Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kontrabasso ja kuljetus
1 2 3
Shuffle and Boogie
10.08.2010 13:56:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli mimmoisella kalustolla te kuljetatte kuntraa paku,farmari,sedan vai yleisillä(bussi/juna) itsellä on ollu farmari mut nyt on ihan perus porrasperäinen auto enkä ole viel edes kokeilu mahtuuko se sinne.. Kertokaahan kokemuksista
 
Old Time Rock'n'Roll
Teijo K.
10.08.2010 15:46:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shuffle and Boogie: Eli mimmoisella kalustolla te kuljetatte kuntraa paku,farmari,sedan vai yleisillä(bussi/juna) itsellä on ollu farmari mut nyt on ihan perus porrasperäinen auto enkä ole viel edes kokeilu mahtuuko se sinne.. Kertokaahan kokemuksista
 
Farmari on normaalisti käytössä, mutta kerran olen johonkin Nissan Micraan tunkenut kontran silleen apukuskin penkistä selkänoja alas siihen takapenkiltä apukuskin jalkatilaan.
Herde
10.08.2010 16:10:25 (muokattu 10.08.2010 16:12:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taksilla oon kuljettanu, totta kai farkkumallisella:). Jos ei tartte vahvistinta niin raitiovaunulla ja bussillakin ollaan menty. Sitte jos pitää Helsingistä lähteä pidemmälle niin junalla, kimppakyydillä tai vuokra-autolla. Roudausta helpottaa Bass Buggie-rengaszydeemi, toimii loistavasti! Autoa en oo pihinä miehenä ostanut...
 
Isotalo
10.08.2010 18:33:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on farmari VW Polo, diesel joka on rekisteröity pakuksi, siellä kulkee ihan näppärästi ja kilometrit halpoja. Porrasperä ei haittaa kontran kanssa mutta esim. rantasaunan tai 4x12 kaapin kanssa tulee usein mieleen että jokos vaihtais Golfiin niin ei tarvis nostaa minkään portaan yli.
 
JukkaPena
10.08.2010 19:15:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Farmari on normaalisti käytössä, mutta kerran olen johonkin Nissan Micraan tunkenut kontran silleen apukuskin penkistä selkänoja alas siihen takapenkiltä apukuskin jalkatilaan.
 
Tolleen menee itelläänkin hyvin yleisesti.
 
Kiskobussissa pystyny myös aika näppärästi kuljettaa kontraa ku oon menny kotipaikkakunnalle. Jos ei oo pitkä matka niin kassissa on olkaimet et sen saa selkään, jolloin liikkuu ihan näppärästi.
 
Jos jonkun isomman bändin kanssa jos on bussi käytössä niin kovaan laukkuun ja ruumaan (jos sen kotipaikkakunnalta kiikutan). Tietty jos talvi niin sit matkustamoon.
 
Jos autoa joskus hankin niin joku farmari varmasti pitää hankkia, menee muutakin siinä mukana. Faijan 90-luvun alun Mazda 626:sella oon kuljetellu ja mahtuu vaikka kaks kontraa ja matkustaja.
 
"Se tekee siitä sen..."
chief
11.08.2010 02:36:08 (muokattu 11.08.2010 02:36:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Transportterilla. Mahtuu lisäksi koko bändin kamat.
 
Ennen ku hommasin (onneksi!) pakun ni mentiin sporalla, dösällä tai taksilla. Enää ei jaksa.
 
"It's the ear, not the gear. "
Etvi
11.08.2010 08:18:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ostin tätä seikkaa ajatelleen farmarin. Vectra '98, jolla kontran saa mukavasti kulkemaan. Aikasemmin olen kuskaillu VW-pololla ja hatchback-mallisella Corollalla. Näissäkin meni ihan mukavasti, mutta virityspää tuli todella lähelle vaihdekeppiä. Pakettiautohan tietty olisi aivan mainio, mutta sitten joutuu kuskaamaan kaikkien muidenkin kamppeet.
 
"We put the sex in dyslexia."
absqua
11.08.2010 08:28:21 (muokattu 11.08.2010 08:29:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shuffle and Boogie: Eli mimmoisella kalustolla te kuljetatte kuntraa paku,farmari,sedan vai yleisillä(bussi/juna) itsellä on ollu farmari mut nyt on ihan perus porrasperäinen auto enkä ole viel edes kokeilu mahtuuko se sinne.. Kertokaahan kokemuksista
 
Mä olen roudannut kontraa ties millä kulkupeleillä, eikä vielä ole tullut vastaan autoa johon se ei mahtuisi kun vain vähän säätää ja asettelee. Pelkääjän penkki täytyy aika usein kääntää lähes makuuasentoon tms.
 
Oma kiesi on farmari, ja sinne kontra solahtaa helposti sisään.
 
Yleisilläkin on tullut kuljettua kontran kanssa paljon. Joskus pikajunissa on joutunut viemään matolaatikon konduktöörin vaunuun ja maksamaan saman lisämaksun kuin polkupyöristäkin joutuu maksamaan. Aika harvinaista tuokin on, tosin eipä ole varmaan viiteen vuoteen tullut junalla mentyä kontran kanssa.
 
E: Niin joo, busseissa sen joutuu sijoittamaan helmalokeroon muiden suurempien matkatavaroiden kanssa.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
JuhaHo
12.08.2010 11:27:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensinnäkin kontria on niin monenkokoisia, että hankala antaa yleispätevää vastausta. Nuorempana kun itse soittelin tuli bassoa raahattua kuplavolkkarilla ja mukaan mahtui vielä kolme kaveriakin. Nykyisin tulee kuljeteltua lähinnä pojan lähteestä riippuen joko 3/4 tai 7/8 bassoa farmarilla (Mazda6 uudempi koppa). Soitin mahtuu pituutensa puolesta juuri ja juuri kyytiin takapenkin kapeampi puolisko kaadettuna.
 
Kunnon testiin tavaratilan vetoisuus joutui kuluneena kesänä kun kuskasin kaksi nuorta basistia instrumentteineen ja matkatavaroineen ynnä yhden aikuisen saattajan Iitin leirille. Paluumatkalle pakatessa meinasi iskeä epätoivo kun sama kamamäärä ei millään tahtonut mahtua kyytiin.
 
Olen kuullut kontraa kuljetettavan myös pompannapilla (Fiat 600?). Rufus Reid neuvoo kirjassaan lentomatkustajia buukkaamaan kaksi paikkaa, jolloin tyhjälle paikalle istutetaan instrumentti kaula alaspäin.
 
JudeJude
12.08.2010 16:18:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helsingissä ja lähialueilla kuljen julkisilla. Vanhimmissa paikallisjunissa on yleensä joku lastenvaunupaikka vapaana, ja jos ei ole, aulaan mahtuu seisomaan. Matalalattiajunissa pyörä- tai pyörätuolipaikat ovat aika hyviä. Uusimmissa Flirt- junissa on avointa tilaa kuin metrossa, siis tosi ruhtinaallisesti. HSL:n busseissa käytössä on samoin lastenvaunupaikka. Ratikoista en oikein tykkää, mutta joskus niitäkin täytyy käyttää. Silloin matalalattiavaunu tai vanhan ratikan välipala on paras.
 
Autoja lainaan tarpeen mukaan:
 
Nissan Micraan menee kaksi miestä, basso, kaksi fonia ja pukupussit.
Farmarilla koko akustinen orkesteri - neljä tyyppiä ja soittimet - matkustaa hiukan epämukavasti vaikka Kuopioon.
Viime aikoina ollaan myös lainattu tila-autoa, jossa tilaa on jo hervottoman paljon. Sitten mahtuu äänentoistokin.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
JuhaHo
19.07.2011 20:24:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaivetaanpa vanhaa aihetta esiin. Kotteroni vaihtoikä pukkaa päälle ja kaipaisin vinkkejä ja kokemuksia, mitä kiesiä kannattaa silmäillä konytrabasson kuljetus mielessä. Olen paria ehdokasta käynyt testaamassa huonolla menestyksellä. Mikään kiire minulla ei vaihdon kanssa vielä ole, mutta asia alkaa pikkuhiljaa kiinnostamaan.
 
Uusi Ford Focus farmari vaikuttaa perusjärkevältä perusfarmarilta, mutta kontrabassotesti lupaavasta alusta huolimatta osoitti auton olevan n. 15 cm liian lyhyt (Mondeo ei mahdu autotalliimme). VW Passattin kontti on huonosti muotoiltu. Talla otti pyöräkoteloon kiinni eikä sitä saanut konttiin lainkaan.
 
doktorkoo
20.07.2011 17:33:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo:
Uusi Ford Focus farmari vaikuttaa perusjärkevältä perusfarmarilta, mutta kontrabassotesti lupaavasta alusta huolimatta osoitti auton olevan n. 15 cm liian lyhyt (Mondeo ei mahdu autotalliimme). VW Passattin kontti on huonosti muotoiltu. Talla otti pyöräkoteloon kiinni eikä sitä saanut konttiin lainkaan.

 
Mä oon omaa täysmittaista kuskannu onnistuneesti kaverin Octavia-farkun kyytissä. Sellainen taitaa olla oma seuraava, nyt ajellaan teini-ikäisellä Mondeolla
 
Minä en bussilla aja. Minä olen minä! -Frank http://www.myspace.com/themisbeats
Teijo K.
20.07.2011 20:07:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun oma täyskokonen mahtuu ihan kivasti Ford Focus farkkuun, mutta ei ole ihan uusinta mallia se auto.
 
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
JuhaHo
21.07.2011 09:28:01 (muokattu 21.07.2011 09:29:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkennampa vielä kontrabassotestiäni. Basson tulee mahtua kyytiin stakkeli edellä takapenkin kapean puoliskon aukosta. Tällöin kyytiin mahtuu vielä neljä henkilöä matkatavaroineen. Omassa Mazda kutosessani tämä onnistuu kun poistaa tavaratilan suojaverhon. Tavaratilan lattian alla on sille oma paikka. Näiden jälkeen auton pitää vielä läpäistä taloyhtiömme autotallinovitesti, mikä nykyautoilla menee aina vain vaikeammaksi.
 
Kuten kirjoitin Focus ja Passat eivät läpäisseet kontrabassotestiä. Uskoisin, että takakontin litratilavuus ei kerro paljoakaan kontran mahtumisesta vaan tärkeämpi tekijä on muotoilu. Passatin kohdalla temppu olisi saattanut onnistua, jos olisi tajunnut kääntää molemmat penkin puoliskot levyksi, työntää basso ahtaan paikan läpi ja sitten kääntää leveämpi puolisko takaipin ylös.
 
Vaurioiden välttämiseksi kiinnitän AINA instrumentin mustekaloilla tavaratilan kiinnityskoukkuihin.
 
rattledad
21.07.2011 13:08:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Farmari on normaalisti käytössä, mutta kerran olen johonkin Nissan Micraan tunkenut kontran silleen apukuskin penkistä selkänoja alas siihen takapenkiltä apukuskin jalkatilaan.
 
Mä luulin että kaikki laittaa basson alaspäin apukuskin penkille. Taisin säikäyttää silloin kerran kun survoin sun basson Getziin.
 
Jos viitsitte niin laittakaa kuvia, miten pakkaatte kontranne pakettiautoon tai farmariin. Onko käynyt vahinkoja roudatessa?
 
One man's OMG! is another's WTF!.
absqua
21.07.2011 17:00:49 (muokattu 21.07.2011 17:01:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rattledad: Mä luulin että kaikki laittaa basson alaspäin apukuskin penkille. Taisin säikäyttää silloin kerran kun survoin sun basson Getziin.
 
Jos viitsitte niin laittakaa kuvia, miten pakkaatte kontranne pakettiautoon tai farmariin. Onko käynyt vahinkoja roudatessa?

 
mulla on mazda 6 farmari jonne kontra menee mukavasti sisään kun kääntää puolet takapenkistä alas. mahtuu just sopivasti sen mikä lie verkko/takaluukun peite-himmelin alle.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
21.07.2011 20:22:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Tarkennampa vielä kontrabassotestiäni. Basson tulee mahtua kyytiin stakkeli edellä takapenkin kapean puoliskon aukosta. Tällöin kyytiin mahtuu vielä neljä henkilöä matkatavaroineen.
 
Mun Ford Focukseen toi oma kontra mahtuu nimenomaan stakkeli edellä kun kaataa kapemman puoliskon penkistä. Pisin reissu mitä neljä päällä ja kontra kyydissä on sillä ajettu on pistokeikka Rovaniemelle Jyväskylästä. Tarkennus kyllä että laatikko on 7/8. 111 cm mensuurilla, eli pituutta riittää. Mut ne on voineet lyhentää sitä autoa sitten jos uuteen ei kerran mahdu.
 
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
rattledad
22.07.2011 13:25:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: mulla on mazda 6 farmari jonne kontra menee mukavasti sisään kun kääntää puolet takapenkistä alas. mahtuu just sopivasti sen mikä lie verkko/takaluukun peite-himmelin alle.
 
Mulla sopii kitara noin :-)
 
Tuetteko basson kaulan jotenkin kun kuljetatte sitä pohja alaspäin (vai kyljellään)?
 
One man's OMG! is another's WTF!.
absqua
22.07.2011 13:35:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rattledad: Mulla sopii kitara noin :-)
 
Tuetteko basson kaulan jotenkin kun kuljetatte sitä pohja alaspäin (vai kyljellään)?

 
Mä en ole tavannut tukea mitenkään.
Toi mun matolaatikko on ottanut niin paljon osumaa matkan varrella että jos se tohon lopullisesti kosahtaa, niin kosahtakoon.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
22.07.2011 19:44:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rattledad: Mulla sopii kitara noin :-)
 
Tuetteko basson kaulan jotenkin kun kuljetatte sitä pohja alaspäin (vai kyljellään)?

 
Ei ole ollut tarvetta tukea. Basso menee juuri sopivasti paikalleen eikä heilu.
 
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «