Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ulkona soitettavalle keikalle minkälainen PA?
1 2 3 4 5 6 7
markotetri
20.07.2011 14:12:39 (muokattu 20.07.2011 14:13:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Eilen näkyi oleman Lahdessa torilla jotain musatapahtumaa ja siellä oli telttaa ja aitaa.
 
Meteli oli niin voimakas Vapaudenkatua torin ohi ajaen, ettei tullut mieleenkään tulla ulos autosta ja mennä vierailemaan tapahtuma-alueelle.

 
Pari muuta uskalsi mennä. http://www.ess.fi/?article=333079
 
Paikalla olleena voin myöntää, ettei äänenpaine noussut missään kohtaa tarpeettoman suureksi. Pienenä ongelmana tapahtuman äänentoiston kanssa oli kuulemma ollut äänen tarpeettoman suuri "vuotaminen" festivaalialueen yli, juurikin Vapaudenkadulle. Asiaa korjailtiin festivaalin kuluessa.
 
Kysymykseen "minkälainen PA?" voin vastata:
 
db audiotechnic kaiuttimia päätteineen: 8xQ1/puoli, 12xQ-sub, 4xB2 infra sub. (Subien määrästä en oo ihan varma, saatoin katsoa väärin.) Monitoreina kymmenkunta M4:ä, Rumpufillissä lisänä pari Q-subia ja sidefilleinä C7-nyytit joissa 2xsub+1xtop. Riitti Lahden torille mukavasti. Desibeliraja 95dB(A)slow@FOH.
 
Artificiality is normal to the medium.
pitk
20.07.2011 14:30:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Eilen näkyi oleman Lahdessa torilla jotain musatapahtumaa ja siellä oli telttaa ja aitaa.
 
Meteli oli niin voimakas Vapaudenkatua torin ohi ajaen, ettei tullut mieleenkään tulla ulos autosta ja mennä vierailemaan tapahtuma-alueelle.

 
JEEEEEEEEEE! Vuotuinen eipäs-juupas-vaarinhousut-desibelikeskustelu n avattu!
 
Ja alkuperäiseen otsikkoon:
 
Tänä kesänä on kiskottu melko monen näköisellä ja kokoisella systeemillä, Himos varmaan isoin tais olola 15 kpl MArtin Audio W8LC / puoli ja noin 24 botnea. Pienin viime viikonloppuna Keuruub markkinoilla, 2 kpl RCF 310 ja 2 x itetehty 1x18" / puoli. Kaikilla systeemeillä on maaliin päästy ja mitoitus on ollut pääasiassa kohdealuetta silmälläpitäen kohdallaan. ELi käyttötarkoituksesta taas kiinni.
 
Pitk.
 
PS. Autossa on se hyvä puoli, että aina voi ajaa pois ;-) Ainakin jos se on ehjä...
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
LHU
20.07.2011 16:58:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk:
PS. Autossa on se hyvä puoli, että aina voi ajaa pois ;-) Ainakin jos se on ehjä...

 
Kyllä roudari porsaan kotiin ajaa...
 
musamies
22.07.2011 13:53:47 (muokattu 22.07.2011 20:50:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markotetri: Pari muuta uskalsi mennä. http://www.ess.fi/?article=333079
 
Paikalla olleena voin myöntää, ettei äänenpaine noussut missään kohtaa tarpeettoman suureksi. Pienenä ongelmana tapahtuman äänentoiston kanssa oli kuulemma ollut äänen tarpeettoman suuri "vuotaminen" festivaalialueen yli, juurikin Vapaudenkadulle. Asiaa korjailtiin festivaalin kuluessa.
 
Kysymykseen "minkälainen PA?" voin vastata:
 
db audiotechnic kaiuttimia päätteineen: 8xQ1/puoli, 12xQ-sub, 4xB2 infra sub. (Subien määrästä en oo ihan varma, saatoin katsoa väärin.) Monitoreina kymmenkunta M4:ä, Rumpufillissä lisänä pari Q-subia ja sidefilleinä C7-nyytit joissa 2xsub+1xtop. Riitti Lahden torille mukavasti. Desibeliraja 95dB(A)slow@FOH.

 
Siinä kohtaa Vaparia missä minä ajoin, tuli vaikutelma, että nyt tulee kiistatta turhan kovaa.
 
Vertailun vuoksi tänä vuonna Milljazzissa kaksi ekaa bändiä tuli mielestäni sopivalla volalla ja viimeinen liian kovaa.
 
Ainakaan siitä ei saada väittelyä aikaiseksi etteikö kamoissa olisi potku riittänyt Lahden torilla ;-)
 
Oma mielipiteeni on, että ihan noin massiivista laitteistoa ei tarvitse Lahden torilla jos laitteet olisivat jotain tuonnepäin kuin ylempänä arvellaan.
 
Itse suunnittelisin tori kokoluokan laitteistoa riittävyyden kannalta ehkä niin, että kaksi /puoli sopivan suuntaavaa ja vähän isommille etäisyyksille sopivaa yläpäätä korkealla ja subuttimet maassa. Vaikka yhteensä vain kaksi B2 infra sub maassa riittävällä etäisyydellä esiintymislavaan. Ei maahan ihan mieletöntä subbariläjää koska muuten myös etäisyyden pitää niihin olla iso sekä yleisöllä, että esiintyjillä.
 
Sitten lisäksi viivelinja tai useampi täydentämään äänen kulkeutumista. Suurimmalle osalle toria sellainen voimakkuus, että voi puhua.
 
Banaanilaitteistoa en ole päässyt käyttämään, mikäli sellainen olisi käytössä ehkä voisi ajatella vähän isompaakin ämyrimäärää. Lahden tori on jo ehkä kohtuullisen kokoinen esiintymisareena, mutta toisaalta se ei ole sen suurempi kuin vaikka Asikkalassa Anianpellon markkinat eikä sielläkään ole onneksi yhtä suurta laitemäärää nähty.
 
Pienin viime viikonloppuna Keuruub markkinoilla, 2 kpl RCF 310 ja 2 x itetehty 1x18" / puoli.
 
Ei toi kauheen pieneltä kuulosta varsinkin jos 18" on kaksi / puoli. Noillakin voi mummoilt tippuu tekarit jo suusta, perinteinen pieni makkinaäänentoisto olis pelkkä akustinen haitarinsoittaja ja kovaääninen torimyyjä.
 
musamies
24.07.2011 00:22:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lauantai iltana tuli tehtyä kesän ennätys ulkotilan äänentoiston pienuudessa - WLM-urut ja laulu tuli näistä:
http://www.thomann.de/fi/roland_cm_30_cubemonitor.htm
http://www.roland.com/products/en/CM-30/
ja bassokitara omasta vahvistimestaan.
 
Kyse oli pienestä huvikseen soittelusta järven rannalla. Nyt oli aikalailla minimit laitteet, Roland sanoo kajareita 30 wattisiksi.
 
Ihan kiva oli soittaa pienillä laitteilla sillä nyt ei tarvittu melulta suojautumistakaan.
 
pitk
24.07.2011 10:54:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Siinä kohtaa Vaparia missä minä ajoin, tuli vaikutelma, että nyt tulee kiistatta turhan kovaa.
 
Vaikutelma? Kiistatta?
 
Ainakaan siitä ei saada väittelyä aikaiseksi etteikö kamoissa olisi potku riittänyt Lahden torilla ;-)
 
S on kattavuuden ja headroomin kannalta parempi, että tavaraa on liikaa kuin liian vähän. Likitulkoon jokainen kaiutin alkaa käyttäytyä viheliäisesti, kun sitä ajetaan äärirajoilla.
 
Oma mielipiteeni on, että ihan noin massiivista laitteistoa ei tarvitse Lahden torilla jos laitteet olisivat jotain tuonnepäin kuin ylempänä arvellaan.
 
Itse suunnittelisin tori kokoluokan laitteistoa riittävyyden kannalta ehkä niin, että kaksi /puoli sopivan suuntaavaa ja vähän isommille etäisyyksille sopivaa yläpäätä korkealla ja subuttimet maassa. Vaikka yhteensä vain kaksi B2 infra sub maassa riittävällä etäisyydellä esiintymislavaan. Ei maahan ihan mieletöntä subbariläjää koska muuten myös etäisyyden pitää niihin olla iso sekä yleisöllä, että esiintyjillä.

 
Mä oon kohtuullisen tyytyväinen, että näihin tapahtumiin toimittaa kamat ammatti-ihmiset, jotka osaa mitoittaa laitteiston oikein.
 
Banaanilaitteistoa en ole päässyt käyttämään, mikäli sellainen olisi käytössä ehkä voisi ajatella vähän isompaakin ämyrimäärää. Lahden tori on jo ehkä kohtuullisen kokoinen esiintymisareena, mutta toisaalta se ei ole sen suurempi kuin vaikka Asikkalassa Anianpellon markkinat eikä sielläkään ole onneksi yhtä suurta laitemäärää nähty.
 
Kuten jo tuossa aiemmin mainitsn: Tarkoituksen mukaiset laitteet tapahtumaan ja tilaan nähden.
 
Ei toi kauheen pieneltä kuulosta varsinkin jos 18" on kaksi / puoli.
 
Se oli riittävä kyseiseen tapahtumaan. Ei tarvinnut vetää ihan punasella, eli tilaa jäi.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
rintapek
24.07.2011 16:51:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies:
Ihan kiva oli soittaa pienillä laitteilla sillä nyt ei tarvittu melulta suojautumistakaan.

 
Sulla on nyt joku mystinen fiksaatio? Parikytävattinen skittaputkikombo luukutettuna kun jo pitää semmoista meteliä, joka tappaa elävät ja herättää kuolleet. Sekä talossa, että puutarhassa.
 
Hiljaa voi soittaa oli kamoja tai ei, mut kohdeyleisön pitäis se asiallisesti kuulla.
 
Kyl mulla on jonkun verran kokemusta hiljaa soittamisesta.
Dynamiikan osalta parhaasta päästä taitaa olla yhdet häät, mis appiukon täytyi päästä laulamaan häävalssi. Mä en tolla varoitusajalla tai muutenkaan ketään ryhdy koulimaan mikkiinlaulamiseen, joten sovittiin, et hän laulaa ja mä säestän haitarilla ilman sähköä tai mitään vahvistuksia siin parketilla hääparin vieressä. Uskallan vakuuttaa, et homma toimi halutulla tavalla. Tais olla liki parisataa päätä paikalla, mut he ovat siinä lähellä ja hiirenhiljaa.
Mut sit kun alkaa se kakkosvalssi, ni parketilla on väkeä enemmän ja se muu väki ei enää ole hiirenhiljaa, joten tarttee hivuttautua lauteille ja kytkeä mikki kiinni.
 
No, sattui vielä olemaan hellepäivä, joten kun "pakolliset ohjelmanumerot" oli vedetty, niin porukka ei viihtynyt sisällä, vaan karkasivat pihaterassille ja nurmikolle. En usko, että lähtivät bändiä karkuun, koska sisällä oli oikeesti sietämättömän kuuma. Ei siin menny kymmentä sekuntia ko kaaso tuli sanomaan, et laittaisitteko kamoja sillai kovemmalle, et pihalle kuuluis milloin bändi soittaa ja mitä ne soittaa. Näin me tehtiin, ja tos vaiheessa on ihan turha sanoa, et kyl se akustinen haitari kuuluu ihan tarpeeks kovaa. Ei muuten kuulu.
 
Ja niinhän siin kävi, et jengi vietti iltaa pihalla, ja milloin bändi soitti jonkun mielestä kivaa biisiä, ni ne tuli parketille pomppimaan.
 
Mut ei toi dynamiikka vielä tuohon pääty. Jossain vaiheessa lapset, mummut ja kummit lähtee kotiin ja paikalle jää bilettävä nuoriso. Jos jää. Ne ei nimittäin kauheesti biletä, jos bändi soittaa matkaradiovolumella. Ja taas tarttee vääntää lisää hanaa.
 
No vielä tos mittakaavassa mun stressiklubin leluilla pärjää ja vallan mainiosti. Mut Turuilla ja toreilla käypi äkkiä sillai, et tulee ikävä sekä äitiä, että järeämpia kamoja.
 
One kind of music only - the good kind
musamies
24.07.2011 17:25:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiistatta?
 
Jos äänenvoimakkuus mitattaisiin luotettavalla tavalla, sitten voitaisiin keskustella numeroissa. Toisaalta toisenlainen ilman liike ja painevaihtelu kuten tuuli voidaan sekin aistia onko kyseessä tyyni, kohtalainen tuuli, myrsky. Kovasta äänenvoimakkuudesta voidaan puhua melko perustellusti jos äänen aistiminen tapahtuu tavallisuudesta poiketen muutenkin kuin kuulon avulla. Joissain aikaisemmissa keskusteluissa saattoi olla, että nykyisin tavoiteltaisiin tarkoituksella joissain yhteyksissä, että basson pitäisi myös tuntua - silloin lienee aika kovat voimakkuudet kyseessä.
 
Mä oon kohtuullisen tyytyväinen, että näihin tapahtumiin toimittaa kamat ammatti-ihmiset, jotka osaa mitoittaa laitteiston oikein.
 
Näyttää nykyisin yleistyneen spektaakkelin omainen järeä laitteiden mitoitus, jossa paljon huomiota tapahtumatekniikassa. Aikaisemmin huomio ollut suunnattu enemmän esityksen sisältöpuoleen.
 
Dynamiikan osalta parhaasta päästä taitaa olla yhdet häät, mis appiukon täytyi päästä laulamaan häävalssi.
 
Mulla on häistä sen suuntaista kokemusta, että musatapahtuma ne eivät ole parhaasta päästä koska päähuomion on tarkoitus olla ihan muussa kuin meissä muusikoissa tai muissa esiintyjissä.
 
Tämän vuoksi myöskin äänentoistolaitteet ovat toisarvoisia, ehkä eniten kaipaa langatonta mikkiä, jolla voi sitten appiukot ynnä muut kuulutella.
 
Onnistuneimpia häätekniikoitani on kun laitoin yhden stereoiden kajarin kokoluokkaa olevan kajarin toistamaan puhetta ja muusiikkia salin lisäksi pihamaalle siten, että sisällä ja ulkopuolella voi seurata juhlan etenemistä. Behringerin mikseristä taisin laittaa kompressorin päälle helpottamaan kokemattomia mikkiin puhujia.
 
rintapek
24.07.2011 17:45:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies:
Mulla on häistä sen suuntaista kokemusta, että musatapahtuma ne eivät ole parhaasta päästä koska päähuomion on tarkoitus olla ihan muussa kuin meissä muusikoissa tai muissa esiintyjissä.

 
Neuvoisin hankkimaan muunsuuntaista kokemusta, koska poikkeuksetta vetovastuu siirtyy bändille hetkellä x.
 
One kind of music only - the good kind
Rouda-setä
24.07.2011 18:34:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Behringerin mikseristä taisin laittaa kompressorin päälle helpottamaan kokemattomia mikkiin puhujia.
 
Lisätietoa tästä? Kuinka se helpottaa?
 
Esp
24.07.2011 22:01:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies:
Näyttää nykyisin yleistyneen spektaakkelin omainen järeä laitteiden mitoitus, jossa paljon huomiota tapahtumatekniikassa. Aikaisemmin huomio ollut suunnattu enemmän esityksen sisältöpuoleen.

 
Se tekniikkatoimittajako sitten vastaa siitä sisällöstä? Vai kenties tapahtuman järjestäjä?
 
Täh?!?
musamies
24.07.2011 22:23:46 (muokattu 24.07.2011 22:45:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rouda-setä: Lisätietoa tästä? Kuinka se helpottaa?
 
Kaventaa dynamiikkaa, en tiedä mitä varten moinen kompressori on tässä mikserimallissa, sitä on voinut käyttää kuitenkin puheäänentoistossa. Jos tässä käyttää kompressoria, ei voi samaan aikaan käyttää vaikka kaikua.
 
Se tekniikkatoimittajako sitten vastaa siitä sisällöstä? Vai kenties tapahtuman järjestäjä?
 
Otetaan sama asia eri näkökulmasta - on haluttu yhä enemmän panostaa tekniikkaan koska se tuo mahdollisuuksia myös hyvässä mielessä, samalla kuitenkin muutkin ottaa mallia niistä eturivin esiintyjien tilaisuuksista, joissa on järeä tai kallis tekniikka. Kynnys vaikkapa torilla esiintymiseen nousee ja perinteinen haitarinsoittoesiintyminen tai muu vastaava jää kerjäläisten huoleksi.
 
Oma mielipiteeni on, että tällä hetkellä ollaan turhankin teknistyneitä.
 
Neuvoisin hankkimaan muunsuuntaista kokemusta, koska poikkeuksetta vetovastuu siirtyy bändille hetkellä x.
 
Ei kyl hääkeikat ja kovimmat rock spektaakkelit jää enimmäkseen teille muille vastaisuudessakin!
 
PS: Tuon Lahden torilla olleen musatapahtuman tilanteen tuntee parhaiten ne, jotka oli paikalla. Marko Tetri näyttää olleen, eikä näkemyseromme Vaparille kantautuvan äänen osalta ollut kovin suuri keskustelussa ylempänä. Varmaan jos paikalla olleista arvottaisiin 100 ihmistä ja haastateltaisiin, erilaisia näkemyksiä löytyisi tästäkin porukasta.
 
Lennu
24.07.2011 22:50:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Kynnys vaikkapa torilla esiintymiseen nousee ja perinteinen haitarinsoittoesiintyminen tai muu vastaava jää kerjäläisten huoleksi.
 
Siis, missä mielessä tämä on huono asia?
 
my kaalilaatikko brings all the pierus in the housu
musamies
24.07.2011 22:59:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Siis, missä mielessä tämä on huono asia?
 
Ainakin omalla kohdalla torit ja muut julkiset tilat on ollut yksi hyvä matalan kynnyksen esiintymismahdollisuus. On hyvä jos esimerkiksi nuoret muusikot voivat mennä esiintymään torille ilman, että tarvii järjestää järkälemäista tapahtumaa ja ylisuurta tekniikkaa.
 
Ketjun aloittajalla tilanne oli tämänsuuntainen eli oikein terveellä pohjalla musiikin harrastamisen tai opiskelun kannalta:
 
"Parkkipaikka taitaa olla joku 30x30m. Yleisö on enimmäkseen ohi kulkevaa kansaa, voipi jotkut jäädä pidemmäksi ajaksi kuuntelemaankin. Lava on aika pieni, en osaa sanoa sen tarkemmin mutta muistikuvani mukaan tällä kokoonpanolla ei siellä hirveästi heiluta."

Kaksi tällaista http://www.thomann.de/fi/db_technologies_cromo_12.htm
Sekä mahdollisesti yksi tällainen http://www.thomann.de/fi/db_technologies_sub12_aktiver_subwoofer.htm
 
Esp
24.07.2011 23:24:34 (muokattu 24.07.2011 23:25:41)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies:
Otetaan sama asia eri näkökulmasta - on haluttu yhä enemmän panostaa tekniikkaan koska se tuo mahdollisuuksia myös hyvässä mielessä, samalla kuitenkin muutkin ottaa mallia niistä eturivin esiintyjien tilaisuuksista, joissa on järeä tai kallis tekniikka. Kynnys vaikkapa torilla esiintymiseen nousee ja perinteinen haitarinsoittoesiintyminen tai muu vastaava jää kerjäläisten huoleksi.
 
Oma mielipiteeni on, että tällä hetkellä ollaan turhankin teknistyneitä.

 
Mitä? Oikeasti, tämä meni minulta nyt täysin ohi. Miten ihmeessä se, että joku tekee isoilla kamoilla (kuten on tehty jo vuosikymmeniä) vaikuttaa siihen, ettei joku jolla on pienemmän resurssit käytössään ei voisi tehdä niillä resursseilla enää mitään?
 
Ihmiset ovat järjestäneet, ja järjestävät pikkutapahtumia edelleen, huolimatta siitä mitä joku toinen tekee. Eivätkä niiden järjestäjät usein mieti, että "herranjumala, kun tuolla Tampereella Sauna Open Airissa oli 16 yläpäätä per puoli ja muutama kymmenen subbasta, niin emme me voi järjestää koko tapahtumaa, koska meillä ei ole yhtä hienot ja isot vehkeet!".
 
Kesätapahtumien määrä Suomessa on tuskin hirveästi laskenut, niiden muodot ovat muuttaneet kyllä muotoaan. Kuten ihmisten elo yleensäkin, jos olisimme lähteneet muutama vuosituhat sitten sillä aseenteella liikkeelle, että "tämä puu on ihan hyvä meille", niin siellä kai roikkuisimme edelleen muiden kädellisten seurana. Nostalgia on kivaa ja ennen oli kaikki paremmin, mutta kun lukee noita kirjoituksia, tulee sellainen olo, että kirjoittajalla on fiksaatio todistaa, että nykyään kaikki on liian isoa ja hienoa, sekä ennen oli kaikki paremmin pienillä kamoilla. Anteeksi jos tulkitsin väärin.
 
Täh?!?
duane
24.07.2011 23:43:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: Mitä? Oikeasti, tämä meni minulta nyt täysin ohi. Miten ihmeessä se, että joku tekee isoilla kamoilla (kuten on tehty jo vuosikymmeniä) vaikuttaa siihen, ettei joku jolla on pienemmän resurssit käytössään ei voisi tehdä niillä resursseilla enää mitään?
 
Jotenkin tuli mieleeni episodi kotikaupungistani tän viikon torstailta. Paikallisen ravitsemusliikkeen pihamaalla oli valmiina "festarisetti", joka olisi luovutettu Sääskisafari -iskelmäkiertueen käyttöön 2-3 teknikon hinnalla. Ei kelvannut, vetivät hämärässä neljällä muovikaiuttimella monisatapäiselle yleisölle. Kuuluihan se, muttei näyttänyt eikä kuulostanut hyvältä..
 
katellaan...
musamies
24.07.2011 23:47:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nykyään kaikki on liian isoa ja hienoa, sekä ennen oli kaikki paremmin pienillä kamoilla. Anteeksi jos tulkitsin väärin.
 
Tuskin pelkästä huonosta säkästä voi olla kyse kun ulkotiloissa on käynyt monesti niin, että mitä järeämpi äänitekniikka on paikalla, sen vaikeampi on ollut mennä kuuntelemaan ja katsomaan varsinaista esitystä.
 
Täällä omassa kunnassa oli esiintymässä Lahden kaupunginteatterista alkunsa saanut The Beatles Story Band. Tämän jos minkä luulisi olevan sopivaa kuultavaa aika monelle. Paikalle oli kuitenkin tuotu ylijäreä tekniikka tai sitä käytettiin arveluttavalta tavalla koska keikkaa pystyi paremmin kuuntelemaan jostain parin kilsan päästä eikä ollut todellakaan mitään asiaa tapahtuma-alueelle. Muilta osin show oli todennäköisesti hyvä.
 
Vastaavaan ongelmaan en ulkotiloissa ole törmännyt ihan pienellä tekniikalla. Sisätiloissa hommat voidaan sössiä myös pelkillä laulukaiuttimilla.
 
Parhaita teknisiä toteutuksia tällä samalla lavalla on ollut kun maksimaalisen järeyden sijaan on panostettu viivelinjaan.
 
Esp
25.07.2011 00:05:46 (muokattu 25.07.2011 00:07:07)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Tuskin pelkästä huonosta säkästä voi olla kyse kun ulkotiloissa on käynyt monesti niin, että mitä järeämpi äänitekniikka on paikalla, sen vaikeampi on ollut mennä kuuntelemaan ja katsomaan varsinaista esitystä.
 
Kyllä sitten tarvii olla oikeasti aika huono säkä, kun olen itse käynyt elämäni aikana sadoissa tapahtumissa, ei tule mieleeni kertaa, jolloin äänentoistoJÄRJESTELMÄN ison koon takia olen kokenut vaikeaksi kuunnella tai katsoa esitystä. Oikeastaan, ehkä isommat kaapit voivat vaikuttaa visuaaliseen elämykseen peittämällä näkyvyyttä. (Lujaa on kyllä tullut, mutta sitä samaa settiä olisi voinut soittaa tai jopa soitettiinkin hiljempaa saman tapahtumann aikana, tämä ei kuitenkaan ole sen järjestelmän "vika", vaan sen henkilön joka sitä on ajanut "liian" lujaa.)
 
Täällä omassa kunnassa oli esiintymässä Lahden kaupunginteatterista alkunsa saanut The Beatles Story Band. Tämän jos minkä luulisi olevan sopivaa kuultavaa aika monelle. Paikalle oli kuitenkin tuotu ylijäreä tekniikka tai sitä käytettiin arveluttavalta tavalla koska keikkaa pystyi paremmin kuuntelemaan jostain parin kilsan päästä eikä ollut todellakaan mitään asiaa tapahtuma-alueelle. Muilta osin show oli todennäköisesti hyvä.
 
Ilmeisesti sitä oli sitten käytetty arveluttavasti.
 
Vastaavaan ongelmaan en ulkotiloissa ole törmännyt ihan pienellä tekniikalla. Sisätiloissa hommat voidaan sössiä myös pelkillä laulukaiuttimilla.
 
Voi ne ulkotiloissakin sössiä pelkillä laulukaiuttimilla. Missä tahansa voi sössiä, jos ei tiedä mitä tekee tai luulee tietävänsä mitä tekee.
 
Parhaita teknisiä toteutuksia tällä samalla lavalla on ollut kun maksimaalisen järeyden sijaan on panostettu viivelinjaan.
 
Tuo riippuu siitä kuinka pitkälle halutaan tasaisempi toisto. Ja juu, viivelinjat ovat usein hyvä idea jos alue on isompi.
 
Täh?!?
duane
25.07.2011 00:18:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies:
Täällä omassa kunnassa oli esiintymässä Lahden kaupunginteatterista alkunsa saanut The Beatles Story Band. Tämän jos minkä luulisi olevan sopivaa kuultavaa aika monelle. Paikalle oli kuitenkin tuotu ylijäreä tekniikka tai sitä käytettiin arveluttavalta tavalla koska keikkaa pystyi paremmin kuuntelemaan jostain parin kilsan päästä eikä ollut todellakaan mitään asiaa tapahtuma-alueelle. Muilta osin show oli todennäköisesti hyvä.

 
Mä oon viime vuoden aikana tehny maailmalla yhteensä parikymmentä keikkaa kahden eri Beatles - tribuuttiorkan kanssa 800-1300 hlön teatterisaleissa. Kyseinen musa on mulle hyvin läheistä ja sisältö niinkutsutusti hallussa. Voin kertoa, että uskottava Beatles -livemiksaus vaatii yllättävän järeän äänikaluston, jotta homma toimii kuten pitää.. Noiden keikkojen SPL -keskiarvo jäi muuten alle 95dB (a slow) -luokkaan. Vaikka oli isot kamat.
 
katellaan...
avl
25.07.2011 02:13:14 (muokattu 25.07.2011 11:11:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mitn.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «