Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ekspanderi vai gate?
1
Juutas
17.07.2011 11:33:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heps,
 
ehkä tämä olisi voinut mennä tuonne live-palstallekin, mutta täälläkin varmaan osataan vastata kysymykseen.. ;)
 
Kumpaa kannattaa käyttää rumpalin stemmalaulumikissä ekspanderia vai gatea? Behkun kompressorihässäkästä löytyy molemmat vaihtoehdot. Oman logiikan mukaan gate voisi olla fiksumpi kun saisi leikattua mahdollisimman paljon rumpujen aiheuttamaa "hälyä" pois, mutta menenkö metsään tämän päättelyni kanssa?
 
Niin ja tilanne siis missä tämä valinta pitäisi tehdä on normaali bändisoitto niin reeniksellä kuin pienemmillä keikoillakin (joissa ei ole talon omaa PA:ta ja miksaajaa).
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
kimkorho
17.07.2011 13:40:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilemalla varmaankin selviää, onko kumpikaan hyödyllinen tuossa käytössä. Vehkeiden säätäminen yleispätevästi kohdalleen voi olla hiukan työlästä, etenkin, jos rumpalin laulussa on paljon dynamiikkaa ja/tai jos rumpali on kovakätinen lyöjä. Kovaa soittavalla rumpalilla vuotoa tulee aika paljon, jolloin joudut nostamaan gaten thresholdin niin ylös, että hiljaisemmat (tai kauempaa lauletut) lauluosuudet eivät välttämättä riitä avaamaan gatea. Lisäksi gate saattaa pahimmillaan katkoa lauluosuuksia, jos niiden sisällä on isoja dynaamiikan vaihteluja. Rumpujen vuodon on/off-käytös tuossa voi myös muodostua häiritsevämmäksi kuin jatkuva tasainen vuoto. Myös ekspanderin säätäminen kohdilleen voi olla aika haastavaa samoista syistä.
 
Itse en todennäköisesti käyttäisi kumpaakaan, vaan pitäisin rummuista tulevaa vuotoa kaverinani - ja toivoisin, että rumpali laulaa kuuluvalla äänellä ja lähellä mikkiään suoraan siihen.
 
www.theindigo.fi
Juutas
17.07.2011 20:57:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimkorho: Vehkeiden säätäminen yleispätevästi kohdalleen voi olla hiukan työlästä, etenkin, jos rumpalin laulussa on paljon dynamiikkaa ja/tai jos rumpali on kovakätinen lyöjä. Kovaa soittavalla rumpalilla vuotoa tulee aika paljon, jolloin joudut nostamaan gaten thresholdin niin ylös, että hiljaisemmat (tai kauempaa lauletut) lauluosuudet eivät välttämättä riitä avaamaan gatea. Lisäksi gate saattaa pahimmillaan katkoa lauluosuuksia, jos niiden sisällä on isoja dynaamiikan vaihteluja. Rumpujen vuodon on/off-käytös tuossa voi myös muodostua häiritsevämmäksi kuin jatkuva tasainen vuoto. Myös ekspanderin säätäminen kohdilleen voi olla aika haastavaa samoista syistä.
 
Kiitos tästä näkemyksestä! Asia saattaa olla juuri niin kuin sanoit, mutta muuttuko tilanne mitenkään, jos sanon että laulu tulee melko tasaisella volyymillä ja rumpali on enemmän Charlie Watts kuin John Bonham tyyppinen? :)
 
Niin ja toinen asia mitä mietin, on vuoto PA:sta laulumikkiin ja siitä aiheutuva kierto eli voisiko gatella/ekspanderilla yhtään vaikuttaa tuohon asiaan vai päteekö sama mitä sanoit edellisessä viestissäsi?
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Jaava
17.07.2011 23:07:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä lähtisin molemmissa tapauksissa liikkeelle mikrofonien asettelusta ja suuntauksesta. En usko, että gatella saavutettaisiin kovinkaan hyvää lopputulosta.
 
"...Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi." - M. Wa
kimkorho
18.07.2011 08:30:25 (muokattu 18.07.2011 08:30:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Kiitos tästä näkemyksestä! Asia saattaa olla juuri niin kuin sanoit, mutta muuttuko tilanne mitenkään, jos sanon että laulu tulee melko tasaisella volyymillä ja rumpali on enemmän Charlie Watts kuin John Bonham tyyppinen? :)
 
Tämä on vähän kehäpäätelmän kaltainen tilanne oikeastaan. Jos rumpali vetäisi kovaa, ja vuotoa olisi paljon, olisi aika hankalaa säätää gate kohdilleen. Kun rumpali vetää hiljempaa ja vuotoa ei juurikaan ole - miksi sitä sitten yleensä gatella edes sieltä siivoamaan? Lisäksi on hyvä muistaa, että rummut kuitenkin vuotavat myös muihin lavalla auki oleviin mikkeihin, plus, että rummut vuotavat useimmilla keikkapaikoilla aina yleisöön ihan akustisestikin. Eli aina päädytään samaan lopputulokseen... :)
 
Niin ja toinen asia mitä mietin, on vuoto PA:sta laulumikkiin ja siitä aiheutuva kierto eli voisiko gatella/ekspanderilla yhtään vaikuttaa tuohon asiaan vai päteekö sama mitä sanoit edellisessä viestissäsi?
 
Jos mikki lähtee kiertämään, se lähtee kiertämään juuri niillä hetkillä kun gate aukeaa, eli rumpali laulaa. Ja kun se kerran kiertää, gate tuskin enää älyää kanavaa sulkea vaikka laulu hiljenisikin.
 
www.theindigo.fi
Juutas
18.07.2011 12:01:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimkorho: Jos mikki lähtee kiertämään, se lähtee kiertämään juuri niillä hetkillä kun gate aukeaa, eli rumpali laulaa. Ja kun se kerran kiertää, gate tuskin enää älyää kanavaa sulkea vaikka laulu hiljenisikin.
 
Hmmm. Tämä kuulostaa ehdottomasti loogiselta ja pätevältä. Silti kokemuksen perusteella tuntuu siltä, että rumpalin mikki kiertää usein juuri silloin kun siihen EI lauleta - mistäköhän tämä mahtaa johtua? Toki rumpali kääntää mikkiä piirun verran syrjään niissä biiseissä jossa ei laula, mutta kummassakaan tilanteessa se ei ole millään tavoin suunnattu kohti PA:n kaiuttimia tai muutakaan ilmeistä äänilähdettä.
 
Toinen kummallisuus mikä ei liity alkuperäiseen topikkiin laisinkaan on se, että olen huomannut oman päälaulumikkini usein alkavan kiertää siinä vaiheessa kun olen juusi ALKAMASSA laulaa siihen eli tulen lähemmäksi mikkiä, mutta en ole vielä päästänyt ääntäkään. (Mutta en tietenkään peitä mikkiä tms. minkä tiedän lisäävän kiertoa entisestään.) Mistä tämä mahtaa johtua? :D
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Antti1
18.07.2011 14:16:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sä haluat gaten tommoselle satunnaisesti lauleskelevalle hepulle tms., niin hommaa optogate. Malliksi vaikka PB-05 tai PB-07.
 
Osta osta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «