Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuinka minusta tuli basisti?
1 2 3 4
AceOfBass
18.07.2011 21:18:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens!
 
Muistelin tuossa aikoja, jolloin aloitin basson soittamisen ja musiikkin harrastamisen. Haluaisin siis kysyä teiltä, että mitkä syyt saivat teidät aloittamaan basson soiton? Kerro oma tarinasi.
 
Itselläni oli tarkoitus aikanaan aloittaa kitaran soittaminen. Silloisen ylä-asteen luokallani olevalta bändiltä entinen basisti oli lähtenyt lätkimään, joten heiltä puuttui basisti. Bändin rumpali sanoi minulle basson olevan vielä makeampi soitin kuin kitara, joten päädyin siihen. Lähinnä sen takia, että pääsisin helposti alkuun ja soittamaan bändiin. Nyt kolme vuotta myöhemmin kyseinen bändi on kuollut ja kuopattu, mutta instrumenttia ei ole tullut vaihdettua.
 
Meininkiä säästämättä, bassosta tinkimättä...
Nazareth
18.07.2011 21:19:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tais olla ku kattelin Iron Maidenin vanhaa livenauhaa ja ajattelin et hitto ku ois siistiä ku osais soittaa bassoa.
 
Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa.
Gary Enfield
18.07.2011 21:37:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun kauan sitten olin huilistina progebändissä ja basisti puuttui, oli helpompaa tehdä musaa ilman huilua kuin ilman bassoa. Ei silti että enää pitäisin itseäni mitenkään erityisesti basistina, enemmänkin musiikin harrastajana jolle kaikki soittimet ovat mielenkiintoisia.
poppamies
18.07.2011 21:49:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin soittanut rumpuja joitain vuosia silloisessa bluesbändissä ja kun meidän basisti meni jalkapalloammattilaiseksi englantiin niin vaihdoin bassoon kun toinen rumpali oli tyrkyllä.
 
G strings are for strippers
pekezu
18.07.2011 22:04:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menin kaverille kahville ja hän kysyi minua bändiinsä basistiksi. Toinen kahvilla ollut kaveri lupasi basson ja vahvarin lainaan, joten ei kait siinä sitten sen enempää tarvittu?
 
"Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada
Funkånaut
18.07.2011 22:11:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloitin laulajana bändiprojekteissa, vaikken koskaan ollut edes kokeillut moista puuhastelua sitten ala-asteen näytelmien joulujuhlissa. Aloin ekojen reenien jälkeen soittelemaan rumpujakin, koska se vaikutti hauskalta. Ja se on vieläkin hauskaa, mutta tarinassa eteenpäin. Sit tuli peliin sähkökitara, joka mulla on vieläkin yks instrumentti, jota soitan. Tosin pari vuotta soiteltuani huomasin osaavani kitaralla muutaman soinnun ja tukun bassoraitoja.

Totesin siin vaiheessa ykkössoittimeni olevan hivenen väärä, ja ostin DLX:stä Squierin bassopaketin. Otin bassosta nauhat pois ja pistin opetellen tukun ralleja pahamaineisista tabulatuureista. Sit ku seuraavan kerran päädyin bändiin, niin olinkin jo titteliltäni basisti. Tuli sitä ennen kokeiltua laulajan ja rumpalinkin uraa jonkinmoisen yleisön edessä.
 
Nyttemmin, ku tullut aktiivisemmin pari vuotta bassoa kiusattua, ja lukuisia kappaleita opeteltua sointujen avulla niin kitaralla kuin bassollakin, niin alkaa blokkaaminenkin helpottumaan, kun sointuvaihdot kuulostavat miltei aina jostakin kappaleesta tutuilta. Lisäksi, kun nykyisen harvakseltaan soittavan kokoonpanon kanssa musiikki nojaa melkoisesti improvisaatioon, niin siinä oppii kyl hyvin et mikä toimii ja mikä ei minkäkin kanssa.
 
Varmaan tosta rumpalitaustasta johtuen oma bassonsoittotyyli nojaa melkoisesti rytmeihin ja niiden variaatioihin aksenttien ja muiden avulla melodiantajun sijaan.
 
Sori, tuli vähän pitkä, mutta aihetta oli hauska pohdiskella.
 
Elämä saattaa olla parasta huumetta, muttei sitä kyl voi nuuskata neitosten paljailta tisseiltä bileiden lomassa.
Miikss
18.07.2011 22:20:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veli aikanaan innostu kitaransoitosta ja lähtivät sitten sille ostamaan sähkökitaraa yks päivä, kun akustinen ei enää riittänyt. No sieltähä oli lähtenyt mukaan myös Ibanezin Jumpstart -bassopaketti. Alkuun vannoin kyllä, että ei kiinnosta kumpikaan instrumentti ihteeni.
 
No tais tuo uhkaus pitää sen pari viikkoo sen jälkeen kun basso oli taloon ilmestynyt ja pitihä sitä sitten Metallican Enter Sandmania alkaa vääntämään.
 
pehko
18.07.2011 22:32:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos ihan suoraan sanotaan niin....se on muuten helvetin hyvä kysymys. ei oikeasti ole mitään hajua.
Spandau-
18.07.2011 22:44:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin soittanut jokusen vuoden sähkökitaraa joskus 15 kesäisenä kun perustin ensimmäisen bändini yhden rumpalin kanssa. Sitten kun huomattiin, ettei basistia meinaa löytyä mutta (minua parempia)kitaristeja senkin edestä niin päätin vaihtaa ison kasan äänitteitä ja jonkin verran rahaa Thunderbirdi bassoon, enkä sen jälkeen ole bändihommissa pahemmin sähkikseen koskenut, eikä se varmaan onnistuisikaan enään.
 
When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass
dewfall
19.07.2011 08:05:49 (muokattu 19.07.2011 08:07:32)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AceOfBass: Bändin rumpali sanoi minulle basson olevan vielä makeampi soitin kuin kitara
 
Rumpalit tietävät.
 
Mä heräsin keväisenä viikonloppuaamuna vuonna 1997 ja tokaisin äipälle, että olisi nasta soittaa bassoa. Emo siihen, että käypä katselemassa millaisia löytyy. Kävin, ja Iban eka luthiterunkoinen Ergodyne tuntui kivalta, olipa vielä olevinaan kohtuuhintainenkin. Tänä päivänä vastaavalla summalla saisi jo aika kovan pelin.
 
Samana syksynä soitinkin bändissä, huonosti, saman runpalistin kanssa kuin tänä päivänä. Hyvin en soita vieläkään.
 
bassman87
19.07.2011 13:31:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaveri opetti Iron Manin ja Paranoidin. Oli se vain vaikeaa aluksi :) Sittemmin ostin rippirahoilla Jacksonin P/J basson ja Voxin t-30:n. Niillä painettiin reeneissäki aluksi.
 
jnbeissi
sn
19.07.2011 14:20:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämpytin monta vuotta makuuhuonekitaraa enkä koskaan oppinut soittamaan. Kun viime kesänä hetken mielijohteesta ostin basson, kitarat jäivätkin saman tien pölyttymään/myyntiin. Tästä olen vetänyt ontuvan johtopäätöksen, jolla täältä tuskin saa paljon kavereita, eli: bassonsoitto on helpompaa. Ja siksi kivempaa jos sattuu olemaan lahjaton.
 
Oikeastaan kumma että tuli hankittua kitara silloin aikanaan, koska olin hurja Flea-fani ja muutenkin bassohenkinen. Voi vain kuvitella miten hyvä sitä voisi olla nyt jos olisi soittanut bassoa alusta asti. Tai sitten olisin kyllästynyt siihenkin samalla tavalla. Noo, kaikki päättyi kuitenkin onnellisesti. FIN, fade to black, credits roll, etc.
 
markus16
19.07.2011 14:53:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sn: Tästä olen vetänyt ontuvan johtopäätöksen, jolla täältä tuskin saa paljon kavereita, eli: bassonsoitto on helpompaa. Ja siksi kivempaa jos sattuu olemaan lahjaton.
 
Kyllä tossa taitaa sellainen vinha perä että bassoa on helpompi oppia soittamaan sille tasolle että kykenee seuraamaan biisiä ja soittamaan yhdessä. Siis jos tasoksi riittää ihan juurisävelen nappaaminen joka sointuun ja täts it.
Basson _soittaminen_ on sitten ihan eri asia.
 
Old school? New school? Shit! I didn't even go to school.
Petri-helena
19.07.2011 16:15:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin ala-asteella ja lukiolaiset pojat sanoivat että pääsen bändiin jos ostan basson ja kamat. En ollut ikinä koskenutkaan bassoon ja nämä kaverit olivat soitelleet jo muutaman vuoden...oli aika hyvä koulu bändisoittoon! :>
 
kallefuture
19.07.2011 16:19:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun piti saada lainaks yläkerran Hessulta sähkökitara v. 1978. Se toi Ekobasson.
 
Kalle
 
"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
poppamies
19.07.2011 16:22:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kallefuture: Mun piti saada lainaks yläkerran Hessulta sähkökitara v. 1978. Se toi Ekobasson.
 
Kalle

 
Onkå sullakin ollut sellainen lyhytskaalainen EKO basso? Mun maksoi muistaakseni 120 markkaa uutena.
 
G strings are for strippers
Gary Enfield
19.07.2011 16:23:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kallefuture: Mun piti saada lainaks yläkerran Hessulta sähkökitara v. 1978. Se toi Ekobasson.
 
Kalle

 
Kato mitä miäs, ei olla taas nähtykään vaikka edelleen samassa kaupungissa asutaan.
PasiB
19.07.2011 17:36:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta tuli basisti koska muuten bändissä olisi ollut kolme kitaristia. Asiaan vaikutti myös se, että olin soittanut pasuunaa muutaman vuoden ja osasin lukea bassoklaavia sujuvasti. Ei me kyllä mitään nuotteja käytetty, että ei se oikein hyvä syy ollut. Enpä ole kyllä katunutkaan, basson soitto on ollut ihan mukavaa nämä viimeiset 37 vuotta.
 
Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää..
Johannes_t
19.07.2011 19:36:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin ja jostain syystä basso on tuntunut viehkolta soittimelta ihan natiaisesta saakka. Bonjovin ja Queenin biiseissä kiinnitin huomioni bassoon ja kolmannen luokan kevätjuhlassa vetelin kontralla Emmaa. Soitin siinä foniakin muutaman vuoden välissä ennen kuin sain ekan oman basson, 13-vuotiaana.
 
Lystiä on ollut.
 
kallefuture
19.07.2011 20:13:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Onkå sullakin ollut sellainen lyhytskaalainen EKO basso? Mun maksoi muistaakseni 120 markkaa uutena.
Noup tosta ei maksettu. Siihen laitettiin Motorhead tarra, uudet kielet ja virikoneet. Muutaman vuoden päästä palautin. Vuokrasin sitten Ahoselta kamalan jazzbasson. 20 mk kuussa makso. Seuraavan ostin ekoista kesätöistä ja sitä rataa...
Kalle
 
"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «