Aihe: Vintage modern ja uudet putket
1 2
jii.haanpaa
19.07.2011 23:41:32 (muokattu 19.07.2011 23:45:46)
Moridin: Mistä se sitten johtuu että ne putket kestää pidempään jos vakiona pidettävällä hilajännitteellä ja anodijännitteellä virta on suurempi?

Ja kuinka paljon ylipäätänsä on arvoa vakiohilajännitteellä tehdyllä mittauksella, kun sitä putkea käytetään nimenomaan vaihtojännitteen vahvistamiseen?

Hep, täällä yksi, jota sama asia joskus kävi hiertämään. Sen verran jaksoin intternetskua kaivella, että annoin itselleni luvan hieman yksinkertaistaa: ymmärtääkseni tulkinta perustuu siihen olettamukseen, että jokaisen testattavan putkilon katodilta karkaa saman verran elektröönejä, jos mittausjännitteet pidetään vakiona. Elektronit sitten ottavat reissullaan osumaa tyhjiön epäpuhtauksiin ja mitä enemmän sitä tyhjiöön kuulumatonta rähmää putkessa leijuu, niin sitä vähemmän tavaraa pääsee perille. Ts. mitä huonompi tyhjiö, sitä kehnompi virtaska ja onhan se melko helposti maalaisjärkeiltävissä, että huono tyhjiö tekee putkesta lyhytikäisemmän. Näin ajateltuna hilanjännitteen vempulointi ei tarjonne lisäarvoa, joten sen voi hyvin pitää vakionakin.

En edes yritä ymmärtää, voidaanko testerillä vertailla myös eri valmistajien ja/tai eri mallien eroja keskenään. Rakenteelliset marginaalit ovat kaiketi melko raikkaita ainakin nykyputkissa ja silloin erot eivät välttämättä kuvaakaan tyhjiön laatua. Sitten voisi tietenkin pohdiskella, että kuulostaako korkkaamaton X mA:n putki samalta kuin käytössä kulunut putki, joka myös tarjoaa lukemaksi X mA(?).

Nää on tärkeitä juttuja hei! :)
Jucciz
20.07.2011 02:42:38
Emminä mitään näistä tajua. Laitan Telefunkenia etuasteen täyteen ja soitan vitossointuja tyytyväisenä.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
vänkylä
20.07.2011 10:13:56
Moridin:

Ite oon vähän erimieltä siitä, miten paljon eri putket vaikuttaa vahvistimissa... =) Mut jokainen tekee niinku lystää. Ei mun JCM800 muuttunu ainakaan 5150:ks Tungsoleilla ;) Nyt siellä on jotain 1e/kpl maksaneita 6N2P-putkia sisällä, ja se saundaa edelleen mun korvaan ihan samalta. Turhaa hifistelyy.

Komppia tälle,se on aivan yksi ja sama lataatko etuasteen halvimilla vai 70e kappale maksavilla putkilla.Näiden ero soundissa on olematon.
SirElwood
20.07.2011 10:51:52
Moridin: Nyt siellä on jotain 1e/kpl maksaneita 6N2P-putkia sisällä, ja se saundaa edelleen mun korvaan ihan samalta. Turhaa hifistelyy.

Nuo 6N2P-EV putkethan on aivan älyttömän hyviä. Pisteenä iin päällä on vielä se suojaus triodien välillä jota ei länsiputkissa ole. Tosin ei sillä yleensä kitarakoneissa ole niin isoa virkaa, mutta jos on RF:ää toisella puolella ja toisella pientaajuutta tms. Putkihan on jokatapauksessa hyvin häiriötön, pitkäikäinen ja tasalaatuinen. Ja halpa. Onneksi se hehkujen kytkentä on erilainen, niin käy vielä telefunkkenit kaupaksi kitaristeille. Hifi-puolella venäläiset putket muutenkin ovat nousseet isompaan arvoon, enkä kyllä yhtään ihmettele miksi.
tommiot
20.07.2011 12:53:56
SirElwood: Nuo 6N2P-EV putkethan on aivan älyttömän hyviä. Pisteenä iin päällä on vielä se suojaus triodien välillä jota ei länsiputkissa ole. Tosin ei sillä yleensä kitarakoneissa ole niin isoa virkaa, mutta jos on RF:ää toisella puolella ja toisella pientaajuutta tms. Putkihan on jokatapauksessa hyvin häiriötön, pitkäikäinen ja tasalaatuinen. Ja halpa. Onneksi se hehkujen kytkentä on erilainen, niin käy vielä telefunkkenit kaupaksi kitaristeille. Hifi-puolella venäläiset putket muutenkin ovat nousseet isompaan arvoon, enkä kyllä yhtään ihmettele miksi.

Niin joo, siitähän mä ekan kerran noista putkista kuulinkin, kun sä olit tilannu Turkan kanssa niitä. Täytyis ostaa niitä joskus laatikollinen eBaysta, niin olis loppuelämäks putkia. Harmi kun niitä ei paljoo kannata viritellä piirilevykoneisiin.
SirElwood
20.07.2011 13:09:05 (muokattu 20.07.2011 13:13:49)
Moridin: Niin joo, siitähän mä ekan kerran noista putkista kuulinkin, kun sä olit tilannu Turkan kanssa niitä. Täytyis ostaa niitä joskus laatikollinen eBaysta, niin olis loppuelämäks putkia. Harmi kun niitä ei paljoo kannata viritellä piirilevykoneisiin.

No tuo tietysti vähän ongelmallista, mutta onnistuu kuitenkin isommalla tai pienemmällä vaivalla vahvistimesta riippuen. Joissain koneissa ne hehkut on kuitenkin poissa piirilevyltä, jolloin homma helpottuu ainakin vähän. Toki jos saisi jostain napattua 13Vdc hehkuille (ei ehkä kovin helppoa ilman erillistä muuntajaa), onnistuisi zenerillä ja transistorilla tekemään kytkennän joka automaattisesti osaisi haistella mimmoinen putki siellä kannalla kulloinkin on ja muuttaa hehkut sen mukaan. Tasajännittellä tämä olisi myös erinäisten hurinoiden kannalta hyvä. Moinen olisi kyllä sitten jo varsin iso tai ainakin työläs modaus ja siten useimpien kultakorvien ulottumattomissa. =/
vänkylä
20.07.2011 13:40:09
Jucciz: Näinhän se on. Pertti (58 v, levypeltiseppä, osa-aikaeläkkeellä) on sitä mieltä, että kaikki punaviinit hintaluokassa 0,90e-100e per pullo maistuvat samalta. Kyseessä on nimenomaan punaviinien ominaisuus, ei Pertin kyvyttömyys erottaa nyansseja.

Mutta jos tämä Pertti (58v) ostaisi jonkinlaisen kuviteellisen viini-testerin,jossa erilaiset nyanssit viineistä erottaisi,niin Peralle aukeaisi aivan uusi makujen maailma ja hän kuolisi 62 vuotiaana maksakirroosiin.
von spets
20.07.2011 13:47:15
Omat kokemukset etuasteputkista parin vintage Fenderin ja yhden vanhan JCM800:n kanssa kertovat että mun putkilootasta parhaimmat ovat kiinalaiset joista ei tiedä mitä merkkiä ne ovat, lukee kyljessä vain punaisella 12AX7. Käyvät kuumempina kuin vintage RCA:t, JJ:t, Tungsolit ja muut, ja siten soundi on elävämpi ja avoimempi, enemmän säröäkin. Omien putkihifistelyjen jälkeen palaan aina törkkäämään ne kiinalaiset kiiinni. Telefunkeneja ja Mullardeja olis kiva tosin kokeilla onko niissä eroa parempaan päin, vasta sen jälkeen voisin niistä maksaa.
veneficus
20.07.2011 14:13:36

vänkylä: Mutta jos tämä Pertti (58v) ostaisi jonkinlaisen kuviteellisen viini-testerin,jossa erilaiset nyanssit viineistä erottaisi,niin Peralle aukeaisi aivan uusi makujen maailma ja hän kuolisi 62 vuotiaana maksakirroosiin.

Tuskin sen ihmeloota Pertin makunystyröitä parantaisi, sen enempää kuin putkitesteri tekee kenestäkään kultakorvaa. Itse olen vakaasti siinä uskossa, että viineissä sekä putkissa on eroja, kun asia kerran on mitattavissa. Se, että pystynkö minä näitä eroja aistinvaraisesti havaitsemaan, onkin jo täysin eri asia. Mutta minun subjektiivinen havaintoni tuskin muuttaa ympäröivää maailmaa, vaan asia lienee päin vastoin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)