Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Epätietoinen nuori mies kaipaa apuanne.
1 2
pyver22
13.07.2011 12:20:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heipähei.
 
Olen katsellut tässä uutta vahvistinta tuohon Mikrokuution tilalle ja tällä hetkellä finaalissa on kaksikko Blackstar HT-1 ja Roland Cube40x.
 
Kitarani on EMG81 & 85-aktiiveilla varusteltu Epiphonen Prophecy-metallikeppi, joten tuo Blackstar pitäisi kai siis olla siinä mielessä parempi vaihtoehto.
 
Mutta sitten se onkelma. En tajua noiden putkivahvistimien säätöjen, pedaalien ja muiden hirvitysten päälle oikein mitään.
 
Sen takia mallintava Rolle kuulostaisi turvalliselle vaihtoehdolle.
 
Arvostan vahvistimessa laadukasta hiljaista ääntä ja kummankaan näiden kahden kohdalla en tiedä sen puoleen mitään. Myös hyvä clean sound on plussaa, johon tiedän molempien pystyvän.
 
Käyttötarkoitus on kotisoitto ja bändi toimintaan en ainakaan tällä hetkellä tunne oikein intoa.
 
Kysymykseni onkin siis, että mitä mieltä isot sedät ovat ja tarvitsenko Blackstariin kasan pedaaleja ja ohjekirjan, jotta osaan käyttää sitä?
 
Kiitän.
 
hallu
13.07.2011 13:02:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No Blackstarissa on aika hyvät saundit ihan itsessään, mutta tietenkään ei niin valtavaa määrää eri vaihtoehtoja kuin jossain mallintavassa. Sanoisin, että ostat sen Blackstarin niin mietit sen efektipolitiikan erikseen, että haluatko kasan analogisia pedaaleja, multsarin tai molemmat tai tarvitsetko mitään. Itse suosittelisin harkitsemaan Tech21 vahvaria myös, joka on analoginen ja hyvä saundinen ja varsinmonipuolinen ei ehkä ihan ihtä monipuolinen kuin mallintavat, mutta hyvä saundinen. Hiljainen soitto ei ole putkivehkeiden vahvin puoli,mutta jotkut niistä soveltuvat siihen paremmin kuin toiset, mutta himaan kyllä itse katselisin mieluummin transistorivahvistinta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Antti1
13.07.2011 15:10:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mitä tulee tohon mainittuun putkimekkalaan, niin eipä tuo Blackstar juuri ongelmia tuota. Sen soundi perustuu lähes yksinomaan etuasteelle ja putkiloita ei muutenkaan vahvarin sisällä ihan liiaksi ole.
 
Trademarkit on ihan ok vahvareita, mutta mun mielestä esim. metallin soittoon ne on aika pehmoisia ja pyöreän kuuloisia. Kitaravalinnasta voisin ehkä vähän aistia sellaista soundimaailmaa haettavan.
 
Blackstarin käyttö ei pitäisi myöskään mitenkään vaikeaa olla ja ne manuaalit kannattaa lukea jokatapauksessa. ;)
 
Osta osta
trih
13.07.2011 15:42:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa monipuolista ja luurisoitto ei kelpaa niin Rollea suosittelen. Mulla oli Bentonin pikkuputkari ja säröpedaaleja joskus. Ne riitti mulle metal-osastoon, mutta jos kaipaa lisähöystöä, niin tarvii efektiluupillisen pelin jos meinaa säröt ottaa vaffarista. Suosittelisin testaamista.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
pyver22
14.07.2011 00:10:24 (muokattu 14.07.2011 00:11:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista.
 
Taitaa olla niin että Roland sopisi minulle paremmin. Toriltahan noita 20-30x malleja löytyy yleensä hyvin. Mutta kannattaako minun vaihtaa vahvistinta laisinkaan microcubesta esim. tuohon kolmekymppiseen?
 
-septimisti-
14.07.2011 00:27:25 (muokattu 14.07.2011 00:29:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys. Mun tekisi mieli kysyä, että tarvitsetko sä oikeasti perinteistä vahvistinta?
 
Oman kokemukseni mukaan erilaiset ns. mallintavat boksit ovat harvinaisen näppäriä ja joustavia kotona. Moisten avulla säästyy myös kätevästi järkyttävältä purkkien haalinnalta, jos tahtoo soittoonsa erinäistä muljutussoundia, ne efektit kun tulevat mukana, samoin viritysmittari ym ym.
 
Esimerkiksi nuo mainitsemasi rolandit ovat pitkälti tuollainen ihmeboksi + vahvistin & kaiutin. Lyöt pelkän ihmeboksin kiinni kotistereoihin tms. ja soitto soi ihan yhtä hyvin, itseasiassa jopa kivemmin kun säätövaraa erillisbokseissa tuppaa olemaan enemän ja muljutus tulee stereona ulos. Ainakin kun pysytään naapuriystävällisissä äänenpaineissa. Ihmeboksiin saat myös mm. tallennettua eri soundit kätevästi napinpainalluksen taakse niin ettei tarvitse montaa rullaa pyöritellä soundia vaihdettaessa
 
Mutta nämä ovat kuulemma aika pitkälle mielipidekysymyksiä.
 
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Rubuinen
14.07.2011 00:33:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pyver22: Kiitos vastauksista.
 
Taitaa olla niin että Roland sopisi minulle paremmin. Toriltahan noita 20-30x malleja löytyy yleensä hyvin. Mutta kannattaako minun vaihtaa vahvistinta laisinkaan microcubesta esim. tuohon kolmekymppiseen?

 
Ite en vaihtais, kun eikös pikkucubellakin himassa pärjää? Ostaisin sen toisen jos nyt haluu uutta soundia...
 
AngieRainbow
14.07.2011 00:36:33 (muokattu 14.07.2011 01:32:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pyver22: Kiitos vastauksista.
 
Taitaa olla niin että Roland sopisi minulle paremmin. Toriltahan noita 20-30x malleja löytyy yleensä hyvin. Mutta kannattaako minun vaihtaa vahvistinta laisinkaan microcubesta esim. tuohon kolmekymppiseen?

 
Hyvä kysymys :)
 
Mulla on microcube (katusoittoon nykyään) ja mulla oli cube80x, jonka olen sittemmin jo myynyt. 80x soveltui erittäin hyvin sekä bändi, että kotisoittoon ja oli hinta-laatusuhteeltaan todella hyvä. Myin sen, koska halusin paremman, mutta parempi maksoi 1300 euroa käytettynä...
 
80x:ssä oli kuitenkin minusta paremmat soundit microcubeen verrattuna ja se JC-clean kanava oli tosi hyvä. Siihenhän saa erikseen footswitchin, jolla voi vaihtaa polkaisulla jc-cleanista heavy-säröön esim. fade to blackiä soittaessa ;)
 
No asiaan. Olen itsekin paljon erilaisia vahvistinhankintoja harkinnut ja toteuttanut ja paras neuvo, jonka olen saanut on, että kannattaa rauhassa testailla erilaisia vahvistimia. Löytyy sitten semmonen, jonka itse haluaa.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Fromi
14.07.2011 00:47:20 (muokattu 14.07.2011 00:48:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

annan ääneni Blackstarille, mallintava tuntuu varmasti nyt siltä varmalta ratkasulta, sanon vaan että jos cuben nyt ostat ni luulen että muutama vuos eteenpäin ni kadut päätöstäsi. Ei se cube mikään huono ratkasu ole mikäli sen soundista pidät mutta suosittelen silti putkivahvistinta.
 
Jokaisen muusikon sisällä piilee basisti..
duc
14.07.2011 11:41:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelisin myös Blackstaria. Siinä on vaan paremmat soundit. HT5-nuppi oli itsellä kotivahvarina jonkin aikaa, ja erittäin tervesoundinen tapaus oli se.
tommium
14.07.2011 11:52:53 (muokattu 14.07.2011 11:59:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli 3 päivää Cube 40XL jonka sitten palautin kauppaan. Pääsyynä oli se että se piti ärsyttävää hurinaa vaikkei mitään ollut kytkettynä ja kaikki säädöt nollissa. Samaa teki kaikki muutkin kappaleet kaupassa eli minun ei ollut mikään maanantaiversio. Monipuolinen laite jossa on loopperikin itsessään. Clean ja akustinen mallinnos hienon kuuloisia. Kuulostaa yllättävän isolta ja jyhkeältä soundit vaikka on 10" elementti. Metallisäröt ihan ok mutta esim. mun 7-kielinen ADADGHE vireessä ei toiminut kuin Extreme mallinnoksen kanssa. Muilla on melkoista puuroa. Eli matalavireiden kanssa ei vakuuttanut. Efektejä tosiaan riittävästi eikä tarvitse mitään multiefektiä tai pedaaleja tuon lisäksi.
 
Hommasin tilalle Blackstar HT-1:sen ja en kyllä ole vaihtoa katunut. Paljon luonnollisemman kuuloinen tuo Blackstar ja särötkin pelkällä HT-1:sellä riittää metallin soittoon. Vaikkei tuo ihan täysverinen putkilaite olekaan niin digitaalisuus soundissa loistaa poissaolollaan. Ja oli myös kiva huomata että kerrankin soittotatsilla on oikeasti vaikutusta, kovempi kielien kurittaminen myös vaikuttaa soundiin. Myös kitaran volumella oikeasti tekee paljonkin putkarin kanssa. Itselläni on ollut monia eri multiefektejä ja transistorivahvistimia ja nyt niiden kanssa leikittyäni halusin hommata putkipelin ja tarvittaessa hommata sitten siihen pedaaleja, isompaa kaappia ym. lisäpalikkaa mitä haluan ja tarvisen. On ollut myös kiva soitella näin alkuun ihan ilman mitään efektejä, ei pysty enää hukuttamaan soittotaidottomuutta delayn avulla. Vaikka laitteissa olisi satoja presettejä tai mallinnoksia niin kuitenkin 99% tulee käytettyä vain yhtä cleaniä ja yhtä säröä kun sen hyvän niistä löytää.
 
Suosittelen että käyt liikkeissä testailemassa eri vaihtoehtoja henkilökohtaisesti ja rauhassa, mietit mitä haluat ja mitä ominaisuuksia tarvitset ja sitten teet valinnan. Myös youtube-klipeistä voi olla apuja.
 
...mä sanon viimeisen sanan, Jasse on gay.
Billsner
14.07.2011 12:00:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rubuinen: Ite en vaihtais, kun eikös pikkucubellakin himassa pärjää? Ostaisin sen toisen jos nyt haluu uutta soundia...
 
Microcubessa on onnettoman pieni kaiutin. Ei ehkä paras vahvari metallin soittoon. Alapään toistoa ei juurikaan ole.
 
Blackstar on ihan ok (HT5:nen ainakin), mutta se ominaissoundi on aika tumma. Pirun hyvät cleanit sillä saa, mutta minä en tykännyt särökanavasta. Overdrivellä vähän sai parannettua säröä, mutta liian tumma soundi oli ainakin minun makuun.
 
Itse suosittelisin kotisoittoon 12" elementillä olevia comboja tahi nuppi+kaappi yhdistelmiä. 10" elementilläkin pärjää jos ei harrasta alavireitä. Kannattaa kokeilla ainakin Peaveyn ja Hughes & Kettnerin trankkucombot. Tärkeintä ei ole se onko se putki vai trankku vaan se että soundi on hyvä.
 
Supreme General Of Evil
pyver22
14.07.2011 19:48:18 (muokattu 14.07.2011 19:52:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow:
80x:ssä oli kuitenkin minusta paremmat soundit microcubeen verrattuna ja se JC-clean kanava oli tosi hyvä. Siihenhän saa erikseen footswitchin, jolla voi vaihtaa polkaisulla jc-cleanista heavy-säröön esim. fade to blackiä soittaessa ;)

 
Tuo olisi kyllä mieluinen ominaisuus. Aika hyvin onnistuit meikäläisen lempibiisinkin tuolta vetäisemään :)
 
Kai sitä täytyy käydä itse Jyväskylässä näitä testailemassa. Musapörssistä pitäisi ainakin noita Blackstareja löytyä ja Cubeja varmaan myös Musikantistakin.
 
E: Sen verran täytyy lisätä että olen ehkä vähän tuon pahimman metallivaiheen yli jo kasvanut, että uusi, nykyistä vähän kuumempi keppikin tuohon rinnalle voisi olla tässä jossain vaiheessa hankinnassa, kun saisin jostain vielä yhden nollan lisää tuohon tilin perään. Nykyisestä kitarastani en oikein hennoisi luopua, koska se on aivan törkeän hyvä.
 
AngieRainbow
15.07.2011 19:14:09 (muokattu 15.07.2011 19:16:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pyver22: Tuo olisi kyllä mieluinen ominaisuus. Aika hyvin onnistuit meikäläisen lempibiisinkin tuolta vetäisemään :)
 
Kai sitä täytyy käydä itse Jyväskylässä näitä testailemassa. Musapörssistä pitäisi ainakin noita Blackstareja löytyä ja Cubeja varmaan myös Musikantistakin.
 
E: Sen verran täytyy lisätä että olen ehkä vähän tuon pahimman metallivaiheen yli jo kasvanut, että uusi, nykyistä vähän kuumempi keppikin tuohon rinnalle voisi olla tässä jossain vaiheessa hankinnassa, kun saisin jostain vielä yhden nollan lisää tuohon tilin perään. Nykyisestä kitarastani en oikein hennoisi luopua, koska se on aivan törkeän hyvä.

 
Voi toki olla, että footswichin saa muihinkin cubeihin, kuin vain 80x:ään. Mulla on moni vahvistin toiminut niin, että vahvarista clean päälle ja siihen kitaran ja vahvistimen väliin säröpedaali. Tällöin kun pedaali on päällä tulee särö ja kun se ei ole päällä, niin tulee clean. Tämä on tosiaankin tärkeää monessa musiikissa, että saa jalalla polkaistua särön ja cleanin väliä. Eihän siitä tule mitään, että joutuu käsin vahvistinta hipelöimään, kun särö pitää saada siinä musiikin mukana vaihdettua (fade to black, one jne.)
 
Mulla on monesti käynyt niin, että olen ollut lähes varma haluavani jonkun vahvistimen, mutta kun olen sitä liikkeessä kokeillut, niin olen huomannut hyvin pian, että se ei ole minua varten. Kyse ei välttämättä ole aina siitä, mikä on parempi ja mikä huonompi, vaan siitä, että ne ovat erilaisia ja toiset sopivat itselle paremmin kuin toiset (ihan niin kuin kitaroissakin...). Tämän vuoksi, jos vain mahdollista, niin kannattaa niitä rauhassa kokeilla.
 
Itse esim. olin nettikeskusteluiden perusteella varma, että haluan clean-soundiksi marsusärön rinnalle fenderin dulexe reverbin, mutta kun eilen kokeilen fenderin vahvistimia kaikessa rauhassa liikkeessa, niin innostuin paljon enemman blues deluxesta, jonka varmaan ostan ja joka on melkein 400 euroa halvempi!
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
blues guitar
15.07.2011 20:02:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow:
Itse esim. olin nettikeskusteluiden perusteella varma, että haluan clean-soundiksi marsusärön rinnalle fenderin dulexe reverbin, mutta kun eilen kokeilen fenderin vahvistimia kaikessa rauhassa liikkeessa, niin innostuin paljon enemman blues deluxesta, jonka varmaan ostan ja joka on melkein 400 euroa halvempi!

 
...ja hienompi. Onhan se Tweed. Mulla oli kans Blues deluxe ja oli hyväsoundinen peli, hieman vain turhan äänekäs mulle. Luovuin siitä kun tuli hommattua Dusty Road.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Akuti
15.07.2011 22:56:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peavey Vypyr 30!
 
machinehead72
15.07.2011 23:53:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta multa line6 flextone lll XL Pärjää hyvin todellakin hiljaisilla volumeilla, vaikka tehoa riittää vaikka stadion keikalle asti! (150w Stereo) Kaiken maailman mallinnuksia ja systeemejä riittää maailman tappiin saakka! Eikä edes kuullosta miltään kertakäyttö saisselta. Pistä viestiä jos tahdot tietää lisää!
 
http://maihinnousu.net/cherubs
Tami
16.07.2011 11:21:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on perinteiseen tapaan aihe, johon löytyy niin monta vastausta kuin on vastaajiakin..
 
Oma suositus: Osta jotain käytettyä: Niissä on hinta laskenut jo uudesta, ne on todettu toimivikis ja niistä ei tule niin suurta tappiota kun ne kuitenkin oman mielihalun, kehityksen ja gas:n kourissa myyt.
 
Mä suosisin noiden cube-pönttöjen sijasta tuolta torilta noita vanhempia flextoneita floorboardeineen. Tai on siellä parilla sadalla ax2 ja poljinkin. Ne eroaa noista cubeista siinä että niihin saapi monipuolisemman polkimen (joka usein onkin mukana), jolloin niillä pärjää kotisoiton lisäksi myös bänditouhuissa, liitännät ovat paremmat jne jne. Ne ovat soundeiltaan vähintään yhtähyviä kuin nuo cubet, ja ovat enemmälti muokattavissakin. Soundin muokkaus on osa jokaisen kitaristin elämänkaarta, ja eihän mallintavallakaan tartte latoa kaikkia efektimuljuttimia päälle.... simppelilläkin soundilla pärjää.
 
Ja ennenkuin joku pääsee kommentoimaan mallintavien vanhuudesta, niin muistuttaisin että Marzi, Tolkki, Jarmo Saari ja moni muu tumpula on noilla soitellut ihan keikoillakin, aikakautena jolloin oli tarjolla myös putkia => ei se silloin taida olla, eikä silloinkaan ollut soundista kiinni. Mä luulen että noilla pääsee muusikoiden.netin huippusoittajatkin alkuun kotona soitellessa...? Ja sitten kun se mieli muuttuu, noiden rahallinen arvo on niin piene, että ne voi jättää vaikka nurkkiin pahan päivän varalle.
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Gubb3
16.07.2011 11:40:31 (muokattu 16.07.2011 11:41:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin tai sitten testaa vaikka Fender Mustang -sarjaa. Ihan kelpo mallinnusta varsinkin kotioloihin. Mullakin olis yksi edullisesti kaupan. Cubet, Podit ja V-ampit omistaneena voin sanoa, että ihan eriluokkaan nämä Mustangit kuuluu.
 
Antti1
16.07.2011 11:57:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gubb3: Niin tai sitten testaa vaikka Fender Mustang -sarjaa. Ihan kelpo mallinnusta varsinkin kotioloihin. Mullakin olis yksi edullisesti kaupan. Cubet, Podit ja V-ampit omistaneena voin sanoa, että ihan eriluokkaan nämä Mustangit kuuluu.
 
Noh, en mä ihan noin paljon sitä Mustangia hehkuttaisi. Saman luokan kamaa ne kaikki on, erilaisilla sävyillä ja ominaisuuksilla varustettuna vaan. Fender loistaa mun mielestä siellä kevyemmillä sävyillä, samalla akselilla Voxien kanssa. Mustangeista saa vaan helpommin vähän kirkkaampia soundeja irti. Metallisäröillä sit taas Fenkku floppaa mun mielestäni siinä missä joku muu toteuttaa ne pykälän verran paremmin.
 
Osta osta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «