Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulaminen ja naapurisopu
1
pietari-poika
20.03.2011 16:15:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asun kerrostalossa. Olen harrastanut laulua noin vuoden verran, ja pariin kertaan ovat naapurit valittaneet siitä aiheutuvasta "melusta". (Viimeksi toissapäivänä.) Kyllä sitä hiljaakin voi laulaa, mutta ongelma on se, että tarkoitus olisi osata laulaa myös lujaa ja siltä väliltä. (Esimerkiksi CVT:n mukainen overdrive-moodi on ylöspäin mentäessä varsin voimakas volyymiltaan.) Yritän yleensä laulaa mahdollisimman päivällä, jotta siitä koituva haitta olisi pienin, mutta koulun takia arkipäivisin tuo ei onnistu. En kuitenkaan laula yleensä klo 20 jälkeen.
 
Mites te kerros/rivi/pari/mikälie-talossa asuvat treenaatte ja pidätte naapurisovun yllä? Treenistä mulla ei ole mihin vois mennä huutamaan, ja äänieristyksien väsääminenkään ei oikeastaan tule kysymykseen kun en tiedä kuinka kauan enää asun tässä kämpässä.
 
18is9
20.03.2011 23:16:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pietari-poika: en tiedä kuinka kauan enää asun tässä kämpässä.
 
Eikö se ratkaisu tullukin siinä kuin itsestään? Jatka treenaamista niin et varmasti asukaan siinä kovin kauaa!
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
freeze
21.03.2011 09:15:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi ihme cvt on muutenkin ihan ajan hukkaa, naapuritkit taitavat olla samaa mieltä? On rinta, pää rekisteri ja kun niitä kivasti sekottaa keskenään, saa aikaan ns. Mixed voicen. Sitte on vielä falsetti ja Whistle rekisteri. näillä uusilla tiedoilla saat ehkä säilytettyä lämppäs :) nii ja jos tekee ihan helvatasti mieli huutaa, niin paina tyyny naamaas ja jodlaa siihen koko sydämmes kyllyydestä, niin naapureillakin ois kivempaa :))
 
TyhjäSointu
30.03.2011 21:55:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pietari-poika: Asun kerrostalossa. Olen harrastanut laulua noin vuoden verran, ja pariin kertaan ovat naapurit valittaneet siitä aiheutuvasta "melusta". (Viimeksi toissapäivänä.) Kyllä sitä hiljaakin voi laulaa, mutta ongelma on se, että tarkoitus olisi osata laulaa myös lujaa ja siltä väliltä. (Esimerkiksi CVT:n mukainen overdrive-moodi on ylöspäin mentäessä varsin voimakas volyymiltaan.) Yritän yleensä laulaa mahdollisimman päivällä, jotta siitä koituva haitta olisi pienin, mutta koulun takia arkipäivisin tuo ei onnistu. En kuitenkaan laula yleensä klo 20 jälkeen.
 
Mites te kerros/rivi/pari/mikälie-talossa asuvat treenaatte ja pidätte naapurisovun yllä? Treenistä mulla ei ole mihin vois mennä huutamaan, ja äänieristyksien väsääminenkään ei oikeastaan tule kysymykseen kun en tiedä kuinka kauan enää asun tässä kämpässä.

 
Meidän kerrostalon säännöissä ainaki on että "kovaääninen soitto ja laulu klo. 11 jälkeen kielletty" :3 Tosin voi johtua siitä ku täällä ny asuu yleensäki aika paljon musiikki-immeisiä. :)
Mis päin sä asut? Jos siinä on jossain joku mettä lähellä nii sinne vaan! Mutta jos sisällä tahtoo laulaa nii sitte ehkä paras tapa olis jutella asiasta naapurien kanssa ja koittaa saada jonkunlainen sopu aikaan. Ei siinä oikeen mitään muuta voi. Ja mielestäni klo. 20 on vielä ihan inhimillinen aika laulaa (monesti kun itse laulan vielä aamun pikkutunneillakin ihan vahingossa).
 
TyhjäSointu
30.03.2011 22:04:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

freeze: Toi ihme cvt on muutenkin ihan ajan hukkaa, naapuritkit taitavat olla samaa mieltä? On rinta, pää rekisteri ja kun niitä kivasti sekottaa keskenään, saa aikaan ns. Mixed voicen. Sitte on vielä falsetti ja Whistle rekisteri. näillä uusilla tiedoilla saat ehkä säilytettyä lämppäs :) nii ja jos tekee ihan helvatasti mieli huutaa, niin paina tyyny naamaas ja jodlaa siihen koko sydämmes kyllyydestä, niin naapureillakin ois kivempaa :))
 
Noh... tietysti asian olisi voinut ilmaista nätimminkin mutta..
 
Itse en hirveästi tiedä CVT tekniikasta mitään mutta ainakin mitä sitä tuossa äsken tutkiskelin niin en ehkä pitäisi sitä parhaana aloituskohtana. Mutta mikä sopii kellekin :)
 
freeze
05.04.2011 21:46:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TyhjäSointu: Noh... tietysti asian olisi voinut ilmaista nätimminkin mutta..
 
Itse en hirveästi tiedä CVT tekniikasta mitään mutta ainakin mitä sitä tuossa äsken tutkiskelin niin en ehkä pitäisi sitä parhaana aloituskohtana. Mutta mikä sopii kellekin :)

 
Olen komiikan ystävä ;) ja oon huono keksiä mitään hienoa runollisuutta kun kirjotan ^^
 
Mikko L
06.04.2011 02:53:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

freeze: Toi ihme cvt on muutenkin ihan ajan hukkaa, naapuritkit taitavat olla samaa mieltä? On rinta, pää rekisteri ja kun niitä kivasti sekottaa keskenään, saa aikaan ns. Mixed voicen. Sitte on vielä falsetti ja Whistle rekisteri. näillä uusilla tiedoilla saat ehkä säilytettyä lämppäs :) nii ja jos tekee ihan helvatasti mieli huutaa, niin paina tyyny naamaas ja jodlaa siihen koko sydämmes kyllyydestä, niin naapureillakin ois kivempaa :))
 
Näitä eri lauluopinsuuntauksia on niin monta että parasta on katsella vähän kaikkea ja kun löytää jonkun mikä toimii, niin pysyttelee siinä. Mixed voice on ihmisen anatomiassa mahdotonta. Ilmaa ei voi virrata yhtä aikaa head ja chest voicessa koska silloin suusta kuuluisi kaksi eri nuottia. Valitettavasti näin. Head voicea voidaan muokata tummemmaksi niin että se resonoi rintaäänen tapaan ja tämä on se ns. mix voice mistä puhutaan: http://www.youtube.com/watch?v=j0Cv … sA&feature=player_detailpage#t=103s
 
Sitten kuitenkin tilanne on se että nykyisessä popmusassa halutaan saada soundiin overdrivea joka ei ihan tuosta vaan onnistu head/mixvoicessa. Belttaamalla saa paljon paremman soundin vaikkakin se on helkkarin rasittavaa ja koväänistä. Esim. itsellä belttaaminen toimii parhaiten ja mun on pakko revittää täydellä volumella. Eli ei ole vain yhtä oikeaa tapaa miten olla hyvä laulaja ja me halutaan eri asioita. Kyllä mä sanoisin että kovaäänien laulaja tekee paljon helpommin vaikutuksen ihmisiin kuin hiljainen laulaja. Tarkoittaako tämä että kovaäänisyys on automaattisesti parempaa? Ei tietenkään, mutta useimmiten parhaat soundit tulee kovassa volumessa jos multa kysytään. :)
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Kalmo
18.04.2011 13:14:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tässä nyt ole herttilei mitään merkitystä sillä, mitä tekniikkaa käytetään. Jos haluaa kunnolla treenata laulua, volyymi on niin kova, että se häiritsee naapureita (paitsi jos on Johanna Kurkelamainen västäräkki).
 
Jos mahdollista, yksi kokeilemisen arvoinen keino lyhytaikaisiin revityksiin on räsymatoilla eristetty vaatekomero: Lattialle taiteltu matto, ja katon kautta seinille roikkuvat matot niin, että muodostuu mattoteltta.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Mikko L
23.04.2011 01:43:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo vaatekaappi on todettu hyväksi vaimeaksi tilaksi. Se on myös hyvä paikka missä nauhottaa lauluja. :D Mistä sellaisen sais?
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Chamelon
29.04.2011 11:29:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Ei tässä nyt ole herttilei mitään merkitystä sillä, mitä tekniikkaa käytetään. Jos haluaa kunnolla treenata laulua, volyymi on niin kova, että se häiritsee naapureita (paitsi jos on Johanna Kurkelamainen västäräkki).
 
Johanna Kurkelalla on itseasiassa aika kuuluva lauluääni, joka varmasti häiritsisi naapureita kerrostalossa. ; )
 
Morningsnow
30.04.2011 18:07:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä ainaski lauleskelen ihan reilusti yleensä siinä joskus alkuillasta, mutta en joka ilta. On täällä talossa muillakin meteliä, lapset huutaa ja koirat haukkuu. Ei ole kukaan onneks sanonu mitään mun laulusta.
 
Krister
18.07.2011 15:07:37 (muokattu 18.07.2011 15:11:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pietari-poika: Asun kerrostalossa. Olen harrastanut laulua noin vuoden verran, ja pariin kertaan ovat naapurit valittaneet siitä aiheutuvasta "melusta". (Viimeksi toissapäivänä.) Kyllä sitä hiljaakin voi laulaa, mutta ongelma on se, että tarkoitus olisi osata laulaa myös lujaa ja siltä väliltä. (Esimerkiksi CVT:n mukainen overdrive-moodi on ylöspäin mentäessä varsin voimakas volyymiltaan.) Yritän yleensä laulaa mahdollisimman päivällä, jotta siitä koituva haitta olisi pienin, mutta koulun takia arkipäivisin tuo ei onnistu. En kuitenkaan laula yleensä klo 20 jälkeen.
 
Mites te kerros/rivi/pari/mikälie-talossa asuvat treenaatte ja pidätte naapurisovun yllä? Treenistä mulla ei ole mihin vois mennä huutamaan, ja äänieristyksien väsääminenkään ei oikeastaan tule kysymykseen kun en tiedä kuinka kauan enää asun tässä kämpässä.

 
Kerrostaloissa on hiljaisuus yleensä klo 22-07. Laulu- ja soitinharjoitukset kuuluvat järjestyssäännöissä määriteltyihin "arkielämän ääniin", eli naapureilla ei ole lain edessä minkäänlaista määräysvaltaa asiaan mikäli harjoittelet klo 07-22 välisenä aikana. Ihan aamusta en tosin suosittelisi ääntään aukomaan.

Sovun säilymisestä en sitten sanokaan mitään, koska edellisissä asunnoissa on muutaman kerran sitä rapun "räpätätiä" pitänyt valistaa em. asioista. Virallista varoitusta ei kuitenkaan tuollaisessa tapauksessa voida antaa niin, että se olisi mitenkään pätevä/aiheellinen.
 
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Volt
18.07.2011 15:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TyhjäSointu: Itse en hirveästi tiedä CVT tekniikasta mitään mutta ainakin mitä sitä tuossa äsken tutkiskelin niin en ehkä pitäisi sitä parhaana aloituskohtana. Mutta mikä sopii kellekin :)
 
Kykenetkö mitenkään tarkentamaan, mikset pidä sitä "parhaana aloituskohtana"? Makuja on monia, eikä kaikki sovi kaikille, mutta itse ainakin olen kyseisestä metodista saanut paljon konkreettisia ja toimivia ohjeita oman laulutekniikkani kehittämiseen. Muutenkin hieman omituista että jokin tietty metodi herättää näin suuria tunteita, kyse on kuitenkin samasta instrumentista riippumatta mitä lähestymistapaa käytetään, ja metodista riippumatta tärkeintä on että laulaja pystyy saavuttamaan sen, mitä haluaa.
 
TyhjäSointu
19.07.2011 04:02:56 (muokattu 19.07.2011 04:20:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volt: Kykenetkö mitenkään tarkentamaan, mikset pidä sitä "parhaana aloituskohtana"? Makuja on monia, eikä kaikki sovi kaikille, mutta itse ainakin olen kyseisestä metodista saanut paljon konkreettisia ja toimivia ohjeita oman laulutekniikkani kehittämiseen. Muutenkin hieman omituista että jokin tietty metodi herättää näin suuria tunteita, kyse on kuitenkin samasta instrumentista riippumatta mitä lähestymistapaa käytetään, ja metodista riippumatta tärkeintä on että laulaja pystyy saavuttamaan sen, mitä haluaa.
 
Jep - tietysti. Itse vaan suhtaudun äänihuuliin sinänsä aika varovasti, koska lihas se on siinä missä mikä tahansa muukin. Nuoren laulajan äänihuulet eivät välttämättä kestä edes normaalia laulamista, mikäli se tehdään väärällä tekniikalla ja liiassa määrin. Eniten kai siis pelkään itse äänihuulivammoja, mutta paha tosiaan sanoa koska en itse ole koskaan vastaavalla kurssilla käynyt. Kenties olen tässä kohtaa hieman turhankin pelokas?
 
Tuntuu myös itsestäni hieman oudolta ajatella volyymin lisäämistä, varsinkin ylöspäinmentäessä. Normaalioloissa ainakin olettaisin vastaavan helposti vievän aloittelevan laulajan puskemaan ääntään vähän väkisinkin, mikä sitten jännittää äänihuulia. Lisäksi tuo ylöspäin volyymin koventaminen voi aiheuttaa myös liiallisen ilman käytön ylä-äänissä, kun taas ylöspäin mentäessä pitäisi käyttää huomattavasti alaääniä vähemmän ilmaa.
 
Ja tietysti opettajan kanssa tehdessä vastaava harjoittelu voi tehdä myös paljon hyvää ja hyvän opettajan pitäisi myös kuulla milloin oppilas menee metsään laulamisensa kanssa. Valitettavasti se opettaja vain ei voi kuunnella oppilaansa harjoittelua kotioloissa. Mutta ei tuosta kommentista nyt tarvitse herneitä nenään vetää! Useita vuosia laulaneena tuntuu vain hieman hassulta lueskella vastaavista kursseista kun itseä puolestaan on kielletty syömästä usein mausteisia ruokia äänihuulten kunnossapitämisen vuoksi... Mutta tämähän tarkoittaa vain sitä, että maailmasta ei - luojan kiitos - pitkään aikaan vielä lopu opittava ja kokeiltava! Eli kokeiltava kai tuotakin sitten on :P
 
"Take a piece of the sky Make it rain cherry wine Give her love, give her life Give her mine" Angie Aparo - Wonderland
Volt
19.07.2011 15:20:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(Varoitus: paljon tekstiä hieman aiheen vierestä, jos olet kiinnostunut vain alkuperäisestä aiheesta, hyppää suoraan viimeiseen kappaleeseen.)
 
Joo, en vetänyt viestistäsi herneitä nenään, enemmänkin viittasiin muihin ketjussa esiintyneisiin kommentteihin. :)
 
Olen itse saanut sen käsityksen että niin kauan kuin laulaminen ei satu eikä tunnu pahalta, eikä ääni kärsi tai rasitu, on äänihuuliin vaikea saada aikaan mitään vakavaa ja pysyvää vahinkoa. Tästä syystä CVT:ssä korostetaankin sitä, että laulamisen kuuluu tuntua hyvältä. Jos se ei tunnu, tekniikka ei ole kohdallaan. Ja tässä oppilaalla on myös oma vastuunsa kehonsa kuuntelemisesta, sillä opettaja ei tuotetusta äänestä välttämättä pysty kuulemaan onko tekniikka täysin oikein vai ei. Tästä syystä CVT-opettajat kysyvätkin jatkuvasti oppilaalta tuntuiko laulaminen hyvältä vai ei.
 
Valtuutettu CVT-opettaja Ville Laaksonen on sivunnut tätä aihetta blogissaan:
http://villelaaksonen.blogspot.com/ … /05/complete-vocal-techniqueen.html
http://villelaaksonen.blogspot.com/ … 11/05/complete-vocal-technique.html
 
Tuo volyymin lisääminen ylöspäin mentäessä seuraa luultavasti siitä, jos halutaan pysytellä samassa moodissa, eikä vaihtaa johonkin toiseen ja hiljaisempaan. Volyymin lisääntyminen ei sinänsä ole haitallista, mutta toki jos tekniikka ei ole kohdallaan ja yrittää laulaa sillä liian korkealle, saattaa olla vaara puskemisesta. Toisaalta jos laulajan tavoite ei ole oppia laulamaan juuri kovaa ja korkealta, tähän ei luultavasti ole tarvetta mennä. Ja se mikä kenelläkin rasittaa ääntä on yksilöllistä, itselleni varsinkin aiemmin hiljaa laulaminen oli vieraampaa ja hankalampaa ja väsytti ääntä helpommin, kun olin tottuneempi huutamaan kovaa. :)
 
Mitä tulee ilman määrään, niin itseasiassa kovaa laulaessa sitä käyttää vähemmän. Tätä voi hyvin testata pitämällä kättä suun edessä sekä kuiskatessaan että huutaessaan. Ylipäätään ilmaa on CVT:n mukaan turvallista lisätä ääneen vain käytettäessä hiljaisinta neljästä moodista. (Pahoittelen että joudun viittaamaan koko ajan näihin moodeihin, vaikkeivat ne olekaan kaikille tuttuja. Ne vain ovat sen verran oleellinen osa kyseistä metodia ettei niiden mainitsemista oikein voi välttää. Esimerkkejä mistä niissä on kyse löytyy esim. tältä videolta: http://www.youtube.com/watch?v=Sy-QVfHS7v8 )
 
Se mistä itse olen tässä metodissa pitänyt, on ollut konkreettiset ja välittömästi toimivat ohjeet (toki niiden kunnollinen oppiminen vaatii harjoittelua, mutta kuitenkin näkee ettei kyse ole mistään mystiikasta, jonka voi oppia vasta joskus kymmenen vuoden päästä, vaan että oikea tekniikka toimii heti, tehtävänä on vain oppia tunnistamaan ja toistamaan se). Toinen asia, josta olen pitänyt on ollut positiivinen ja kannustava ilmapiiri, jossa keskitytään hyviin asioihin, eikä takerruta pieniin virheisiin. Tästä olisi mielestäni mahdollista ottaa oppia laajemminkin.
 
Kuten sanottua, kaikki ei sovi kaikille, mutta kannattaa kuitenkin pitää mieli avoimena. Ei tämä CVT:kään ole mikään ainoa oikea ja lopullinen totuus, vaan varmasti muokkautuu ja kehittyy sitä mukaa kun tietämys ihmisäänestä lisääntyy. Muutenkin kaikkiin väitteisiin (myös tässä esitettyihin :) kannatta suhtautua sopivalla epäilyksellä, jos ne ovat pahasti ristiriidassa omien havaintojen kanssa. (Esim. niistä mausteisista ruuista saattaa olla haittaa, jos omaa herkän vatsan ja ne saavat vatsahapot nousemaan sieltä ylös (refluksi). Jos tällaista ongelmaa ei kuitenkaa ole, en näe miten ne voisivat ääntä vahingoittaa, ruoka- ja henkitorvi ovat kuitenkin niellessä toisistaan erillään.)
 
Tuli nyt hieman pitkä kirjoitus aiheen vierestä, pahoittelen. Toivottavasti tästä on kuitenkin jollekin jotain iloa. Itse aiheesta voisin todeta että varmaan naapurien kanssa on neuvoteltavissa jokin sopivan mittainen hetki sopivaan aikaan vuorokaudesta, jolloin voi harjoitella hieman kovempaankin ääneen. Tai sitten täytyy löytää jokin muu harjoittelupaikka, jossa voi pitää kovempaa meteliä. Täällä on myös ohje jonkinlaisen ääntä hiljentävän laatikon rakentamiseen, mutta en ole itse testannut:
http://www.punbb-hosting.com/forums … list/viewtopic.php?pid=16899#p16899
 
TyhjäSointu
25.07.2011 15:43:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eip mitään! Mielenkiintoinen kirjoitus ja hyviä linkkejä :) Ja jep - näin selvennettynä tuo kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Loppujen lopuksi ei ole edes olemassa mitään yhtä selkeää laulutekniikkaa jokaiselle ihmiselle, joten sinänsä onkin täysin turhanpäiväistä lähteä tukemaan vaan yhdenlaista laulutapaa. Mieli kannattaa siis tosiaan pitää avoimena asioiden suhteen! Jokaisen kroppa on erilainen ja jokainen ihminen suhtautuu annettuihin neuvoihin eri tavalla. Toinen ymmärtää kuvainnollista kieltä paremmin, toinen edistyy paremmin käytännön ohjauksella. Jokaisen pitäisi löytää se oma tapansa laulaa - siksipä eri asioiden kokeileminen onkin todella hyvä juttu. :)
 
"Take a piece of the sky Make it rain cherry wine Give her love, give her life Give her mine" Angie Aparo - Wonderland
JamesHetfield
15.08.2011 11:15:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Jos mahdollista, yksi kokeilemisen arvoinen keino lyhytaikaisiin revityksiin on räsymatoilla eristetty vaatekomero: Lattialle taiteltu matto, ja katon kautta seinille roikkuvat matot niin, että muodostuu mattoteltta.

 
Hyväksi havaittu keino, tälläkin hetkellä on yhden huoneen seinät ja lattiat täynnä mattoja, pystyyn nostettuja patjoja, henkareissaan olevia talvitakkeja yms. Eipä ole (ainakaan vielä) naapureita lauleskelut haitanneet.:)
 
www.raaka-aine.com www.myspace.com/relapsecontrolfin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «