Aihe: Kitaran sähkötöistä ja häiriön suojauksesta
1 2 3
Jeszse
13.07.2011 12:56:25
fox: Varsinainen "maapiuha" on se kirkas, vihree on "pohjoiskelan" eli humpparin toisen kelan johto. Kuitenkin ne yleensä juotetaan molemmat samaan paikkaan, jollei koe jonkun kytkennän vuoksi tarvetta sitä mikin "cold out" johdinta erikseen johonkin laittaa.. ( siis se vihree johdin YLEENSÄ, poikkeuksiakin siis löytyy, vaikka esim. Seymour Duncanilla, DiMarziolla ym. se onkin)

Jahasm. Rykäsenkö mä sit maapiuhan samaan tinakökköön ku ne kaks, ja sit jotaki kautta sinne tallalle?
13.12.2008 23:57 ÄLÄ SINÄ DIPPAA LIHAPULLIASI MINUN NAMINAMIIN!
fox
13.07.2011 13:01:26

Jeszse: Jahasm. Rykäsenkö mä sit maapiuhan samaan tinakökköön ku ne kaks, ja sit jotaki kautta sinne tallalle?

No vaikka.. Eli mikiltä tuleva kirkas ja vihreä, jollet mitään "spesiaalia" siihen laita, tulee tasan samaan paikkaan kuin se kielimaadotus ja sinne jakille menevä maapiuha, noin suurinpiirtein.
Koit tehdä hyvä juotos, monesti ne kylmäjuotokset on harmillisia.. =)

Tuossa jotain kuvaa.
http://www.lehmo.com/fox/lataamo/LifeSaver-mod.jpg
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jeszse
13.07.2011 13:05:22
fox: No vaikka.. Eli mikiltä tuleva kirkas ja vihreä, jollet mitään "spesiaalia" siihen laita, tulee tasan samaan paikkaan kuin se kielimaadotus ja sinne jakille menevä maapiuha, noin suurinpiirtein.
Koit tehdä hyvä juotos, monesti ne kylmäjuotokset on harmillisia.. =)

Tuossa jotain kuvaa.
http://www.lehmo.com/fox/lataamo/LifeSaver-mod.jpg

Tämä selvä, kiitoksia. :) Eiköhän toi tosta, on sitä jonku verran tultu kolvailtua ja koululla on hyvät kamat mitä varmaan saan lainata.
wilo
13.07.2011 13:12:41
Tiäkkö foxi kertoo kokemuksesta, onko tähtimaadoituksella merkitystä kitarassa?
fox
13.07.2011 13:27:04

wilo: Tiäkkö foxi kertoo kokemuksesta, onko tähtimaadoituksella merkitystä kitarassa?

Kaikki, mitkä jollain tavalla _saattaa_ parantaa häiriösuojausta, kannattaa tehdä, jos isompaa "saneerausta" tekee.. Itse en juurikaan oo "korvinkuultavia" eroja havainnut. Tietty jos ja kun soittelee jollain hi-gain vahvistimella, ja ennen kaikkea käyttää runsaasti speduja, joista jokainen pistää pikku boostia signaalille (ja häiriöillekin!!) olis tietenkin syytä tehdä "kaikki voitava".
Muinoin tuo oppi-isäni Adrian Legg tähdensi myös, että kaikki yli tuuman mittaset signaalivedot olis syytä tehdä kaapelilla, ei hyppylangalla.
Ja vaikka sitten tekiskin kaiken, voi silti joissain olosuhteissa, jollain kalustolla, kuitenkin tulla häiriöitä. :(
Staattinen sähkö, loisteputket, lavavalot, verkkopiuhojen läheisyys ym. Ja nuo kaikki tuppaa sitä mukaa muuttumaan merkitseviksi mitä herkempiä mikkejä/isompaa boostia se soittaja käyttää.
Lopputulokseen totta kai vaikuttaa myös instrumenttipiuhat ja kaikki pedaalien välikaapelit, ettei sitä kaikkea voi sen skeban syyksi pistää. Kyllä on tullut vastaan tapauksia, että kovin "suriseva" kitara onkin remontissa osoittautunut kohtuullisen häiriöttömäksi ja se syy onkin ollut siin muussa signaaliketjussa. Vahvistimen gainit (eli herkkyys) on jengattu sinne yhteentoista ja sitä on vielä kiihotettu kymmenellä pettaalilla, että varmasti tulee poweria!
Sitten on kuitenkin se kitara tuomittu, kun ei olla viittitty/ehditty/ollut motivaatioo sellasta muutamaa tuntia käyttää sen koko ketjun säätelemiseen.
No, nää on kyl monitahoisia juttuja, loistavan soundin hakemiset..
gelsmond
13.07.2011 21:24:17
Nyt kun muuten ollaan aiheessa niin löytyykö mielipiteitä, kommentteja tai kokemuksia siitä, vaikuttaako mahdollinen mikkikolojen tai esim. sinkkumikkien kuorien suojaaminen itse mikin saundiin? Tässähän on ilmeisesti kyseessä sama ilmiö kuin humbuckerien tai telen kaulamikkien kuorissa tai niiden poistamisessa yläpään lisäämiseksi. Mitä enemmän maata kelan ympärillä, sitä enemmän yläpää heikkenee. Totta vai tarua?
gemisti
13.07.2011 22:42:03
Zeeboo: Itse olen tehnyt näin:

- Poteron vuoraus

- Mikkien maat ja kielimaa, ja jakin maa yhteen nippuun (tähtimaa, josta wilo jo kirjoitti), tähän nippuun lifesaver-kytkyn kautta kiinni silmukkapäinen kaapelikenkä, jonka silmukka mahtuu potikan kierreosan ympärille. Liitosten suojaksi kutistesukka tai teippi.

- Silmukan ja poteron vuorauksen väliin voi laittaa tähtialuslevyn.

Tällä tavalla potikoiden kopat eivät toimi häiriöille antenneina. Jos soittimessa on metalliset potikannupit, ne eivät vahingossakaan tule jännitteellisiksi, vaikka (putki)vahvistimessa kävisi paha kaputti.

E:

Ei se tähtimaa tosiaan mikään autuaaksi tekevä soittimen sisällä ole. Itse teen tuon reseptin mukaan lähinnä siksi, että sillä tulee siistimpää jälkeä ja kytkyn muuttaminen tarvttaessa on helpompaa. Toisaalta, joissain potikoissa kopat on nikkelipäällystettyjä tms. ja niiden tinaaminen onnistuu vasta kun perusaine on hinkattu esiin.

Itse en ole noihin life-savereihin vielä ryhtynyt/miettinyt, mutta eikös ajatuksekkaampaa olisi kytkeä se niin, että kielet/hardis olisi se osa joka ei vahingossakaan tulisi jännitteelliseksi? Niitähän siinä kuitenkin pääosassa räpelletään?
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
Zeeboo
14.07.2011 08:50:38 (muokattu 14.07.2011 08:55:32)
gemisti: Itse en ole noihin life-savereihin vielä ryhtynyt/miettinyt, mutta eikös ajatuksekkaampaa olisi kytkeä se niin, että kielet/hardis olisi se osa joka ei vahingossakaan tulisi jännitteelliseksi? Niitähän siinä kuitenkin pääosassa räpelletään?

Juurikin näin! Ajatuspätkös oli vissiin tullut kirjoittaessa, mutta tässä on korjattu versio:

- Mikkien maat ja volumepotikoiden maa, ja jakin maa yhteen nippuun (tähtimaa, josta wilo jo kirjoitti), tähän nippuun 330nF/400V konkan tai life-saverin kautta kiinni silmukkapäinen kaapelikenkä, jonka silmukka mahtuu potikan kierreosan ympärille. Liitosten suojaksi kutistesukka tai teippi. Kielimaajohto kiinni poteron vuorauksiin silmukkapäisellä kaapelikengällä ja ruuvilla.

Kosketeltavien osien ja signaalimaan väissä olevan konkan reaktanssi on liki 10kOhm, ja se rajoittaa totaalikaputin sattuessa virran tasolle, joka ei ole hengenvaarallinen.
White men can't Monk
Progorava
14.07.2011 10:27:09 (muokattu 14.07.2011 12:01:15)
pekurides: kröhöm.... sinkkumikkimiehet harvemmin samanlaisilla säröillä ajelee kuin EMG varustelluilla mustanpuhuvilla kepukoilla hääräävät hevipetterit?

Ahh.. Minä aina unohan nämä turskantappohevinretkuttajat :)

...ja kannattaahan tuo tehä jo pelkästään uuden oppimisen ilostakin.
Tele ei ole ruma.
fox
14.07.2011 11:54:57

gemisti: Itse en ole noihin life-savereihin vielä ryhtynyt/miettinyt, mutta eikös ajatuksekkaampaa olisi kytkeä se niin, että kielet/hardis olisi se osa joka ei vahingossakaan tulisi jännitteelliseksi? Niitähän siinä kuitenkin pääosassa räpelletään?

Se nyt vaan on sillä tavalla, että ko. härveli (lifesaver) estää virran kulun _soittajan_ kehon kautta.. se on aivan sama onko siellä kitaran päässä vaihe vai nolla, jos jossain muussa "paletin" osasessa onkin vastapeluri..=)
Ja muulla "osasella" tarkoitan tässä lämpöpatteria/muuta metalliesinettä/mikrofonia/jotain valolaitetta..
Kun se soittaja yleensä kielisoittimissa niihin kieliin koskee, paitsi tietysti, jos siihen otelautapuolellekin kehittelee jonkun paininsysteemin. Kannattaa myös soittaa paksulla plektralla eikä missään vaiheessa koske plektrakäden millään osalla tallaan, kieltenpitimeen tms..
Mutta toki tuossakin kannattaa säästellä. Osat tuollaseen lifesaveriin maksaa jonkun 15-25 senttiä, työt tietty päälle. Itse katsoisin sen vaan jonkinsortin vakuutukseksi. =)
Ja hei, eipä se mikään pakollinen ole - voi ihan hyvin jättää tekemättäkin jos sen kokee tarpeettomaksi. Tai jos se kovasti vaivaa aiheuttaa.. =)
Jeszse
14.07.2011 11:57:00
fox: Tai jos se kovasti vaivaa aiheuttaa.. =)

Niin paljon tässä on kyl kaikkee ihmeellistä tullu etten oikein pysy itekkää enää perässä. :D Jos mä heitän sulle ton sit ku tulee se vaihe, et pitäs kolvailla kaikennäköstä? :-----D
fox
14.07.2011 12:09:41

Jeszse: Niin paljon tässä on kyl kaikkee ihmeellistä tullu etten oikein pysy itekkää enää perässä. :D Jos mä heitän sulle ton sit ku tulee se vaihe, et pitäs kolvailla kaikennäköstä? :-----D
=) Täytyy sit katella hätätilan sattuessa.
Täällähän mä, Kaakkois-Pälkäneellä..
Jeszse
14.07.2011 12:22:28
fox: =) Täytyy sit katella hätätilan sattuessa.
Täällähän mä, Kaakkois-Pälkäneellä..

Jees. Nojoo, mä otan kuitenki periaattees valmiin elektroniikan kaverin kitarasta tohon omaan projektiin, vaihdan vaan mikit. :)
Old Joe
14.07.2011 22:16:49
Zeeboo: Juurikin näin!
- Mikkien maat ja volumepotikoiden maa, ja jakin maa yhteen nippuun (tähtimaa, josta wilo jo kirjoitti), tähän nippuun 330nF/400V konkan tai life-saverin kautta kiinni silmukkapäinen kaapelikenkä, jonka silmukka mahtuu potikan kierreosan ympärille. Liitosten suojaksi kutistesukka tai teippi. Kielimaajohto kiinni poteron vuorauksiin silmukkapäisellä kaapelikengällä ja ruuvilla.

Kosketeltavien osien ja signaalimaan väissä olevan konkan reaktanssi on liki 10kOhm, ja se rajoittaa totaalikaputin sattuessa virran tasolle, joka ei ole hengenvaarallinen.

Nyt mulla vähän sutii. Siis nythän koko maa on tuon Life-sawerin takana, mikit ja muut suojaukset. Konkka siis erottaa normi miinuksesta koko kitaran. Onko mahdollisesti hurinan muodossa odotettavissa harmia?
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Terry Pantheras
14.07.2011 22:28:29 (muokattu 14.07.2011 23:15:08)
En tiedä missä elektroni- ja gammasädepommituksessa ihmiset kitaroitaan soittelee, kun omissa Guildeissa kaikki maat on kimpassa ja potikatkin maadoitettu kuoristaan yhteen, eikä mitään ylimääräisiä häiriöitä ilmene... Kupariteippaukset tosin on
molemmissa; vanhemmassa (vm -71) alkuperäisenä ja uudemman teippasin itse.

Muox: En siis tietenkään väitä etteikö edellä mainituista neuvoista olisi hyötyä :)
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
Zeeboo
14.07.2011 23:20:16 (muokattu 14.07.2011 23:26:02)
Old Joe: Nyt mulla vähän sutii. Siis nythän koko maa on tuon Life-sawerin takana, mikit ja muut suojaukset. Konkka siis erottaa normi miinuksesta koko kitaran. Onko mahdollisesti hurinan muodossa odotettavissa harmia?

Tuossa on kytkikset (äkkiä piirrettyinä...) eri vaihtoehdoista. Laiska kun olen, niin piirsin vain yksi mikki + volume kytkyn.

http://muusikoiden.net/dyn/users/89068.jpg

1. "kaupanhyllyversio"
2. "normi" life-saver. Soittimessa ei ole häiriösuojausta, mutta kielien kautta ei pitäisi missään oloissa saada ainakaan fataalia sähköiskua.
3. Life-saverin tilalla pelkkä konkka + poteron vuoraus (katkoviiva). Mikit ja potikat ovat galvaanisessa yhteydessä signaalimaahan, mutta kosketeltavat metalliosat eivät. Kielimaa ja muut metalliosat ovat kiinni poteron vuorauksessa, ja niiden ja signaalimaan välissä on konkka, jonka tarkoitus on sama kuin "normi" lifesaverin.
4. Sama homma kuin edellä, mutta konkan tilalla on "normi" life-saver kytky.

Kaksi viimeistä pelaa ihan samalla tavalla kuin kakkoskytky. ainoana erona on se, että kielimaa kytkeytyy konkalle tai life-saverille poteron vuorauksen kautta.

Normi on lainausmerkeissä ihan vaan korostamassa sitä, että tavallisesti life-saverista puhuttaessa tarkoitetaan just tuota vastuksen ja konkan rinnankytkentää.

Tuolla kolmosella tai nelosella olen itse suojaukset tehnyt ja ihan täyttä päätä ovat pelanneet. Lise-saver (tai pelkkä konkka) eivät ole millään muotoa pakollisia, mutta eipä noiden paikalleen napraamisessa iso vaiva ole.
White men can't Monk
wilo
14.07.2011 23:38:08
Zeeboo: Tuossa on kytkikset (äkkiä piirrettyinä...) eri vaihtoehdoista. Laiska kun olen, niin piirsin vain yksi mikki + volume kytkyn.

Kiitoksia erinomaisesta piirustuksesta! Tämän avulla on helppo selittää jollekulle, miten lifesaver kytketään ja miksi. Nappaanpa talteen, ennen kuin katoaa mihinkään.
Old Joe
14.07.2011 23:45:30
Zeeboo: Tuossa on kytkikset (äkkiä piirrettyinä...) eri vaihtoehdoista. Laiska kun olen, niin piirsin vain yksi mikki + volume kytkyn.

.

Tämä selvä. Hämäsi tuo potikan kuoren maadotus yhteen suojamaan kanssa. Eli jakin kuorta ei siis yhdistetä suojamaahan, johon kaikki muut esillä olevat rungon metallit on liitetty.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
fox
14.07.2011 23:51:12 (muokattu 14.07.2011 23:51:24)

blaekie: Aiheuttaa hurinaa langattomiin kuulokkeisiin.

Ja aattelepa mitä huonot hakkurit sitten tekee esim. kovin "suosittuihin" halpis-langattomiin kitaratsydeemeihin.. =) Mutta toki rock-uskottaviahan ne on, ja tuiki tarpeellisia..*hihi.*
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)