Aihe: Tiedostonvaihdosta
1 2
waskikaarme
02.04.2004 22:59:51
Tutkimustuloksen mukaan vertaisverkkokäyttäjät olisivat joutuneet turhaan syntipukiksi.
Vastikään julkaistun tutkimuksen mukaan musiikin lataamisella vertaisverkoista ei ole näkyvää vaikutusta levymyyntiin. Tutkimustulos on täysin päinvastainen kuin musiikkiteollisuuden näkemys asiasta; levy-yhtiöt etujärjestöineen ovat syyttäneet nimenomaan tiedostovaihtajia siitä, että äänilevyjen menekki on laskenut viime vuosina.

Professorit Harvardin ja Pohjois-Karoliinan yliopistosta vertasivat OpenNap-palvelusta ladattuja tiedostoja vastaavien kappaleiden ja albumeiden myyntiin vuoden 2002 loppupuolella. Tutkimuksesta ilmeni, että tilastollisesti lataamisen vaikutus levymenekkiin oli lähellä nollaa. Päin vastoin lataaminen näytti jopa edistävän joidenkin hittilevyjen myyntiä.

Tutkijoiden mukaan tarvitaan jopa 5000 latausta estämään yhden fyysisen äänilevyn myynti. Tiedostovaihdon maailmanlaajuinen vaikutus äänilevymarkkinoihin olisi tutkimuksen mukaan siis todella pieni. Vuonna 2002 musiikin imurointi vähensi tutkijoiden mukaan levymyyntiä noin kaksi miljoonaa kappaletta. Vuosina 2000 - 2002 cd-levyjen todellinen menekki putosi 139 miljoonalla kappaleella.

Suomalainen digitaaliasia oikeuksia puolustava kansalaisjärjestö Electronic Frontier Finland (EFFI) ei ole yllättynyt tutkimustuloksesta. "Esimerkiksi Suomessa CD-levyjen myynti kasvoi noin 5 % viime vuoden aikana, vaikka samaan aikaan vertaisverkoissa tapahtunut musiikin lataaminen lisääntyi ainakin vastaavalla määrällä laajakaistayhteyksien yleistymisen vuoksi", EFFIn puheenjohtaja Ville Oksanen toteaa.

Musiikkiteollisuus on jatkuvasti syyttänyt tiedostovaihtajia levymyynnin vähenemisestä. Yhdysvalloissa musiikkiteollisuuden etujärjestö RIAA (Recording Industry Association of America) on mennyt jo niin pitkälle, että se on haastanut lähes 2000 yksityishenkilöä oikeuteen musiikin jakelusta vertaisvekoissa. "Meidän tutkimuksemme osoittavat, että he, jotka lataavat enemmän ostavat vähemmän", RIAAn edustaja Amy Weiss perustelee.

Levymyynnin laskulle on toisaalla etsitty muitakin syitä. Kotitaloudet ehkä ovat kuluttaneet vähemmän laskusuhdanteen aikana. Toisaalta cd-levyjen suosiota on voinut laskea myös kilpailevien viihdemuotojen, kuten dvd-levyjen ja videopelien, yleistyminen.

http://www.mbnet.fi/jutut/uutiset/?from=etusivu#U1390

koko tutkimus pdf:nä http://dw.com.com/redir?destUrl=htt … 181562&ontId=1023&lop=nl_ex

Tarkoituksenani ei ole puolustella p2p-ohjelmia, mutta olipa kerrankin erilainen tutkimus kuin mitä normaalisti annetaan ymmärtää.
Mitäs muut mieltä?
Musta lintu ei lennä kotiin -CMX
Lähikauppias
02.04.2004 23:19:36 (muokattu 02.04.2004 23:19:46)

Näin olen aina uskonut asian olevan. Ainakin minun kohdallani P2P-ohjelmat ovat lisänneet levyjen ostelua huomattavasti.

Toivottavasti tutkimuksen tulokset eivät mene kuuroille korville.
G-mies
03.04.2004 00:04:42
Ainakin minun kohdallani P2P-ohjelmat ovat lisänneet levyjen ostelua huomattavasti.

Sama juttu allekirjoittaneen osalta. Toisaalta tunnen henkilöitä jotka warettavat kaikki äänitteet verkosta joten ehkäpä nettotulos on +/- 0?
Main screen turn on.
Fortune
03.04.2004 09:25:04
Hmm, mutta kuinka paljon levymyynti olisi kasvanut, jos P2P-mahdollisuutta ei olisi?

Mainonta, saatavuus ja tarjonta kasvavat musiikin suhteen koko ajan ja tuo kasvu voisi olla ihan toista, jolleivat moraalittomat kaikki-mulle-heti -nilkit lataisi kaikkea ilmaiseksi.

Se osa porukasta, joka oikeasti käyttää tuota systeemiä tutustumiseen, on hyvin pieni, oikeasti.

Ei tavallinen tallaaja näe mitään syytä ostaa levyä, jos sen "saa netistä". Johtunee tiedon puutteesta ja yleisestä moraalittomuudesta.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
JCM
03.04.2004 09:51:26 (muokattu 03.04.2004 10:05:05)

Ei tavallinen tallaaja näe mitään syytä ostaa levyä, jos sen "saa netistä". Johtunee tiedon puutteesta ja yleisestä moraalittomuudesta.

En millään muotoa puolustele näitä P2P- väärinkäyttäjiä, mutta luulenpa ettei se tavallinen tallaaja sitä levyä osta sai se sen netistä tai sitten ei.

Itsellä tuo P2P käyttö on lähinnä ollut sitä, että mielenkiinnosta olen tsekannut onko oman bändin musaa levinny muualle maailmaan;?D

Ja semmoisia artisteja on tullut haettua netistä, mitä ei levykaupoista löydä, eikä kyllä välttämättä netistäkään ellei ole hyvä tuuri. Parina esimerkkinä mainittakoon Laineen Timon luotsaama Symphonic Slam (70-luvun alku) ja Pink Cream 69´n vanhempi tuotanto (Ajalta jolloin Andi Deris oli messissä). Loistavaa musaa.

Harmi vaan, tsäkä ei oikein ole käynyt enkä ole löytänyt haluamiani biisejä montaakaan.

EDIT: Kirj. virh. Pinc>Pink + asiavirhe
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
Vilhelmus
03.04.2004 09:53:00

(Ajalta jolloin Uli Kusch ja Andi Deris olivat messissä). Loistavaa musaa.

*sori oftopik*
Oliko Kuschkin vai PK69:ssä?
Säröä ja meisinkiä. Muu on turhaa.
Burning Winter The Coveralls
JCM
03.04.2004 09:57:16 (muokattu 03.04.2004 10:04:35)

*sori oftopik*
Oliko Kuschkin vai PK69:ssä?

EDIT: Äppäppäp.

Otanpa takaisin, ei muutes ollutkaan vaan Kosta Zafiriou. Mulla on jossain vaiheeessa tullut mutka aivoihin. Sori.
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
gheisari
03.04.2004 12:37:53
Ostan n. 20+pari levyä vuodessa. Se ei hirveasti ole, mutta THANKS TO P2P ei tule paskoja plattoja osteltua!
Paddle
03.04.2004 13:05:51
Meikällä on vähän tuommonen tuo homma, en aikoinaankaan ostellu levyjä juuri yhtään. Tiedostonvaihdon avulla on sitten tullut latailtua mitä monituisempia musiikkeja niin opiskelu- kuin kuuntelukäyttöönkin. Levyjä ostan yhä sen yks tai kaks vuojessa + kaikkien vähempien menestyneiden levyjä ja demoja, ja loput lainaan kavereilta jos tekee mieli kuunnella. Niin notta tuskin ostelisin yhtään enempää vaikken latailisi. Olen siis ilmeisesti piikki levy-yhtiöiden lihassa.

Nämä PHP-softat ovat mahdollistaneet musiikillisen sivistystasoni laajenemisen.
waskikaarme
03.04.2004 13:17:55
Hmm, mutta kuinka paljon levymyynti olisi kasvanut, jos P2P-mahdollisuutta ei olisi?

Mainonta, saatavuus ja tarjonta kasvavat musiikin suhteen koko ajan ja tuo kasvu voisi olla ihan toista, jolleivat moraalittomat kaikki-mulle-heti -nilkit lataisi kaikkea ilmaiseksi.

Niin, ja ajattele paljonko kirjojen myynti olisi kasvanut, jos kirjastoja ei olisi. Mutta moraalittomat kaikki-mulle-heti-nilkit käyvät vain kirjastosta hakemassa ilmaisia kirjoja joita saattavat pitää vielä lainassakin puoli vuotta.

Tuo levynmyynti nyt on kiinni monesta muustakin asiasta, ei tuommoinen p2p-systeemi nyt mitenkään ole suurin tukahduttaja
Musta lintu ei lennä kotiin -CMX
JCM
03.04.2004 13:25:13

Kuka muistaa ajan, jolloin musiikkia kuunneltiin C-kasetilta? Se oli sitä aikaa kun meikäläinen opetteli musiikkia kuuntelemaan. Eikä siitä ole todellakaan kauan.
Yksi osti kasetin ja kaksikymmentä kopioi sen itselleen.
Musta tuntuu, että piratismi oli silloin huipussaan ja sitä tuli harrastettua melkoisen taajaan.
Heissi
03.04.2004 21:05:07
Kuka muistaa ajan, jolloin musiikkia kuunneltiin C-kasetilta?

Vaikka olenkin lapsuuteni elänyt cd-ajalla, niin tuo C-kasetti -meininki oli mulle se mikä musiikin pariin johdatti.

Se oli sitä aikaa kun meikäläinen opetteli musiikkia kuuntelemaan. Eikä siitä ole todellakaan kauan.
Musta tuntuu, että piratismi oli silloin huipussaan ja sitä tuli harrastettua melkoisen taajaan.

Näinhän se oli. Ja kukaan ei pitänyt tuommoista kopiointia minään piratismina tai levyteollisuuden uhkana. Kun ei sitä ollut. Ja tämä p2p-meininki ja polttavat c-asemat ovat periaatteessa sama asia. Formaatti vain on eri. Miksi ne siis muka uhkaisivat levyteollisuutta? Höpöhöpö.
Anti money, anti hate, anti things I fucked and ate.
Anti gay and anti dope, I am the faggot anti-pope.
Jormaz
03.04.2004 21:26:35
Kuka muistaa ajan, jolloin musiikkia kuunneltiin C-kasetilta? Se oli sitä aikaa kun meikäläinen opetteli musiikkia kuuntelemaan. Eikä siitä ole todellakaan kauan.

No ei oo pitkä aika siitä, ja niihin kasettinauhotuksiin oltiin vielä täysin tyytyväisiä. Mulla on Metallican Ride the Lightning ihan virallisella kasetilla, ostakaa teinit antiikkia!

Aamen. Paitsi että mun ensimmäinen versio Metallican mustasta lätystä oli kopion kopio. Maksoin kaverille äänityksestä vaivanpalkkaa 5 mk.

Kyllä, ja varsinkin mä kopioin kasetille helvetisti kirjastosta lainattua tavaraa.
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov.
gheisari
03.04.2004 21:34:27
Mulla on alkuperäisellä kasetilla Gunnareitten Appetite, Metallican AJFA ja Pläk.

MP3 on parasta mitä minulle on ikinä tapahtunut!
sormunen
05.04.2004 20:32:43

Tarkoituksenani ei ole puolustella p2p-ohjelmia, mutta olipa kerrankin erilainen tutkimus kuin mitä normaalisti annetaan ymmärtää.
Mitäs muut mieltä?

Niin, tässä oli ainoana lähteenä EFF, jonka rahoitus olisi kiva tietää. Kuka omistaa MikroBitin? Sanoma Oy? Sama referaatti liikkui myös Tietokone -lehdessä (Sanoma Oy).

Sama tutkimus, täysin erilaiset johtopäätökset olivat liikkeellä STT:n kautta jotakuinkin viikko sitten.

No, EMI pistää rosterista ulos vähintään neljänneksen bändeistänsä myyntikäyrien alapäästä ja vähentää työntekijöitä en nyt muista kuinka paljon, mutta paljon. Syy: vähentynyt myynti. Syy: lähinnä verkkopiratismi. Eikös täälläkin aika lailla tykätä, että isoilla levy-yhtiöillä ei ole halukkuutta ottaa riskejä?

PS. Luulisi, että tällä verkkopiratismin määrällä listat olisivat jo väärällään independentbändejä. Niin paljon niihin on tutustuttu ja myynti siis kasvanut.
Lähikauppias
05.04.2004 22:54:39

PS. Luulisi, että tällä verkkopiratismin määrällä listat olisivat jo väärällään independentbändejä. Niin paljon niihin on tutustuttu ja myynti siis kasvanut.

Nii-in, tässä asiassa en osaa puhua kuin omasta puolestani ja ainakin minun levyhyllyni notkuvat jo väärällään indiebändejä. Niin paljon olen niihin tutustunut ja ostelu kasvanut. Enkä varmasti ole ainut tällainen ihminen.

Ja mistäpä sitä tietää, vaikka kaikki lista-artistien myydyt levyt olisi ostettu kuunneltujen MP3:sten perusteella. Lista-artistien MP3:sia on ainakin verkossa liikkeellä kaikkein eniten. Vaan kumpi johtuu kummasta, levitetyt MP3:t listamenestyksestä vai päinvastoin? Ehkä molemmat vähän molemmista?

Totuus ja fakta on kuitenkin se, että varmaan yhtäkään nykyisistä lempibändeistäni en olisi IKINÄ kuullut ilman P2P-ohjelmia. En IKINÄ. Kolme ylintä hyllyä levyhyllyssäni on kaikki ensin netissä kuunneltu, sitten hyviksi todettu ja ostettu.

Ja jos joku minulta vie pois tämän tutustumismahdollisuuden, niin artistitpa siinä menettävät. Ja tietysti minä.

En myöskään tunne yhtäkään ihmistä, joka olisi lopettanut levyjen ostamisen, koska "verkosta saa". Muutama on toki sellainen, jolla on koneellaan kyllä musaa, mutta joka ei ole muutenkaan eläissään yhtään levyä ostanut.
Gypsy
10.04.2004 06:49:05 (muokattu 10.04.2004 08:37:25)
Mä ostan levyni kaupasta, tosin olen sen verran persaukinen, että levyjä tulee ostettua ihan helvetin harvoin. Ja sekös vituttaa, kuunnella samoja levyjä päivästä toiseen. Tosin onhan niitä nyt jo kertyny jonkun verran. Netistä en lataa testattavaks levyjä, mä ostan levyn, vien sen himaan ja jos on paska niin sitten on.

Mä luulen, että levy-yhtiö tyypit liiottelee, ja netistä lataava/venäjältä ostava porukka vähättelee.

Mid Price ja nice price levyt mitä näitä nyt on, on helvetin hyvä juttu tämmöselle spugelle.

LISÄYS: Se osa porukasta, joka oikeasti käyttää tuota systeemiä tutustumiseen, on hyvin pieni, oikeasti.

Tähän haluan perustelun/lähteen tai mitä vaan. En sillä, että vastaan väittäsin, vaan ihan muuten vaan.
trx
10.04.2004 20:08:15
c- kasettien kanssa oli kopiointi huuma täydellistä. (Kuka muistaa commodore 64-ajat?)

nykyään, vaikkakin käytän dc++:aa aktiivisesti, ostan silti myös levyjä. Tosin nykyään ei tarvi ostaa levyä yhden biisin takia. Viimekertainen hankinta oli Outkastin Speakerboxx/The Love below, ja kannatti maksaa pari kymppiä.

Minä en usko, että nettilevitys vaikuttaa juurikaan levymyyntiin, ainakaan negatiivisesti.
mitä *ttua? kysyi bill clinton
Mage
13.04.2004 15:10:39
Uskoisin että 99% ladattavista biiseistä löytyy top 10 listoilta joten on hieman vaikea niellä tuota latausten myyntiä laskevaa perustetta. Levymyynnin väheneminen koskee ymmärtääkseni pääosin suuria kansainvälisiä levylafkoja, pienet erikoistuneet levy-yhtiöt ovat koko ajan kasvattaneet myyntiään, näin kerrottiin talvella jossain uutisissa.

Suuret Levy-yhtiöt ovat sahanneet omaa oksaansa jo vuosia lyhytjänteisellä julkaisupolitiikallaan ja nyt alkaa ilmeisesti oksa katkeamaan.
Give me a little time to think, while I mix me another motherfucking drink. - RL Burnside
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)