Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Netistä ohjeita aloittelevalle pianistille?
1
Jodabe
05.01.2005 16:14:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaako joku kertoa löytyykö netistä ohjeita aloittelevalle pianistille? Esim. kurssi tai jokin opas. Huom! en kaipaa vastauksia kuten: mene pianonsoittotunneille. Kiitos kaikille jo etukäteen!
 
De S gustibus non est disput andum
baron
05.01.2005 16:22:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.liveindia.com/piano/
 
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Kvesti
16.01.2011 15:25:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löysin tällaisen haulla. Kuuden vuoden aikana tässä on varmaan tapahtunut jotain kehitystä. Jonkinlaista kosketinsoittimen opetussydeemiä olen etsimässä. Kitaraa olen soitellut vuosia ja kosketinsoittimia olen käyttänyt omien nauhoitusten kanssa. Olisi kiva oppia oikeasti soittamaan. Tällä hetkellä käytössä PC (win7), M-Audion Axiom 49 ja Ableton Live Suite.
 
Voi olla ilmainen tai maksullinen. Ohjelma tai nettisivu.
 
Mikko T.
16.01.2011 22:22:05 (muokattu 16.01.2011 22:23:55)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuli väärään topiciin, piti mennä tuohon Kronos-topiciin, sorry...
 
moderaattori, saa poistaa.
 
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.com
janica
29.06.2011 11:22:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jodabe: Osaako joku kertoa löytyykö netistä ohjeita aloittelevalle pianistille? Esim. kurssi tai jokin opas. Huom! en kaipaa vastauksia kuten: mene pianonsoittotunneille. Kiitos kaikille jo etukäteen!
 
Kantsii käydä kattelemassa Pietu Halosen pianovapari koulua. Riippuu tietenki mitä tyyliä haet: vaparia vai klassista.. Klassiselle on omat kirjat, kirjastosta varsinki löytyy hyvin esimerkiksi Aaronin pianokoulu. Vaparista löytyy netistä googlettamalla.
 
DownWithTheSickness
29.06.2011 19:16:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jodabe: Osaako joku kertoa löytyykö netistä ohjeita aloittelevalle pianistille? Esim. kurssi tai jokin opas. Huom! en kaipaa vastauksia kuten: mene pianonsoittotunneille. Kiitos kaikille jo etukäteen!
 
Youtube
 
esim http://www.youtube.com/watch?v=vphWgqbF-AM
 
I has the cookie boogie woogie
k4tri999
12.07.2011 22:20:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jodabe: Osaako joku kertoa löytyykö netistä ohjeita aloittelevalle pianistille? Esim. kurssi tai jokin opas. Huom! en kaipaa vastauksia kuten: mene pianonsoittotunneille. Kiitos kaikille jo etukäteen!
No tässä on ainakin yks video, en löytäny oikeen muuta, mutta kirjastossahan on varmaan paljon kaikkia kirjoja. http://www.youtube.com/watch?v=vphWgqbF-AM
 
~The music follows me on a skateboard~
pekka montin
14.07.2011 01:55:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jodabe: Osaako joku kertoa löytyykö netistä ohjeita aloittelevalle pianistille? Esim. kurssi tai jokin opas. Huom! en kaipaa vastauksia kuten: mene pianonsoittotunneille. Kiitos kaikille jo etukäteen!
 
Eivät varsinaisia opetuskirjoja ole, mutta suosittelen suuri toivelaulukirjoja....löytyy ihan iiseistä biiseistä kovimpiin ja haastavimpiin iskelmäbiiseihin ja noissa kirjoissa on jo pakko improvisoida koska sielä on soinnut kirjoitettu yleensä vähän niin ja näin...
 
Noihin kirjoihin kandee siis siirtyä siinä vaiheessa kun on soinnut hanskassa ja osaa lukea nuotteja. Hyviä kirjoja säestysreeniin.
 
musamies
14.07.2011 11:45:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: on jo pakko improvisoida koska sielä on soinnut kirjoitettu yleensä vähän niin ja näin...
 
Missä biisissä esimerkiksi? Soinnut ei kai muutenkaan ole biiseissä asian ydin vaan kuin jonkinlainen idea kuinka melodiaa oli se sitten laulettua tai ei voi säestää tai olla siinä mukana.
 
pekka montin
14.07.2011 11:54:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Missä biisissä esimerkiksi? Soinnut ei kai muutenkaan ole biiseissä asian ydin vaan kuin jonkinlainen idea kuinka melodiaa oli se sitten laulettua tai ei voi säestää tai olla siinä mukana.
 
Yleinen linjaushan Toivelaulukirjoissa on se että ne ovat hyvin tehtyjä ja selkeitä mutta sointujen lisäsävelet ovat usein harhaanjohtavia, muunmuassa.
 
Lue: Sielä on paljon huonosti valittuja lisäsäveliä jotka eivät soi niinkään kaksisesti pianolla, mutta koko orkesterin kera kyllä, jos bändissä esim. Mukana myös haitaristi.
 
Moni aloitteleva Pianisti tai Makuukammarin Pianisti ei vain näitä juttuja tiedosta, koska harvemin ovat missään bändissä veivanneet. Olen vierestä katsonut kun taitava Gospel Pianisti veivaa ko Kirjaa juuri kuin siinä on kaikki kirjoitettu, ja voin sanoa että kyllä sielä välillä kuultiin aika "eksoottisia" sointuja lisäsävelineen päivineen.
 
Ko kirjaahan myös käytetään hyvänä apuvälineenä alempien tutkintojen tekemisessä, esim. Laulajien kohdalla. Usein kuitenkin lapuista joutuu pyyhkimään ns. Turhat lisäsävelet veke tai soinnut joiden soinnutus voidaan helpomminkin toteuttaa ajaakseen asiansa.
 
Yleisestiottaen mielestäni Ko kirjat ovat kuitenkin hyviä, mutta ei sitä kaikkea kannata mukisematta niellä mitä ko kirjassa esiintyy.
 
musamies
14.07.2011 12:12:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Yleinen linjaushan Toivelaulukirjoissa on se että ne ovat hyvin tehtyjä ja selkeitä mutta sointujen lisäsävelet ovat usein harhaanjohtavia, muunmuassa.
 
Mun mielestä kirjassa ei ole paljoa viljelty hienoja ja haastavia soinnutuksia vaan kyseessä on ikäänkuin jonkinlainen turvallinen mutta riittävä perusvaihtoehto.
 
Jos sointumerkinnät ajattelee, että ne eivät ole tarkkoja ohjeita vaan ideoita, silloin Toivelaulukirjojen soinnut ovat hyviä.
 
Yleisestiottaen mielestäni Ko kirjat ovat kuitenkin hyviä, mutta ei sitä kaikkea kannata mukisematta niellä mitä ko kirjassa esiintyy.
 
Mun mielestä kyse on siitä, että sointumerkinnät eivät sellaisenaan kelpaa nuoteiksi vaan nuotit pitää olla erikseen. Kun yhdistää tiedon nuoteista, soinnuista, sanoista jne... voi sitten keksiä omia versioita mihin suuntaan ehdotettuja sointuja muokataan.
 
pekka montin
14.07.2011 19:26:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Mun mielestä kirjassa ei ole paljoa viljelty hienoja ja haastavia soinnutuksia vaan kyseessä on ikäänkuin jonkinlainen turvallinen mutta riittävä perusvaihtoehto.
 
Jos sointumerkinnät ajattelee, että ne eivät ole tarkkoja ohjeita vaan ideoita, silloin Toivelaulukirjojen soinnut ovat hyviä.
 

 
Mun mielestä kyse on siitä, että sointumerkinnät eivät sellaisenaan kelpaa nuoteiksi vaan nuotit pitää olla erikseen. Kun yhdistää tiedon nuoteista, soinnuista, sanoista jne... voi sitten keksiä omia versioita mihin suuntaan ehdotettuja sointuja muokataan.

 
Kuinkas monta toivelaulukirjaa olet soittanut läpi? Mä olen soittanut valtaosan, ja etenkin keskivälin ja myöhemmän välin kirjat poikkevat paljon toisistaan.
 
Sointumerkinnät nimenomaan ovat VIITTEELLISIÄ, mutta tätähän ei peruspimputtajat tajua ja sitten kun pitääkin säestää kokonaista salia, pitää todellakin tietää mitä soittaa ja mitä ei.
 
Yleinen sääntö ja neuvo on se että kaikki "turha" heivataan pois, ja sellainen mikä ei soi kunnolla pianolla. En vain ymmärrä miksi sinne on pitänyt änkeä se kaikki "turha", koska kohderyhmä noille ei kuitenkaan ole jazz, konsa ja okelipiirit vaan nimenoman kohderyhmä joka ymmärtää just ja just perinteisen nuotinluennan ja sointujen päälle, eivätkä korvaus sointujen tai orkesterisovitusten päälle jotka on surkeasti tai epämääräisesti sovitettu pianolle. Etenkin ulkomaalaisten kappaleiden kohdalla olen törmännyt aika epäselviin sointukadensseihin ja sointumuotoihin jotka eivät palvele asiaansa perinteisessä käytössä.
 
Yleisestiottaen kirjoissa on kuitenkin selkeä linja, mutta isompien kappaleiden kohdalla kannattaa zekata biisit ennen soittamista useampaan kertaan.
 
musamies
14.07.2011 22:25:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Kuinkas monta toivelaulukirjaa olet soittanut läpi? Mä olen soittanut valtaosan, ja etenkin keskivälin ja myöhemmän välin kirjat poikkevat paljon toisistaan.
 
Paremmin pystyn kilpailee sarjas montas kirjaa oot soittanu hajalle ;-) Näyttäs mul olevan viimesin kirja täl hetkel 18. Alkupään kirjat rupeaa olemaan jo heikos hapes.
 
Yleinen sääntö ja neuvo on se että kaikki "turha" heivataan pois, ja sellainen mikä ei soi kunnolla pianolla. En vain ymmärrä miksi sinne on pitänyt änkeä se kaikki "turha", koska kohderyhmä noille ei kuitenkaan ole jazz, konsa ja okelipiirit vaan nimenoman kohderyhmä joka ymmärtää just ja just perinteisen nuotinluennan ja sointujen päälle
 
Tosta mä olen eri mieltä, Toivelaulukirjoihin ei ole laitettu turhaa. Mun mielestä Toivelaulukirjat sopii kaikille. Silloin jos tietää, että biisi on Toivelaulukirjoissa, voi treeneihin mennä melko varmana onnistuneesta lopputuloksesta.
 
Etenkin ulkomaalaisten kappaleiden kohdalla olen törmännyt aika epäselviin sointukadensseihin ja sointumuotoihin jotka eivät palvele asiaansa perinteisessä käytössä.
 
Jos sanot missä biisissä, voidaan arvovaltaisena raatina tsekata ollaanko samaa mieltä!
 
pekka montin
14.07.2011 22:39:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Paremmin pystyn kilpailee sarjas montas kirjaa oot soittanu hajalle ;-) Näyttäs mul olevan viimesin kirja täl hetkel 18. Alkupään kirjat rupeaa olemaan jo heikos hapes.
 

 
Tosta mä olen eri mieltä, Toivelaulukirjoihin ei ole laitettu turhaa. Mun mielestä Toivelaulukirjat sopii kaikille. Silloin jos tietää, että biisi on Toivelaulukirjoissa, voi treeneihin mennä melko varmana onnistuneesta lopputuloksesta.
 

 
Jos sanot missä biisissä, voidaan arvovaltaisena raatina tsekata ollaanko samaa mieltä!

 
Paras esimerkki tulee mielestäni Suomalaisesta, Finlandia Hymni. Tuosta biisistä on miljoona kaksisataa nuottia olemassa, ja Toivelaulukirjan versio muistaakseni ei kovinkaan kaksinen.
 
Mä taas olen sitä mieltä että Toivelaulukirjat ei sovi kaikille, jos puhutaan siitä että pitää kehittyä pianistina tai hahmottaa kuinka soitetaan musiikkia esim. Bändissä tai useimmissa eri yhteyksissä. Säestyskirjoina ajavat asiansa, mutta esim. Kyllä vapaasäestys pitää mielestäni aika hyvin olla hanskassa jos noiden kirjojen monipuolista antia haluaa uskottavasti lähteä pimputtelemaan siltä lähtöpohjalta että sielä on vain piano ja laulu, sillä pelkkä nuotinlukutaito ei aja asiaansa. Aikanaan kun itse suoritin tutkintoja laulun kanssa, sovitin paljon toivelaulukirjan kappaleita soinnutuksen kautta koska soinnutus oli usein aika tönkköä eikä noita lauluja ole edes alunperin suunniteltu bändille.
 
Kattavia kirjoja ovat, mutta eivät täydellisiä eikä niihin mielestäni pidä sellaisenaan suhtautua.
 
jp8000
15.07.2011 07:03:36 (muokattu 15.07.2011 07:03:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten kävisi www.pianolessons.com?
 
"It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news"
baron
15.07.2011 07:47:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä haluaisin toivelauluista noin yleisesti sanoa että kun niitä on parikymmentä osaa niin alkupää on aika kökköä, niin Toivo Kärjen sovituksia kuin siellä runsaasti onkin mukana ja loppupää on ihan kelvollista keikkalapuiksi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «