Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänitys tietokoneelle kitaravahvistimesta
1
Squierrel
24.07.2011 13:07:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kyllä tietoinen, että paras tulos saadaan mikittämällä, mutta meikäläisen kotiharrasteäänittelyihin en viitsisi alkaa virittelemään ja perhekin arvostaisi ympäristöä häiritsemätöntä kuulokepohjaista äänittelyä.
 
Edelleen olen tietoinen siitä, että vahvistimen speaker out kytkettynä audio interfaceen on lähtökohtaisesti iso ei-ei. Kysymys kuuluukin, onko se aina huono juttu vaiko vain isotehoisilla vahvistimilla? Vai onko kyse enemmänkin impedanssien yhteensopimattomuudesta kuin wateista, jotka huonossa tapauksessa rikkovat laitteita?
 
Olen kokeillut pienellä 15W hybridivahvistimella kliinillä soundilla ilman ongelmia. Miksi ei savu tullutkaan ulos, vaikka joka puolella varoitettiin?
 
Olen ajatellut täysputkivahvistimen hankkimista äänityskäyttöön, softamallinnukset kun vaan eivät osaa tehdä oikeanlaista soundia. Harkinnassa on jokin Voxin AC4TV-malleista, koska niissä saa tehon valittua nupista 4W, 1W ja 0,25W (AC4TVMinissä jopa 0,1W). Olisko tällaisen alle wattisen speaker out -signaalin äänettäminen mahdollista tai jopa järkevää? Vai olisiko vain ajan kysymys, koska savu alkaa nousta? Näissä vahvareissa ei ole muuta ulostuloa kuin Ext. Speaker Out.
 
Jos on mahdollista, niin kumpaan reikään piuha kannattaa laittaa audio interfacen päässä: Line In vai instrumenttiliitäntään?
 
"I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam."
Antti1
24.07.2011 14:59:06 (muokattu 24.07.2011 15:01:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa jonkinlainen linjakuorma, jos pitää saada vahvari kaiutinlähdöstä linjatasoiseksi. Jos ei pieni mekkala häiritse (tosin tässä vaiheessa on jo ihan sama mikittää), niin tämä ajaa yksinkertaisimmillaan asian: http://www.thomann.de/fi/behringer_gi100_ultra-g.htm Siinä on kaappimallinnusta ja kaikkea mukana, mutta voithan sä ympätä ne mukaan vaikka impulssivasteena tietokoneelta jälkeenpäin. Sun siis pitää kytkeä kaiutinpiuha tuon sisääntuloon, käyttää padeja tarpeen mukaan ja sitten syöttää link outista kaiutinpiuha elementille. Balansoidusta lähdöstä signaali koneelle.
 
E: Kaiutinlähdöstä sen verran, että sen käyttäminen on aina riskipeliä. Riskin suuruus määräytyy lähtötehon ja vastaanottavan pään sietokyvyn mukaan. Se taas riippuu tuurista ja kuun asennosta, että koska jokin paikka signaaliketjussa hajoaa.
 
Osta osta
tommiot
24.07.2011 17:06:48 (muokattu 24.07.2011 17:07:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: E: Kaiutinlähdöstä sen verran, että sen käyttäminen on aina riskipeliä. Riskin suuruus määräytyy lähtötehon ja vastaanottavan pään sietokyvyn mukaan. Se taas riippuu tuurista ja kuun asennosta, että koska jokin paikka signaaliketjussa hajoaa.
 
Karkeastihan ton voi laskea, että P=UI -> P=(U^2)/R. Linjatuloon voi syöttää muistaakseni n. 1 voltin jännitteitä, joten tuosta vois sitten laskea, että 16 ohmin kaiutinkuorman kanssa voisi suoraan linjatuloon kytkeä korkeintaan 1/16-wattisen vahvistimen, niin ettei ihan varmasti riko mitään. Oletuksena että vahvistimen lähtöimpedanssi on 0 ja äänikortin tuloimpedanssi ääretön.
 
Korjatkaa jos oon väärässä. Jättäisin ite tollaset kytkennät ihan suosiolle tekemättä, kun ne voi välttää vaikka muutaman kympin investoinnilla jos ei itse osaa tehdä jännitteenjakoa vahvistimeen.
 
Squierrel
25.07.2011 08:37:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis onko olemassa jokin "muutaman kympin investointi", jolla äänitys Speaker Out -liitännästä onnistuu ja on turvallista?
 
Vahvistimien Line Out- ja kuulokeliitännät taitavat olla pääsääntöisesti ellei järjestään pelkkiä etuasteen ulostuloja, signaali ei kulje pääteasteen läpi lainkaan.
 
Keinokuormat maksavat satasia ja niidenkin tarkoitus on vain tehdä kaiutinääni hiljaisemmaksi eikä suinkaan mahdollistaa äänitystä kaiutinulostulosta.
 
"I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam."
Antti1
25.07.2011 10:09:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squierrel: Siis onko olemassa jokin "muutaman kympin investointi", jolla äänitys Speaker Out -liitännästä onnistuu ja on turvallista?
 
Juurihan mä sen tossa ekassa vastauksessa linkitin ja selitin. Lue siitä.
 
Keinokuormat maksavat satasia ja niidenkin tarkoitus on vain tehdä kaiutinääni hiljaisemmaksi eikä suinkaan mahdollistaa äänitystä kaiutinulostulosta.
 
Ei pidä paikkaansa, monissa on linjalähtö. On myös pelkästään linjakäyttöä varten tehtyjä lootia, jotka vaimentavat äänen kokonaan ja osa sisältää jopa kaappimallinnuksia, eq:n yms.
 
Osta osta
Squierrel
25.07.2011 13:16:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Juurihan mä sen tossa ekassa vastauksessa linkitin ja selitin.
 
Kävin tutkimassa tuon Behkun boxin manuaalia ja siinä tosiaan tarvitaan sinne Link Outin perään joko kaappi tai keinokuorma. Eli äänetön äänittäminen ei ole mahdollista ilman keinokuormaa ja ne maksavat satasia, ei ole tullut vastaan alle 200 euron hintaista yhtään. Ehkä mulla on ollut väärät hakusanat.
 
"I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam."
Kalmo
25.07.2011 15:23:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikähän niissä keinokuormissa maksaa?? Kai hait nimenomaan vahvistimiin/äänitykseen tarkoitettuja?
Keinokuorma-hakusanalla pääsee myös varavoima-akkujen ja -laitosten testaamiseen tarkoitettujen keinokuormien pariin :o/
 
Itse tein 90-luvun alussa vahvistinliikkeen ohjeiden mukaan keinokuorman muutamasta vastuksesta. Aikaa meni vajaa tunti ja rahaa muutama markka.
Rakenteen yksinkertaisuudesta kertoo se, että ohjeen piirtämiseenkään ei mennyt kuin minuutti. Asiaan saattaa vaikuttaa se, että kyseessä oli putkivahvistin, ehkä nämä modernimmat vehkeet ovat krantumpia (?).
 
Siinä oli vain muutama 4 ohmin vastus peräkkäin (sen verran, että tehonkesto oli 70W) ja toisessa päässä uros, toisessa naarasplugi. Täytyypä katsoa tarkemmin, kun menen kotiin tänään. En muista enää, koska en ole käyttänyt sitä kymmeneen vuoteen. Luulisin sen olevan tallessa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
tommiot
25.07.2011 16:41:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squierrel: Siis onko olemassa jokin "muutaman kympin investointi", jolla äänitys Speaker Out -liitännästä onnistuu ja on turvallista?
 
Rakentele tällainen vaikka: http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=bhpne55pvbpe9arp3mj33ml4v4
 
northern
25.07.2011 21:53:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka sanoit ettet mallintavista softista oo tykännyt niin silti ehdotan vielä tätä... /watch?v=SQw03E-9p3o
 
Ääninäytettä:
http://www.youtube.com/watch?v=JJbvMpIUh10&feature=related
 
Tuolta saat ladattua eri mallintavia nuppeja ja plugarin mihin saat ladattua vahvistinimpulsseja:
http://lepouplugins.blogspot.com/
 
Ja tässä parhaita vahvistinimpulssia mitä oon ite löytänyt:
http://relivethefuture.com/music/patches/GuitarHacksImpulses.rar
 
Netistä löytyy ilmasia nuppi- ja vahvistinmallinuksia niin paljon kuin jaksaa vaan ettiä. Tossa parhaat mitä ite oon ainakin toistaseks löytänyt.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «