Aihe: Roland Jupiter 8
1 2 3 4
pekka montin
20.07.2011 21:51:41

18is9: Mutta minä olin aidosti pettynyt kun näin Dingon livenä "uudessa kokoonpanossa" ja junot oli korvattu jollain tusinaromplereilla ja soundi oli kaukana oikeasta. Olisivat ennemmin korvanneet sen laulajan jollakulla joka osaa laulaa kuin muuttaneet sen syntikkaosaston jota menin kuuntelemaan :). Perversionsa kullakin, mutta mulle 80-luvun syntikkasoundit on se Dingon Sinä ja Minä, ja tässä tapauksessa paska ainakin enemmän muistuttaa konvehtia kun junot on kehissä!

Itse sain kunnian soittaa yhden keikan Dingon Even kanssa.
Eve teki tuollaista suomalaista AOR musiikkia 80-luvulla. Pidin hänen 80-luvun biiseistään. Sielä oli oma ilme ja ideaa. Syntikoiden puolesta myös aika rohkeaa linjaa paikoitellen, ja se on hyvä se :)

Dingon comebackista olen kuullut paljon eriäviä versioita, mutta kuulemma se Neumanni sielä on ollut aika keskeisessä roolissa. Turun ruotsin laivalle sillä on kuulemma jo porttikieltokin...Ei siitä sen enempää.

Dingo oli mielestäni myös erittäin hieno orkesteri aikanaan. Paljon fiilistä ja synat tietty hyvinkin keskeisessä roolissa.
R0IST0
21.07.2011 00:27:20 (muokattu 21.07.2011 20:50:14)
Itse bändille se olisi myös hienoa promoa jos sana kirisi siitä että sielä on synistilla aito Jupiter-8.

oon ymmärtäny että juppikasia promona käytettiin jo vähän niinku trancen kulta-aikoina, ei silti etteikö sitä ideaa vois vielä kierrättää.. vaatis kyllä, aivan kuten totesitkin, että se matsku ois jotain ihan muuta ja ennenkuulematonta. siitä huolimatta, vaikka ois kaikki jupterit stackissa ei se nykyaikana merkkais yleisölle oikeestaan yhtään mitään (95% kattois "ai noillaki on tollanen junogeedeeseesellanen"). sen sijaan yllättävät oudot ja omaperäiset ratkaisut soittimissa on paljon mielenkiintoisempia ja puskaradio tehokkaampaa vrt. huoratron, cleaning women etc.

mitä kiippareihin tulee, niin jos pakko on päästä elvisteleen stagelle vintagesynilla, niin mikä tahana moog, prophet tai cs ajais kyllä mun mielestä ihan saman asian ku jupiterit, ja niitä sais useemman jo tohon kasin hintaan (ei sen jupiterin mukana kuitenkaan mitään pimeessä hohtavaa auraa tule, se tulee synthexin mukana.. tai no ainaki jarrella tuli ;), memorymoog tai arp 2600 ois nekin jo paljon mielenkiintoisempia stagella saatikka cs-80, ja jos jotain oikeesti katu uskottavaa ja eksoottista (sekä imagon että soundin puolesta) haettais niin kallistuisin tonne 8bit-12bit vintagesamplereiden osastolle, aivan niinku pekkakin on fiksuna kaverina tehny, mutta usko kun horjuu niin se horjuu.. :D

sitäpaitsi mitä japsivintageihin tulee; korgit, yamahat, akait, casiot ja kawait kunniaan, rolandismi on niin kulutettu loppuun jo aikoja sitten.. :P
pekka montin
21.07.2011 10:29:32

R0IST0: oon ymmärtäny että juppikasia promona käytettiin jo vähän niinku trancen kulta-aikoina, ei silti etteikö sitä ideaa vois vielä kierrättää.. vaatis kyllä, aivan kuten totesitkin, että se matsku ois jotain ihan muuta ja ennenkuulematonta. siitä huolimatta, vaikka ois kaikki jupterit stackissa ei se nykyaikana merkkais yleisölle oikeestaan yhtään mitään (95% kattois "ai noillaki on tollanen junogeedeeseesellanen"). sen sijaan yllättävä,t oudot ja omaperäiset ratkaisut soittimissa on paljon mielenkiintoisempia ja puskaradio tehokkaampaa vrt. huoratron, cleaning women etc.

mitä kiippareihin tulee, niin jos pakko on päästä elvisteleen stagelle vintagesynilla, niin mikä tahana moog, prophet tai cs ajais kyllä mun mielestä ihan saman asian ku jupiterit, ja niitä sais useemman jo tohon kasin hintaan (ei sen jupiterin mukana kuitenkaan mitään pimeessä hohtavaa auraa tule, se tulee synthexin mukana.. tai no ainaki jarrella tuli ;), memorymoog tai arp 2600 ois nekin jo paljon mielenkiintoisempia stagella saatikka cs-80, ja jos jotain oikeesti katu uskottavaa ja eksoottista (sekä imagon että soundin puolesta) haettais niin kallistuisin tonne 8bit-12bit vintagesamplereiden osastolle, aivan niinku pekkakin on fiksuna kaverina tehny, mutta usko kun horjuu niin se horjuu.. :D

sitäpaitsi mitä japsivintageihin tulee; korgit, yamahat, akait, casiot ja kawait kunniaan, rolandismi on niin kulutettu loppuun jo aikoja sitten.. :P

Jeez. Eräs Indie bändi käytti Alpha Junoa taannoin keikallaan, mutta ne ei kyllä saaneet siitä mitään irti koska bändissä ei ollut ketään joka sitä olisi oikeasti osannut soittaa. Disco Ensemble taas käytti keikoilla ja videollaan CZ-101 mutta ne haki siitä vain plörinöitä irti, kun laitteen oikea vahvuus on moogimaisissa saundeissa(jos jaksaa vääntää), autenttisisssa kilinoissa ja kelloissa, sekä siinä särössä minkä kautta pystyy luomaan hyvinkin ilkeän kuuloisia saundeja, mattoja ja leedeja joita on todella hankala ja vaikea saada mistään muusta synasta irti.

Junot pitäisi kyllä vielä hankkia DW-synien kaveriksi.

Olen huomannut että Jupiter-8 lisäksi Bassosynat ja Viulusynat ovat soittimia joista ollaan valmiita maksamaan pitkä penni. Itse uskon että Viulusyna voisi olla vielä seuraavaksi sellainen joka räjäyttäisi potin koska isoissa kuvioissa ne ovat täysin unohdettu. Esim. Joose Keskitalo ja sen kaltaiset artistit saisivat viulusynasta varmasti vielä paljon uutta ja hyvää irti.

Tosiaan. Mullahan oli Ensoniq Mirage. Mielettömän iso saundi siitä lähti, vaikka saundelle ei voinut oikeen mitään kummempaa tehdäkään sen jälkeen kun disketin tunki soittimen sisälle :) Soitin myös painoi kuin synti. Mutta, käytin sitä eräällä promolla joka tulossa juuri, ja kyllähän se hienosti pelitti.
Prophet
21.07.2011 12:41:56
Mitäs mieltä ollaan italialaisista Siel-syntesoijista?
CPU
21.07.2011 13:26:58
pekka montin:
Tosiaan. Mullahan oli Ensoniq Mirage. Mielettömän iso saundi siitä lähti, vaikka saundelle ei voinut oikeen mitään kummempaa tehdäkään sen jälkeen kun disketin tunki soittimen sisälle :)

Kyllä voi, jos vaan osaa. Synteesimoottori on oskillaattoreja lukuunottamatta periaatteessa sama kuin missä tahansa analogissa.

Jos jaksaa tehdä wavetableja, niin miragella voisi lähestulkoon korvata junon.

Tämä sanottuna, Miragehan ei ole kyllä syntetisaattori, joten toi sun vertaus on vähintään irrelevantti.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
pekka montin
21.07.2011 14:00:19

CPU: Kyllä voi, jos vaan osaa. Synteesimoottori on oskillaattoreja lukuunottamatta periaatteessa sama kuin missä tahansa analogissa.

Jos jaksaa tehdä wavetableja, niin miragella voisi lähestulkoon korvata junon.

Tämä sanottuna, Miragehan ei ole kyllä syntetisaattori, joten toi sun vertaus on vähintään irrelevantti.

Jep, mutta itseni kohdalla en osannut kamalasti säätää tuon soittimen kanssa, toisaalta mä olen enempi soittaja kuin insinööri. Aikas hankala vekotin oli omaan tajuntaani.

Ensoniqiin(mirage) sain kuitenkin hommattua kasan alkuperäisiä manuaaleja ja diskettejä. Olihan se aika metkaa niiden kanssa väsätä :) Yhellä disketetillä oli klassisia etydejä vain, ja kun aikansa masiinaa leikitti niin sai etydeistäkin aika eksoottisen kuuloisia! ; )
Miragessa oli ihan MIELETTÖMÄN paksu ja iso saundi, mutta hyvin pelkistetty ja raaka, luonnollisesti kun Sampler Synth kyseessä. Soitin oli hyvin merkittävässä roolissa taannoisella nauhotteella, ja se saundi sulautui hyvin helposti kokonaisuuteen.

Tämän asian suhteen siis komppaan täysin Roistoa. Noissa Sampler synissa on vain jotenkin todella iso ja positiivisella tapaa "kolkko" saundi, joka tekee aika tappavaa jälkeä kaikessa musiikissa missä halutaan tavoitella isoja sfäärejä.
Itse esim. halusin Haudalla(kappale kertoo parantumattomasta sairaudesta) värssyyn tietynkaltaista "unimaista" jousimattoa teeman alle, koska kappaleen teemakin kertoo kuolemasta ja sen odottamisesta, peloista ja harhoista.
Eihän sinne tuolloin voi mitään perinteistä ja massiivista jousiorkkaa pistää taustalle, koska kyseessä on kuitenkin aihe joka murskaa ihmisen, eli sellaista power-metal tyylistä mahtipontisuutta jousien suhteen pitäisi välttää koska kuullostaisi äkkiä aika kornille. Tuossa vaiheessa muistin Ensoniqin synat, ja niiden aika omalaatuisen saundimaailman, etenkin jousi ja urkusaundien suhteen.
No, Miragestahan mä sain kaivettua ihan presetillä ja hieman jälkikäteen sitä efektoimalla(mm. kaikua ja Dw-6000 taustalle) hyvin "utumaisen" jousimaton alle joka muistutti hyvin unimaista saundia ja samalla se kuvasti uhkan tulevan.

Sittenhän tuola on tuubit täynnä näitä kavereita jotka on saanut noista synista ihan mielettömiä saundeja aikaiseksi, mutta valitettavasti niitä ei heidän kohdallaan sitten koskaan kuulla missään biisissä sen kummemin, joka on sääli. Salaisuus ikäänkuin jää heidän holveihinsa, mutta se motivoi meitä muita pyrkimään samaan ja kenties saamaan se ääni muidenkin korville.
pekka montin
21.07.2011 14:02:37

Prophet: Mitäs mieltä ollaan italialaisista Siel-syntesoijista?

Eikös Siel ainakin ole tehnyt pari aika merkittävääkin vekotinta 70-luvulla?
Juho L
21.07.2011 19:37:34
pekka montin: Eikös Siel ainakin ole tehnyt pari aika merkittävääkin vekotinta 70-luvulla?

Jostain jäänyt sellainen mielikuva, että tekivät enemmän viulukoneita ja niistä tulivat tunnetuksi. Synia tekivät myös, mutta jäivät näiden viulukoneiden jalkoihin.
"...more humane, more thoughtful, more understanding."
R0IST0
21.07.2011 20:58:44 (muokattu 23.07.2011 13:18:06)
maza:
Vaikka JP-8 onkin toki kaikin puolin hieno syntikka, niin kyllä nuo hinnat alkavat olla vähitellen aika järjettömiä.

kasin hinnat on aivan järjettömiä, jupiter 4:n ja 6:n hinta on suht kohillaan. ja onko se nyt sitten KAIKIN puolin hieno soitin.. mitä tulee kasiin ja "mielettömiin saundeihin" niin oon koittanu kaivaa youtubet ympäri ämpäri enkä ole vielä sellaseen törmänny esim. http://www.youtube.com/watch?v=LZkzkgj-Koo aika kattava demonstraatio mut valtaosa soundeista ihan peruskamaa.
R0IST0
21.07.2011 21:10:16 (muokattu 23.07.2011 12:15:42)

DK600, DK70 ja DK80 on tietyissä piireissä suosittuja ja yleisesti melko aliarvostettuja, operasta, cruisesta tai monosta ei oikeen osaa sanoa muuta kuin että ihmeen halvalla vaihtavat omistajaa mutta rikkoontuvat (kuulemma) helposti. itse jos hankkisin niin ainakin varmistasin sielin kunnon (IC:t, kaapelit, keybed, potikat, PSU) erittäin tarkasti ennen hankintaa, niitä kun ei monikaan osaa korjata toisin kuin rolandia jolla on vielä virallinen huoltoki olemassa.
Prophet
25.07.2011 21:55:15
Harvinaista herkkua! Jupiter 6 torilla. Varmaan lähti heti.

http://muusikoiden.net/dyn/tori/541555.jpg?1311540380
dky
26.07.2011 14:42:13

pekka montin
26.07.2011 18:16:48

dky: ...ja Jupiter 4 Keltaisessa Pörssissä: http://keltainenporssi.fi/ilmoitus/ … MIDI+%2B+CV+++GATE/30279343?rowId=3

Jep. Mielestäni kumpikin edullisia näissä tapauksissa, niin nelonen kuin kutonen.
Pieni raha noin mahtavista soittimista. Nyt enään pitäs saada se pari tonnia ylimäärästä revittyä jostakin.
JPQ
26.07.2011 19:14:40

Lisäksi kuvien yksilöt sanoisin siistejäkin. Jupiter-4 soittaneena vaikka speksit ei ole hirveän monipuoliset niin soiundista tykkäsin.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
cloom
26.07.2011 19:58:57

Itse olen ainakin tykännyt, soundaavat hyvältä ja muutenkin mukavia käytössä. Itelläni on Expander 80 ja orchestra 2, DK-70 sai uuden kodin taannoin. Expanderissa on Moog slayer-modaus, kun sen filtteri oli aikas "kiltti", tehtaan jäljiltä, nyt siinä on vähän jotain särmääkin....
Prophet
26.07.2011 22:08:35
cloom: Itse olen ainakin tykännyt, soundaavat hyvältä ja muutenkin mukavia käytössä. Itelläni on Expander 80 ja orchestra 2, DK-70 sai uuden kodin taannoin. Expanderissa on Moog slayer-modaus, kun sen filtteri oli aikas "kiltti", tehtaan jäljiltä, nyt siinä on vähän jotain särmääkin....

DK-700 taitaa olla harvinaisin:

http://matrixsynth.blogspot.com/2011/02/vintage-siel-dk700.html

http://www.vintagesynth.com/misc/sieldk700.php
teroyk
27.07.2011 20:20:02
R0IST0: DK600, DK70 ja DK80 on tietyissä piireissä suosittuja ja yleisesti melko aliarvostettuja, operasta, cruisesta tai monosta ei oikeen osaa sanoa muuta kuin että ihmeen halvalla vaihtavat omistajaa mutta rikkoontuvat (kuulemma) helposti.

DK80:en sai hiljan minut kaivamaan Atarin esille, että koodaan sitä varten sysex-ohjelman, vaikka ottaa se vastaa CC säätöjäkin. Siel ymmärti heti MIDI:n päälle ja onkin merkitty Manufacturer identification koodilla 21H, kun kuuluisammat merkit Roland, Korg, Yamaha ovat vasta koodilla 41H-43H.
Leikari
28.07.2011 18:32:53
R0IST0: .. mitä tulee kasiin ja "mielettömiin saundeihin" niin oon koittanu kaivaa youtubet ympäri ämpäri enkä ole vielä sellaseen törmänny esim. http://www.youtube.com/watch?v=LZkzkgj-Koo aika kattava demonstraatio mut valtaosa soundeista ihan peruskamaa.

you-tube -demot on kyllä melkein kaikki aivan luokattomia presettien paukutusta - ei edes soittoa.

jupiter 8 kuullostaa aivan mahtavalta mahtipontisessa kasarisynapopissa - on siinä livenä ja hyvin äänitetyillä levyillä auktoriteettia
dky
28.07.2011 19:13:04

Leikari: you-tube -demot on kyllä melkein kaikki aivan luokattomia presettien paukutusta - ei edes soittoa.

jupiter 8 kuullostaa aivan mahtavalta mahtipontisessa kasarisynapopissa - on siinä livenä ja hyvin äänitetyillä levyillä auktoriteettia

Kerro toki esimerkkejä äänitteistä. :P
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)