Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keikkapianon hankintaan liittyen muutamia strategisia kysymyksiä
1
Kyröjoki
18.07.2011 11:43:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heissan.
 
Olen soitellut puolivakavasti kohta parikymmentä vuotta erilaisilla kiipparinromuilla. Viimemmäksi taisin hankkia jonkun 600 euron hintaluokassa pyörineen Korgin kiipparin. Soundit pirun hyvät, tuntuma.. no rimpula lähinnä.
 
Viime aikoina tullut enemmän ja enemmän keskityttyä tuohon pianopuoleen, ja olenkin hitusen ihastunut tuohon tatsiin minkä sähköpianolla soittoon saa, verrattuna vaikka tuohon perussynakoskettimiston mikkihiirituntumaan.
 
Eli kun tässä nyt ilmeisestikin on lähdettävä hankkimaan stagepianoa, jota sitten keikoillakin tulen käyttämään, niin mihin asioihin olisi syytä kiinnittää huomiota? Budjetti vähän riippuu ja roikkuu ja myös käytetyt soittimet tulevat kysymykseen. Jossain 300, 500 tai tuhannen euron akselilla varmaan liikutaan. Tällä hetkellä ei kuitenkaan hirveitä ominaisuuslistauksia ole mielessä mitä olisin vailla. Hyvä tatsi, hyvät pianosaundit, ehkä jotain efektejä (reverbi lähinnä?), transponointinamiskuukkeli..
 
Ensinnäkin, onko kaikissa stagepianoissa sustainpedaali-toiminta sellainen, että siinä on muitakin pykäliä kuin on/off?
 
Kertoilkaapa mitä tulisi soitinta valkatessa ottaa huomioon. Entä onko käytetyissä soittimissa mahdollisesti jotain sudenkuoppia mitä pitäisi osata tsekata? Jos vertaillaan uusia soittimia, niin mitä olennaista saa lisää ostamalla tonnin vehkeen, verrattuna viidensadan härveliin?
 
Spillway Arts
18.07.2011 21:36:24 (muokattu 18.07.2011 21:39:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vertaillaan uusia soittimia, niin mitä olennaista saa lisää ostamalla tonnin vehkeen, verrattuna viidensadan härveliin?
 
No yleensä lisäsijoituksella saa uudemman ja/tai monipuolisemman soittimen. Pianoissa kiipparin tuntuma tuppaa yleensä parantumaan, mitä kalliimmasta soittimesta puhutaan. Monesti käytettynä tonnin maksava ammattilaite on paremman tuntuinen kuin uutena tonnin maksava harrastelija vermes. Ainakin omasta mielestäni.
 
En väitä etteikö se olisi täysin mahdotonta, mutta en siltikään sanoisi kyllä.
kyänäino
18.07.2011 23:44:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perushyvät tunnetut merkit (yamaha, roland, uudemmat kawait ym) mielestäni kaikki ihan ok jos vaatimuksena on ok tatsi, pianosoundit ja perusefektit. Hyvä soundi ja tatsikin tietysti jossain määrin makuasioita. Tunnetuissa merkeissä tuskin isompia sudenkuoppia.
 
Roudattavuus on tietysti yksi kriteeri, tarvitsetko kotisoittoon mahdollisesti koneen omia kaiuttimia vai ovatko ne vain turha painolasti. Hyvä koskettimisto painaa usein myös vähän enemmän.
 
Kaikissa pianoissa ei ole portaatonta sustainpedaalia, etenkään vanhemmissa/halvemmissa.
 
Parasta on jos pääsee kokeilemaan ja vertailemaan eri merkkejä, sekä kuulokkeilla että PA:n/vahvistimen kanssa.
 
pekka montin
19.07.2011 00:21:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä nyt on vain sitten taas oma kokemus aiheesta.
 
Entisessä oppilaitoksessa kauhajoella oli kawain joku 2004-2005 sähköpiano.
Ko oli näitä perinteisiä malleja joita on käytetty oppilaitoksissa juuri sen takia että sitä on saanut alta tonniin ja on hintaansa nähden kohtuullisen etevä peli.
No, pistin silloin jo merkille että tuossa mallissa oli koskettimista niinsanotusti"Kulahtanut", eli olivat ikäänkuin menneet paikoitaltaan eivätkä olleet ihan suorassa suhteessa kaikkiin muihin koskettimiin.
 
Sitten kun tulin tähän nykyiseen oppilaitokseen niin yllätys, yllätys, täälähän käytettiin samoja Kawain malleja. Kaikissa Kawaisssa sama "vika", eli koskettimisto ei ollut kestänyt, vaan osa natisi ja osa oli mennyt sijoiltaan. Hieno saundi noista silti lähti.
 
Oppilaitos uusi sähköpianonsa vuoden vaihteessa, ja tilalle tuli Yamahaa. Huom. pienempi soitin ja saundi ei ole niin lämmin kuin kawaissa, mutta kirkkaampi. Nämä yamahat ovat näitä uusimpia malleja joiden hinta uutena se 1300-1400 euroa.
 
Sitten lisää huomioita. Olen myös käyttänyt näitä Rolandin uusia sähköpianoja, ja hyvin pelittää, mutta ainut vika minä noissa voi olla, on yllätys yllätys näytössä joka voi sumentua ja täälä on myös yksi Rolandin uudempi malli mistä näyttö pimahtanut ja toisessa alkaa olla jo siinä rajalla. Mutta, onhan noita sitten käytetty ja tod. näkösesti näyttö pamahtanut roudatessa, kosteuksen seurauksena. Onneksi vika on helppo korjata.
 
Sitten vielä yksi huomio. Tyttökamullani on 2007 vuoden Kawai sähköpiano.
Hieman kalliimpi peli, maksoi uutena lähelle 4 000 tonttua.
Pianosaundi on todella lämmin ja koskettimisto erittäin pitävä, joustava ja samalla silti pehmeä. Kawain malleissa on hyvin "sophistukoitunut" ja jokseenkin hyvin pehmeä ja viihteellinen saundi, mitä olen aistinut ja huomannut. Sielä on lämpöä paljon, mutta sitten jonkin Bluesin soitto voi vaatii astetta rajumpia otteita noin nättisointisen soittimen kanssa. Voin hyvin kuvitella Kawain saundin Japanilaiseen viihderavintolaan : P
Mutta, tuossa tyttöystävänäkin mallissa on jo pari kosketinta "kulahtanut", eli ovat sijoiltaan. Kawain malleista siis itsellä on sekä hyviä ja huonoja havaintoja, ja ne huonot havainnot painottuvat nimenmaan tuonne koskettimien puolelle jotka eivät tunnu täysin kestävän vuosien saatossa. Voin toki olla väärässä, ja tietty asiaan vaikuttaa se kuinka soittaa ja kuinka paljon soittaa.
 
Spillway Arts
19.07.2011 07:10:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parasta on jos pääsee kokeilemaan ja vertailemaan eri merkkejä, sekä kuulokkeilla että PA:n/vahvistimen kanssa.
 
Tää on hyvä pointti. Jos omistat hyvälaatuiset kuulokkeet niin ota ne mukaan liikkeeseen. Tutuilla kuulokkeilla saundin arviointi on helpompaa kuin niillä musiikkiliikkeen markan rimpuloilla.
 
En väitä etteikö se olisi täysin mahdotonta, mutta en siltikään sanoisi kyllä.
mack the knife
19.07.2011 09:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikissa pianoissa ei ole portaatonta sustainpedaalia, etenkään vanhemmissa/halvemmissa.
 
Väitätkö että tuo olis kovin tärkeä asia keikkapianossa, mä luulen että soittaminen ei siitä kauheasti jää kiinni.
 
COVS n:o 1.
maza
19.07.2011 17:33:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo portaaton sustain-pedaali ei tosiaan ole mikään perusominaisuus, vaan löytyy lähinnä uusimmista ja kalleimmista laitteista. Toimivuus vaatii myös sitä tukevan pedaalin.
 
Jos laitteen ei ole pakko olla tuliterä, niin hyviä kokemuksia on vuosien varrella monilla kertynyt Rolandin RD-700 ja RD-300 -sarjoista sekä Yamahan P-90 ja P-120 -malleista. Rolleista vanhimmat (RD-700 ja RD-300) ovat pianosoundeiltaan jo vanhentuneita, mutta tekniikka on edelleen kelpoa. Soundin saa päivitettyä kohdilleen soundikorteilla. Soitinten SX-, GX- ja NX-sarjat ovat uudempia, ja soundit toki paranevat uusissa malleissa.
 
Itselläni oli pari vuotta alkuperäinen RD-700 ja se oli kyllä kestävä ja ok-soundinen laite, mutta jostain syystä en tykännyt sen käyttöliittymästä yhtään.
 
Uusista laitteista (tosin voi olla että menee jo budjetista yli) kannattaa kurkata myös Nord Pianoa. Siihen saa päivitettyä soundeja sangen monipuolisesti ja itse olen digannut oikeastaan kaikista Nordeista tähän saakka. Jotkut tosin varsinkin takavuosina haukkuivat niiden pianosoundeja, mutta asia on kyllä vuosien mittaan korjaantunut. Uusista laitteista myös Yamaha CP-5 voisi olla mahdollinen, kuten Korg SV-1.
 
Tarvitsetko mitään muita soundeja kuin yhden hyvän akustisen pianon?
Nakkiso
22.07.2011 00:13:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonnin hintaluokkaan mahtuu myös tämmönen:
 
http://www.thomann.de/fi/kurzweil_sp4_8.htm
 
Itselläni on keikkasetissä nord stage + kurzweil pc361. Käytän nykyään vain kurzin pianosaundeja, vaikka samplejen koko on varmaan korkeintaan 1% nordin pianosampleista. Mulla ei tuosta sp4:stä ole mitään kokemuksia, mutta saundit on kai samaa tavaraa kuin pc3:ssa.
 
http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora
Nelisormimangusti
22.07.2011 07:15:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin:
No, pistin silloin jo merkille että tuossa mallissa oli koskettimista niinsanotusti"Kulahtanut", eli olivat ikäänkuin menneet paikoitaltaan eivätkä olleet ihan suorassa suhteessa kaikkiin muihin koskettimiin.

 
Mulla on tommonen halvemmasta päästä oleva noin kymmenvuotias Yamahan kotimalli, jossa on pari kosketinta juurikin kierteellä ja ottaa kiinni naapurikoskettimeen = jää joskus pohjaan tai palautuu hitaaasti ylös.
 
Välillä oon koittanu tunkee ongelmaväliköihin ties mitä rizlapakettia ja kynää, josta seuraa se, että muutaman päivän "pakottamisen" jälkeen kosketin pelaa vähän aikaa vähän paremmin, mutta vääntää nopeasti itsensä taas pinteeseen. Välin hiomista oon miettinyt, mutta purunpoiston hahmotteleminen niin ettei ne mee sinne sisään tuntuu epäilyttävältä. Sillä ei oo väliä jos lopputulos oiskin vähän jyrsityn näköinen. Oisko jollain hyvää kotikonstia ja/tai kokemusta mokomasta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «