Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Boutiquen ihmeellinen maailma?
1 2 3 4
jumara
14.07.2011 23:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostetaas tämä kissa pöydälle, kun tästä on MNetissä ollut ilmeisemmin puhetta ainoastaan HB-pedaaliketjun yhteydessä.
 
Freekish Blues -niminen putiikkispedujen valmistaja on saanut melkoisen sopan aikaan, tsekkaa esim. http://acapella.harmony-central.com … reekish-Gate-2011-%28here-we-go!%29 tai http://freestompboxes.org/viewtopic.php?f=7&t=13383
 
Pähkinänkuoressa, väitetään tapahtuneen seuraavaa:
 
Bostonilainen Freekish Blues on:
1. tilannut parinkymmenen euron kiinalaisia Fulltone OCD -kopiota (samoja joita myös myyty Harley Benton -nimisenä)
2. sutannut tökerösti piirilevyn (ja asettanut takuuehdon: jos avaat kotelon, takuu raukeaa..)
3. maalannut kotelon ja nimennyt potikat uudelleen
4. myynyt pedaalia "suunniteltu ja valmistettu kellarissa USA:ssa" (toim.aika 7vkoa) mainoslauseilla vajaalla parilla sadalla dollarilla
5. markkinoinut pedaalia yhteistyössä tunnetun kitaristi-professorin kanssa suunniteltuna signature-speduna, joka on ultimate "Dumble sound in a box"
 
Freekish Blues on tehnyt ilmeisemmin saman tempun muidenkin spedujensa kanssa. Myydyt spedut ovat nettikirjoitusten mukaan olleet joko kiinalaisia halpiskopioita tai BBE:n tuotteita, joihin on tehty heikkolaatuisia "modauksia" (esim. potikoiden kylkeen asennettava komponentti alkuperäispedaaliin vertailemisen vaikeuttamiseksi). Omaa tuotekehitystä valmistajalla ei liene olleen. Kyseinen "putiikkifirma" on luonnollisesti saanut osakseen suitsutusta maanmainioista tuotteistaan..
 
Tällainen herättää luonnollisesti kysymyksiä.. Onko tämä vain jäävuoren huippu? Tapahtuuko tätä muidenkin putiikkivalmistajien toimesta?
 
Ennen kaikkea tämä antaa aiheen tutkia putiikkivalmistaja-ilmiötä - huijaammeko myös itse itseämme? Soundaako jokin boksi törkeän hyvälle vain siksi, että se on kallis tai onnistuneesti stailattu? Tunnen muutaman soittajan, joiden spedulaudat maksavat enemmän kuin ajoneuvo, joilla keikoille pitäisi päästä. Entä onko tämä turhamaisuuden ja diivailun muoto kuten joillain henkilöillä vaatteiden kanssa? Tiedänpä melko kokeneen soittajan, joka osti käytetyn kitaran kera myyjän väittämien putiikkimikkien ja oli niin helvetin onnellinen soundista! Sittemmin kävi ilmi, että kitarassa oli muutaman euron arvoiset keraamiset halpiskitaran ensiasennusmikit..eihän niillä enää voinutkaan soittaa.
 
Huom! En tahdo ottaa yleistävää kantaa siihen, onko jokin pedaali oikeasti xxx euron arvoinen saatikka kyseenalaistaa sitä, mihin kukin ansaitsemansa rahansa tunkee - haluan vain herättää keskustelua ja kuulla mielipiteitänne, arvon palstatoverit, ko. teemasta. Voin tosin omasta puolestani todeta, että eräs omistamani +200 euron fuzz-pedaali on täysin paska. Työn laatukin on huonompaa kuin 50 euron bulkkituotteessa. Valmistajan ympärillä pyörinyt hype sai minut aikoinaan ostamaan sen. Paska ostos. Toisaalta, toinen omistamistani putiikkibokseista saattaa jopa olla kalliin hintalappunsa väärti. Mutta onko se viisi kertaa parempi kuin bulkkispedu? Tai tuleeko sillä parempia biisejä?
 
Täysin teollisuusinsinööriekonomin silmin tarkasteltuina soitinmarkkinat tuntuvat kyllä melko käsittämättömiltä. Jos ajatellaan, millaista viihde-elektroniikkaa saa muutamalla sadalla eurolla (esim. läppärit ja taulu-tv:t), niin onhan se aika absurdia maksaa isoja summia maailmansotien aikaisesta tekniikasta. Toki volyymit ovat eri luokkaa kuin kodinelektroniikassa, mutta kuitenkin.
 
Olkaa hiljaa ja huutakaa!!
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
jyrkalt
14.07.2011 23:44:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Olkaa hiljaa ja huutakaa!!
 
Eiks jumara sun aloitteesta ole samantyyppinen keskustelu käyty jo kerran??
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
novo
14.07.2011 23:45:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Eiks jumara sun aloitteesta ole samantyyppinen keskustelu käyty jo kerran??
 
On. Ei vissiin saanu tarpeeks provottua viimeeks.
 
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Tympee Huttunen
14.07.2011 23:50:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

novo: On. Ei vissiin saanu tarpeeks provottua viimeeks.
 
Eihän tuossa provoa ollut, vaan hyvää pohdintaa. Ihan hyvä, että tuosta yoyo-boutique-huijauksesta on muuallakin juttua, kuin hb-ketjussa. Boutiquen ostajat eivät välttämättä vieraile Harley Benton-pedaalien keskustelussa.
kimurantti1
14.07.2011 23:51:20 (muokattu 14.07.2011 23:59:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älkää nyt, ei tässä musta ole edes samasta asiasta kyse. Keskustelun aloitus on asiallinen ja musta ihan kiinnostava.
 
E: Niin ja btw, vaikka itse täysi merkkihuora olenkin (pitää olla Suhria/Mesaa/Cornfordia/Eventidea/younameit) niin ei se edellinenkään ketju musta mitenkään asiaton ollut. Porukat provosoitui ihan turhasta.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jumara
14.07.2011 23:52:50 (muokattu 15.07.2011 00:04:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

novo: On. Ei vissiin saanu tarpeeks provottua viimeeks.
 
Ei suinkaan provo! Freekish Blues -tapaus on mainio case study soitinbisneksestä. Tai oikeastaan mistä vaan rojubisneksestä.
 
E: Eräs aikanaan aloittamani ketju, johon tässä ilmeisesti viitattiin, ei myöskään ollut provo. Mutta jos aikaisempaan ketjuun haluaa jonkin yhtymäkohdan välttämättä löytää, niin olen yhä edelleen sitä mieltä, että hyvä soitin tai soundi ei katso hintalappua. Jatkakaa...
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
Old Joe
14.07.2011 23:54:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

novo: On. Ei vissiin saanu tarpeeks provottua viimeeks.
 
Tosi kuitenkin on että tuollaista tapahtuu. Aina silloin tällöin ilmaantuu näitä yrittäjiä, jotka härskillä tavalla pyrkivät voiton maksimoimiseen.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
novo
14.07.2011 23:56:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lastinen: Eihän tuossa provoa ollut, vaan hyvää pohdintaa. Ihan hyvä, että tuosta yoyo-boutique-huijauksesta on muuallakin juttua, kuin hb-ketjussa. Boutiquen ostajat eivät välttämättä vieraile Harley Benton-pedaalien keskustelussa.
 
Niin, viimeks sitä oli ihan riittämiin. Tässä on yhtä hyvät ainekset, jos vaan haluaa viedä sen sille tielle. Muutenhan miustakin tää on kiinnostava aihe ja "totuus" ois mukava tietää, oli se sit mitä tahansa.
 
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
fox
14.07.2011 23:57:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Ei suinkaan provo! Freekish Blues -tapaus on mainio case study soitinbisneksestä. Tai oikeastaan mistä vaan rojubisneksestä.
 
Mutta toisaalta, emme suinkaan varmaan väitä, että jos joku kekkeruusi tekee "boutique-lootia" täysin fuskuperiaatteella, niin sitten kaikki "kalliit" putiikkipedaalit, -mikit ym. custom-kama olisi feikkiä?
Täältä katsottuna kyseessä on vaan yks rahastajasälli, joka on keksinyt katalan markkinaraon.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
novo
14.07.2011 23:57:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Ei suinkaan provo! Freekish Blues -tapaus on mainio case study soitinbisneksestä. Tai oikeastaan mistä vaan rojubisneksestä.
 
Juum kyllä. Mä ite myös vasta ostin MI Audio Crunch Boxin enkä nyt uskaltais tekemälläkään ostaa esim. Bentonin näkemystä aiheesta vertailuun =)
 
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
fox
14.07.2011 23:59:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Ei suinkaan provo! Freekish Blues -tapaus on mainio case study soitinbisneksestä. Tai oikeastaan mistä vaan rojubisneksestä.
 
Yhden tapauksen pohjalta tuomitset ihan kaikki muutkin? =)
No, onhan sekin yhensortin modus operandi, jotten sanoisi. Sanoinko?
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
kimurantti1
15.07.2011 00:00:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Yhden tapauksen pohjalta tuomitset ihan kaikki muutkin? =)
No, onhan sekin yhensortin modus operandi, jotten sanoisi. Sanoinko?

 
Kuka ja missä lauseessa tässä ketjussa on tuominnut kaiken "boutique"-kaman feikiksi?
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
fox
15.07.2011 00:01:55 (muokattu 15.07.2011 00:03:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Kuka ja missä lauseessa tässä ketjussa on tuominnut kaiken "boutique"-kaman feikiksi?
 
No hei Kimi, kai sitä saa muutkin "herättää keskustelua" eikö? =)
 
Edith Piaf: Heitetäänkö tuossa aloitusviestissä sitten vaan ihan "leikisti" ns. epäilyksen synkkää varjoa kaikkien ylle??
 
Tapahtuuko tätä muidenkin putiikkivalmistajien toimesta?
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jumara
15.07.2011 00:03:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Yhden tapauksen pohjalta tuomitset ihan kaikki muutkin? =)
No, onhan sekin yhensortin modus operandi, jotten sanoisi. Sanoinko?

 
Nounou, lähinnä tarkoitan sitä, että mielikuvat monesti ratkaisee enemmän kuin faktinen tuote... Tarkoitus ei todellakaan ole tehdä hätäisiä deduktioita. Epäilemättä valtaosa putiikkipuljuista on vilpittömin mielin liikenteessä. ;-)
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
jyrkalt
15.07.2011 00:03:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Ei suinkaan provo! Freekish Blues -tapaus on mainio case study soitinbisneksestä. Tai oikeastaan mistä vaan rojubisneksestä.
 
Juu edellisellä kommentillani tarkoitinkin tuota sun loppuvuodatusta.
Freekish Blues-keissi on kyllä keskustelemisen arvoinen aihe. Ei siinä mitään.
Se että tehdäänkö putiikkikamoilla parempaa musaa... Ei kai kamat mitenkään musan tekemiseen liity mun mielestä. Saundi voi inspiroida säveltämiseen ja jne mut...
Toiset säätää saundiaan korvilla, toiset silmillä. Mulle ei oo väliä miten kukin hommansa tekee.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
kimurantti1
15.07.2011 00:08:16 (muokattu 15.07.2011 00:11:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: No hei Kimi, kai sitä saa muutkin "herättää keskustelua" eikö? =)
 
Heh, toki toki, mutta miksi sä syötät jumaran suuhun juttuja, joita se ei sanonut? :-) Samaa mieltä mä siitä olen tietenkin, että yksittäistapauksesta on turha tehdä kovin radikaaleja johtopäätöksiä, mutta tähän ketjuun tulleiden kirjoitusten perusteella näyttää siltä, että porukat haluaa ihan tahallaan ymmärtää väärin ketjun aloituksen. Ei tuolla missään kohtaa väitetty, että kaikki boutiquekama olisi skeidaa, tai halvalla tehtyjä ja uusiksi brändättyjä kiinarimpuloita.
 
Edith Piaf: Heitetäänkö tuossa aloitusviestissä sitten vaan ihan "leikisti" ns. epäilyksen synkkää varjoa kaikkien ylle??
 
Jos tollanen on kerran mahdollista, niin ei se musta ole mitenkään kohtuutonta laittaa kaikki merkit samalle viivalle ja kysyä, että mikä näissä maksaa. Kai me ollaan samaa mieltä siitä, ettei ole mahdotonta, että jotain tän tapaista voisi olla tapahtunut aiemminkin tai voisi tapahtua jatkossa?
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Krice
15.07.2011 00:08:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: mielikuvat monesti ratkaisee enemmän kuin faktinen tuote...
 
Melko yleinen ilmiö, esimerkiksi relikointia (tai edes vintage-arvoa) en itse jaksa ymmärtää, mutta jos se tekee jonkun onnelliseksi niin mikäpä siinä. Sama koskee kalliita pedaaleita, joissa on käsin maalattu kuori. Jotkut tietenkin haluavat epärehellisin keinoin osansa kakusta, kuten aloitusviestin tapauksessa. Huvittaa vaan tässä se, että ei kai nuo oikeasti kuvitelleet, että kukaan ei keksi tuota huijausta. Nähtäväksi jää miten käy jos asiakkaat haluavat rahojaan takaisin.
 
fox
15.07.2011 00:10:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Nounou, lähinnä tarkoitan sitä, että mielikuvat monesti ratkaisee enemmän kuin faktinen tuote... Tarkoitus ei todellakaan ole tehdä hätäisiä deduktioita. Epäilemättä valtaosa putiikkipuljuista on vilpittömin mielin liikenteessä. ;-)
 
;)
No, rivien välistä tein moista päätelmää itse, mutta tivasin selvennystä, koska kaikki eivät osaa "rivien välistä" ees lukea.. Lähinnä heitä varten kommenttini tarkoitin..
 
Onhan sitä totta kai vuosien varrella tullu törmättyä monenlaisiin rahastajatyyppeihin kyllä, eikä näy muuttuneen maailma juurikaan, vaikka tänä päivänä luulis, että tuollaset vedätykset karahtaa kiville aika pian, kiitos tän intternetin.. =)
 
Ja kyllä, olen tosiaankin sitä mieltä, että ihan välttämättä ei suinkaan kaikki kallis ja hieno custom-soittotarpeisto ole IHAN sitä hintalappua korreloiva. Mutta - ehkä jollekin toiselle taas onkin? Ja kyllä, joukosta kyl löytyy sellastakin kamaa, joka kettulle kelpaa, vaikka "sydän verta vuotaa" kun pistää markat jonoon..
Esimerkiks kitarakamapuolelta olen useemman vuoden haaveillut Foxrox Paradox TZF -flangerista (enkä laisinkaan tuon nimen vuoksi)..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
15.07.2011 00:14:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Heh, toki toki, mutta miksi sä syötät jumaran suuhun juttuja, joita se ei sanonut? :-)
 
No hei, oikeesti - eikö tää sitte ole mun ja jumaran välinen ongelma, ja mun käsittääkseni me ollaan siltikin ihan hyvässä yhteismyllerryksessä?
 
Mutta anteeksi Kimi, jos aiheutin sulle moista murhetta "syöttämällä juttuja" toisen suuhun.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
kimurantti1
15.07.2011 00:20:56 (muokattu 15.07.2011 00:23:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: No hei, oikeesti - eikö tää sitte ole mun ja jumaran välinen ongelma, ja mun käsittääkseni me ollaan siltikin ihan hyvässä yhteismyllerryksessä?
 
Mutta anteeksi Kimi, jos aiheutin sulle moista murhetta "syöttämällä juttuja" toisen suuhun.

 
Hei hei, en mä mitään kinaa tästä oo aloittamassa. Me taidetaan vaan lukea tekstiä eri tavalla. Mä en halua olettaa, että aivan kaiken tekstin takana on joku koira haudattuna, tai joku yritys provota ja loata kaikki mahdollinen maan rakoon. Toi aloitus oli musta asiallisesti kirjoitettu. Tää on keskustelupalsta jolla kai kaikki saa osallistua, ja pakko sanoa että musta on aika tökeröä laittaa sanoja toisten suuhun noin. En mä siitä loukkaanu, mutta on sääli kun hyvät ketjut vaan menee pilalle, mm. se edellinen saman tyyppinen ketju.
 
Peace and love ja niin edelleen, tästä voitaisi saada mielenkiintoinen ketju ilman turhaa syyllistämistä ja vihjailua.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «