Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kierron estäjää.
1
Bumbarr
14.07.2011 19:13:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Orkesterillemme on muodostunut ongelma. Soitamme rokkenrollia ja volyymit saattavat välillä nousta jonninverran. Lähinnä rumpalin (minun) toimesta. Kyseessä on sukubändi ja siskoni, jolla on kuorolaulu tausta, laulaa yhtyeessä. Siskosella on varsin hento ja mikkiinlaulussa harjaantumaton ääni. Tästä tulee lähes jokaisella pikkukeikalla ongelma, sillä laulaja ei siitä yhdestä sweet spotista voi juuri liikkua.
En mitään näistä laitteista ymmärrä, mutta olen kuullut kierron esto laitteista. Kyselenkin siis, toimivatko ne? Saako sellaista järkevään hintaan (sunnuntaina lähtee muutenkin tilaus thomannille)?
Yritin haulla etsiä, mutten löytänyt kirjoitusta. Jos vanha keskustelu on olemassa, voi minut passittaa sinne. :)
 
PS: Opettele soittamaan hiljempaa kommentit voi jättää väliin. Tekniikka on kunnossa ja kovaa soittaminen on lähinnä saundi/fiilis mieltymys. :)
 
Kilpikonnat rockkaa!
Antti1
14.07.2011 19:20:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bumbarr: Opettele soittamaan hiljempaa kommentit voi jättää väliin. Tekniikka on kunnossa ja kovaa soittaminen on lähinnä saundi/fiilis mieltymys. :)
 
Vetäkää kovaa vaan, mutta laulaja saa sitten laulaa sen mukaisesti kovempaa kans ja lähempää sitä mikkiä. Onko myös laulukamat ja niiden sijoittelu kunnossa?
 
Mun mielestä noi kierronpoistajat ei välttämättä oo oikea vastaus ongelmaan. Parametrisella eq:lla voi toki kaivella pahimpia vinkuja pois, siinä ei ole mitään väärää.
 
Osta osta
anapena
14.07.2011 19:53:24 (muokattu 14.07.2011 19:55:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/behringer_dsp110_shark.htm
http://www.thomann.de/fi/behringer_fbq100.htm
 
Onhan behrinkerillä esim nämä värkit olemassa, mutta kyllä mäkin rahat käyttäisin mieluummin sopivampaan mikkiin. Sen voisi lisäksi sijoitella paremmin kaiuttimiin nähden ja mikkilaulamista harjoitella lisää. Voisko mikkiä pitää kädessä? Silloin se pysyisi ehkä paremmin tuossa huulilla tai leuan tuntumassa.
Ja saattaahan se kierron aiheuttava piikki tosiaan tulla myös kaiuttimista, jolloin mikin vaihtaminen ei välttämättä auta kovin pitkälle. Hyvä olisi, jos mikkiä voisi testata ennen lopullista kauppaa.
Kaiuttimien vaihto on taasen kalliimpaa puuhaa...
 
rintapek
14.07.2011 20:17:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bumbarr: Hei!
 
Siskosella on varsin hento ja mikkiinlaulussa harjaantumaton ääni. Tästä tulee lähes jokaisella pikkukeikalla ongelma, sillä laulaja ei siitä yhdestä sweet spotista voi juuri liikkua.

 
Mikki käteen ja huulet kiinni grilliin?
 
Mikin duuni on poimia ääntä. Jos bäklaini, runmut ja pellit paahtaa ääntä miljoonalla ja mikkiin sit metrin päästä kuiskataan hennolla äänellä, ni ei siin tartte miettiä, et mitä ääntä se mikki poimii. Ei auta tyrkätä "mikkiä kovemmalle", koska sielt vahvistuu kaikki muu, paitti se laulu. Kierronpoistaja parhaimmillaan pystynee poistamaan kiertäviä taajuuksia, mut se ei pysty tuomaan sitä laulua tippaakaan enempää kuuluville.
 
PS: Opettele soittamaan hiljempaa kommentit voi jättää väliin. Tekniikka on kunnossa ja kovaa soittaminen on lähinnä saundi/fiilis mieltymys. :)
 
Ei tota väliin voi jättää. Jos laulu ei kuulu, ni tekniikka ei ole kunnossa. Fakta kun on se, et hiljaista ääntä voi vahvistaa, sitä varten vahvistimet ja ämyrit on keksitty.
Äänen vaimentaminen taas on helvetisti vaikeampaa.
 
One kind of music only - the good kind
Bumbarr
14.07.2011 21:01:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia..
 
Keikoilla joilla on talon puolesta hyvät laulukamat ongelmaa ei ilmene. Lähinnä treeniksellä ja pienemmillä lavoilla, joilla joutuu henkailemaan lähempänä kaappeja. Omat laulukamamme siis ovat hieman anuksesta. :) Voisiko tuosta olla ensihätään apua, mikkiä saisi kovemmalle ja ei lähtisi kiertämään. Mikkien pitäisi olla kunnossa ja laulajan mikki ostettiin asiantuntevan hepun johdolla. (ja eikös nuo laulumikit erityisesti lähietäisyydeltä, eikä niinkään tilaääntä).
ja vielä siitä hiljaa soittamisesta. Osaan kyllä soittaa hiljaa ja usein ihan soitinbalanssin takia pikkukapakeissa himmailenkin. Mutta rummut on dynaaminen soitin ja eri voimakkuuksilla ääni muuttuu radikaalisti. 24 tuumaista basaria pitää vähän komentaa ennen kun se rupeaa paukkumaan :D
 
Kilpikonnat rockkaa!
pwc
14.07.2011 21:26:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bumbarr: Omat laulukamamme siis ovat hieman anuksesta. :)
 
Lähtisin itse tähän panostamaan.
 
Yksi ehdotus: käyttäkää jonkun läppäriä tai lainatkaan jostain sopiva tallennin, johon treeneissä tallennatte pelkän laulumikin signaalin ja sitten vähän kuuntelette, mitä sinne oikein tulee. Tiedän tapauksia, joissa mikkiin on tarttunut enemmän peltejä kuin laulua, ja silloin peli on aika lailla menetetty.
 
Bumbarr
14.07.2011 21:38:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pwc: Lähtisin itse tähän panostamaan.
 
Yksi ehdotus: käyttäkää jonkun läppäriä tai lainatkaan jostain sopiva tallennin, johon treeneissä tallennatte pelkän laulumikin signaalin ja sitten vähän kuuntelette, mitä sinne oikein tulee. Tiedän tapauksia, joissa mikkiin on tarttunut enemmän peltejä kuin laulua, ja silloin peli on aika lailla menetetty.

 
Nauhotuksia on tehty ja kyllä laulu on siellä päällimmäisenä. Myös pa laitteistoon panostetaan pikkuhiljaa, muun muassa kunnollinen mikseri on jo ostettu. Mutta kunnolliset kaapit tuppaavat olemaan hintavia ja miljonäärejä tässä ei olla. Enemmänki hätäratkaisua haetaan ennen isompaa panostusta, kun seuraavan puolen vuodenkin aikanatulee varmasti vajaa kymmenen keikkaa, joista suuri osa pienissä pubeissa.
 
Kilpikonnat rockkaa!
Sir Attila
15.07.2011 11:25:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä tuhlaa rahojasi kierronestimiin, käytä ne mieluummin kunnollisiin kaappeihin yms peruskalustoon. Ja kämpällä voi miettiä miten sijoittaudutaan, eli laulaja kauas rummuista, kämpän akustointia, pleksiä rumpujen eteen jne.
 
Kierronestäjät ovat toiminnaltaan "automaattisia ekvalisaattoreita" eli haistelevat millä taajuudella kiertää, ja sitten asettavat tälle taajuudelle kapean mutta syvän vaimennusfiltterin. Eli teoriassa jos on suora vaste kaapissa ja mikissä, siinä ei ole mitään yksittäistä ongelmataajuutta (jos ei akustisia ongelmia oteta huomioon), ei ole mitään korjattavaakaan ennen kuin saavutetaan tietty piste jolla kaikki taajuudet kiertää. Tuossa skenaariossa kierronestin on siis tarpeeton kapistus.
 
Kierronestäjät toimivat mun mielestä vain akustisten soittimien piezomikeissä joissa on vasteessa hallitsemattomia resonanssipiikkejä ja sitä kautta kierto-ongelmia. Mutta silloinkin nuo otetaan käyttöön vasta kun on ensin laitettu perusasiat kuntoon.
 
rintapek
15.07.2011 12:09:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyl tossa kandee mielummin panostaa sen mikin käyttöön. Ihmiset on tossa suhteessa hyvinkin erilaisia.
Mulla on stressiklubin keikoilla tapana laittaa salin puolelle yleensä ainakin yksi kuulutusmikki. Sen kun säätää ns. sopivaksi, eli että puhumalla mikkiin puhe kuuluu salissa, niin se on aina jonkinmoinen kompromissi. Mun kun ne puheenpitäjät vaihtuu, ni vaikkapa bestmänin puhe kuuluu vallan selkeästi. Mutta kaason kanssa on käyny niinkin, et ei kuulu pihaustakaan. Ja jos olen laittanu mikkiin lisää hönkää, niin kun ääni alkaa kaiuttimista kuulua, niin kaaso ottaa askeleen taaksepäin.
 
Eli kyl sen äänen pitää lähteä siitä laulajasta ja mennä siihen mikkiin. Jos näin ei tapahdu, ni siihen ei mitkään kamat auta.
 
One kind of music only - the good kind
Bumbarr
15.07.2011 18:24:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se nyt siltä vaikuttaa, että jää tuo ostamatta. Kiitoksia kaikille vastanneille! säästitte minulle selvää RAHHAA!.
 
Kilpikonnat rockkaa!
zak69
15.07.2011 20:19:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Kyl tossa kandee mielummin panostaa sen mikin käyttöön. Ihmiset on tossa suhteessa hyvinkin erilaisia.
Mulla on stressiklubin keikoilla tapana laittaa salin puolelle yleensä ainakin yksi kuulutusmikki. Sen kun säätää ns. sopivaksi, eli että puhumalla mikkiin puhe kuuluu salissa, niin se on aina jonkinmoinen kompromissi. Mun kun ne puheenpitäjät vaihtuu, ni vaikkapa bestmänin puhe kuuluu vallan selkeästi. Mutta kaason kanssa on käyny niinkin, et ei kuulu pihaustakaan. Ja jos olen laittanu mikkiin lisää hönkää, niin kun ääni alkaa kaiuttimista kuulua, niin kaaso ottaa askeleen taaksepäin.
 
Eli kyl sen äänen pitää lähteä siitä laulajasta ja mennä siihen mikkiin. Jos näin ei tapahdu, ni siihen ei mitkään kamat auta.

 
Tästä on aivan pakko antaa plussa. Kunpa joskus ne laulajatkin tajuaisivat tämän, prkl.....
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
Murgo
16.07.2011 14:58:24 (muokattu 16.07.2011 15:01:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä on trenikämpällä tasan sama ongelma, raskaskätisen rumpalin takia kitarat, kiipparit ja basso kovalla jolloin laulua ei tahdo saada kuulumaan kierron takia.
 
Tuollaisen DSP-100:sen hommasin jossain vaiheessa kun halvalla sain (30€ taisin maksaa) mutta ei se kovin paljon auta, ehkä karvan verran kovemmalle voi mikkiä laittaa ennen kiertoa mutta hyvin pieni se ero on eli mikään "viisaten kivi" se kierronestäjä ei kyllä ole. Tosin täytyy myöntää ettei oikein ole ollut aikaa/intoa perehtyä tuon laitteen moniin säätöihin, automaatilla on menty. Saattaisi ehkä toimia paremminkin jos löytyisi oikeat asetukset.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
töräytän
17.07.2011 09:57:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bumbarr: Hei!
 
Orkesterillemme on muodostunut ongelma. Soitamme rokkenrollia ja volyymit saattavat välillä nousta jonninverran.
 
Line arry on ratkaisu.
 
Ostakaa KR- sarjan kaapit ja siihen AKG D7 laulumikrofooni.
tehoja on 3- 6000 w riippuen mallista, joten ääntä piisaa eikä tarvii pihdata
 
ja seistä saa ihan kaapin edessä ja edelleen ei kierrä niin millään
vaikka mitä tekis.
 
Pauli Lappalainen
17.07.2011 11:35:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

töräytän: Bumbarr: Hei!
 
Orkesterillemme on muodostunut ongelma. Soitamme rokkenrollia ja volyymit saattavat välillä nousta jonninverran.
 
Line arry on ratkaisu.
 
Ostakaa KR- sarjan kaapit ja siihen AKG D7 laulumikrofooni.
tehoja on 3- 6000 w riippuen mallista, joten ääntä piisaa eikä tarvii pihdata
 
ja seistä saa ihan kaapin edessä ja edelleen ei kierrä niin millään
vaikka mitä tekis.

 
No nythän olet löytänyt viisastenkiven, tai mikä vimpain se nyt onkaan.
 
rintapek
17.07.2011 16:09:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: töräytän:
 
No nythän olet löytänyt viisastenkiven, tai mikä vimpain se nyt onkaan.

 
Niin tai näin.
 
Mä ny yleensä ja aina vaan tarkastelen asioita ihan harrastekerhon kannalta.
 
Homma ei me sillai, et ongelmat ratkeis ostamalla.
Mä osaan ajaa mitä tahansa normiautoa, mut en lähde Hornetin tai avaruussukkulan puikkoihin.
 
Niinpä käytöstä poistetun avaruussukkulan hankinta ei o ratkaisu.
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «