Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uutta Ibanezia hommaamassa
1 2
Purpelo
19.07.2011 10:50:22 (muokattu 19.07.2011 10:51:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Eli olen soitellut kitaraa nyt n. 8 vuotta. Minua on tähän päivään saakka uskollisesti palvellut halpa ESP-LTD M-50 kitara.. Nyt olen kuitenkin katsellut tässä pidemmän aikaa Ibanezia netistä. Soittelen aika paljon erilaista rock/metalli-musiikkia ja käsittääkseni nämä Ibanezit istuvat tähän musiikkityyliin ihan yhtä hyvin kuin ESP:t. Haluaisin ostaa kitaran, jossa olisi 24 nauhaa sekä floikka. Floikallisen kitaran hankkiminen vielä hieman mietityttää, koska olen sellaista vain kerran kokeillut.
Ibaneziin minua tällä hetkellä vetää lähinnä käsitykseni siitä, että Ibanezeissa saa hyvän floikan huomattavasti ESP:n keppejä halvemmalla. Ymmärtääkseni EDGE III talla ja ZR tremolo tallat ovat hyviä kuulalaakeritalloja, jotka säilyttävät vireensä hyvin. Luin kuitenkin, että EDGE III talla ei sovi aloittelijoille. En ole koskaan omistanut floikallista kitaraa, joten mitenköhän tämä väite pitää paikkansa? EDGE III sopii myös kuulemma käteen EDGE II:sta paremmin matalamman profiilinsa vuoksi.
Mutta miten nämä Ibanezin floikat pitävät vireensä? Keskusteluiden mukaan vire säilyy hyvin, mutta vire säilyi hyvin jopa tuossa omassa M-50:kin.. sen ensimmäisen viikon tai kahden ajan.. Sen jälkeen ei kampeen kannattanut koskea. Vire säilyi kuitenkin moitteetta jos kampeen ei vain kajonnut.
Tässä nyt kuitenkin muutamia Thomanilta katsomiani keppejä. tarkoituksena olisi vielä käväistä paikallisessa musiikkiliikkeessä katsomassa vaihtoehtoja. Kertokaa mielipiteitänne näistä:
 
http://www.thomann.de/fi/ibanez_rga42tbk.htm
http://www.thomann.de/fi/ibanez_s420bbs.htm
http://www.thomann.de/fi/ibanez_s570bk.htm
 
Vladi
19.07.2011 10:55:09 (muokattu 19.07.2011 10:56:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistäpäin olet? Tampereen musiikista saa Ibanezia selvästi alle Thomannin hintojen ja ihan mukava valikoima siellä on testattavaksi.
 
Itselläni sekä Edge III:stä että ZR Tremolosta kokemusta. Ensimmäinen oli aikamoista paskaa omassa käytössä, eka yritys säätää intonaatiota jätti jälkeensä vain pyöreän ruuvikannan. Ei pitänyt kummemmin virettä ja oli muutenkin sitä kuuluisaa "joulutinaa".
 
Omistin myös S-sarjalaisen ZR-Tremololla ja sitä taas voin suositella. Pitää vireen mainiosti, on huomattavasti mukavampi säätää kuin perus floikka ja tuntumakin on mielestäni miellyttävämpi. Muutenkin nuo S-sarjalaiset Ibat miellyttää, itselläni hankintalistalla on S-sarjalainen jollain kivalla sunburst-henkisellä värityksellä tässä puolen vuoden sisään.
 
Käy ihmeessä testaamassa niin olet viisaampi sen jälkeen! :)
 
-Vladi
Tuhkis
19.07.2011 11:44:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä osta Ibanezia ikinä edes seinäkoristeeksi.
 
Purpelo
19.07.2011 12:01:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuhkis: Älä osta Ibanezia ikinä edes seinäkoristeeksi.
 
No mikäs niissä sitten niin huonoa on? Tosiaan en ole Ibanezia vielä koskaan edes kädessäni pitänyt. Tarkoitus käydä liikkeessä katselemassa ja kokeilemassa.
Mutta onko Ibanezeissa jotain oikeasti huonoa vai onko vaan merkkiuskollisuus vastassa?
 
vuosi2009
19.07.2011 12:02:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuhkis: Älä osta Ibanezia ikinä edes seinäkoristeeksi.
 
Mikä vika Ibanezeissa on?
No ehkä ne mikit ja satulat halvimmissa malleissa, mutta ainahan ne voi vaihtaa.
 
Purpelo
19.07.2011 12:04:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutenkin nuo S-sarjalaiset Ibat miellyttää, itselläni hankintalistalla on S-sarjalainen jollain kivalla sunburst-henkisellä värityksellä tässä puolen vuoden sisään.
 
Entäs tämä keskustelu näistä Korean S-sarjalaisista?
Olen Raumalta, täällä on valitettavasti todella köyhää tuo musiikkiliiketarjonta. Joten luultavasti netistä ostan.
 
Checy
19.07.2011 12:14:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuhkis: Älä osta Ibanezia ikinä edes seinäkoristeeksi.
 
Ööh ja millä perustein? Pari kpl Ibanezta omistanut ja mitään moitittavaa ei ole, tainnut osua sulle maanantaikappale jostain halvasta Ibasta ku tollain asenne on
 
niinkö
Decadetroll
19.07.2011 12:16:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuhkis: Älä osta Ibanezia ikinä edes seinäkoristeeksi.
 
olipa siinä järkevä ja asiaatunteva kommentti. Ibanezit on helkkarit hyviä, erityisesti vähän kalliimmassa hintaluokassa ja vanhat rg 5xx sarjasta eteenpäin olevat myös. Noista talloista sanon samaa mitä niin monella foorumilla ja ketjuissa aiemminkin: Kannattaa jättää väliin nämä tallat, joissa on jokin numero mallinimen jälkeen, esim. edge 3, edge pro 2.. hyviä ovat taas juurikin tuo zr, edge, lo-pro edge, edge pro ja ihan uusimmista edge zero. Ibanezin ainoa kuulalaakeroitu talla on tuo Zero Resistance (jos sitä lukotonta vibraa jostain sv tms. sarjalaisesta ei lasketa), kun muut taas ovat noitten perinteisten paalujen varassa.
 
Suosittelen lämpimästi kokeilemaan prestige-sarjalaisia ja jos mahdollista, niin myöskin noita vanhempia kasari-ysärivehkeitä. Monet ei kyllä tule toimeen noiden todella ohuiden ibanez wizard ym. kaulojen kanssa, mutta kokeilemallahan se selviää. Itselle on ainakin erityisen toimiva yhdistelmä tuo prestige wizard-kaula ja edge pro talla. Me gusta. Talosta löytyy myöskin ltd deluxea, joka sopii myöskin oivallisesti tumppuun.
 
"ja by the way! tähdennän, että kyllä kyllä nukun alasti jos joku sitä miettii? mutta toivon, että kukaan ei menetä yö uniaan sen asian suhteen, mutta jos kuitenkin luulet, että olet mahdollisesti menettämässä unesi, niin laita "privana" viestiä." -Rijkar
Decadetroll
19.07.2011 12:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Purpelo: Entäs tämä keskustelu näistä Korean S-sarjalaisista?
Olen Raumalta, täällä on valitettavasti todella köyhää tuo musiikkiliiketarjonta. Joten luultavasti netistä ostan.

 
Ihan päteviä ovat. Mikit nyt tietty saa vaihtaa, mutta sehän on aikalailla oletus näissä korealaisissa. itsellä ollu s470 ja s520 aikoinaan ja hyvin niillä soitti. Ei vaan ollut tuo s-mallin runko se mulle parhaiten istuva malli. Yhdessä välissä muuten valmistettiin saber-sarjan prestige-mallitkin koreassa. Sittemmin siirrettiin tuotanto takaisin japaniin.
 
"ja by the way! tähdennän, että kyllä kyllä nukun alasti jos joku sitä miettii? mutta toivon, että kukaan ei menetä yö uniaan sen asian suhteen, mutta jos kuitenkin luulet, että olet mahdollisesti menettämässä unesi, niin laita "privana" viestiä." -Rijkar
TTV
19.07.2011 12:25:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Purpelo: Entäs tämä keskustelu näistä Korean S-sarjalaisista?
Olen Raumalta, täällä on valitettavasti todella köyhää tuo musiikkiliiketarjonta. Joten luultavasti netistä ostan.

 
Korean S:t saattavat olla viimeistelyltään hieman heikompilaatuisia kuin Japanissa tehdyt. Vanhemmissa ja eritoten niissä Korean versioissa tallan palautusmekanismissa käytettiin/kaytetään raskaampaa metalliseosta kuin tuo nykyinen Prestigen "duraluminium" ja tämä tuntuu soitossa positiivisena siten, että se lisää kitaran massaa ja näin ollen parantaa sointia.
 
Itselläni on ollut 3 erilaista S-mallia (5470, 670 ja 7320) ja ne kaikki olivat kyllä hintalaatusuhteeltaan hyviä kitaroita. Torilta kannattaa ostaa tuo pois:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=539882
 
Mikit on jo vaihdettu parempiin eikä hinta siltikään ole suolainen.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
ravensoul
19.07.2011 13:14:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä myös ääni ässälle. Hyviä keppejä ja ZR-talla eritoten. Noita ZPS-systeemillä varustettuja ei tarvitse floikkaan tottumattomammankaan pelätä koska säätäminen ja virittäminen on perinteistä selvästi helpompaa.
 
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Purpelo
19.07.2011 13:22:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok! Eli ehkä alan siis perehtymään tarkemmin noihin S-sarjalaisiin ZR-tallallisiin.
 
Gubb3
19.07.2011 13:26:26 (muokattu 19.07.2011 13:27:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

.. Vire säilyi kuitenkin moitteetta jos kampeen ei vain kajonnut.
 
Mikäli et kampea käytä, niin osta jostain käytetty Ibanez PGM 301:
http://www.ibanez.co.jp/PGM20_u/PGM301.html
 
Hieno ja herkullinen ja todella mukava soitettava!
Maalipinta ei vaan tahdo pysyä kyydissä.
 
Purpelo
19.07.2011 13:47:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gubb3: Mikäli et kampea käytä, niin osta jostain käytetty Ibanez PGM 301:
http://www.ibanez.co.jp/PGM20_u/PGM301.html
 
Hieno ja herkullinen ja todella mukava soitettava!
Maalipinta ei vaan tahdo pysyä kyydissä.

 
Tällä kertaa olisi tarkoitus tuota kampea käyttää. Jos se vain vireensä pitää. Vanhassa kitarassani kampea vilkaisemalla tai ajattelemalla vire jo varmaan katosi.
 
Purpelo
19.07.2011 14:47:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/ibanez_s570bwh.htm
 
Tässä ois tällänen, joka mua kovasti houkuttaa. Miltä tämä nyt teistä vaikuttaa? Omasta mielestäni speksit kohdallaan ja tyylikkään näköinenkin vielä. Kannattaisko tällästä alkaa etsimään liikkeistä..
 
TTV
19.07.2011 14:51:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Purpelo: http://www.thomann.de/fi/ibanez_s570bwh.htm
 
Tässä ois tällänen, joka mua kovasti houkuttaa. Miltä tämä nyt teistä vaikuttaa? Omasta mielestäni speksit kohdallaan ja tyylikkään näköinenkin vielä. Kannattaisko tällästä alkaa etsimään liikkeistä..

 
Varmaan se ihan hyvä on, mutta siltikin ehdotan ostamaan Torilta tuon jo mainitsemani kitaran. Siihen on päivitetty kunnon mikit eli ei tarvi tehdä mikkiremppaa ihan heti ja hintakin on kohdillaan:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=539882
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Decadetroll
19.07.2011 14:58:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Varmaan se ihan hyvä on, mutta siltikin ehdotan ostamaan Torilta tuon jo mainitsemani kitaran. Siihen on päivitetty kunnon mikit eli ei tarvi tehdä mikkiremppaa ihan heti ja hintakin on kohdillaan:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=539882

 
Tokihan tuossa on sellanen pieni eroavaisuus (joka saattaa jollekkin painaa vaakakupissa kovastikin), että tuossa uudessa 570:ssa on 24 nauhaa, kun taas tuossa vanhemmassa Saberissa jota mainostelet, on 22. Itse ainakin pidän huomattavasti enemmän 24 nauhaisista vehkeistä, vaikka kyllä noilla 22:llakin pärjää :)
 
"ja by the way! tähdennän, että kyllä kyllä nukun alasti jos joku sitä miettii? mutta toivon, että kukaan ei menetä yö uniaan sen asian suhteen, mutta jos kuitenkin luulet, että olet mahdollisesti menettämässä unesi, niin laita "privana" viestiä." -Rijkar
TTV
19.07.2011 15:03:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Tokihan tuossa on sellanen pieni eroavaisuus (joka saattaa jollekkin painaa vaakakupissa kovastikin), että tuossa uudessa 570:ssa on 24 nauhaa, kun taas tuossa vanhemmassa Saberissa jota mainostelet, on 22. Itse ainakin pidän huomattavasti enemmän 24 nauhaisista vehkeistä, vaikka kyllä noilla 22:llakin pärjää :)
 
Totta puhut, en oo vaan ite koskaan tarvinnu 20+ nauhoja, joten mulle noi kepit vastaa toisiaan :-) Pääpaino olikin siinä mikkirempassa ja hinnassa.
 
Kyllä se Thomannin kitarakin varmasti hyvä peli on, ja saahan sitä kokeilla sen 30 päivää, eli ei mene tilaus hukkaan.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Ilelee
19.07.2011 15:45:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla parikin parempaa ibanezia, EGEN18 (Edge-Zero bridge w/ZPS3) ja JS2400 (Edge), ja molemmissa vireet pitää hiton hyvin. Egenissä on vielä kiinni noi vastajouset (zero-point systeemi), jotka auttaa pitään sen vireen entistä paremmin.
 
Molemmista tykkään, vaikka kitarat ja tallat on tosi erilaisia, Noista halvemmista talloista en osaa sanoa, mut kai se menee niin, että osta niin hyvä kuin mihin rahat riittää.
 
Mun ekassa kitarassa oli kelluva talla, ja silloin kun se ostin, en osannu soittaa lainkaan tai tienny kitaroista mukaan. Muutama netti-videon ja parin kieltenvaihdoin jälkeen, perussäästäminen onnistui eikä kertaakaan ole muiden apua tohon tarvinnu pyyttää. Ei toi kelluva talla todellakaan mikään mörkö ole, jonka säätämistä pitäis pelätä (kuhan jaksaa vähän ottaa selvää), onhan se toki hieman työläämpi, mutta toisaalta, eipä tarvi koko ajan korjaa virettä soittaessa.
 
Eli päätös kannattaako hankkia kelluva talla vai ei kannattaisi kyllä perustaa muihin seikkoihin kuin siihen, että kuin vaikeeta tallaa on säätää.
 
Purpelo
19.07.2011 16:31:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Totta puhut, en oo vaan ite koskaan tarvinnu 20+ nauhoja, joten mulle noi kepit vastaa toisiaan :-) Pääpaino olikin siinä mikkirempassa ja hinnassa.
 
Kyllä se Thomannin kitarakin varmasti hyvä peli on, ja saahan sitä kokeilla sen 30 päivää, eli ei mene tilaus hukkaan.

 
Juu, toi 24 nauhaa oli yks ostokriteereistäni. Ei se nyt ihan välttämätön ole, mutta olis se kuitenkin aika kiva kun niitä on tässä 8 vuoden aikana ehtinyt kaipailemaan jo useamman kerran..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «