Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksaaminen - missä?
1 2 3
Vurki
18.07.2011 17:02:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens
 
Olen puuhastellut pop-musiikin tuotannon (lähinnä siis tietokoneella sävellys/ohjelmointi) parissa vuosia, ja nyt olen ottamassa mukaan myös miksaamisen. Modernina tekijänä teen kaiken täysin digitaalisesti, ja niinpä tarvittavat kamat löytyvätkin jo: high-end läppäri, pro-softat ja pätevä interface. Koska miksaus on varsin vaativa laji, ei oma vähäinen kokemukseni tokikaan riitä vielä ammattilaistasoon, mutta olen huomannut omaavani talenttia tämän suhteen ja kiinnostusta riittää. Kuunnellessani laatumiksauksia pystyn poimimaan paljon asiaa ja analysoimaan tekoprosessia onnistuneesti.
 
Ongelmana on, ettei minulla ole paikkaa missä miksata. Himottaa päästä hinkkaamaan saundia, mutta luureilla ei pysty hyvään lopputulokseen. Asun toistaiseksi vanhempieni luona mutta olosuhteiden pakosta muuttanen omilleni kerrostalo- tai rivitaloasuntoon parin kuukauden kuluttua. Tuollaisessa kämpässä saundi on varmasti aika paska vaikka vähän modaisikin ja lisäksi volyymin joutuu naapureiden takia pitämään suht alhaalla.
 
Miten kanssa-amatöörimiksaajat ovat ratkaisseet ongelman? Voisihan sitä vaikka viikonloppuisin aina mennä johonkin ammattilaisstudioon, mutta samalla maksaisi huomattavan paljon turhaan kaikista äänityskamoista, soittimista sekä analogisista miksausefekteistä ja miksereistä. Kaikki mitä tarvitsen on pro-laatuinen monitorointitila, johon voin ainakin yhtenä päivänä viikossa linnoittautua läppärini kanssa ja häiriöttä hinkkailla saundeja ja opetella miksauksen saloja. Koska muuna aikana voisi oppia kuuntelemalla ja tekemällä kevyempiä miksaussessioita luureilla/kehnommissa monitorointiolosuhteissa, pystyisin varmasti kehittymään tällä tavalla nopeasti.
 
Mitä vaihtoehtoja on? Olen vähän ulalla koko hommasta. Arvostan apua suuresti :)
 
Ukko
18.07.2011 17:13:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vurki: Tuollaisessa kämpässä saundi on varmasti aika paska vaikka vähän modaisikin ja lisäksi volyymin joutuu naapureiden takia pitämään suht alhaalla.
 
Ja miksi se volyymi pitäisi miksatessa pauhata hirmulujalla ?
 
COVS jäsen nro 6
Vurki
18.07.2011 17:18:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukko: Ja miksi se volyymi pitäisi miksatessa pauhata hirmulujalla ?
 
Hirmulujasta en tiedä, mutta täytyyhän esimerkiksi bassopäätä monitoroida sellaisella volalla, että sen tuntee kropassa. Muutenhan ei tiedä yhtään miten se saundi käyttäytyy kovemmalla volyymillä. Myös dynaamisia juttuja värkkäillessä on hyvä että kuulee hiljaisetkin nyanssit selkeästi.
 
Mutta tietysti, kokeneempien mielipiteet ovat arvokkaita. Millaisiin lopputuloksiin voi päästä kerrostalo-volalla?
 
P.S. Totta kai jonkinlaista tulosta saa aikaan vaikka läppärin integroiduilla kajareilla, mutta minulla on ihan selkeästi mielessä todella korkea taso.
 
Ukko
18.07.2011 18:49:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vurki: Hirmulujasta en tiedä, mutta täytyyhän esimerkiksi bassopäätä monitoroida sellaisella volalla, että sen tuntee kropassa. Muutenhan ei tiedä yhtään miten se saundi käyttäytyy kovemmalla volyymillä. Myös dynaamisia juttuja värkkäillessä on hyvä että kuulee hiljaisetkin nyanssit selkeästi.
 
Mutta tietysti, kokeneempien mielipiteet ovat arvokkaita. Millaisiin lopputuloksiin voi päästä kerrostalo-volalla?
 
P.S. Totta kai jonkinlaista tulosta saa aikaan vaikka läppärin integroiduilla kajareilla, mutta minulla on ihan selkeästi mielessä todella korkea taso.

 
No sit sä teet niin. Mun ymmärtääkseni aika moni miksaa pienillä lähikenttä monitoreilla siten että saavat selvää siitä mitä miksaavat. Ja se basso tulis mukaan samoilla periaatteilla. Soundin käyttäytymisen oppii kun tuntee ensin monitorinsa käyttäytymisen.
 
COVS jäsen nro 6
Vurki
18.07.2011 18:54:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukko: No sit sä teet niin. Mun ymmärtääkseni aika moni miksaa pienillä lähikenttä monitoreilla siten että saavat selvää siitä mitä miksaavat. Ja se basso tulis mukaan samoilla periaatteilla. Soundin käyttäytymisen oppii kun tuntee ensin monitorinsa käyttäytymisen.
 
Juu pidän tuota kyllä mahdollisuutena. Halusinkin kysellä teiltä että mikä on paras vaihtoehto. Jospa siis hommaisin laadukkaat monitorit. Mutta miten on huoneen treatment, saako ilman varsinaista remonttia hyvää saundia? Tämä on se isoin ongelma.
 
BTW mitä meinaat tuolla monitorin käyttäytymisellä?
 
Kalmo
18.07.2011 23:40:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piipahtaminen silloin tällöin johonkin ammattilaistilaan ei kuulosta mielestäni mitenkään automaattisesti hedelmälliseltä ratkaisulta ( etenkään opetteluvaiheessa). Paitsi, että menisi reilusti rahaa, niin vieras tila on vieras tila. Kaikki monitorit ja tilat käyttäytyvät eri tavalla, softista ja muusta kovatavarasta puhumattakaan, ja homman oppimisen oleellisimpia juttuja on mielestäni se, että oppii tuntemaan laitteensa. Jos tekee viiikon töitä yhdellä soundilla, niin päivän pituinen sessio ihan toisenlaisessa tilassa saattaa aiheuttaa hiustenrevintää, kun tuntuu siltä, että kaikki on pistettävä uusiksi.
 
Useimmissa lukemissani artikkeleissa ja kirjoissa suositellaan perusvolyymiksi miksaukseen jotain 80-85 dB, eli lähikenttämonitoreista puhuttaessa ihan kerrostalossa käytettävää voimakkuutta (kunhan ei keskiyöllä :o)
 
Kunnon lähikenttämonitoreilla ja hyvillä kuulokkeilla pääsee pitkälle, jos huone ei ole ihan mahdoton. Kun taidot ja nälkä kasvavat, voi katsoa, minkälaisiin taloudellisiin uhrauksiin on mielekästä ryhtyä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
pimp
19.07.2011 00:06:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, eikä taloudellinenkaan uhraus ole välttämättä suuren suuri, jos akustointiin käyttää vähän vaivaa ja hankkii materiaalit halvalla. Suunnittelu ja mittaus on avainasemassa. Akustoinnista ja tarkkaamon rakentamisesta löytyy netistä tietoa aika paljon ja lisäksi joku alan perusteos voi olla hyvä lukea. Voin suositella vaikka Master Handbook of Acoustics -kirjaa.
 
Lisäksi äänenpaineen ei tarvitse miksattaessa olla kova, mutta huoneen pitäisi olla ehdottoman hiljainen. Ei mitään sihinöitä, hurinoita tai liikenteen melua. Ne peittävät alleen aika paljon. Kyllä kotona siis miksaamaan pääsee, mutta vähän vaivaa kannattaa nähdä.
 
Words can hurt, you know
Esp
19.07.2011 01:01:58 (muokattu 19.07.2011 01:02:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vurki: Hirmulujasta en tiedä, mutta täytyyhän esimerkiksi bassopäätä monitoroida sellaisella volalla, että sen tuntee kropassa. Muutenhan ei tiedä yhtään miten se saundi käyttäytyy kovemmalla volyymillä. Myös dynaamisia juttuja värkkäillessä on hyvä että kuulee hiljaisetkin nyanssit selkeästi.
 
Mutta tietysti, kokeneempien mielipiteet ovat arvokkaita. Millaisiin lopputuloksiin voi päästä kerrostalo-volalla?
 
P.S. Totta kai jonkinlaista tulosta saa aikaan vaikka läppärin integroiduilla kajareilla, mutta minulla on ihan selkeästi mielessä todella korkea taso.

 
Kuten tuossa jo sanottiin, ota ja lue joku kirja jossa selvitetään akustiikkaa ja studion rakentamista. Ei ole mitään järkeä hankkia hyviä monitoreja tilaan, mistä niistä ei saa järkevää kuuntelua irti.
 
Itse miksaan nykyään ns. "keskusteluvolyymilla", eli hiljaa. Perusteena tähän voidaan todella paljon yksinkertaistettuna sanoa, että jos saan biisin potkimaan hyvin sellaisella volalla, niin se potkii aika helkutin paljon lujempaa isoilla äänenpaineilla... Pari kertaa päivässä tarkistan miksauksen vähän kovemmalla (ja myös hiljemmalla), ja välillä kuulostelen toisilla monitoreilla (tällä hetkellä studiossa on Genelecin 1032:t ja 8020:t, pääasiassa teen töitä noilla 1032:lla ja tarkistelen sitten 8020:lla, että kuinka potkii pienemmistä pöntöistä). Referenssinä on vielä iMacin koilottimet kotona.
 
Kovaa miksatessa myös korvat ja pää väsyvät huomattavasti nopeammin. Taukoja tarvii pitää enemmän (niitä on muutenkin hyvä pitää) ja ei jaksa tehdä kovin pitkää päivää, ainakaan skarpisti. Kovilla volilla miksatessa käy valitettavan usein niin, että seuraavana päivänä saa tehdä edellisen iltäpäivän työt uusiksi...
 
Löysin nurkistä pyörimästä jotkin Sonyn ikivanhat kajarit (about 30 v. vanhat sanoisin ulkonäön perusteella), ajattelin pistää ne referenssikäyttöön. Niissä on sellainen soundi, että jos niistä saa levyn potkimaan, niin toimii kyllä missä vain :P
 
Täh?!?
Kalmo
19.07.2011 10:29:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysyjä on muuttamassa kotoaan kerros- tai rivitaloon, joten ihan arvaten uskoisin, että kovin kummoisia tarkkaamo- ja studiorakennelmia ei joko omistus/vuokranantajasyistä tai tilasyistä ole edessä.
 
Jos studiohuone on myös asuinkäytössä, kannattaa tosiaan lueskella asiasta, ja katsoa mitä lisäfylliä huonekalujen lisäksi huone mahdollisesti kaipaa. Jos on lupa rakentaa ja tilaa piisaa, niin perusratkaisuihin ei tosiaan omaisuuksia uppoa, jos työkalut vähänkin pysyvät kädessä.
 
Oli huone mikä hyvänsä, niin olen kyllä eri mieltä Espin kanssa siitä, etteikö kannata hankkia niin hyviä monitoreita, kuin lompakko sallii. Huonossa huoneessa huonot monitorit ovat vielä huonommat :o/
 
Mainitsemasi "todella korkea taso", johon tähtäät, edellyttää tietysti sitten kymmenien tuhansien eurojen sijoituksia, ja jos sinulla on siihen resurssit, niin kannattaisi kyllä kertoa. Budjetti on kuitenkin se merkittävin tekijä/rajoite, kun suunnitellaan tällaisia, ja forumin ammattilaiset osaisivat sitten antaa ihan toisen kaliberin neuvoja ja tällainen harrastelija pitäisi suunsa kiinni :o).
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Esp
19.07.2011 12:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo:
Oli huone mikä hyvänsä, niin olen kyllä eri mieltä Espin kanssa siitä, etteikö kannata hankkia niin hyviä monitoreita, kuin lompakko sallii. Huonossa huoneessa huonot monitorit ovat vielä huonommat :o/

 
No joo... Akustiikkaan satsaaminen on kuitenkin loppujen lopuksi halvempaa, kuin oikeasti hyvät, kalliit tai hyvät ja kalliit monitorit. Monitoreja saa kuitenkin hyvinkin kelvollisia järkevään hintaan, sen minkä siinä säästää kannattaa sijoittaa siihen akustointiin, niin sitten kun kalliimmat monitorit tulevat ajankohtaiseksi, on akustointi jo valmiina.
 
Olen parikin kertaa katsellut huuli pyöreänä hifi-foorumeilla kuvia, joissa on äänijärjestelmään sijoitettu järjettömiä summia rahaa. Ja tämä järjestelmä on akustoimattomassa betonikuutiossa...
 
Täh?!?
rintapek
19.07.2011 13:59:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Kysyjä on muuttamassa kotoaan kerros- tai rivitaloon, joten ihan arvaten uskoisin, että kovin kummoisia tarkkaamo- ja studiorakennelmia ei joko omistus/vuokranantajasyistä tai tilasyistä ole edessä.
 
Jos studiohuone on myös asuinkäytössä...

 
Tai siis pikemminkin niin, että asuinhuoneistoon kannetaan stereot? En kysyjän tilannetta kummemmin tunne, mut ennenkuin sinne huoneistoon raahaa viiden kuution villapaaleja, niin kandee kumminkin ensin miettiä, et mihin mahtuu sänky ja mihin pöytä.
 
One kind of music only - the good kind
Vurki
19.07.2011 15:44:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista.
 
Tuosta "ammattilaistilassa piipahtamisesta": todellakaan ei vieraan studion käyttäminen silloin tällöin ole ollenkaan järkevää. Ainoa mikä voisi toimia, olisi että menisin omine läppäreineni ja softineni joskus johonkin laatutilaan ja käyttäisin vain sen monitoreita, mutta voipi olla ettei sekään toimisi. Kai ne parhaatkin miksaustilat ovat aina vähän omanlaisiaan.
 
Olen valmis uhraamaan kaikki nukkumiseni sun muut miksauksen tieltä, eli mööpeleitä ei tule. Patjan voi aina yöksi kaivaa kaapista esiin. Asuinalue tulee olemaan suht hiljainen, eli liikennettä ei varsinaisia ruuhka-aikoja lukuunottamatta liene häiritsevän paljoa.
 
Tsiigailin jo tuota "Halpaa akustointia" -trediä. Noilla vinkeillä varmasti saa jo kohtalaista saundia, menee vain hetki opiskellessa koska tuollaisissa hommissa meikäläisellä on peukalo keskellä kämmentä.
 
Kerran jo useampi teistä on suositellut suht hiljaisella volalla miksaamista, niin kaipa se sitten toimii :) ottaa referenssinä sitten välillä kovempaa.
 
Täytyy tässä vaiheessa tuoda esiin, että muutto ei ole kuitenkaan vielä satavarma juttu, ja mikäli pystyn käytännön syistä jäämään tänne kotiini vielä vuodeksi, niin silloin käytössä on parempi tila, eli huone ulkorakennuksessa jota voi kyllä modailla ihan hyvin. Koska en vielä tarkasti tiedä mihin tässä päätyy, haluankin tietää miten ihmiset yleensä ovat ratkaisseet tällaisen ongelman, vai onko miksaus sellainen asia mitä ei edes pahemmin harrasteta ennen kuin opintojen tai työn kautta päästään ammattilaisstudioihin?
 
"Todella korkeasta tasosta" sanon sen, että budjetti ei ole miljoona joten kompromisseja on pakko tehdä, mutta varmasti teen kaiken mitä voin ja pienestä palkastani voin ison osan laittaa akustointiin ja muuhun tarpeelliseen. Mutta tosiaan, miten sakki yleensä on aloitellut miksailujaan? Ja sitä rataa.
 
rintapek
19.07.2011 15:59:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vurki: Kiitos vastauksista.
 
Olen valmis uhraamaan kaikki nukkumiseni sun muut miksauksen tieltä, eli mööpeleitä ei tule. Patjan voi aina yöksi kaivaa kaapista esiin...

 
Mä voin samantien kertoa, et unohda toi ajatus.
Koti on koti. Tyydyt siihen, mitä siellä saa aikaiseksi ja sillä hyvä.
Jos olet valmis satsaamaan, ni sit vuokraat erillisen työhuoneen.
 
One kind of music only - the good kind
Jaava
19.07.2011 16:29:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mä voin samantien kertoa, et unohda toi ajatus.
Koti on koti. Tyydyt siihen, mitä siellä saa aikaiseksi ja sillä hyvä.
Jos olet valmis satsaamaan, ni sit vuokraat erillisen työhuoneen.

 
Sitäpaitsi ne mööpelit ei välttämättä ole akustiikan kannalta mitenkään huono juttu.
 
"...Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi." - M. Wa
rintapek
19.07.2011 16:53:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Sitäpaitsi ne mööpelit ei välttämättä ole akustiikan kannalta mitenkään huono juttu.
 
Sekin vielä. ;-)
 
Mut oikeesti, "luukuttaminen" ja "kerrostaloasuminen" ny vaan ylipäänsä ei kuulu samaan lauseeseen.
 
One kind of music only - the good kind
Esp
19.07.2011 17:03:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Sekin vielä. ;-)
 
Mut oikeesti, "luukuttaminen" ja "kerrostaloasuminen" ny vaan ylipäänsä ei kuulu samaan lauseeseen.

 
Kerrostalo ja asuminen eivät kuulu samaan lauseeseen :P
 
Nimimerkillä 1,5 vuotta kaupungin vuokratalossa asunut.
 
Täh?!?
Vurki
19.07.2011 18:21:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mä voin samantien kertoa, et unohda toi ajatus.
Koti on koti. Tyydyt siihen, mitä siellä saa aikaiseksi ja sillä hyvä.
Jos olet valmis satsaamaan, ni sit vuokraat erillisen työhuoneen.

 
Noh, olen tässä vuoden päivät nukkunut lattialla ;) Mutta noin yleensä voit kyllä olla oikeassa. Välillä lähtee ajatus vähän lapasesta, kuvittelee että pelkällä kovalla duunilla tulee hyvää tulosta, mutta tosiasiassahan tarvitaan myös siinä sivussa nautintoa ja sen sellaista. Tuo pelkkä uhrautuminen on jo nähty ja koettu, lopputuloksena saatanallinen burnout ja inspiraatio täysin nollassa useammaksi kuukaudeksi. Vieläkin toivun siitä...
 
Jaava: Sitäpaitsi ne mööpelit ei välttämättä ole akustiikan kannalta mitenkään huono juttu.
 
No tää on toki totta. Mutta se on sitten hyvin tapauskohtaista.
 
rintapek: Sekin vielä. ;-)
 
Mut oikeesti, "luukuttaminen" ja "kerrostaloasuminen" ny vaan ylipäänsä ei kuulu samaan lauseeseen.

 
Eikös me kaikki jo todettu ettei juurikaan tarvitse luukuttaa :)
 
Esp: Kerrostalo ja asuminen eivät kuulu samaan lauseeseen :P
 
Nimimerkillä 1,5 vuotta kaupungin vuokratalossa asunut.

 
Tästä oon eri mieltä, kerran asuin puolisen vuotta kerrostalossa kaupungissa ja ainoa miinus oli se ettei voinut luukuttaa musaa eikä pelejä eikä leffoja. Mutta kukin tyylillään.
 
maza
19.07.2011 18:25:25 (muokattu 19.07.2011 18:27:05)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuen rakennusmateriaalista akustointi on joko vaativampi tai vähemmän vaativa projekti. Mulla on kotistudio rintamamiestalon yläkerrassa ja tila on muodoltaan ja materiaaleiltaan sellainen, että esim. bassoille ei ole tarvinnut tehdä mitään erikoistemppuja vaan alapää pysyy hyvin kurissa. Lue tuo akustointiketju, niin tiedät, mistä kannattaa lähteä liikkeelle.
 
Vaikka siis työskentelen omakotitalossa, kuuntelen silti miksatessa yleensä varsin hiljaa. Soundeja hakiessa volaa tarvitsee enemmän, mutta toimivin balanssi löytyy helpoiten hiljaisella. Kuulon toiminnasta johtuen bassoa tosin tulee helposti annosteltua liikaa, joten basso-bassaribalanssi täytyy tarkistaa vähän lujemmalla.
 
Ja lisätään vielä, että hyvät ämyrit ovat kyllä tarpeen. Halvoissa monitoreissa (esim. niissä Fostex PM 0.1:ssä tms. jotka mulla oli aiemmin) bassovaste jää usein niin ylös, että sitä yritetään kompensoida boostaamalla sitä vähäistä alapäätä, joka pöntöistä irtoaa. Lopputulos on se, että toimivan bassobalanssin etsintä ei vaan onnistu. Kuuntele ja testaile sopivia monitoreita kaikessa rauhassa, niin löydät itsellesi sopivat.
Vurki
19.07.2011 18:33:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Riippuen rakennusmateriaalista akustointi on joko vaativampi tai vähemmän vaativa projekti. Mulla on kotistudio rintamamiestalon yläkerrassa ja tila on muodoltaan ja materiaaleiltaan sellainen, että esim. bassoille ei ole tarvinnut tehdä mitään erikoistemppuja vaan alapää pysyy hyvin kurissa. Lue tuo akustointiketju, niin tiedät, mistä kannattaa lähteä liikkeelle.
 
Vaikka siis työskentelen omakotitalossa, kuuntelen silti miksatessa yleensä varsin hiljaa. Soundeja hakiessa volaa tarvitsee enemmän, mutta toimivin balanssi löytyy helpoiten hiljaisella. Kuulon toiminnasta johtuen bassoa tosin tulee helposti annosteltua liikaa, joten basso-bassaribalanssi täytyy tarkistaa vähän lujemmalla.
 
Ja lisätään vielä, että hyvät ämyrit ovat kyllä tarpeen. Halvoissa monitoreissa (esim. niissä Fostex PM 0.1:ssä tms. jotka mulla oli aiemmin) bassovaste jää usein niin ylös, että sitä yritetään kompensoida boostaamalla sitä vähäistä alapäätä, joka pöntöistä irtoaa. Lopputulos on se, että toimivan bassobalanssin etsintä ei vaan onnistu. Kuuntele ja testaile sopivia monitoreita kaikessa rauhassa, niin löydät itsellesi sopivat.

 
Joo, tässä tällä hetkellä olen tällaisessa huoneessa joka on kyllä tehty musakäyttöön mutta ei mihinkään studiohommiin vaan kiipparisti-pasunistin treenikämpäksi, ja saundi on IMO aika hyvä. Tietysti paha sanoa sikäli etten juurikaan ole kunnolla käsitellyissä tiloissa saundia kuunnellut, mutta jos noin yleensä muihin tiloihin vertaa. Kajarit jotkut 20v ikäiset ihan semilaadukkaan oloiset hifipöntöt. Pitää varmaan ruveta nyt tosissaan katsomaan tuota muuttohommaa että tietää mihin ja millaiseen tilaan päätyy ja osaa sitten arvioida sitä akustoinnin määrän tarvetta.
 
Esp
19.07.2011 18:38:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vurki:
Tästä oon eri mieltä, kerran asuin puolisen vuotta kerrostalossa kaupungissa ja ainoa miinus oli se ettei voinut luukuttaa musaa eikä pelejä eikä leffoja. Mutta kukin tyylillään.

 
Kaupungin vuokratalo on eri asia kuin vuokratalo kaupungissa :D
 
Yksityiseltä vuokratussa talossa sain joskus mummoilta huutia, kun kehtasin vatsataudissa käydä yöllä vessassa, mutta kun aamulla viideltä lauloimme baarista tultuamme virsiä olohuoneessa ei sanomista tullut.
 
Täh?!?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «