl:ssä ranskalainen ylikapukin. Yhteen aikaan oli melkein tapana hakea ylikapelli jostain muualta kuin härmästä, siis noin yleensä ei vain siellä.
Onko tämä sitä suomalaista huonoa itsetuntoa? Haetaan arvostusta kansainvälisyyden kautta ja uskotaan (osittain perustellusti) ettei oma osaaminen riitä vakuuttamaan.

No eihän noita huippukapuja puissa kasva ja sitä mukaa kuin heitä siirtyy ulkomaille, täytyy ulkomailta ottaa tilalle porukkaa. Kyse on myös mediaseksikkyydestä, uskoisin, esimerkiksi Sergiu Comissionan kohdalla saattoi olla.

kuten kirjoitin ja kuten kirjoitit, nuo ulkomaalaistamisajatukset ovat yleensä siellä ravintoketjun yläpäässä.

Minä tarkoitin pakolla kansainvälistämisellä tässä yhteydessä ihan rivimuusikoita, samahan tuo on mistä johtajat ovat. Johtaja on orkesterille eräänlainen käyntikortti ja leima, imagohyöty tai -haitta, ja monet ovat hyödyksi orkestereilleen ihan käytännössäkin eli jaksavat tehdä työtä.

Yleisellä tasollahan tilanne on, että jengi tulee kuuntelemaan kapellimestarin upeaa tulkintaa vaikka esitystä ei olisi harjoiteltu kertaakaan ja kapun huitomisesta ei saa pirukaan selvää. Ehkä siinä on sitten se sähköistävä vaikutus.
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
damn u
10.03.2011 15:25:14 (muokattu 10.03.2011 15:35:41)
"Setan salaliitto! Lyöjille lepakkokiintiöt!"

edit: Orkesterit siirtykööt saksalaisvalmisteisista fagoteista käyttämään
Israeli faggots.
velipesonen
10.03.2011 16:12:22

Hyvähän siinä on lyödä läskiksi koko asia. Heikko esitys!
damn u
10.03.2011 17:08:26
velipesonen: Hyvähän siinä on lyödä läskiksi koko asia. Heikko esitys!

Pahoittelut, minusta nuo sinun salaliittojutut on aina ensin niin hauskoja ja sitten niin tylsiä. Anteeksi että tuhlasin aikaasi.
velipesonen
10.03.2011 17:59:10 (muokattu 10.03.2011 18:17:28)

damn u: Pahoittelut, minusta nuo sinun salaliittojutut on aina ensin niin hauskoja ja sitten niin tylsiä. Anteeksi että tuhlasin aikaasi.

Jaa mitkä salaliittojutut? Sinä aloitit salaliitosta puhumisen. Strategiasi on nykyään yleinen ja se on leimata muita asioita kuin salaliittoja koskevat puheet salaliittopuheiksi, minkä jälkeen voikin sitten sanoa vaikkapa että salaliittopuheet ovat hauskoja siihen asti kun alkavat maistua puulta. Tällä tavalla tyrehdytät asiallisen keskustelun etkä ole ainoa.

Tulet läskiksi lyömiselläsi väittäneeksi tässä mm. ettei mitään poliittista hegemoniaa ole yhteiskunnassa tai kansainvälisellä tasolla olemassa, ettei kulttuurielämä ole koskaan poliittisesti sensitiivinen ja ettei viime kädessä poliitikoista lähtevä hengennostatus vaikuta käytännön toimintaan. Todellisuudessa kuitenkin kysymys siitä, ovatko nämä seikat salaliitoista lähtöisin vai eivät, on täysin toisarvoinen. Näiden lisäksi vielä tulet antaneeksi ymmärtää ettei mitään salaliittoja voi olla olemassa, muuten strategiasi ei voi toimia; olethan oppinut että "salaliitto" on oikeastaan adjektiivi, joka tarkoittaa suunnilleen samaa kuin "järjetön".

Jos keskustelu koskee MYÖS salaliittoja, sen ei tarvitse koskea PELKÄSTÄÄN niitä. Minä en tiedä onko salaliittoja olemassa mutta mielestäni on järkevää olettaa että on koska on olemassa salaseuroja. Jos salaliittoja on olemassa, ne voivat vaikuttaa ratkaisuihin, joilla on poliittinen ulottuvuus. Naisasialla on poliittinen ulottuvuus, homoasialla on poliittinen ulottuvuus, energiantuotannolla on poliittinen ulottuvuus jne. Monella muullakin asialla on, poliittisesta ilmastosta riippuen. Mutta poliittisen ilmaston olemassaolon ilmeisesti kiellät myös.

Olen kuullut muutaman musiikkialalla työskentelevän henkilön puhuvan alalla vaikuttavista salaliitoista ja Heikinheimo puhui aiheesta julkisuudessa asti. Toistan kysymykseni: Ovatko he väistämättä järjiltään jos he semmoista ovat havaitsevinaan? Vai ovatko he vain valhepropagandan uhreja, hyväuskoisia hölmöjä? Ja edelleen: Jos salaliitoista puhuminen olisi pääasiassa propagandan omaksumista, onko tämän propagandan syöttämisen taustalla mahdollisesti salaliitto?
damn u
10.03.2011 18:28:29
velipesonen: Jaa mitkä salaliittojutut?
Sinun kirjoittamasi salaliittojutut ylipäätään, tämä ei ole ensimmäinen kerta. Halusin koettaa lähtisikö se tästäkin.

Olet oikeassa, strategiani on yleinen ja aika harmillinen. Olen itse asiassa monessa suhteessa kanssasi samaa mieltä ja tiedän monista tapauksisa ja käytännöistä joita voisi kutsua salaliitoiksi.

Jotkut asiat on helppo saada näyttämään salaliitolta, vaikka ovat aika arkipäiväisiä työntekijöiden valintaan liittyviä asioita. Tässä Jyväskylän tapauksessa en ole ollut itse osallisena, mutta veikkaan että olen kuitenkin ollut jossain roolissa osallisena useampaan koesoittoon kuin sinä. Jos kahdesta tasavahvasta valitaan mediaseksikkäämpi, ei kyse ole salaliitosta. Jos huonompi valitaan vaikkapa homouden perusteella, voisi silloin jo olettaa kyseessä olevan salaliitto.
velipesonen
10.03.2011 18:52:17

Tarkoitukseni ei ole ollut yrittää todistaa että jonkin ratkaisun taustalla vaikuttavana tekijänä olisi ollut salaliitto enkä siihen ehkä pystyisikään. Ja vaikka pystyisin, en pystyisi herättämään muunlaista huomiota kuin olankohautuksia, jos ratkaisu on ollut yleisen mielipideilmaston mukainen eikä esimerkiksi sen vastainen.

Päinvastainen esimerkki: Rakennusalalla rehottavasta korruptiosta jauhetaan jauhamasta päästyä ja meno sen kuin yltyy, vaikka varsinainen korruptio silläkin alalla on Suomessa marginaalista. Asiassa nostetaan oikeusjuttuja joillain täysin tulkinnanvaraisilla ja mitättömillä perusteilla koska tiedetään että media on kuumana aiheeseen, sillä vallalla oleva mielipideilmasto on sellainen. Media jauhaa moralistista roskaa usein ilman edes tikkua mistä tehdä asiaa mutta mylly pyörii. On aiheellista olettaa että tuomarit ovat toimineet painostuksen alaisina joissain tapauksissa, ja ainahan on tuomarille helpompaa tehdä langettava päätös jos se edistää hänen oman poliittisen kantansa toteutumista.

Sikäli kuin rakennusalan korruptio on todellisuutta eli äärimmäisen vähän vuonna 2011, voisi puhua salaliitoista. Media kuitenkin välttää tätä termiä jonka se on varannut toimittajien kanssa eri mieltä - ja usein oikeassa - olevien leimaamiseen.

Toisen ääripään politisoituneita aiheita ovat esimerkiksi nais- ja homoasiat. Matti Ahde sai muutama vuosi sitten tuomion kuulopuheiden perusteella ilman näyttöä. Hesari on leimannut joukon kansanedustajia ahdisteijoiksi ja suurin osa kansasta menee hautaan siinä uskossa että he ovat ahdistelijoita. Jos tällaisten asioiden taustalla on salaliittoja, niiden paljastamisesta ei yleensä hyvä seuraa kun ei seuraa yhtään mitään. Radiohiljaisuus, sodankäyntitermiä käyttääkseni.
damn u
10.03.2011 18:54:59
velipesonen: J
Olen kuullut muutaman musiikkialalla työskentelevän henkilön puhuvan alalla vaikuttavista salaliitoista ja Heikinheimo puhui aiheesta julkisuudessa asti. Toistan kysymykseni: Ovatko he väistämättä järjiltään jos he semmoista ovat havaitsevinaan? Vai ovatko he vain valhepropagandan uhreja, hyväuskoisia hölmöjä? Ja edelleen: Jos salaliitoista puhuminen olisi pääasiassa propagandan omaksumista, onko tämän propagandan syöttämisen taustalla mahdollisesti salaliitto?

En voi kertoa ovatko järjiltään kun en tiedä kenestä kyse enkä kiellä etteikö salaliittoja yleisellä tasolla voisi olla olemassa. Kiinnostaisi kuulla millaisia todisteita heillä oli salaliitoista? Kähmintää on aina ja kaikkialla, mutta onko se salaliitto?

Tunnen minäkin monia musiikkialan ihmisiä, jotka näkevät milloin missäkin nimenomaan salaliittoja, yleensä silloin kun heidän omat pyrkimyksensä ovat menneet pieleen. Salaliittoa on myös helppo syyttää kun ei muuta keksi. On myös helppo syyttää salaliiton kyseenalaistajaa propagandan levittäjäksi (joka voi vaikka itse kuulua salaliittoon).

Työnhakutilanteissa tulee helposti kaikenlainen kähmintä mieleen, varsinkin Suomen kokoisessa maassa jossa melkein kaikki tuntevat toisensa ja ovat toistensa oppilaita tai opettajia tai kollegoja. Jos jonkun oppilas saa paikan ja toisen ei niin silloin se voi olla jonkun mielestä salaliitto.

Aivan varmasti jossain tasolla ravintoketjua on ideologisena taustana se, että monikansallisuus on hyvästä. Haluaisin silti nähdä todisteet siitä että on olemassa joku salaseura joka kattaa orkesterien intendentit, kapellimestarit ja muusikot.

Laulajat ovat yleensä tässä salaseurojen verkossa heikommalla kuin soittajat, koska pysyviä työsuhteita on vähemmän.
velipesonen
10.03.2011 20:28:55

damn u: En voi kertoa ovatko järjiltään kun en tiedä kenestä kyse enkä kiellä etteikö salaliittoja yleisellä tasolla voisi olla olemassa. Kiinnostaisi kuulla millaisia todisteita heillä oli salaliitoista? Kähmintää on aina ja kaikkialla, mutta onko se salaliitto?

En ole pyytänyt todisteita. Ehkäpä tavallisen kähminnän ja salaliiton rajaa on vaikea määrittää, ellei kyseessä ole selkeästi salaseuran toiminta.

Olisi hauska nähdä uudelleen Neil Hardwickin 90-luvulla Heikinheimosta tekemä haastatteluohjelma, jossa Heikinheimo puhuu mm. näistä asioista ja paljosta muustakin kiinnostavasta. Heikinheimo tuntuu kuitenkin olevan suomalaisen musiikkielämän arka paikka numero yksi vielä toistakymmentä vuotta kuoltuaankin.
ajs
14.03.2011 09:16:44
Sinänsä ihan mielenkiintoista keskustelua, mutta pari viimeistä sivua ei ole liittynyt mitenkään alkuperäiseen aiheeseen. Voisiko orkesterien soittajavalinnoista yms. keskustella omassa ketjussaan?
"Somehow - and this may sound farfetched - I have the feeling that all notes are contained in one." - Roy Buchanan
velipesonen
14.03.2011 10:38:43

ajs: Sinänsä ihan mielenkiintoista keskustelua, mutta pari viimeistä sivua ei ole liittynyt mitenkään alkuperäiseen aiheeseen. Voisiko orkesterien soittajavalinnoista yms. keskustella omassa ketjussaan?

Valitan, ei voi.
megatherium
17.03.2011 17:39:52 (muokattu 17.03.2011 17:44:54)
Käsittääkseni myös joissakin muissa kulttuureissa kuin länsimaisessa tunnetaan oma klassinen taidemusiikkitraditionsa.Eikä laatua ja määrää pidä koskaan sekoittaa keskenään. Mitä suurempi hengentuote sitä harvinaisempi. ja sitä vähemmän ymmärtäjiä. popilla riittää ymmärtäjiä ja kysyntää koska sen herättämä välitön yksinkertaiselle rytmiselle ja melodiselle ainekselle perustuva mielihyvä on sangen konsonoivaa ja tautologista ilman aineiston laaja-alaista kehittelyprosssia.

Musiikin historian tietokirjoissa on se puute että ne eivät useinkaan tietenkin arviojan ja analyytikon linjasta riippuen anna juuri mitään käsitystä olennaisimmasta, musiikin sisimmästä olemuksesta, se jokin joka vaikuttaa kuulijan tunteisiin vaihtelevalla syvyys-ja voimakkuusasteikolla.

Analyysit käsittelevät vain teoksen rekenteellista pintatasoa -ja ilmiötä. toista on jos arvostelija mainitsee teoksen tehneen häneen suuren vaikutuksen kuten melartinin 3. sinfonia, joka tyylillisesti muistuttaa melartinin orkesterinkäsittelyltään suomessa ennen kuuulematonta traumgeschiht-sinfonista runoelmaa, jossa koko jousisto on jaettu kahtia sordinoidun osan lisäksi, nuoreen madetojaan vaikka hän ei osannut selittää miksi mahleriaaninen sankaripaatos vain vetosi häne tunteisiinsa.

tai jos kriitikko toteaa beethovenin ja brucknerin vaikutuksen muovautuneen bengt carlsonin sielussa persoonalliseksi tyyliksi ilman jäljittelyä tai muistumia voidaan hänen loistavat arvostelut saaneen pianotrionsa olla todella hyvää musiikkia ja merkittävä tunteensa syvyydessäkin.tässä teille luottamuksellista ja vähän tunnettua tietoa kulttuurimme suurimmista saavutuksista kaiken hötön, hömpän ja trivian keskellä.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
JET
09.04.2011 23:04:44
Tavallaan kai on. Emmä tiiä. Kuunnellessaan Bachia tuntee kenties jotain suurempaa sellaista, mitä ei löydä muista musiikkilajeista kuin mitä muut lajit kykenevät suhteessa klasariin tarjoamaan (milloinkaan)...
JET
10.04.2011 00:02:40
Moz-Art: Pidän erittäin tärkeänä esim. tunteellista puolta musiikissa.

Tunne on suurinta.
JET
10.04.2011 00:23:57
sub zero: minusta (modernismia edeltävässä) klassisessa musiikissa on merkille pantavaa, että se on usein jotenkin vilpittömällä ja pyynteettömällä tavalla kaunista ja herttaista. se ikään kuin yrittää tehdä vaikutuksen häpeilemättömällä lapsenomaisella kauneudella ja kuulijaansa kohtaan osoittamalla hellyydellä ja myötätunnolla (tämä saattaa edellyttää tietynlaisen sävelkielen, harmonioiden ja saundin lisäksi myös taitavaa sävellystyötä). siksi se saa aikaan suurempia tunteita ja tuntuu arvokkaamalta kuin muu musiikki. toinen emotionaalinen elementti, mikä tulee mieleen, on tällaisessa musiikissa usein läsnäoleva ylevyys, jota voi verrata suurten luonnonilmiöiden, arkkitehtuuristen saavutusten tai sankaritekojen ylevyyteen.

Hyvin kirjoitettu. Ne jotka eivät yritä ymmärtää suurimpien klassisten säveltäjien kaltaisten herkkien ja aitojen taiteilijasielujen sanottavaa, ovat huijareita.

Millaisia ihmisiä ovatkaan Schubertit ja muut olleet! Ja musiikkinsa on taivaallista!
megatherium
25.07.2011 19:03:15
JET: Hyvin kirjoitettu. Ne jotka eivät yritä ymmärtää suurimpien klassisten säveltäjien kaltaisten herkkien ja aitojen taiteilijasielujen sanottavaa, ovat huijareita.

Millaisia ihmisiä ovatkaan Schubertit ja muut olleet! Ja musiikkinsa on taivaallista!

löydätkö suiomesta yhtään vastaavaa vai olemmeko wienerwaldilaisia täältä ikusuuteen 1800-luvun alussa. voi ei.minä onneklsi löysin kymmenittäin. kunhan niitä kuulisikin, rukkilaulu jättiläinen.loistava pieni melodraama krohnilta, nero poika.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
sub zero
25.07.2011 20:01:11
megatherium: löydätkö suiomesta yhtään vastaavaa vai olemmeko wienerwaldilaisia täältä ikusuuteen 1800-luvun alussa. voi ei.minä onneklsi löysin kymmenittäin. kunhan niitä kuulisikin, rukkilaulu jättiläinen.loistava pieni melodraama krohnilta, nero poika.

Hankkiudu jonkun orkesterin taiteelliseksi johtajaksi, niin voit edistää näiden teosten tunnettavuutta
a gypsy woman told my mother before i was born you have a boy chile comin' gonna be alemman tason mies
megatherium
27.07.2011 18:31:36
sub zero: Hankkiudu jonkun orkesterin taiteelliseksi johtajaksi, niin voit edistää näiden teosten tunnettavuutta

se kai edellyttäisi pitkälle kehittynyttä soittotaitoa ja laajaa suhdeverkostoa sekä organisaattorin kykyjä, joita minulla ei välttämättä ole. kapellimestarin tutkinnostakaan ei olisi haittaa. mutta olisi sivistävää oppia tuntemaan myös oman kansakunnan musiikitraditiota paremmin jos kaikki ei lähtisi kaupalliselta pohjalta.
baron
27.07.2011 18:42:22 (muokattu 27.07.2011 18:42:45)

megatherium: se kai edellyttäisi pitkälle kehittynyttä soittotaitoa ja laajaa suhdeverkostoa sekä organisaattorin kykyjä, joita minulla ei välttämättä ole. kapellimestarin tutkinnostakaan ei olisi haittaa. mutta olisi sivistävää oppia tuntemaan myös oman kansakunnan musiikitraditiota paremmin jos kaikki ei lähtisi kaupalliselta pohjalta.

Kuumetta? Huimausta? Muuten huono olo?
Tuo edelläoleva oli ihan sairasta megan tekstiksi, ihan kertalukemisella ymmärretttävää?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)