Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran sähkötöistä ja häiriön suojauksesta
1 2 3
nahkahuppu
13.07.2011 00:13:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo terppa vaan.
 
Jokin aika sitten olin EMG setin tilalle vailla hyvää passivi settiä ja siitä täällä keskusteltiinkin. Mutta Bare Knucklen crawler setti tulla pasahti kotiin. Ensin ajattelin että homman saa hoitaa "ammatti ukko" mutta kun sissiluonne olen niin hoidan sen itse, ja toisekseen onhan nuo hommat joskus opeteltava. Mainittakoon heti alkuu että kitaraa en ole vielä avannut enkä sisään kurkkinut. Kaksi asiaa jotka vaivaa mieltä, joista toine on seuraavanlainen:
 
http://www.seymourduncan.com/suppor … chematics.php?schematic=2h_2v_1t_3w
 
Täällä on mainuttu "ground wire from bridge" onko tosiaan tallasta vedetty maajohto? Kysessä on Shecter solo6 josta kielet tulee rungon läpi ja talla on perinteinen TOM. Mihinkähän tuo maajohto olisi voitu juottaa kiinni? Ainut vaihtoehtohan on nämä runkoon upotetut sisäkierreholkit joilla talla kiinnitetään ja korkeus säädetään.
 
Ja toinen asia on tuo häiriönpoiston vahvistaminen. Onko mitään järkeä vuorata poteroita alu / kulta foliolla? ja sen jälkeen asentaa uudet potskut, mikit, jakki ja yms. Jos sähkönteoriaa lukee niin johdotus pitäisi olla punottu ja poterot ja poteroiden kannet vuorattu, nämä toimenpiteet poistaa häiriöitä, mutta poistaako ne merkittävästi?
 
Progorava
13.07.2011 00:24:51 (muokattu 13.07.2011 00:25:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä on mainuttu "ground wire from bridge" onko tosiaan tallasta vedetty maajohto? Kysessä on Shecter solo6 josta kielet tulee rungon läpi ja talla on perinteinen TOM. Mihinkähän tuo maajohto olisi voitu juottaa kiinni? Ainut vaihtoehtohan on nämä runkoon upotetut sisäkierreholkit joilla talla kiinnitetään ja korkeus säädetään.
 
Piuha tullee sieltä tomin toisen runkoholkin välistä konehuoneeseen.
 
Ja toinen asia on tuo häiriönpoiston vahvistaminen. Onko mitään järkeä vuorata poteroita alu / kulta foliolla? ja sen jälkeen asentaa uudet potskut, mikit, jakki ja yms. Jos sähkönteoriaa lukee niin johdotus pitäisi olla punottu ja poterot ja poteroiden kannet vuorattu, nämä toimenpiteet poistaa häiriöitä, mutta poistaako ne merkittävästi?
 
Ei maksane vaivaa kuin passiivi-singlecoileilla. Minun mielestä..
 
Tele ei ole ruma.
nahkahuppu
13.07.2011 00:30:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mynok: Piuha tullee sieltä tomin toisen runkoholkin välistä konehuoneeseen.
 
Ei maksane vaivaa kuin passiivi-singlecoileilla. Minun mielestä..

 
Kiitos vaan
 
pekurides
13.07.2011 01:18:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kröhöm.... sinkkumikkimiehet harvemmin samanlaisilla säröillä ajelee kuin EMG varustelluilla mustanpuhuvilla kepukoilla hääräävät hevipetterit?
 
Eli tuskimpa "rokkimiehet" tarvitsevat häiriönpoistoa samassa määrin mutta moderneilla metallisaundeilla aikalailla ehdoton hommeli ja ainakin omissa kepukoissa olen kaikille tehnyt alumiiniteipistä tuon "alumiiniteippi=köyhän miehen faradayn häkki" operaation ja mielestäni ero on ollut aivan korvinkuultava sekä parissa ohkasemmasa lankussa oli miltei mahdotonta isommilla säröillä vedellä ilman mitään suojausta.
 
Eli, suosittelen lämpimästi ja miltei vaadin:)
 
ps. Semmoinen reilun kokoinen rulla alumiiniteippiähän ei maksa juurikaan vitosta enempiä ja sillä vuoraa melkein pienen kaupungin kitaratkin yhteen syssyyn!
 
-p-
 
Rumpali hakusessa!
nahkahuppu
13.07.2011 09:34:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekurides: kröhöm.... sinkkumikkimiehet harvemmin samanlaisilla säröillä ajelee kuin EMG varustelluilla mustanpuhuvilla kepukoilla hääräävät hevipetterit?
 
Eli tuskimpa "rokkimiehet" tarvitsevat häiriönpoistoa samassa määrin mutta moderneilla metallisaundeilla aikalailla ehdoton hommeli ja ainakin omissa kepukoissa olen kaikille tehnyt alumiiniteipistä tuon "alumiiniteippi=köyhän miehen faradayn häkki" operaation ja mielestäni ero on ollut aivan korvinkuultava sekä parissa ohkasemmasa lankussa oli miltei mahdotonta isommilla säröillä vedellä ilman mitään suojausta.
 
Eli, suosittelen lämpimästi ja miltei vaadin:)
 
ps. Semmoinen reilun kokoinen rulla alumiiniteippiähän ei maksa juurikaan vitosta enempiä ja sillä vuoraa melkein pienen kaupungin kitaratkin yhteen syssyyn!
 
-p-

 
Itse meinasin tehdä suojauksen prit-liima puikolla ja ohuella foliolla. Eräs tuttu tekee esim. taulunkehyksiin kultaukset -> sieltä saa ohutta folioo.
 
Terry Pantheras
13.07.2011 09:48:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttänyt kupariteippiä konehuoneen häiriösuojauksiin: toimii. Eikä niitä potikoita tartte vaihtaa jos ovat toimivat; ruuvaa vaan irti koloistaan ja teippauksen jälkeen takas paikoilleen.
 
Folio ajanee saman asian kuin kupariteippi.
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
wilo
13.07.2011 10:18:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Eikä niitä potikoita tartte vaihtaa jos ovat toimivat; ruuvaa vaan irti koloistaan ja teippauksen jälkeen takas paikoilleen.
 
Kyllä mä vaihtaisin potikat, jos aiemmin on ollut aktiivimikit ja tilalle vaihdetaan passiivimikit. Aktiivit ja passiivit vaativat kuitenkin ihan eri kokoluokan potikat, luokkaa 25k vs 500k.
 
Terry Pantheras
13.07.2011 10:19:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Kyllä mä vaihtaisin potikat, jos aiemmin on ollut aktiivimikit ja tilalle vaihdetaan passiivimikit. Aktiivit ja passiivit vaativat kuitenkin ihan eri kokoluokan potikat, luokkaa 25k vs 500k.
 
Jaa, no sitten tietenkin! Menin ohi aiheesta...
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
markusnurminen
13.07.2011 10:50:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten tossa todettiinkin jo, se maajohto on kiinni siellä TOMin holkissa, josta se tulee konehuoneeseen. Mutta olen elänyt käsityksessä että aktiivimikeillä ei oo kieliä maadoitettu. Eli ei siellä välttämättä maapiuhaa tulekaan. Tässä tapauksessa se pitää tietysti laittaa sinne.
 
Häiriösuojauksista vielä että oon kokeillut alumiiniteipit sun muut, mutta kokeiltuani Thomannin kuparifoliosettiä, en oo muihin koskenut. Maksaa tietty vähän enemmän kuin aluteippirulla, mutta on tuossa puolensakin. Isoja slaisseja joilla saa esim pleksin suojauksen yhdestä palasta (jos semmoista tarvii), palat on helpompaa juottaa toisiinsa jne. Voin vain suositella, jos hinta ei hirvitä. Jokaiseen kitaraan oon tuommoiset sittemmin laittanut, mikeistä tai muusta huolimatta. Humbucker-kitarassa jossa on suojatut piuhat, en oo kokenut mikkikolojen tai piuhojen matkan suojaamista tarpeelliseksi, vaan pelkästään konehuoneen. Perus sinkkukitaroissa kuten stratossa tai telessä sensijaan oon suojannut kaikki kolot. Linkki siis sinne t-kauppaan vielä (noi ei taida itekään tietää mitä myyvät: "Professional Wind Shield"):
 
http://www.thomann.de/fi/goeldo_el900_profi_shield_screen.htm
 
Jeszse
13.07.2011 10:52:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markusnurminen: Kuten tossa todettiinkin jo, se maajohto on kiinni siellä TOMin holkissa, josta se tulee konehuoneeseen.
 
Mihkäs se menee konehuoneessa? Ja juotetaanko se siihen holkkiin kiinni?
 
13.12.2008 23:57 ÄLÄ SINÄ DIPPAA LIHAPULLIASI MINUN NAMINAMIIN!
Terry Pantheras
13.07.2011 11:10:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Mihkäs se menee konehuoneessa? Ja juotetaanko se siihen holkkiin kiinni?
 
Maihin, ihan sama mihin... Ei juoteta, ne karvat vaan ujutetaan sinne samaan koloon kun laitetaan holkki paikoilleen.
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
Terry Pantheras
13.07.2011 11:32:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markusnurminen: Häiriösuojauksista vielä että oon kokeillut alumiiniteipit sun muut, mutta kokeiltuani Thomannin kuparifoliosettiä, en oo muihin koskenut. Maksaa tietty vähän enemmän kuin aluteippirulla, mutta on tuossa puolensakin. Isoja slaisseja joilla saa esim pleksin suojauksen yhdestä palasta (jos semmoista tarvii), palat on helpompaa juottaa toisiinsa jne. Voin vain suositella, jos hinta ei hirvitä. Jokaiseen kitaraan oon tuommoiset sittemmin laittanut, mikeistä tai muusta huolimatta. Humbucker-kitarassa jossa on suojatut piuhat, en oo kokenut mikkikolojen tai piuhojen matkan suojaamista tarpeelliseksi, vaan pelkästään konehuoneen. Perus sinkkukitaroissa kuten stratossa tai telessä sensijaan oon suojannut kaikki kolot. Linkki siis sinne t-kauppaan vielä (noi ei taida itekään tietää mitä myyvät: "Professional Wind Shield"):
 
http://www.thomann.de/fi/goeldo_el900_profi_shield_screen.htm

 
No on kyllä vitummoinen hinta... Ite käytän Bebekin kupariteippiä jota myyvät metritavarana 5x5 cm arkkeina, eli arkit on siinä alustassaan irti revittävissä. Maksaa vissiin jotain pari euroa metri. Onhan se tietty kätevää jos saa yhdestä palasta kerralla, mutta kun tuo on kuitenkin piilossa 99,9% ajasta ja siistin saa kun huolella tekee, niin taidanpa ainakin itse pysyä Bebekin teipissä... :)
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
wilo
13.07.2011 11:43:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Mihkäs se menee konehuoneessa?
 
Suositeltavin tapa on tähtimaadoitus. Se tarkoittaa, että kaikkien rojujen (mikit, kytkimet, potikat) kuoresta laitetaan maajohto yhteen pisteeseen, johon on kiinnitetty myös kielimaa eli se johto, joka menee tallalle. Tämä yhteinen maa voisi olla kätevästi juotoskorvake, jonka voi ruuvata kiinni puuhun.
Täytyy huomioida, että esim. potikoiden kuoret eivät saa olla yhteydessä toisiinsa minkään muun (kuten häiriösuojausteipin) kautta, ettei synny hurinoita aiheuttavia maalenkkejä.
 
Olen kuullut puhuttavan, että vaikka kitara olisi kuinka hyvin teipillä suojattu, aiheuttaa maalenkit hurinoita joskus enemmän kuin jos kitaraa ei olisi teipattu ollenkaan mutta maalenkkejä ei olisi. Itse en ole kuitenkaan tuota kokeillut.
 
Jeszse
13.07.2011 11:47:47 (muokattu 13.07.2011 11:48:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Suositeltavin tapa on tähtimaadoitus. Se tarkoittaa, että kaikkien rojujen (mikit, kytkimet, potikat) kuoresta laitetaan maajohto yhteen pisteeseen, johon on kiinnitetty myös kielimaa eli se johto, joka menee tallalle. Tämä yhteinen maa voisi olla kätevästi juotoskorvake, jonka voi ruuvata kiinni puuhun.
Täytyy huomioida, että esim. potikoiden kuoret eivät saa olla yhteydessä toisiinsa minkään muun (kuten häiriösuojausteipin) kautta, ettei synny hurinoita aiheuttavia maalenkkejä.

 
Saatoin tajuta suurinpiirtein. Jonku sortin koulutus mulla näihin hommiin on, mut on siitä aikaa ku niitä on tehty. Mulla tulee siis tämmösen kaavion mukaan pari emg-passiivia, yks vola ja tone, ja kolmen asennon switch. http://www.emgpickups.com/content/wiringdiagrams/EMGHZ-H1-H4.pdf Noista kolmas kaavio.
 
Tossa vaan ei oo merkattu sitä maajohtoo mitenkään, et kolvaanko mä ne noitten potikoitten yms kuoreen, ja siitä vedän lenkille johon tulee tallasta yks piuha, ja sen ruuvaan puuhun?
 
13.12.2008 23:57 ÄLÄ SINÄ DIPPAA LIHAPULLIASI MINUN NAMINAMIIN!
wilo
13.07.2011 11:54:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Saatoin tajuta suurinpiirtein. Jonku sortin koulutus mulla näihin hommiin on, mut on siitä aikaa ku niitä on tehty. Mulla tulee siis tämmösen kaavion mukaan pari emg-passiivia, yks vola ja tone, ja kolmen asennon switch. http://www.emgpickups.com/content/wiringdiagrams/EMGHZ-H1-H4.pdf Noista kolmas kaavio.
 
Tossa vaan ei oo merkattu sitä maajohtoo mitenkään, et kolvaanko mä ne noitten potikoitten yms kuoreen, ja siitä vedän lenkille johon tulee tallasta yks piuha, ja sen ruuvaan puuhun?

 
Jos haluat tehdä tähtimaadoituksen, juotat mikkien Ground-johdon juotoskorvakkeeseen. Samaan korvakkeeseen juotat johdon potikoiden ja kytkimien rungoista, jakin maasta sekä tallalta, kustakin yksi kappale. Tämä juotoskorvake on tähtimaan keskus.
 
Jeszse
13.07.2011 11:58:48 (muokattu 13.07.2011 11:59:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Jos haluat tehdä tähtimaadoituksen, juotat mikkien Ground-johdon juotoskorvakkeeseen. Samaan korvakkeeseen juotat johdon potikoiden ja kytkimien rungoista, jakin maasta sekä tallalta, kustakin yksi kappale. Tämä juotoskorvake on tähtimaan keskus.
 
Jep, näin. Mut mikäs on noitten mikkien maapiuha? Noissa on viis piuhaa, vihree menee volalle kirkkaan kans, punanen kytkimelle ja musta ja valkonen on huputettu yhteen. o_O
 
13.12.2008 23:57 ÄLÄ SINÄ DIPPAA LIHAPULLIASI MINUN NAMINAMIIN!
markusnurminen
13.07.2011 12:04:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon lukenut aika ristiriitaisia kommentteja tosta tähtimaadoituksesta. Jotkut sitä tuntuvat pitävän ehdottomana itsestäänselvyytenä, ja jotkut taas perustelleet ihan pätevin selityksin miksi se on teoriassa täysin tarpeeton asia sähkökitaran tapauksessa. Toista esim. vahvistinten kanssa. Tässä mielipiteitä puolesta ja vastaan:
 
http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php
http://searcystringworks.blogspot.c … /buzz-kill-star-grounding-myth.html
 
Tässä jälkimmäisestä linkistä se idean ydin, joka mielestäni kyllä kuulostaa ihan järkevältä:
 
"On the other hand trying to reduce noise by hunting down and removing "Ground Loops" inside the guitar via the Star Grounding method is a waste of time. Why? Well let's start by looking at what a ground loop really is. Ground loops are real and they can be noisy little buggers that occur when you can trace a loop in the ground connections between separate pieces of AC powered equipment in your signal chain. Hank Wallace wrote a great article about this over at Atlantic Quality Design. So why can't a guitar have a ground loop? To put it simply it's because a guitar only has one ground path. That being the cord. Because every component in a guitar or bass is grounded at the output jack it was already "Star Grounded" when you bought it. No matter how you wire the guitar all the grounds must converge at the output jack."
 
Itse olen kokeillut molempia vaihtoehtoja huomaamatta minkäänlaista eroa. En kuitenkaan uskalla väittää täysin tähtimaadoitusta vastaankaan, koska tiedän ymmärtäväni asioista vähemmän kuin viisaat. Omien kokemusten perusteella en ole nähnyt tuota aiheelliseksi.
 
Vielä palaten siihen kielimaan johtoon, käytännössä siis otat lähimmän TOMin holkin irti kitarasta, poraat reiän läpi holkin kolosta elektroniikkapuolelle, kuorit johtoa mukavan pätkän niin että paljaat säikeet jäävät holkin koloon ja laitat holkin takaisin paikoilleen. Tämä johto sitten potikan kuoreen kiinni tai tähtimaadoituksen tapauksessa siihen yhteiseen maapisteeseen, missä se lieneekin.
 
Zeeboo
13.07.2011 12:11:26 (muokattu 14.07.2011 08:41:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Saatoin tajuta suurinpiirtein. Jonku sortin koulutus mulla näihin hommiin on, mut on siitä aikaa ku niitä on tehty. Mulla tulee siis tämmösen kaavion mukaan pari emg-passiivia, yks vola ja tone, ja kolmen asennon switch. http://www.emgpickups.com/content/wiringdiagrams/EMGHZ-H1-H4.pdf Noista kolmas kaavio.
 
Tossa vaan ei oo merkattu sitä maajohtoo mitenkään, et kolvaanko mä ne noitten potikoitten yms kuoreen, ja siitä vedän lenkille johon tulee tallasta yks piuha, ja sen ruuvaan puuhun?

 
Itse olen tehnyt näin:
 
- Poteron vuoraus
 
- Mikkien maat ja volumepotikoiden maa, ja jakin maa yhteen nippuun (tähtimaa, josta wilo jo kirjoitti), tähän nippuun 330nF/400V konkan tai life-saverin kautta kiinni silmukkapäinen kaapelikenkä, jonka silmukka mahtuu potikan kierreosan ympärille. Liitosten suojaksi kutistesukka tai teippi. Kielimaajohto kiinni poteron vuorauksiin silmukkapäisellä kaapelikengällä ja ruuvilla.
 
- Silmukan ja poteron vuorauksen väliin voi laittaa tähtialuslevyn.
 
Tällä tavalla potikoiden kopat eivät toimi häiriöille antenneina. Jos soittimessa on metalliset potikannupit, ne eivät vahingossakaan tule jännitteellisiksi, vaikka (putki)vahvistimessa kävisi paha kaputti.
 
E:
 
Ei se tähtimaa tosiaan mikään autuaaksi tekevä soittimen sisällä ole. Itse teen tuon reseptin mukaan lähinnä siksi, että sillä tulee siistimpää jälkeä ja kytkyn muuttaminen tarvttaessa on helpompaa. Toisaalta, joissain potikoissa kopat on nikkelipäällystettyjä tms. ja niiden tinaaminen onnistuu vasta kun perusaine on hinkattu esiin.
 
E:
korjattu ajatuskatkon jälkiä...
 
White men can't Monk
fox
13.07.2011 12:53:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Jep, näin. Mut mikäs on noitten mikkien maapiuha? Noissa on viis piuhaa, vihree menee volalle kirkkaan kans, punanen kytkimelle ja musta ja valkonen on huputettu yhteen. o_O
 
Varsinainen "maapiuha" on se kirkas, vihree on "pohjoiskelan" eli humpparin toisen kelan johto. Kuitenkin ne yleensä juotetaan molemmat samaan paikkaan, jollei koe jonkun kytkennän vuoksi tarvetta sitä mikin "cold out" johdinta erikseen johonkin laittaa.. ( siis se vihree johdin YLEENSÄ, poikkeuksiakin siis löytyy, vaikka esim. Seymour Duncanilla, DiMarziolla ym. se onkin)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
wilo
13.07.2011 12:56:25 (muokattu 13.07.2011 13:12:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Jep, näin. Mut mikäs on noitten mikkien maapiuha? Noissa on viis piuhaa, vihree menee volalle kirkkaan kans, punanen kytkimelle ja musta ja valkonen on huputettu yhteen. o_O
 
Sun linkittämän emg:n manuaalin mukaan mikiltä tulee vihreä, valkoinen, ground, punainen ja musta. Ground eli maa on kaiketi tuo väritön eli siinä ei ole kuorta. Se on niputettu yhteen vihreän kanssa siksi, että myös mikin "alkupää" eli vihreä kuuluu kytkeä maahan.
 
Edit: oho, kettu tuli ja nappas ekana...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «