![]() 19.07.2011 12:43:07 | |
---|---|
balzary: Verkkokauppaan pystyy tuotteen palauttamaan 14vrk:n ajan. Puhelin takaisin, rahat tilille ja uusi hyllystä mukaan. Ootko varma, että 14vrk palautusoikeus koskee muuta kuin postimyyntiä? | |
![]() 19.07.2011 12:45:53 | |
Objectif Lune: Ootko varma, että 14vrk palautusoikeus koskee muuta kuin postimyyntiä? Olen. Paikan päällä myydyt tuotteet myydään samoilla säännöillä, siellä se myynnin ehdoissa lukee. | |
![]() 19.07.2011 12:48:53 | |
balzary: Olen. Paikan päällä myydyt tuotteet myydään samoilla säännöillä, siellä se myynnin ehdoissa lukee. Hienoa. :) On kivaa, että kaupat antavat tuollaisia etuja. "Myymälästä ostetuille tuotteille myönnetään kuluttajakauppasuhteissa 32 vuorokauden rajoitettu palautusoikeus. Tuotteen tulee olla käyttämätön ja avaamattomassa alkuperäisessä pakkauksessaan. Verkkokauppa.com Oy:n työntekijöillä on oikeus tehdä erillisiä kirjallisia sopimuksia asiakkaiden kanssa poikkeavista palautusehdoista. Tiedot tulee selvästi kirjata kuitille. " Tässä tapauksessa tuote ei tosin tainnut olla avaamattomassa alkuperäisessä pakkauksessaan. : | |
![]() 19.07.2011 12:51:04 | |
Objectif Lune: Tässä tapauksessa tuote ei tosin tainnut olla avaamattomassa alkuperäisessä pakkauksessaan. : Ainakin ennen myös pakkaus on saanut olla avattu. Jos ei ehdot ole muuttuneet, niin tuota tarkennetaan sitten myöhemmin siellä tekstissä (ei koske esim softaa ja sellaisia). | |
![]() 19.07.2011 16:21:11 (muokattu 19.07.2011 16:25:08) | |
Objectif Lune: Siis jouduitko poistumaan kaupasta rikkinäisen laitteen kanssa, koska sinulle ei käynyt se, mitä Verkkokauppa ehdotti vai siksi, että Verkkokauppa kieltäytyi toimittamasta laitetta huoltoon. Mä en tyytynyt siihen, että liike ei vaihtanut jo valmiiksi rikkinäistä laitetta uuteen, vaikka palautin sen välittömästi ja käyttämättömänä liikkeeseen. Kyllä mä muissa kaupoissa olen vastaavissa tilanteissa saanut uuden laitteen tilalle sen sijaan, että joudun odottelemaan viikkokausia korjattua laitetta. Hyvin palveleva kauppias huolehtii asiakastyytyväisyydestä myös ostotapahtuman jälkeen. Sitä ei edistä se, että tavara kiikutetaan heti kaupanteon jälkeen viikkokausiksi huoltoon, kun tavara pitäisi saada käyttöön heti. Mä en usko, että verkkokauppa.comin talous kaatuu siihen, että se huolehtii toimivan laitteen asiakkaalle mahdollisimman välittömästi ja hoitelee edustamiensa tuotteiden sotkut valmistajan/maahantuojan kanssa erikseen. No, toivottavasti tämä mun tapaus oli vain yksittäinen huono kokemus ko. firmassa. En sitten malttanut olla sanomatta. | |
![]() 19.07.2011 18:01:57 | |
Rämppy: Mä en tyytynyt siihen, että liike ei vaihtanut jo valmiiksi rikkinäistä laitetta uuteen, vaikka palautin sen välittömästi ja käyttämättömänä liikkeeseen. Kyllä mä muissa kaupoissa olen vastaavissa tilanteissa saanut uuden laitteen tilalle sen sijaan, että joudun odottelemaan viikkokausia korjattua laitetta. Hyvin palveleva kauppias huolehtii asiakastyytyväisyydestä myös ostotapahtuman jälkeen. Sitä ei edistä se, että tavara kiikutetaan heti kaupanteon jälkeen viikkokausiksi huoltoon, kun tavara pitäisi saada käyttöön heti. Mä en usko, että verkkokauppa.comin talous kaatuu siihen, että se huolehtii toimivan laitteen asiakkaalle mahdollisimman välittömästi ja hoitelee edustamiensa tuotteiden sotkut valmistajan/maahantuojan kanssa erikseen. No, toivottavasti tämä mun tapaus oli vain yksittäinen huono kokemus ko. firmassa. Mä oon nyt pahoillani, mutta mun mielestä sun tarinan perusteella sua ei ole kohdeltu missään tapauksessa väärin vaan enemmänkin vaikutat itse ns. hankalalta asiakkaalta, jolle ei käy ne keinot, joita laki ja tuotteita valmistavat firmat tarjoavat. Suomessa on aika vahva kuluttajansuoja, mutta luojan kiitos se ottaa huomioon yrittäjätkin. Sulle kävi huono tuuri, mutta se ei edelleenkään ole kännykän myyneen jälleenmyyntifirman vika. Jälleenmyyjän tehtävä on huolehtia siitä että voit hoitaa asian valmistajan kanssa ja sen Verkkokauppa olikin ilman muuta valmis tekemään. Tietenkään verkkokauppa.comin talous ei kaatuisi jos ne olisivat tuossa tapauksessa tehneet poikkeuksen, mutta jos he aina vastaavassa tilanteessa tekisivät tappiota "asiakaspalvelun" nimissä, sillä voisi olla merkittävää vaikutusta yrityksen talouteen. Sen takia vastaavissa tilanteissa yrityksen kannattaa toimia johdonmukaisesti ja tarjota se asiakaspalvelu, jota yritykseltä edellytetään. Kannattaa muistaa, että verkkokauppa oli _jälleenmyyjä_ eli et ostanut verkkokaupan tuotetta vaan tuotteen, jonka verkkokauppa on ensin ostanut tukkukaupasta/valmistajalta/maahantuojalta ja myi sulle. Jos ne olisivat antaneet sulle uuden tuotteen, se olisi myös ollut tuote, jonka Verkkokauppa on jo maksanut tukkukauppiaalle/valmiastajalle/maahantuojalle. Käytännössä Verkkokauppa.com toimi vain välikätenä eikä ole millään tapaa heidän vikansa, että mukaan osui viallinen tuote. Siksipä ei ole mielestäni reilua syyttää heitä huonosta palvelusta, jos he eivät tee muuta kuin lupaa toimittaa tuotteen takuuhuoltoon. | |
![]() 19.07.2011 18:56:56 | |
Objectif Lune: Mä oon nyt pahoillani, mutta mun mielestä sun tarinan perusteella sua ei ole kohdeltu missään tapauksessa väärin vaan enemmänkin vaikutat itse ns. hankalalta asiakkaalta, jolle ei käy ne keinot, joita laki ja tuotteita valmistavat firmat tarjoavat. .. Sun jutuista saa sen kuvan, että olet verkkokauppa.comin leivissä. Ja tuo vihjailu meikäläisestä ns. hankalana asiakkaana on täysin asiatonta. Mä vain odotan, että saan rahoilleni vastineeksi jotain muuta kuin valmiiksi risan tuotteen ja viikkokausien takuukorjaus-odottelun, jos kaupassa on ko. tuotetta varastossa. Mä korostan, että tämä on ollut mulla ainoa tällainen kokemus tähän mennessä. Kumma kun muilta kaupoilta tuotteen vaihto on vastaavissa tilanteissa onnistunut, jos se on taloudellisesti niin katastrofaalista kaupalle. Mutta ei tästä tapauksesta kannata tämän enempää jauhaa, tämä oli vain mun kokemus tuosta liikkeestä. En sitten malttanut olla sanomatta. | |
![]() 19.07.2011 19:28:17 (muokattu 19.07.2011 19:40:47) | |
Rämppy: Sun jutuista saa sen kuvan, että olet verkkokauppa.comin leivissä. Ja tuo vihjailu meikäläisestä ns. hankalana asiakkaana on täysin asiatonta. Mä vain odotan, että saan rahoilleni vastineeksi jotain muuta kuin valmiiksi risan tuotteen ja viikkokausien takuukorjaus-odottelun, jos kaupassa on ko. tuotetta varastossa. Mä korostan, että tämä on ollut mulla ainoa tällainen kokemus tähän mennessä. Kumma kun muilta kaupoilta tuotteen vaihto on vastaavissa tilanteissa onnistunut, jos se on taloudellisesti niin katastrofaalista kaupalle. Mutta ei tästä tapauksesta kannata tämän enempää jauhaa, tämä oli vain mun kokemus tuosta liikkeestä. Voi, en ole sentään Verkkokaupan myyjä. Olen kyllä ammatiltani tällä hetkellä myyjä ja sen vuoksi haluan tuoda esille sen näkökulman, että vaikka asiakasta harmittaisi se, että on saanut risan tuotteen etkä saa uutta saman tien tilalle, ei ole välttämättä jälleenmyyjän vika. Muissa kaupoissa asia on voinut onnistua, mutta silloin luultavasti valmistaja on ollut eri ja esimerkiksi valmistajien omissa merkkiliikkeissä vaihto onnistuu myymälänkin taholta joustavammin. Se ei välttämättä ole ollut lainkaan tappiollista joka tilanteessa. Yleisesti myyjien tulee toimia johdonmukaisten sääntöjen mukaan ja on kaikista järkevintä ohjeistaa myyjiä toimimaan lain mukaan ja niin on toimittu. Suuressa yrityksessä ei ole järkevää antaa myyjille laajoja oikeuksia tehdä yrityksen kannalta tappiollisempia ratkaisuja kuin laki edellyttää. Pahoittelen, jos loukkaannuit "hankalaksi asiakkaaksi" nimittelemisestä. Oman työni vuoksi joudun jatkuvasti käymään asiakkaiden kanssa keskustelua siitä pitääkö meidän yrityksen tehdä tappiota, jottei asiakkaalle jäisi paha mieli. Mielestäni hankalia asiakkaita ovat he, jotka vaativat, että juuri heidän kohdallaan yrityksen pitäisi poiketa säännöistä olivat syyt sitten mitä tahansa. *muoks* Mut joo oot oikeassa, että olin asiaton. Purin ehkä hieman kärkkääseen viestiini turhautumistani siihen, että turhan moni oma asiakkaani on käyttäytynyt todella huonosti vastaavanlaisissa tilanteissa kuin siinä, mistä nyt on kyse. Sori! | |
![]() 20.07.2011 09:58:58 | |
Kuten tuolla aiemmin sanoin, tuossa puhelinjutussa voi yhtä hyvin olla syypää Nokia, eikä Verkkokauppa.com. On ihan mahdollista, että Nokia ei suostu siihen, että virheellinen tuote vaihdetaan suoraan uuteen. Silloinhan kävisi ehkä niin, että se viallinen tuote pitäisi heittää roskiin, eikä korjata. Muussa tapauksessahan se korjattu pitäisi kiikuttaa jonnekin käytettynä myytäväksi. Tuotteen takuukäytännöistä vastaa joka tapauksessa valmistaja/maahantuoja, eikä vähittäismyyjä. Oli aika, jolloin jostain kodinkoneesta saattoi saada useiden kymmenien prosenttien alennuksen kaupan myyjän kanssa neuvotellen. Nykyään on kilpailu vetänyt tärkeimpien tuotteiden katteet on niin alas, että jos myyjä kiittelee vähän vuolassanaisemmin, niin siihen hukattu työaika vie jo persnetolle :o) Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
![]() 21.07.2011 16:01:43 | |
Funkonaut: Et taida bassoa harrastaa? Jenkkimallit ovat kuulemma melkoisen mainioita vempeleitä, mutta kalliita. Aasialaiset sitten halvempia, mutta laatuasiat eivät ole kuulemma niin varmoja. Tietysti harrastan? Mä en vain ole kuullut kyseisestä merkistä.. Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät... | |
![]() 21.07.2011 17:41:58 | |
Rämppy: Sun jutuista saa sen kuvan, että olet verkkokauppa.comin leivissä. Ja tuo vihjailu meikäläisestä ns. hankalana asiakkaana on täysin asiatonta. Mä vain odotan, että saan rahoilleni vastineeksi jotain muuta kuin valmiiksi risan tuotteen ja viikkokausien takuukorjaus-odottelun, jos kaupassa on ko. tuotetta varastossa. Mä korostan, että tämä on ollut mulla ainoa tällainen kokemus tähän mennessä. Kumma kun muilta kaupoilta tuotteen vaihto on vastaavissa tilanteissa onnistunut, jos se on taloudellisesti niin katastrofaalista kaupalle. Mutta ei tästä tapauksesta kannata tämän enempää jauhaa, tämä oli vain mun kokemus tuosta liikkeestä. Oikeasti tuo hommahan ei tosiaan ole myyjästä kiinni vaan juuri siitä laitevalmistajasta. Tässä ketjussakin on jo esimerkkejä siitä, että Verkkokauppa.com kyllä vaihtaa uuteen laitteeseen jos siinä on vikaa. Nähtävästi ero tulee siitä, että kaikkien valmistajien laitteiden kanssa tällainen ei onnistu. Sinulla nyt ollut tällainen laite varmasti kyseessä. Itsekin ole verkkokauppa.comiin takuuaikana palauttanut viallisen laitteen ja sain uuden suoraan tilalle. Eli selkeästi tässä nyt turhaan jankataan asiasta, jota et nyt tunnu suostuvan ymmärtämään. Only pop music can break my heart... | |
![]() 21.07.2011 17:42:45 | |
Juicefani11: Tietysti harrastan? Mä en vain ole kuullut kyseisestä merkistä.. Et voi olla tosissasi :D Eihän nykyään bändeillä juuri mitään muita bassokamoja tunnu edes olevan kuin Ampegin. Eli aika laput silmillä saa kyllä kulkea. Only pop music can break my heart... | |
![]() 24.07.2011 10:06:41 (muokattu 24.07.2011 12:00:16) | |
Nimimerkki Rämppyä on kyllä kohdeltu erittäin huonosti verkkokaupassa. Ilman muuta olisi pitänyt tulla uusi puhelin heti kouraan, käsittämätöntä toimintaa verkkokauppa.comilta. Ymmärtääkseni edes lain kirjain ei ole täyttynyt. Sinun olisi pitänyt saada virheetön tuote tilalle samantien. http://www.kuluttajavirasto.fi/faq/ … db7ca6b-9f2e-4008-9666-b062dd52cf4e Tuossa puhutaan ale-tuotteesta, mutta samat säännöt koskevat normaalihintaisia- sekä ale-tuotteita. Myyjäliikkeellä on aina ensisijainen vastuu myymistään tuotteista. Nimimerkki Objectif Lune:n kannattaisi perehtyä hieman aiheeseen, eikä kirjoitella nettiin puutaheinää. Varsinkin jos olet myyjän töissä. Käyt lueskelemassa vaikkapa kuluttavirasto.fi -sivuja niin saat käsityksen kuluttajansuojasta. Punkkia: http://viiksisirkus.net/ | |
![]() 24.07.2011 11:30:25 | |
Sanoi laki mitä tahansa, on miusta typerää, että kuluttajan juuri ostama tuote ei toimi ja sitten venaillaan huoltoa. Eli huonoa palvelua. Tämän takia enimmillä firmoilla on DOA-käytäntöjä, jotka sitten tietenkin hieman vaihtelevat valmsitajan mukaan. Useinhan tuo DOA on kuitenkin jopa 14 päivää, ainakin isommissa tuotteissa kuten töllöt ja sen sellaiset. Oon kyl aika varma, että Nokiallakin on jonkinlainen DOA-aika tuotteissaan. | |
![]() 24.07.2011 11:49:43 | |
JMP71: Myyjäliikkeellä on aina ensisijainen vastuu myymistään tuotteista. Miten tämä vastuu näkyy? Esimerkiksi ostamassani läppärissä oli mielestäni hervoton valovuotovika. Myyjäliike oli samaa mieltä, mutta kun kone lähetettiin maahantuoja/valmistajalle takuukorjattavaksi niin se tuli sieltä takaisin lapun kera, että ei ole vikaa ja seuraava korjausyritys maksaa rahaa. Mitä myyjäliikkeen pitäisi tehdä? Antaa rahat takaisin? Kerro sinä nyt viisaampana. | |
![]() 24.07.2011 12:06:02 | |
Krice: Miten tämä vastuu näkyy? Esimerkiksi ostamassani läppärissä oli mielestäni hervoton valovuotovika. Myyjäliike oli samaa mieltä, mutta kun kone lähetettiin maahantuoja/valmistajalle takuukorjattavaksi niin se tuli sieltä takaisin lapun kera, että ei ole vikaa ja seuraava korjausyritys maksaa rahaa. Mitä myyjäliikkeen pitäisi tehdä? Antaa rahat takaisin? Kerro sinä nyt viisaampana. Alla lainaus kuluttavirasto.fi sivustolta (samat säännöt koskevat sekä normaalihintaisia että ale-tuotteita): Jos ostetussa alennusmyyntituotteessa on virhe, josta ei ole etukäteen kerrottu eikä virhettä voinut huomata tuotetta normaalisti tarkastaessa, liike on velvollinen hyvittämään virheen. Ensiksi voit vaatia tuotteen vaihtamista virheettömään tai virheen korjaamista. Jos se ei onnistu kohtuullisessa ajassa, voit vaatia hinnanalennusta. Jos virhe on niin merkittävä, ettei sitä voi hyvittää näillä keinoin, voit vaatia kaupan purkamista. http://www.kuluttajavirasto.fi/faq/ … db7ca6b-9f2e-4008-9666-b062dd52cf4e Eli myyjäliikkeen pitäisi antaa sinulle tilalle virheetön tuote. Voit myös tyytä hinnanalennukseen, jos haluat. Jos virhe on luokkaa "hervoton", en tyytyisi hinnanalennukseen. Punkkia: http://viiksisirkus.net/ | |
![]() 24.07.2011 12:12:38 | |
Yllättävän paljon näistä samoista asioista väännetty tälläkin palstalla useassa yhteydessä. Yleensä vielä sekoitetaan termit takuu ja tuotevastuu iloisesti sekaisin. Melko usein myyjillä/liikkeilläkin tuntuu olevan hukassa ihan perusasiat. Varmaan osalla liikkeistä kyseessä on tietämättömyys, osalla taas ihan selkeä vedätys, yritetään luikerrella vastuusta. Punkkia: http://viiksisirkus.net/ | |
![]() 24.07.2011 12:52:41 | |
"... tai virheen korjaamista ..." En ymmärrä, miten tuon voi ymmärtää väärin. | |
![]() 24.07.2011 15:34:42 (muokattu 24.07.2011 16:49:53) | |
JMP71: Nimimerkki Objectif Lune:n kannattaisi perehtyä hieman aiheeseen, eikä kirjoitella nettiin puutaheinää. Varsinkin jos olet myyjän töissä. Käyt lueskelemassa vaikkapa kuluttavirasto.fi -sivuja niin saat käsityksen kuluttajansuojasta. Olisi hauskaa myös kuulla, missä kohtaa kirjoitin puuta heinää, kun kerran tuollaisesta syytät. Toki edelleen olen pahoillani, että nimitin keskustelijaa hankalaksi asiakkaaksi. Se ei tietenkään kuulu asialliseen keskusteluun. Oletan kuitenkin, että viittaat viestieni sisältöön, joka koskee kuluttajansuojaa etkä typerään möläytykseen. En tietääkseni ole missään vaiheessa väittänyt mielestäni mitään mitä ei lukisi kuluttajansuojalaissa, jonka olen kyllä lukenut sekä lakitekstinä että auki kirjoitettuna kuluttajavirasto.fi:n sivuilta. Ainoa mitä olen väittänyt on se, että jälleenmyyjällä ei ole velvollisuutta antaa uutta tuotetta rikkinäisen tilalle vaan korjata tuotteessa oleva virhe eli lähettää tuote valtuutettuun huoltoon niin, että asiakas saa virheettömän tuotteen tilalle. Toki siinä tapauksessa, että huolto aiheuttaa "kohtuutonta haittaa", voidaan sopia hinnan alennuksesta. Niin Verkkokauppa.com olisi myös toiminut, mutta tässä tapauksessa asiakas ei ollut suostunut tähän menettelyyn. Valmistajan virhevastuu ei tarkoita sitä, että asiakkaan pitäisi joka tilanteessa saada niin hyvät edut kuin mahdollista. Lastinen: "... tai virheen korjaamista ..." En ymmärrä, miten tuon voi ymmärtää väärin. Sanoppa muuta... | |
![]() 24.07.2011 16:55:51 | |
Ja kun minua kerran vielä uudestaan käskettiin tutustumaan asiaan kuluttajaviraston kautta, teen tietenkin työtä käskettyä ja huomaan, että en ole erehtynyt ja minua on syytetty turhaan lööperin puhumisesta. Kuluttajavirasto: Kuluttajalla on ensin oikeus vaatia virheen korjaamista tai tuotteen vaihtoa virheettömään. Myyjäliikkeellä on lain mukaan oikeus korjata virhe ennen tuotteen vaihtamista toiseen. Liike ei saa viivytellä korjauksen tekemisessä. Myyjän vastuulla olevan virheen korjauksesta ei saa aiheutua mitään kustannuksia, esimerkiksi rahti- tai varaosakuluja. http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-F … eudet/virhe/tavara/virheen-hyvitys/ Btw. Jonkinnäköinen F.A.Q. kauppalaista ja kuluttajansuojalaista voisi olla ehkä paikallaan, kun tämän foorumin sisällöstä melko suuri osa liittyy tavaroiden ostamiseen ja valitsemiseen. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)