Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Intonaatio ja kompensointi
1 2
albert18
19.07.2011 18:56:58 (muokattu 20.07.2011 17:33:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen leikkinyt SroboSoft ohjelmalla (Peterson), joka lupaa sadasosan tarkkuutta (sadasosa puolikkaasta sävelaskeleesta). Laite näyttää jo vähän tiukemman otteen kaulasta, eikä tremoloon (Strato) tarvi kuin puhaltaa, niin mittari reagoi. Mun multin viritysmittari on luokkaa 4 sadasosaa tarkkuudeltaan: Se on hyvä ja nopea. Petersonilla vaatii aikaa, kun näyttö on niin kiihkeä. Ihmisen korvan tarkkuus lienee viiden sadasosan luokkaa kun nuotit soitetaan peräkkäin. Samaan aikaan soivissa tätäkin tarkempi.
 
Tuo intonaation säätöhän on nykyään vissiin kaikkissa sähkökitaroissa, mutta harvemmin tapaa yläsatulan kompensointia. Mikä onkin ymmärrettävää: Sen tekeminen sarjavalmisteiseen kitaraan on työläs ja lopputulos kyseenalainen, koska oikea kompensointi riipuu niin monesta parametrista.
 
Kun intonoidun, mutta kompensoimattoman kitaran virettä mittaa eri nauhoilta, se heittää monissa paikoissa korvin kuultavasti ja mittarihan näyttää ainoastaan avoimille kielille ja 12 nauhalle 0-heittoa.
Niin heittää kompensoitukin, mutta oletettavasti vähemmän, eikä sitä pysty korvin kuulemaan. Luulisin.
 
Moniko kompensoi kitaran yläsatulan. Tai monellako on kompensoitu kitara.
 
Ihmettelee,
Albert
 
Edit: Puolinuotti korjattu puolikkaaksi sävelaskeleeksi *punastelee*
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
ReBeat
19.07.2011 18:59:00 (muokattu 19.07.2011 21:26:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: sadasosan tarkkuutta (sadasosa puolinuotista).
 
Sadasosa puolikkaasta sävelaskeleesta.
 
Noniin, nyt voidaan alottaa. Mulla oli stratocasterissa Earvanan satula ja mielestäni kyseisen kitaran sai soimaan ensimmäisiltä nauhoilta aina vireisemmin kuin suoralla satulalla varustetut. Eli minä käytän tai käyttäisin! Tai vaihtoehtoisesti Buzz Feiten tuuttiin tehtyjä kauloja.
 
Eihän toi ihan huuhaata voi olla muutenkaan, koska esim. Music Man alkoi käyttää kompensoituja satuloita kitaroissaan tossa muutama vuosi sitten.
 
Old Joe
19.07.2011 22:30:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavaksi sitten kiharat otelaudan nauhat ja vot johan on vire kohillaan.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Jucciz
19.07.2011 22:40:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Seuraavaksi sitten kiharat otelaudan nauhat ja vot johan on vire kohillaan.
 
Ai niinku vaikka tässä Ambituksen Ruokankaassa:
http://www.ruokangas.com/wp/wp-content/gallery/032-hh/6435_0.jpg
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Zeeboo
19.07.2011 22:41:02 (muokattu 19.07.2011 22:41:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Seuraavaksi sitten kiharat otelaudan nauhat ja vot johan on vire kohillaan.
 
Juurikin näin!
 
http://www.truetemperament.com/site/index.php?go=2&sgo=3
http://www.truetemperament.com/site/index.php?go=2&sgo=8
 
Jahka köyhyys hälvenee...
 
White men can't Monk
kimurantti1
19.07.2011 22:46:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi olisi tosi houkutteleva systeemi, mutta noita nauhoja ei saa rosterista tehtyinä, ovat kuulemma liian työläät työstää. Jotta niistä saataisiin kaikki hyöty irti, niin nauhojen pitäisi olla jonkinlaisessa kohdiksessa. En tiedä onko mun soittotatsissa jotain, mutta 1,5v sitten kun vaihdatin A.P. Paasosella Musariin nauhat, niin tempaisin ne puolessa vuodessa hiontakuntoon. Siispä mulla on sellainen kutina, että noiden TT-nauhojen ylläpito säädyllisessä kunnossa tulisi vähän liian kalliiksi ainakin mulle.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
JeKo
19.07.2011 23:21:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jonkun hyvän akkarin voisi ottaa TT-nauhoilla.
 
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
Instrumentaalikitarointia
Y@ri
20.07.2011 01:10:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ai niinku vaikka tässä Ambituksen Ruokankaassa:
http://www.ruokangas.com/wp/wp-content/gallery/032-hh/6435_0.jpg

 
Olen miettinyt että mitenköhän mielenkiintoisilta bendaukset kuulostavat noilla nauhoilla. Muuten varmasti kuulostavat olevankin "paremmin vireessä"...
 
albert18
20.07.2011 12:29:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Juurikin näin!
 
http://www.truetemperament.com/site/index.php?go=2&sgo=3
http://www.truetemperament.com/site/index.php?go=2&sgo=8
 
Jahka köyhyys hälvenee...

 
Onko tuo True Temperement sitten kuinkakin hyvä soittaa Equal Temperament kitaroiden tai vaikka pianon kanssa.
Nää tavalliset Equal Temperant viritteiset kitarat soi pianon ja urkujen kanssa hyvin yhteen.
 
Kannattaako pyrkiä Equal Temperament:stä pois?
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
komero
20.07.2011 22:02:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko täällä kellään kokemusta true temperament -systeemistä? Kokeillut tai vaikka kuullut jonkun muun kokemuksista?
 
Kiinnostais kovasti testata jossain tuollaista. Missähän tuollaiseen voisi päästä käsiksi?
 
kimurantti1
20.07.2011 22:10:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

komero: Onko täällä kellään kokemusta true temperament -systeemistä?
 
Jos nimim. Ambitus sattuu tätä lukemaan, niin mua kiinnostaisi kanssa kovasti, että miten on mahtanut kestää aktiivista soittoa/keikkailua ko. systeemi?
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Space_Ace
20.07.2011 22:27:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sitä TT:tä bendaillessa huomaa. Koitettu on. Ja soittotatsin kannalta ei vaikuta mitenkään.
 
Toi mnetin avatarin koko on selkeesti suunniteltu tissejä varten. Itsehän en tissikuvia tuijottele.
Ikosaedri
21.07.2011 15:04:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite huomasin kanssa tuon, että harvassa kitarassa satulan ja ensimmäisen nauhan välissä on puolta sävelaskelta. Tottakai sittenkun se huomasi, niin se rupesi häiritsemään enemmän kun mikään.
 
Ystäväiseni neuvoi virittämään Eb vireeseen ja laittamaan capon ekalle nauhalle, omasta mielestäni ongelma ratkesi ja kummassakin kitarassani on nyt näin =). Kun hoilaan samalla, niin en muutenkaan kato kaulaa, joten pallojen paikkakaan ei ollut ongelma.
 
Olinkohan aivan aiheen vieressä?
 
-rokkijumala-
21.07.2011 15:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saa olla jännän näköinen terä sahassa että saa urat tehtyä nauhoille.
 
Ikosaedri
21.07.2011 16:25:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-rokkijumala-: Saa olla jännän näköinen terä sahassa että saa urat tehtyä nauhoille.
 
MIksi nyt nauhat tarvitsis uria?
 
Wradlin
21.07.2011 16:36:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikosaedri: MIksi nyt nauhat tarvitsis uria?
 
Eivät oikein pysy pelkällä pyhällä hengellä otelaudassa?
 
Ikosaedri
21.07.2011 16:54:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: Eivät oikein pysy pelkällä pyhällä hengellä otelaudassa?
 
On siinä satula kuitenkin capon takana. Hyvin ovat tässä muutamankuukauden aikana ainakin pysyneet =)
 
Wradlin
21.07.2011 17:42:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikosaedri: On siinä satula kuitenkin capon takana. Hyvin ovat tässä muutamankuukauden aikana ainakin pysyneet =)
 
Nyt me emme kyllä puhu samaa kieltä. Mitens capo liittyy rokkijumalan mainitsemiin nauhauriin? :D
 
Ikosaedri
21.07.2011 17:52:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: Nyt me emme kyllä puhu samaa kieltä. Mitens capo liittyy rokkijumalan mainitsemiin nauhauriin? :D
 
Hmm.. Taidan sekottaa asioita. Lisää kahvia, kiitos ja anteeksi.
 
albert18
21.07.2011 18:03:59 (muokattu 21.07.2011 18:07:10)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-rokkijumala-: Saa olla jännän näköinen terä sahassa että saa urat tehtyä nauhoille.
 
Kun lyä kaulan tikitaalijyrsimeen, niin tulee alle satasen tarkkuudella urat kipertyneitäkin nauhoja varten.
 
Mä olen nyt päättänyt kokeilla tuota yläsatulan kompensointia.
Aluksi kävin Milbrooksissa ostamassa satulaviilasarjan ja tallamateriaalia. No ei siitä ostosta mitään tullut. Pyysi viilasarjasta 182EUR! Kertoi että kyllä niitä on ostettu. Satakahdeksankymmentäkaksi Euroa.
Tilasin sit noi Thomanilta:
IBANEZ 4449EP RASP SET 82,00 EUR 82,00 EUR
GÖLDO VINTAGE BONE NUT 4,44 EUR
Lähetyskulut EUR 12,00 EUR
Yhteensä: 98,44 EUR
Että perhana!
 
Meinaan jyrsiä ton satula-aihion sellaseksi, että se tulee millin lähemmäksi 1. nauhaa ja sit viilaan siihen kompensoinnit vähän kuten Ervanassa, mutta teen ne mittaamalla Petersonin ihmeellä.
 
Albert
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «