Aihe: Voimaa ja kuuluvuutta ääneen (huutamatta). Vinkkejä, kiitos!!
1 2 3
d-iivil
20.03.2004 09:19:30
Kuinkas kova meteli D-iivilistä lähtee?
Minä taidan pudota tuonne dramaattisten tenorien kastiin ja laulumetelini on suhteellisen kova, riippuu biisistä ja siitä miten sen tahtoo esittää.

Jos vertaat puheääneen niin kuinka paljon kovempi ääni tulee studio-olosuhteissa laulaessa?
Studiossa ja treenatessa pyrin pitämään voluumia pienenä, tällöin äänen kontrolli on parempi ja pelivaraa enempi. Livenä taas ei moista tule edes ajateltua vaan yleensä sitä ääntä tulee minkä tulee.

btw, sun falsetti kuulostaa aivan kotipellolta!
Tuo voi pitää paikkansa jos kuuntelee noita vähän vanhempia taltiointeja. Kotipellosta tämä minun laulukipinäni oikeastaan alunperin lähti, joten ehkäpä sieltä on noita maneereita tarttunut. Nykyisellään ääneni kuulostaa kuulemma enempi Tobi Sammetilta kuin Kotipellolta :P
Guitar69
23.03.2004 13:32:00
D-iivil laitto hyviä juttuja, ite en ois osannu noin teoreettisesti analysoida, mutta hyvä että riku sentään hoiti homman kotiin:=)

Kuunnelkaa Celine Dionin 80-90 luvun tuotantoa; yksi virhe minkä Dion ainakin levyillä mallikkaasti välttää, on äänen/kehon jännittäminen.

Eikös se myös vaikuta aika olennaisesti tohon henk.koht- tekniikkaan, kuinka paljon ja miten fraseeraa?!:)
ReBeL*
28.03.2004 15:36:06
Tuttu juttu. Mä oon laulanu kaks vuotta säännöllisesti ja toi on ollu ongelma. Pahaa pelkään, että sulla on se ongelma, et sä laulat kurkusta. Sillon se ääni ei tuu luonnollisesti, vaan se pitää pakottaa ulos ja se ei kuulosta hyvältä. Koita käyttää vatsalihaksia. Sillon oot oikeilla jäljillä jos sun palleassa tuntuu laulamisen jälkeen jotain, tai se on suorastaan kipee.
marke-
29.03.2004 17:44:54 (muokattu 29.03.2004 17:47:27)
Rebel: Ei vataslihaksilla lauleta. Anteeksi nyt vaan :) Eikä myöskään pallealla.(Pallea laskeutuu alaspäin oikeanlaisessa sisäänhengityksessä tehden keuhkoille lisää tilaa.. ihan ilman mitään hallinnallisia lihaksia.)
Itse ääni muodostuu kurkunpäässä. (Piste.)
Puhutaan ettei saa laulaa kurkulla.. kurkulla laulelu tarkoittaa
käsittääkseni sitä, että äänet työnnetään kovalla ilmanpaineella ja ajoitetaan täysin väärin ilman syvähengityksen tukea. Laulamisen edellytys ainakin itselleni on mahdollisimman rento tuntu joka puolella. Vatsalihaksia tietoisesti jännittämällä saa kyllä aikaan kaikkee äänestään, mutta jos vatsaa jännittää, se jännittää myös kurkkua. Laulaessa ei pidä jännittää..
D-iivilille kiitosta hienosta kikasta/vinkistä.
No chiefs, all indians.
sielunvihollinen
29.03.2004 19:32:13
Nyt turhauttaa. Mikä siinä on että hiljaa laulaessa voi laulaa skaaloja vaikka miten ja kaikki menee ok, mutta kun volumea vähänkään nostaa, ääni rakoilee, ei osu nuottiin, värisee, kuulostaa paskalta ?
Näin siis korkealta, matalalta ei ongelmaa.
Ei siis yksinkertaisesti pysty laulamaan oikean laulajan volumella. Kauanko oikein pitää treenata että saa äänen toimimaan?
Mahdollisimman rentona olen yrittänyt olla ja hengittää oikein. Voisko äänihuulet olla vialliset?
marke-
29.03.2004 21:11:26
Koitappa esim. semmosta juttua, että liikkuuko aataminomena kun vedät korkeelle/kovempaa. Pistä sormi vaikka kevyesti siihen, jos ei oo peiliä. Jos aataminomena liikkuu kun vedät korkealle tai kovempaa, niin ainaki siitä tietää että teet sen väärin. Ajattele sillai, että josse aataminomena nousee ylös, se tukkii vaan lisää.. jos se pysyy alhaalla, niin äänellä on enempi tilaa soida. Elä kumminkaa pidä sitä väkisin alhalla, vaan sen pitäs pysyä siellä ihan rentona.
No chiefs, all indians.
trust
30.03.2004 01:19:51
Täällähän on hyviä vinkkejä.

Itse olen käynyt varmaan kaikki virheet läpi mitä nyt yleensä laulamisessa voi käydä ja tuntuu tosissaan tutulta nuo virheet mitä tuolla on mainittu, mutta enpähän silti ole laulamista lopettanut ja nyt on pahimman yli jo päästy.

On hyvä että oppineet neuvovat toisia niin ei tarvitse kaikkien käydä läpi sitä hel...tiä minkä itse kävin opetellessa.

Tosissaan laulaminen on helppoa, niin sanoi mun laulun opettajani joskus. Sen kun pitää mielessä ni hyvä tulee.
sielunvihollinen
30.03.2004 12:00:29
Koitappa esim. semmosta juttua, että liikkuuko aataminomena kun vedät korkeelle/kovempaa.

No liikkuuhan se. Ei tosin paljon yhtään mutta vähän kuitenkin kun menee korkeammalle. Tai eipä se tieten kovin paljon pysty liikkumaankaan.
Tästäkö tämä nyt olikin kiinni?
Miten sen saa liikkumattomaksi? Kiitos tästä, itse en ois tätäkään tajunnut.
seitikki
30.03.2004 12:43:24
Laula oikealla tekniikalla.
"-Olet viimeinen tikkumakkara!!" -Lillianna
marke-
30.03.2004 13:47:08 (muokattu 30.03.2004 13:48:45)
No liikkuuhan se. Ei tosin paljon yhtään mutta vähän kuitenkin kun menee korkeammalle. Tai eipä se tieten kovin paljon pysty liikkumaankaan.
Tästäkö tämä nyt olikin kiinni?
Miten sen saa liikkumattomaksi? Kiitos tästä, itse en ois tätäkään tajunnut.

Juu ole hyvä vaan. Toivottavasti on apua :)
Liikkumattomaks sen saa vaan harjoittelemalla.. mutta missään nimessä edelleenkään sitä ei väkisin tule siinä asennossa pitää. Voi tuntua aluks tosi vaikeelta jättää se rauhaan, jos on kauan tehny toisella tavalla. Unohda vaikka ens kerran kun reenaat kokonaan se miltä sun ääni kuullostaa
ja koitat vaan laulaa rennon olosta skaalaa ilman että aataminomena liikkuu.
Itse asiassa suurin osa lauluongelmista voi olla tästä samasta asiasta kiinni. (esim, että pääseekö korkeelle) Lihakset jotka nostaa kurkunpäätä pitäs saada tavallan olemaan osallistumatta mihinkään sillon ku laulat.. koitappa kun vaikka nielaset . Aatamin omena nousee ylös.. näin ylös se ei sais mennä kun lauletaan. Kyllä se aika paikallaan tulis olla.
Siihenkin on ihan selitys. Äänen korkeus tulee siitä kun äänihuulet värähtelee nopeasti. Mitä nopeampi liike, sitä korkeampi ääni, joten miksi se koko härveli pitäs nostaa ylöspäin kurkussa, jossa sillä on vähemmän tilaa soida?
No chiefs, all indians.
sielunvihollinen
02.04.2004 20:38:41 (muokattu 19.05.2004 16:59:09)

Liikkumattomaks sen saa vaan harjoittelemalla.. mutta missään nimessä edelleenkään sitä ei väkisin tule siinä asennossa pitää....

Nyt tuntuu ongelmalliselta, kun huomasin että tuo pirulainen liikkuu myös puhuessa ja kun skaalaa ynisee ylöspäin joskus se liikkuu ylöpäin mennessä ja joskus ei. On kyllä pirullisen vaikeaa itse arvioida tekeekö oikein vai väärin.
Siis tuo häkkyrä on eri asennossa silloin kun pitää turvan kiinni ja menee eri asentoon puhuessa/laulaessa muttei tässä asennossa juurikaan liiku.

No, hyvä että on haastetta, ei mielenkiinto katoa.
Tellervo
06.04.2004 13:48:01
Minä rakastan sinua. Minulta ei kysytä.
softeco
06.04.2004 16:02:20
Terve

Tässä muutamia vinkkejä laulamisesta kiinnostuneille

Halvin ja hyvä tapa on aloittaa laulaminen jossakin paikkakuntasi tai asuinpaikkasi
nais, mies , tyttö tai sekakuorossa.
Kuoroihin liittyminen ei ole vaikeaa yleensä pieni säveltapailu riittää eli opettaja antaa
erilaisia ääniä esim. pianolla ja sinä toistat saman.Tai sinua pyydetään laulamaan jokin tuttu laulu.
Yleensä tässä vaiheessa viimiestään selviää onko sinusta
laulajaksi , mikä on äänialasi laajuus ja mihin kannattaa tähdätä.
Kuorojen kausimaksut ovat myös edullisia. Et saa yhtäkään laulutuntia ( hyvältä opettajalta)kausimaksulla.
Kuoroissa on yleensä varsin ammattitaitoisia vetäjiä,joko Sibeliusakatemian tai konservatorion
käyneitä ammattilaisia.

Kannattaa kokeilla , ei tietysti välttämättä toimi kaikilla.Jos sinulla on vähänkään ääntä ja pystyt toistamaan annatun äänen tarkasti kannattaa äänenmuodostus opetella kunnolla.
Jos tähtäät ns. huutamalla laulaviin bändeihin tuskin äänenmuodostus paljon kiinnostaa.
Olen itse harrastanut laulua noin. 30vuotta eri bändeissä, yksin , kvarteteissa,myös kuorossa ja edelleenkin se kiinnostaa.
Jos halut oppia ns. stemmalaulua ( taustalaulua) kuoro on erittäin hyvä opettelumuoto.
Esim. kuoro jossa itse laulan (Teiskon Mieslaulajat ry)hakee koko ajan uusia mieslaulajia.Toivotamme kaikki uudet laulajat tervetulleiksi.

En usko,että joku voi oppia laulamaan pelkästään nettiä selaamalla.

Parasta onnen lauluharrastukseen.

Reima Mäkinen
040 8611949
__
Reima Mäkinen
marke-
08.04.2004 18:45:13 (muokattu 08.04.2004 18:49:23)
Yleensä tässä vaiheessa viimiestään selviää onko sinusta
laulajaksi , mikä on äänialasi laajuus ja mihin kannattaa tähdätä.

Eikä selviä. Kaikki kunnioitus toki 30-vuotta laulaneelle, joka
on varmasti taidoissa itseäni 100 vuotta edellä, mutta seuraava on faktaa:

Kaikki eivät ole syntyneet luonnolisesti laulamaan, mutta
se ei todellakaan tarkoita sitä, ettei siihen olisi mahdollisuutta.
Kysymys on siitä, että väärinkehitetyt, laulamisessa tarvittavat
refleksit saa kehitettyä harjoittelemalla toimimaan luonnollisesti.
Jos on terveet äänihuulet, voi laulaa.

Jos tähtäät ns. huutamalla laulaviin bändeihin tuskin äänenmuodostus paljon kiinnostaa.

Seuraava on myös faktaa: Huutamiseen on tekniikka. Hyvät huutajat ja muut rääkyjät tietävät äänenmuodostuksesta erittäin paljon. Jos olet joskus itse koittanut väkisin huutaa, voit todeta, ettei samalla tavalla VOI vetää 2 tunnin keikkoja
30 kertaa kuukaudessa, silti säilyttämällä äänensä. Lukuisat metalli ja rock yhtyeiden laulajat rääkyvät nykyään huomattavia määriä moisella keikkailulla, joten siihen on olemassa tekniikka, joka ei ole millään tavalla ristiriidassa perus äänenmuodostuksen kanssa.
No chiefs, all indians.
marke-
08.04.2004 18:46:31 (muokattu 08.04.2004 18:47:52)
Ps. Kiitos silti hyvästä ohjeesta. Kuorolaulu on usein yllättävän tehokas tapa kehittää ääntään.
No chiefs, all indians.
Mirrinsane
12.04.2004 15:01:39

hei, en ole koskaan osannut oikein laulaa. silti olen aina rakastanut sitä. ala-koulussa olin aina kuorossa mukana(voi kuulijaraukkoja), mutta en silti kehittynyt tippaakaan. yläkouluun päästyäni liityin kuoroon sielläkin. sävelkorva on kehittynyt aivan mielettömästi(ei se silti vielä hyvä ole:) ja kehitystä tapahtuu jatkuvasti. nykyään laulan kuoron lisäksi kahdessa(2) bändissä. kuoro on siis aivan loistava tapa kehittää itseään laulajana. suosittelen.
c'mon baby light my fire
Guitar69
28.04.2004 23:58:14
Pakko kommentoida tämän kokeneen herran julkilausumaan:

Allekirjoittanut ei päässyt ala-asteella koulun kuoroon, mutta nyt 4-5 vuoden laulamisen jälkeen on ääntä vaikka muille jakaa, ja todella mittava kehitysprosessi on käynnissä. Olen ottanut muutamia laulutunteja, ja omaan jonku 7 vuoden kokemuksen kaiken kaikkiaan musiikista.

Että ei muuten todellakaan selviä missään kuorotesteissä edes suurella todennäköisyydellä, onko ihmisestä laulajaksi.
Weiska
12.05.2004 09:44:52
Mielenkiintoisia keskusteluja. Muistuu mieleen omat kouluajat jolloin ei opettajat kertoneet mitään tekniikasta, käskivät vain hoilata tunnin viikossa, tuli ulos sitten mitä vain. Olen soitellut hanuria ja digit.urkuja kotioloissa vuosikymmenet, ja nyt kiinnostunut laulutekniikasta. Siksi kysyn teiltä arvoisat laulajat, löytyykö ja mistä ? suomenkielistä laulutekniikan opasta aloittelijalle. Lisäksi olen näiltä sivuilta huomannut puhuttavan "kompressorista" - mikä se on ? ja miten vaikuttaa. Mulla on laulumikki, Aesis efektilaite ja Roland vahvari jo käytössä.
Ehkä yksinkertaisia kysymyksiä, mutta mulle uutta - Kiitos!
Pitkavirta
12.05.2004 15:27:47
Kompressori tasoittaa äänenvoimakkuuseroja, laskee siis kovia ja nostaa vaimeita ääniä. tuhoaa dynamiikkaa siis. :) saa kaiken kuuluviin, sekä suojelee piikeiltä äänenvoimakkuudessa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)