Aihe: Boutiquen ihmeellinen maailma?
1 2 3 4
Kivijalka
17.07.2011 00:51:51
No aivan hirveetä paskaahan kaikki on. Lol.
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
Midrange
17.07.2011 00:57:11
Joo mutta pitää muistaa se että ihmiskorva voi silti kuulla eron vaikka se ei välttämättä yhdessä sokkotestissä ilmenesikään.

Väännetäämpä rautalangasta. Jos mä soittelen kotona A/B testejä vaikkapa jollain putiikkipedaalilla ja sen kiinakopiolla, saatan oppia erottelemaan ne yksityiskohdat siitä soundista jotka saavat esimerkiksi sen toisen kuullostamaan aavituksen verran paremmalta mielestäni.

Jos sitten välittömästi sulle vedettäis siinä liina silmien peitoksi, ja kaveri siinä polkis vuorotellen niitä pedaaleja niin todennäköisesti osaisit sanoa kumpi on kumpi.

Sen sijaan kun homma viedään siihen että mennään johonkin "virallisempaan" testiin, jossa esimerkiksi visual soundin järjestämän true bypass vs. tavallinen bypass kokeen tyyliin istutaan yleisön keskuudessa samalla kun joku heppu soittaa sointuja sulle tuntemattomalla vahvarilla ja kitaralla, niin ei voi olettaakkaan että sitä eroa osaa tosta noin vaan sanoa. Silti, kotona omilla kamoilla sä opit huomaamaan sen eron.

Noiden sokkotestien käyttäminen on mun mielestä hieman kyseenalainen metodi. Toisin sanoen, psykoakustiikka vaikuttaa ihan varmasti siihen miten äänet koemme mutta se ei tarkoita etteikö mitään eroja voitaisi huomata ihanteellisissa olosuhteissa.
Stratoja emme ole, Lespoiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis Ibanezin Ässiä!
aristoteles666
17.07.2011 02:24:38

Midrange:Jos sitten välittömästi sulle vedettäis siinä liina silmien peitoksi, ja kaveri siinä polkis vuorotellen niitä pedaaleja niin todennäköisesti osaisit sanoa kumpi on kumpi.

koska et ole testannut niin, sanomisesi on pelkkää mutua.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." - Albert Einstein
Kefiiri
17.07.2011 07:36:32 (muokattu 17.07.2011 07:40:07)
Midrange: psykoakustiikka vaikuttaa ihan varmasti siihen miten äänet koemme mutta se ei tarkoita etteikö mitään eroja voitaisi huomata ihanteellisissa olosuhteissa.

En mielelläni käytä vähäisiä valuuttavarantojani soundieroihin jotka voidaan havaita vain ihanteellisissa olosuhteissa ankarasti keskittymällä. Sen sijaan käyttöä kestävästä rakenteesta ja toimivasta ergonomisesta suunnittelusta kyllä kannattaa maksaa.
artal
17.07.2011 11:09:39
Murgo: ollaan epävarmoja omasta arviointikyvystä ja pelätään leimautumista tyhmäksi, tietämättömäksi tai tässä tapauksessa "puukorvaksi" joten pelataan varman päälle ja toistellaan "yleisesti hyväksyttyä totuutta" tai jonkun "gurun" väitteitä.

Tämäkin on kuitenkin vähän halpa selitys. Eivät kaikki suinkaan seuraile vain lammaslaumana, koska pelkäävät herkän itsetuntonsa vahingoittuvan. Kyllähän kyse on myös siitä fiiliksestä, mikä soittopeleistä tulee. Samaan tapaan urheilijatkin kamojaan valitsevat, ei niissä tonnin hokkareissa ole sen kummempa absoluuttisesti mitattavaa eroa parin huntin hokkareihin - ehkä viimeistelyä tms. Silti väärän fiiliksen tuovilla kamoilla urheillessa voi suoritus olla paljon heikompi kuin niillä, jotka tuntuvat sopivan itselle.

Tässä esitetty tapaus lienee poikkeuksellisen räikeä mutta kyllähän se mielikuvilla myyminen ja brändillä rahastaminen on melko yleistä monellakin alalla. Ei se ole tyhmä joka myy vaan se joka ostaa, bisnesmiestä ei kiiinnosta kuin se mikä jää vuosneljänneksen jälkeen "viivan alle" joten jos laskelmat osoittavat että markkinointieuro tuottaa paremman lyhyen aikavälin voiton kuin tuotekehittelyeuro niin on aika selvää mihin panostetaan.

Ja taas ei se kuitenkaan niin ole, että markkinointieuro on pois tuotekehityksestä, vaan isompi myynti ja kate mahdollistaa tietysti sen tuotekehityksenkin. Kyllähän innovaatiot usein tulevat pieniltä ja riippumattomilta tekijöiltä ja isot panostavat paljon jo olemassaolevien hittiensä markkinointiin, mutta aika usein ne uudet innovatiiviset firmat sitten syntyvät joltain isolta valmistajalta lähteneiden insinöörien tms. toimesta. Eli oppinsa ovat kuitenkin hakeneet sieltä.

Minusta Behringerin, HB:n yms. halpamerkkien touhu on ainakin kuluttajan kannalta jopa reilumpaa

On se ainakin selkeää ja reilua. Toisaalta voi kyllä kysyä, että kuvitteleeko joku oikeasti maksavansa isoissa ja hypetetyissä merkeissä vain saundista eikä lainkaan brändistä? En oikein usko. Veikkaanpa, että suurin osa on ihan valmiita latomaan euroja tiskiin sen brändin ja sitä myötä tulevien omien soittofiilisten vuoksi.

Tarve puolustaa omaa "uskoaan" tällaisissa asioissa tuntuu vain olevan monella kova, aina kun joku kehtaa väittää ettei se ero laatutuotteen ja halpiksen välillä ehkä olekaan aina ihan niin suuri kuin markkinamies haluaa väittää (kukaan ei siis kai väitä ettei eroa olisi, tosin tänä päivänä saattaa olla kuten tässä tapauksessa että "laatutuote" ja "halpis" ovatkin samaa paskaa eri paketissa eli tasan sama tuote tai ainakin samoista osista tai samassa tehtaassa tehty), ilmestyy joku "laatutietoinen" lyttäämään moisen "harhaopin" kovin sanoin mutta yleensä ilman minkäänlaista oman käden tietoa puheena olevasta laitteesta, pääargumettina useimmiten vain "noin halvalla ei voi saada kuin paskaa".

Kyllähän ihmisillä useimmiten on kova tarve puolustaa hankintojaan, varsinkin jos niissä on paljon rahaa kiinni. Harva haluaa myöntää, että itse asiassa olikin aika pettymys tämä kapine, johon laitoin kuukausipalkan verran rahaa. Ja jos itsensä saa uskoteltua siihen, että soitto käy paremmin ja kuulostaa messevämmältä niillä kalliilla kamoilla, niin onko sekään nyt sitten kovin väärin? Kuten itse sanoit, jokainen tulee onnelliseksi siitä mistä tulee. Toiselle se on se, että saa ne siistit kamat, joista on aina haaveillut ja toiselle se on se, että pääsee pätemään kertomalla tälle että mun HB pystyy ihan samaan kun toi sun vehjekin.

Ainakin itse kamoja ostellessa toki koesoitan ja kokeilen tuntumaa useinkin, mutta aika usein tulee myös ostettua ihan vain sen takia, että siinä on joku "fiilis" josta tykkää. Enkä edes esitä että se olisi mitään mitattavaa tai sokkotesteillä havaittavaa. Toisaalta mulla ei mitään kalliita kamoja olekaan, ennemminkin vanhoja :)
jpjanhun
17.07.2011 11:13:11 (muokattu 17.07.2011 11:18:56)

moi,

eikös tää kaikki oikeastaan vain todista sitä että tosiasiassa kitaransoitto on halpaa lystiä ja vermeet voi ostaa kiinasta tai ties mistä anttilasta kun vain vähän valikoi. sitten jos haluaa välttämättä maksaa ylimääräistä niin sillä ylimääräisellä rahalla voi tapauksesta riippuen pääosin ostaa jotain mielihyvää. tavallaan tilanne on vähän sama kuin ostaisi oman planeetan: muutkin voivat sitä yhtälailla katsella mutta omistusoikeus lämmittää mieltä (vähän niinkuin merkkilogo kitaran lavassa tai pedaalissa). noniin, tämä nyt oli vähän kärjistettyä mutta on tässä mun mielestä vähän totuuden siementä.
Jaava
17.07.2011 14:06:57
Täydellisessä soundissa on aika usein enemmän kyse psykologiasta. Eikä siinä ole mitään väärää. Mä olen pitänyt aika paljon halpojen tehdaspedaalien soundista, mutta siirtynyt käyttämään itse koottuja (rakennussarjoista) pedaaleja, koska mulle tulee niistä parempi olo, mikä saa ne soundaamaan paremmalta. Tottakai ne on ehkäpä myös vähän harvinaisempia, mikä tekee soundista vähän enemmän mun omani (näin mä uskottelen itselleni).
Tulee kivempi olo, kun katselee lautaa, jossa on paljaita alumiinikoteloita tai itse maalattuja pintoja tehdasbossin sijaan. Varsinaisen soundin kanssa sillä on aika vähän tekemistä. Lisäksi ne on tietenkin helpompi korjata itse.

Enemmän kuin kerran olen kuunnellut loistavaa kitarasoundia ja lähtenyt sitten selvittämään, mistä se tulee ja saanut vastaukseksi jotain tyyliin: "joo mulla on tää perusmarsu ja sitte tää bossin ds-1".
"...Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi." - M. Wa
Broadcaster
17.07.2011 20:31:15
Sellaisenkin pointin voisin vetää mukaan tähän, että ainakin minä henkilökohtaisesti annan mielummin korvauksen hyvin tehdystä työstä ja huolella valituista komponenteista jollekin suht pikkutekijälle, kuin kiinalaisen liukuhihnafirman omistajille.

Ostakaa vaan Urpot kiinalaista, kohta ne omistaa koko maapallon.
aristoteles666
17.07.2011 20:39:27

Butterscotch: Sellaisenkin pointin voisin vetää mukaan tähän, että ainakin minä henkilökohtaisesti annan mielummin korvauksen hyvin tehdystä työstä ja huolella valituista komponenteista jollekin suht pikkutekijälle, kuin kiinalaisen liukuhihnafirman omistajille.

no sitten ostat freekish bluesin, se on... eiku, helkkari.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." - Albert Einstein
jpjanhun
17.07.2011 20:48:51 (muokattu 17.07.2011 20:49:26)

Omistaa ne kohta muutenkin. Ne on niin suuri lainoittaja länsimaiselle elämäntyylille paisuneine julkisine sektoreineen että siinä ei parit pedaalin ostot paljon paina. Vaan ei tämä tilanne kauan voi tällaisena jatkuakaan. Luulenpa että pian on tiedossa joko hallittu muutos tai kaaoksen ja anarkian ajanjakso, saapa nähdä kumpi on tulossa. Pedaalien ja muun musaroinan kannalta sanoisin ehkä enemmän niin että voi olla että nyt on kannattavaa ostaa se mitä tarvitsee. Voi nimittäin olla että musaroinaa ei jatkossa enää samalla tavalla ole tarjolla. Ohoh, nyt meni aihepiirin ulkopuolelle, sori.
McNulty
17.07.2011 20:50:41
Mä en tiedä onko kyseessä boutique vai ei... mutta kyllä mie olen ihan hyvää laatua saanut Lovepedalilta, Catalinbreadilta, Rockettilta, Empressiltä, Malekkolta, Red Witchiltä, Jetteriltä jne. Mutta vielä boutique-arvoakin enemmän arvostan sitä, että kyseiset rasiat ja laitteet tarjoavat minulle juuri sellaisen funktion tai soundin, kun kaipaan/haluan.

Eli jos se 300 euron overdrive on juuri se, mitä kaipaan niin sellainenhan se sitten onpi hankintalistalla. Toisaalta taas, jos joku 2 euron kielisetti tuntuu miulle sopivalta ja hyvältä, niin sitten vedetään sillä. Luki paketissa mitä tahansa ja oli m.netin torspot ja urpåt mitä mieltä tahansa.
No Speakers! No Bodykits! No Bullshit!
aristoteles666
17.07.2011 20:57:53

kyllä se ibanez ts 9, minkä ostin noin 83, on ollut hyvin toimiva pedaali kaikki nämä vuodet, vaikka ei ole putiikki.
ja ihan hyvin tehty, vaikka kuinka on piirilevyllä.
jkourula
17.07.2011 20:59:20
Mitä tulee tuohon saundin paremmuuteen esim. putiikkipedaalia ja sen kopiota vertailtaessa, niin kitarasaundissa on sellainen jännä juttu, että parempi saundi voi ollakin siinä halvemmassa kopiossa. Hifissä sentään on jonkinlaisia periaatteita, joilla voi saundeja peräkkäin paremmuusjärjestyksessä, mutta kitarasaundeissa nämä ei päde.

Itse ainakin erotan saundista ns. funktionaaliset ominaisuudet (itse keksimäni termi) eli esim. tummuus, kirkkaus, säröisyys (näistä vielä sävyeroja, esim. overdrive vs fuzz) selvä middlekorostus, jotkin korostuvat yläsävelet, säröhännät ja -hunnut, attakin laadun.

Loput saundin ominaisuudet ovat sellaisia, että ainakin minun korvallani on tapana tottua muutoksiin niissä. Yksi esimerkki on kun soittaa 10-tuuman kaiuttimella 12-tuumaisen sijaan, niin aluksi saundi kuulostaa laatikkomaiselta ja botne on poissa, mutta jonkun aikaa kun soittelee, niin saundi kuulostaa samanlaiselta ja käyttäytyy samaan tapaan kuin ennenkin.

Hyvä pedaali/vahvistin/mallinnus on sellainen, että se käyttäytyy minulle sopivalla tavalla. Halvatkin pedaalit toimivat tässä ihan mainiosti ja kopioissa ei varmaan ole eroja kopioituihin tässä mielessä.
Sakmongkol
18.07.2011 00:04:02
Butterscotch: Ostakaa vaan Urpot kiinalaista, kohta ne omistaa koko maapallon.

Kiinalaisethan omistaa muutenkin koko maapallon ihan kohta eikä sille mahda mitään. Itse mielelläni sijoitan tulevaisuuden hallitsijoiden tuotteisiin, vallankin kun ne ovat hintaansa nähden erinomaisia.
petrip
18.07.2011 00:12:32 (muokattu 18.07.2011 00:25:31)
Takaisin ensimmäiseen viestiin ...

Jos olette lukeneet viestejä tarkemmin, niin Freekish Blues väittää, että heidän piirejä on kopioitu, kun ovat kustannussyistä siirtäneet tuotantoa Kiinaan. Tosin selitys on hatara, koska Joyoja on myyty kauemmin kuin FB:n pedaalia ja miten sitten selitetään nämä piirilevyjen suttaamiset ja muut...

Tässä ote sähköpostista, jonka eräs asiakas on saanut kyselessään asiaa:

http://forum.gibson.com/index.php?/ … g-fishy-going-on-at-freekish-blues/

"This is my response to this matter, We have been dealing with the copying issue for over 3 years now with our overseas board & housing manufacturer. We have tried to deal with them to stop sharing our circuits (8 in total) but it has been very difficult and costly. I hope all understand.... it has not been easy for me and Freekish Blues. We will be manufacturing our boards in the U.S.A eventually because of this issue and costs. Because of sunken costs we must currently continue through our overseas manufacturer. Our designs were distributed long ago from our overseas supplier and used for many pedals that are out on the market today and we knew that long ago."

"My partner and I have put many years, sweat and tears into Freekish Blues and many years preparing to launch Freekish Blues. We will not let a few nay sayings out there strip our dream from us. Also people are more than welcome to compare any pedal against the Alpha Drive. All Freekish Blues artists that have known us for years stand by Freekish Blues 100%, this includes Thaddeus Hogarth, and friends and family. This onslaught of jealousy and defamation is not only reflected on Freekish Blues, but on my partner and I as God fearing Americans and family men. We hold our families dear to our hearts and Freekish Blues and its players are an extension of family in every way.

I look upon your support as an essential piece of Freekish Blues' continued success and hope to have you aboard our journey for years to come. I hold you in the highest regard and hope you can understand my situation."

Again you are the ultimate judge... You can believe Freekish Blues or the nay sayers. Either way Freekish Blues will continue to deliver fantastic pedals. This is my final TGP statement and please note this upon any new thread. Thank you to all TGP'rs who contacted me and called with support.

Warmest Regards, Blessings, and Gratitude,
Ken
Freekish Blues
617-947-6739"

Ja vielä lisäksi joku on huomannut, että Betty Boost on kopio BBE:n pedaalista.

http://freestompboxes.org/viewtopic.php?f=7&t=13511
jumara
18.07.2011 00:28:09 (muokattu 18.07.2011 00:31:11)
petrip: Takaisin ensimmäiseen viestiin ...

Jos olette lukeneet viestejä tarkemmin, niin Freekish Blues väittää, että heidän piirejä on kopioitu, kun ovat kustannussyistä siirtäneet tuotantoa Kiinaan. Tosin selitys on hatara, koska Joyoja on myyty kauemmin kuin FB:n pedaalia ja miten sitten selitetään nämä piirilevyjen suttaamiset ja muut...

Juu, on luettu...mutta kyllähän moni seikka hieman ontuu:

- miksei FB ole reagoinut/prosessannut kiinalaisia vastaan sopimusrikkomuksesta, pedaaleita on kuitenkin myyty maailmanlaajuisesti ainakin Joyo/HB-merkkisinä?
- jos FB on oikeasti suunnitellut pedaalin, niin miksi piirilevyjä sutataan ja niihin tehdään tökeröjä viritelmiä?
- jos FB on oikeasti suunnitellut pedaalin, miksei sutatuista piireistä löydy FB:n tunnuksia ja suunnittelijoiden nimiä, vaan mystisen Mr. Wongin nimi?
- after all, onkos FB suunnitellut kellarissaan sattumalta täysin saman piirin kuin Fulltonen OCD:ssa..?
- luuleeko FB oikeasti, että joku uskoo tämän tarinan..?
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
jyrkalt
18.07.2011 00:32:26
McNulty: Mä en tiedä onko kyseessä boutique vai ei... mutta kyllä mie olen ihan hyvää laatua saanut Lovepedalilta, Catalinbreadilta, Rockettilta, Empressiltä, Malekkolta, Red Witchiltä, Jetteriltä jne. Mutta vielä boutique-arvoakin enemmän arvostan sitä, että kyseiset rasiat ja laitteet tarjoavat minulle juuri sellaisen funktion tai soundin, kun kaipaan/haluan.

Eli jos se 300 euron overdrive on juuri se, mitä kaipaan niin sellainenhan se sitten onpi hankintalistalla. Toisaalta taas, jos joku 2 euron kielisetti tuntuu miulle sopivalta ja hyvältä, niin sitten vedetään sillä. Luki paketissa mitä tahansa ja oli m.netin torspot ja urpåt mitä mieltä tahansa.

No kun tää juttuhan menee just näin. +
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
aristoteles666
18.07.2011 02:30:08

" This onslaught of jealousy and defamation is not only reflected on Freekish Blues, but on my partner and I as God fearing Americans and family men."

tämä vei kaiken uskottavuuden, kyllä ne tietää että jumala vihaa pedaaleja ja rock´n rollia.
Terry Pantheras
18.07.2011 09:48:19 (muokattu 18.07.2011 10:13:01)
Itse käytän boutiqueta ja bulkkia sekaisin; mikä kuulostaa sopivalle, jää käyttöön.

MUOX: Mutta kyllähän se on tässä aihepiirissä enemmän sääntö kuin poikkeus, että ostopäätökset tehdään enemmän tunteella kuin järjellä. Joillekin se on myös tyyli- ja imagokysymys, eikä siinä mitään sinänsä...
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)