Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: E-kieli särisee, mikä avuksi?
1
Charge
24.07.2011 15:11:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Kitarani matala E-kieli on ruvennut ikävästi särisemään, varsinkin 10-nauhan kohdalta särinä on soittokelvottomuutta aiheuttavaa. Mikä siis neuvoksi?
 
"Historys Written Today".
Antti1
24.07.2011 15:14:03 (muokattu 24.07.2011 15:14:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: Moi!
 
Kitarani matala E-kieli on ruvennut ikävästi särisemään, varsinkin 10-nauhan kohdalta särinä on soittokelvottomuutta aiheuttavaa. Mikä siis neuvoksi?

 
Tää kuuluisi kitarakamapalstalle, jatkoa ajatellen vinkiksi.
 
Mitä sä olet muuttanut kitarastasi? Oletko koskenut säätöihin, oletko vaihtanut kielisetin, onko sen säilytyspaikka muutettu esim. suoraan auringonpaisteeseen, pois laukusta telineeseen tms.? Tässä pieni lista mahdollisista operaatioista, ongelman luonteesta riippuen: kaularaudan säätö, tallapalojen säätö ja nauhojen säätö. Tällä kuvauksella mä en sano noista vielä mitään sen enempää, kun vika ei selvinnyt.
 
Osta osta
Charge
24.07.2011 15:19:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielet olen kyllä vaihtanut, mutta saman vahvuisiin kuin tehtaalta tullessa, eli voikohan vika olla siinä? Uskallanko ruveta kitaraa itse ronkkimaan, vai olisko viisainta käydä ihan musiikkiliikkeessä säädättämässä? Särinä näyttää johtuvan siitä, että kieli vastaa muihin nauhoihin kun painan sen 10-välistä alas. Toisaalta, usealta muultakin nauhaväliltä soitettaessa käy sama homma, mutta ilman särinää.
 
Eilen pääsi sattumaan tapaturma, kun serkkutytöt onnistuivat kaatamaan kitaran kun en ehtiny ajoissa hätiin. Kaatui etupuoli edellä, olisikohan siinä sattunut jotain...
 
"Historys Written Today".
Antti1
24.07.2011 15:30:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: Kielet olen kyllä vaihtanut, mutta saman vahvuisiin kuin tehtaalta tullessa, eli voikohan vika olla siinä? Uskallanko ruveta kitaraa itse ronkkimaan, vai olisko viisainta käydä ihan musiikkiliikkeessä säädättämässä?
 
Jos se on uutena ostettu ja uudesta asti vika ilmennyt, niin usein kauppias suostuu tekemään perussäädöt siihen "takuuna". Toisaalta käsitin niin, että vasta uudella kielisetillä tullut ongelmia? Kielen punoksetkin voivat olla vialliset ja se kuuluu just esim. särinänä. Kokeilematta en osaa sanoa.
 
Mutta tosiaan, jos et tiedä mitä ja miten teet, niin sen voi säädättää kyllä jollain muullakin. Kysyt sitten vaan vikadiagnoosin ja lääkkeen, jotta osaat itse tehdä seuraavalla kerralla jotain.
 
Särinä näyttää johtuvan siitä, että kieli vastaa muihin nauhoihin kun painan sen 10-välistä alas. Toisaalta, usealta muultakin nauhaväliltä soitettaessa käy sama homma, mutta ilman särinää.
 
Mitä tarkoittaa kielen vastaaminen? En ymmärrä.
 
Eilen pääsi sattumaan tapaturma, kun serkkutytöt onnistuivat kaatamaan kitaran kun en ehtiny ajoissa hätiin. Kaatui etupuoli edellä, olisikohan siinä sattunut jotain...
 
Onhan siinä voinut käydä mitä vaan. Kieleen on voinut tulla sopiva taitos iskusta, joka pilaa homman, nauhat päässeet sopivasti kolhulle iskun myötä, nauha pompannut pois urastaan, kaula liikahtanut vähän liitoksessaan jne.
 
Osta osta
Charge
24.07.2011 15:37:41 (muokattu 24.07.2011 15:44:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kokeilisin vaihtaa vain kielen ja testata, paraneeko särinät.
 
Edit: Korjaantui. :) kiitos avusta!
 
"Historys Written Today".
hallu
25.07.2011 11:33:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:
 

 
.....Mitä tarkoittaa kielen vastaaminen? En ymmärrä........
 
.

 
No se tarkoittaa tietenkin kielien osumista tosin ei niin kuin pilkkaan osumista, vaan niin kuin koskemista. Kun kieli vastaa muihin nauhoihin, se niin kuin koskettaa niihin tai joku voisi sanoa että osuu niihin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Antti1
25.07.2011 17:34:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No se tarkoittaa tietenkin kielien osumista tosin ei niin kuin pilkkaan osumista, vaan niin kuin koskemista. Kun kieli vastaa muihin nauhoihin, se niin kuin koskettaa niihin tai joku voisi sanoa että osuu niihin.
 
Niin ja kielien osuminen nauhoihin aiheuttaa särinää, mutta toi "vastaaminen" ei kuulemma aiheuttanut särinää. En ymmärrä edelleenkään mistä on kyse.
 
Osta osta
Charge
25.07.2011 19:19:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kun just se vastaaminen aiheutti, sitten vaihdoin kielen, ja loppui.
 
"Historys Written Today".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «