Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä puolakustinen?
1
sund1s
12.07.2011 00:17:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis mulle ompi tulossa konfirmaatio tossa elokuussa ja tarkotuksena ois hankkia kitara mulle porukkalahjana sen budjetti ois siinä alle 800€ mieluummin paljon halvempi! =)
 
Itse oon kiinnostunu tosiaan puolakustisista kepeistä ku hevimpää mallistoa löytyy jo.
Ainu ois että ois kiva saada apua sen valinnassa ja jos sais myös vinkkejä et mitä asioita kandee vältellä. Kiitos!
 
Tässä muutama linkki nii9stä mitä ite oon katellu:
 
http://www.thomann.de/fi/gretsch_g5122_dc_wn.htm
 
http://www.thomann.de/fi/gretsch_g5120_electromatic_ltdor.htm
 
http://www.thomann.de/fi/epiphone_sheraton_II_bk.htm
 
Ja sitten löysin kaksi kivaa jazz-kitaraa:
 
http://www.thomann.de/fi/gretsch_g100_na.htm
 
http://www.thomann.de/fi/godin_5th_avenue_kingpin_cw2p90_nt.htm
 
Kiitos vielä etukäteen avusta!
 
PS: Se vielä että kannattaako ostaa Suomesta vai esim. tuolt Thomannilta.
( Kaikki linkit siks thomannilta kun sielt löytyy helposti kuvat ja tiedot samassa.)
 
Funkånaut
12.07.2011 00:27:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelisin, että kävisit jossakin liikkeessä kokeilemassa tollasten tuntumaa. Jotta sais ees suunilleen osviittaa, minkä tyyppinen tulevan kitaran olisi hyvä olla, esmes Jazz- vaiko puoliakustinen skeba.
 
Elämä saattaa olla parasta huumetta, muttei sitä kyl voi nuuskata neitosten paljailta tisseiltä bileiden lomassa.
hallu
12.07.2011 01:39:24 (muokattu 12.07.2011 01:42:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No aikalailla nuo ehdokkaasi ovat erilaisia joten onko sinulla käsitystä mitä olet niinkö hakemassa? nuo listaamasi korean gretschit ovat vähän kesyjä akustiselta saundiltaan, mutta sähköisesti en ole niitä kokeillut joten en tiedä voiko niiden avulla kuulostaa Brian Setzeriltä;-).Tuo listaamasi Epiluuri on ihan toisesta maailmasta kuin nuo muut, jotka on enempi Jazzlootia elikkäs käsittääkseni hollowbodyjä siinä epissähän on se keskiblokki joten on enemmän lankkukitaran luonteinen.
 
Musafasulla juttelivat, että noi korean Gretschit tulevat Samickin tehtaalta (kettu varmaan tietäisi tästä asiasa, kun muistaakseni sanaisen joskus aiheestavirkkoi tuolla toisessa ketjussa) ja jos pitää halvemmalla päästä niin Samickilta löytyy LaSallesarja itseltäänkin, joka menee uutena aikalähelle noita Gretschejä hinnaltaan, mutta on tehty enemmän Gibsonin jazzlootien näköiseksi (itselläni on sellainen ja on ihan kelpo kitara). Sellainen näkyi kuitenkin torilla käytettynä olevan kolmen sadan pintaan ja siinä on ihan varmasti kitaraa sen rahan edestä. Soinnillisesti se menee ihan samalle tasolle (on akustisesti ehkä vähän voimakkaampikin), mutta makeuspisteissä kieltämättä häviää Gretscheille.
 
TUo Gretschin G100 oli ihan jees kun kokeilin sitä, mutta omassa mittapuussani kuitenkin hävisi selvästi Godin 5thavenuelle (siis sille akustiselle Godinille ei tuolle sähköiselle kingpingille, joka on mielestäni selvästi akustista versiotaan kesympi siis akustiselta saundiltaan). Tuo G100 on kokonaan akustinen jos et sattunut huomaamaan kun kaikki muut ehdokkaasi olivat sähkökitaroita.
 
Mieti vähän mitä siltä kitaralta haluat ja lähde sitten kokeilemaan niitä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
sund1s
13.07.2011 09:41:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahaa...
No nyt alkaa sammumaan kiinnostus tuosta halppis gretchistä koska itsellänikin on ollut samic ja se oli kyllä elämäni huonoimpia kitaroita. Anteeksi
No siitä suunnasta että ehkei nyt jazz ole se mitä tässä etsitään eikä akustisen saundin tarvii olla ihan huippu luokkaa, enemmänkin just semmosta rockabilly tyyliä.
Jos saisin jotain vinkkejä siihen että mitkä kitarat ois parhaita hintalaatusuhteeltaan. Sen siis ei ole pakko olla tosta listasta jonka tein tohon.
Kiitos jo nyt avusta =)
 
JHe
13.07.2011 10:08:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sund1s:
No siitä suunnasta että ehkei nyt jazz ole se mitä tässä etsitään eikä akustisen saundin tarvii olla ihan huippu luokkaa, enemmänkin just semmosta rockabilly tyyliä.
Jos saisin jotain vinkkejä siihen että mitkä kitarat ois parhaita hintalaatusuhteeltaan. Sen siis ei ole pakko olla tosta listasta jonka tein tohon.
Kiitos jo nyt avusta =)

 
Yksi vaihtoehto voisi olla Epiphone Swingster.
 
Omani ostin Suomesta muutaman kympin kalliimmalla kuin t-kaupan hinta. Omat rockabillysoitot on tällä taittunut. Käytin säädettävänä ja pajalla kitaran ja etenkin mikkien sanottiin olevan reilusti hintansa arvoiset. Swingster-mikit pystyy puolittamaan joko yksin tai molemmat kerrallaan. Otelaudan radius on aika iso (14"). Ja kitara ei ole itse asiassa puoliakustinen vaan koppa on "täysontto".
 
Tässä rockabillysaundeja tuubin syövereistä:
http://www.youtube.com/watch?v=trYeeeDeLko
 
hallu
13.07.2011 10:27:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sund1s: Ahaa...
No nyt alkaa sammumaan kiinnostus tuosta halppis gretchistä koska itsellänikin on ollut samic ja se oli kyllä elämäni huonoimpia kitaroita. Anteeksi
No siitä suunnasta että ehkei nyt jazz ole se mitä tässä etsitään eikä akustisen saundin tarvii olla ihan huippu luokkaa, enemmänkin just semmosta rockabilly tyyliä.
Jos saisin jotain vinkkejä siihen että mitkä kitarat ois parhaita hintalaatusuhteeltaan. Sen siis ei ole pakko olla tosta listasta jonka tein tohon.
Kiitos jo nyt avusta =)

 
Valitettavasti tilanne on vaan se ette alle tonnin hintaluokasta tuon parempia saa. Samick on maailman suurimpia kitaranvalmistajia (josei suurin) ja näissä edullisissa (alle tonnin) kitaroissa siihen nimeen törmää jatkuvasti ja usein silloinkin kun ei itse tiedä. Ei kannata säpsähtää sitä merkkiä yhden kitaranperusteella, kyllä Samickia monet nettikirjoittelun perusteella tuntuu arvostavan ihan laadukkaita peruskitaroita tekevänä firmana (itse ainakin arvostan), mutta se on aika tylsä ja tavallinen eikä sillä tehdä tyttöihin vaikutusta (vaikutus pitää tehdä ihan vain omalla soitolla). Gretschit on ihan omiaan rockabillyn veivaamiseen, mutta jos et halua koreassa tehtyä Gretschiä, niin joudut pulittamaan siitä monta tonnia (käsittääkseni japanialaisen gretsun voi saada parilla kolmella tonnilla) musafasulla sanoivat ettei usa:sa tehtyjä gretschejä edes juuri tuoda näille leveysasteille, koska menevät pitkälti kotimarkkinoilleen. Kyllä niitäkin tässä maassa epäilemättä on ainakin kitarapajalla ja thomannilla näin yhden tai kaksi kymppitonnin gretchiä, jotka hyvinkin voivat olla ameriikoista kotoisin, mutta en tiedä onko japanilaisilla ja amerikkalaisilla hintaeroa. Näistä jutuista tällä foorumila riittää tosi paljon enemmänkin asiantuntemusta ja voi olla, että saamme kohta terkennusta tai korjauksia, jos mulle lipsahti tuohon asiavirheitä.
 
Kannattaa tsekata tietenkin myös Yamaha ja Ibanez tarjonta ja vallankin Ibanezilta löytyy paljon malleja etsimässäsi hintaluokassa. Tosin kaukoidässä nekin on tehty. Puoliakustiset on kautta linjan kalliimpia kuin lankkukitarat noin pääpiirteitttäin. Kannattaa muuten tutustua myös Godin kitaroihin ja 5th Avenue mallit ovat hyvin soivia kevyitä kitaroita, jonka saa alle tonnilla ja saattavat olla peräti canadassa tehtyjä (en ole ihan sata varma,mutta pidän mahdollisena).Musafasulla löytyy kokeiltavaksi Gretsch, Yamaha, Samick ja Godin kitaroita nyt ainakin. Levytukku ja JK Nummela myy Ibanezeja käsittääkseni Levytukussa on laaja valikoima, että voi testatakin niitä myymälässä. Vantaan Musiikki myy Farida merkkisiä puoliakustisia ja siellä on hyvä ja ystävällinen palvelu (löytyy Tikkurilasta keskeltä kylää). Aron Soittimesta kannattaa tsekata (niillä on paljon käytettyjä ja kiinnostavia soittimia erityisesti Jaakko Noso saattaa löytyä sopuhintaan).
 
Älä heitä kirvestä kaivoon, puoliakkarit on ihan oma maailmansa ja saatat hyvinkin rakastua niihin kunhan pääset vähän makuun.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
k1mm0
13.07.2011 11:23:32 (muokattu 13.07.2011 11:28:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JHe: Yksi vaihtoehto voisi olla Epiphone Swingster.
 
Suosittelen myös kokeilemaan tätä. Todella monipuolinen kitara ja soi akustisestikin siihen malliin, että on täällä kerrostalokaksiossa ajanut minulla akustisen virkaa myös. Vibrakammessa todella hyvä, kevyt tuntu ja pitää vireen hyvin, vaikka vain lisenssi-Bigsby onkin. Viimeistely on myös hyvää luokkaa omassa kitarassani (ei nyt välttämättä Gibsonin tai Gretschin tasoa, mutta siisti), en sitten yksilöiden välisistä eroista osaa sanoa. Vire pitää läpi kaulan hienosti.
 
Menipäs hehkuttamiseksi, mutta en minä oikeasti keksi tästä mitään negatiivista. On hintaansa nähden (430 euroa maksoin muistaakseni omastani) varmastikin paras kitara mitä olen omistanut. Kovalla volumella kunnon vahvistimella en ole tosin saanut vieläkään aikaiseksi käydä testailemassa, mutta koti-Voxilla toimii siinä missä muutkin kitarani, komeimmat cleanit irtoaa tällä kitaralla kyl. Makuasioitahan nämä toki on, mutta suosittelen ottamaan tämän yhdeksi verrokiksi vaihtoehtoja testatessa.
 
Aha, penis, esine paha!
d-e
13.07.2011 12:21:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epiphone ES-175: http://www.thomann.de/fi/epiphone_es175.htm
Budjetista jää hyvin fyrkkaa pieniin paranteluihin.Hintaansa nähden erittäin hyvä värkki.
 
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
Minushuman
13.07.2011 14:15:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori. Puola kustinen. Tä?
 
"I feel sorry for people who don't drink - wake up in the morning and that's the best they feel all day"
Objectif Lune
13.07.2011 15:55:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sund1s: PS: Se vielä että kannattaako ostaa Suomesta vai esim. tuolt Thomannilta.
( Kaikki linkit siks thomannilta kun sielt löytyy helposti kuvat ja tiedot samassa.)

 
Hirttäkää mut palleista kattoon, jos olette eri mieltä, mutta Thomannilta mun mielestä ei kannata tilata, jos ei ole varma siitä mitä haluaa. Aina kun itse olen uutta kitaraa ostanut ja kierrellyt kauppoja, olen oppinut valtavasti myös siitä, millaisesta kitarasta pidän. Ei ole koskaan harmittanut, koska aina on löytynyt itselleni sopiva soitin, joka ei koskaan ole ollut edes kallein, mitä olen kokeillut.
 
Viimeksi kun etsin sähkökitaraa, mietin myös Hollow-body-malleja, koska olisivat nekin sopineet musiikkityyliin, jota bändimme soittaa. Luovuin kuitenkin siitä vaihtoehdosta, koska alle 1000€ sai tosi hyvän Telecasterin, muttei loisteliasta puoliakkaria.
 
johanssen
13.07.2011 16:51:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mul on tollanen Ibanezin AF105 Custom http://www.musiciansfriend.com/guit … re-af105-hollowbody-electric-guitar johon on vaihettu tollanen Bigsbyn talla http://www.thomann.de/fi/bigsby_b6_gold_tremolo.htm
 
Ihan kelpo peli, mutta ei sitä loisteliaaks voi kyllä sanoa. Hyvä tatsi soittaa, kun sen ekaks sääti mieleisekseen. Akustinen soundi nyt on sellanen laatikkokitarasoundi, mutta ei sillä mulle ookkaan mitään merkitystä sinällään, kun vahvarin kanssa sitä tulee pelkästään käytettyä. Virettä se ei pidä kauheen hyvin, joten koneistossa on säästetty. Vireongelma ei johdu bigsbystä, sillä se oli olemassa jo alkuperäiselläkin tallalla. Mutta kyllä sillä aina muutaman biisin välillä veivaa, kun ei aina jaksa Teleä kurittaa. Ja nätti se kyllä on.
 
Jos siihen vaihtais mikit ja virityskoneiston, niin sitte se olis loistelias.
 
Ketjun alottajalle mie sanoisin, että mie kyl välttelisin kaikkii alle 500 ecun hollowbodeja. Ja kun tää on tietty vaan min mielipide, niin oikeestaan mie välttelisin alle tonnin kepukoita tässä sarjassa.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...ASUS P8P67 / Core i7 2600 K / 16 Gb DDR3 2000 MHz / Win 7 64bit / RME FF400 / Cubase 5
hallu
13.07.2011 19:02:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johanssen: Mul on tollanen Ibanezin AF105 Custom http://www.musiciansfriend.com/guit … re-af105-hollowbody-electric-guitar johon on vaihettu tollanen Bigsbyn talla http://www.thomann.de/fi/bigsby_b6_gold_tremolo.htm
 
Ihan kelpo peli, mutta ei sitä loisteliaaks voi kyllä sanoa. Hyvä tatsi soittaa, kun sen ekaks sääti mieleisekseen. Akustinen soundi nyt on sellanen laatikkokitarasoundi, mutta ei sillä mulle ookkaan mitään merkitystä sinällään, kun vahvarin kanssa sitä tulee pelkästään käytettyä. Virettä se ei pidä kauheen hyvin, joten koneistossa on säästetty. Vireongelma ei johdu bigsbystä, sillä se oli olemassa jo alkuperäiselläkin tallalla. Mutta kyllä sillä aina muutaman biisin välillä veivaa, kun ei aina jaksa Teleä kurittaa. Ja nätti se kyllä on.
 
Jos siihen vaihtais mikit ja virityskoneiston, niin sitte se olis loistelias.
 
Ketjun alottajalle mie sanoisin, että mie kyl välttelisin kaikkii alle 500 ecun hollowbodeja. Ja kun tää on tietty vaan min mielipide, niin oikeestaan mie välttelisin alle tonnin kepukoita tässä sarjassa.

 
No itse en varsinaisesti välttelisi, koska hakemalla (ja tarvittaessa modaamalla) alle tonnillakin voi saada ihan hyviä puoliakustisia. Itse kun kahlasin kauppoja läpi ja kokeilin ties kuinka montaa kitaraa, niin huomasin noissa puoliakustisissa olevan todella paljon eroja siinä akustisessa soinnissa (soittotuntuma oli kylläkin lähes poikkeuksetta hyvä merkistä riippumatta ja säädöiksi riitti kunnon kielisetti ja yleensa kielten laskeminen hiukan alemmas (kaupassa jostain syystä aktioni vedetään melko korkealle).
 
Olen kyllä täysin samaa mieltä kanssasi, että keskinkertaisen puoliakustisen hinnalla saa erinomaisen lankkukitaran. Jos olisin nyt kitarakaupoilla, niin varmaan päätyisin myös hyvään telekasteriin puoliakustisen sijaan. Mulla itselläni puoliakustiskärpänen iski kun piti ruveta jazzia treenaamaan,mutta olen sittemmin tajunnut, että ihan oikeaa jazzia voi soittaa minkälaisella kitaralla tahansa. Jos puliakustista olisin nyt ostamassa, niin säästäisin varmaan sen reilut kolmisen tonnia mitä hyvä puoliakustinen halvimmillaan maksaa (esim. Gibson ES175). Parilla tonnilla saa jo hyvän neljännesakustisen tai akustisen lankkukitaran (keksikää hyvä nimi tuolle Gibson ES335 tyyppisille keskiblokillisille kitaroille).
 
En minä nyt ihan noita alle tonninkaan puoliakkareita lyttäisi. Ihan hyviä soittimia sieltä löytyy mutta ei vaan yhtä luonteikkaita kuin kalliimmat.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Estranged
13.07.2011 19:03:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johanssen: Virettä se ei pidä kauheen hyvin, joten koneistossa on säästetty. Vireongelma ei johdu bigsbystä, sillä se oli olemassa jo alkuperäiselläkin tallalla. Mutta kyllä sillä aina muutaman biisin välillä veivaa, kun ei aina jaksa Teleä kurittaa. Ja nätti se kyllä on.
 
Satulassa vikaa?
 
Mut heitän vielä oman ehdotuksen eli Hagströmin Viking. Varastan samalla hieman ketjua ja kysyn oisko moisesta kenelläkään kokemusta? :)
 
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "Sua sais vaikka piestä pesarilla nii istuisit sohvalla ja joisit bissee. :D" -Traditional
d-e
13.07.2011 19:03:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alle 500:n luutuissa se hinta johtuu pääasiassa halvasta hardwaresta.Siks sellanen on ihan hyvä valinta,että muutaman satasen satsauksella käsissä on jo varsin hyvä soitin.
Ite en Ibaneesiä huolis edes ilmaseks.(Mulle) outo tatsi,mutta ennenkaikkea noita on käytettyinä jatkuvasti tarjolla.Orkkiksina ja paranneltuina,ja erittäin edullisesti.Se ei herätä suurta luottamusta kun monet pistävät aika herkästi (vahingon) kiertämään.Kaikki epiphonet mitä oon kokeillu on olleet hyviä soittaa.Elektroniikan ja virityskoneiston vaihdoilla noista saa tosiaan kohtuullisella hinnalla täysin kalliimpien (n.600-800e luokka) kitaroiden veroisia instrumenttejä.
 
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
Guildfinger
13.07.2011 19:26:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilla olisi De Armond Starfire ok hinnalla. Noissa on rokettikäyttöön erittäin hyvät U.S.A mikit.
 
johanssen
14.07.2011 21:42:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johanssen: Virettä se ei pidä kauheen hyvin, joten koneistossa on säästetty. Vireongelma ei johdu bigsbystä, sillä se oli olemassa jo alkuperäiselläkin tallalla. Mutta kyllä sillä aina muutaman biisin välillä veivaa, kun ei aina jaksa Teleä kurittaa. Ja nätti se kyllä on.

Satulassa vikaa?

 
Nyt menee jo aiheen vierestä, mutta tohon min keppiin on vaihdettu grafiittisatula heti oston jälkeen, kun sen oma satula oli kärsineen olonen. Nykyinen satula siis ok. Kai se pitäis koneisto vaihtaa, kun jaksaa.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...ASUS P8P67 / Core i7 2600 K / 16 Gb DDR3 2000 MHz / Win 7 64bit / RME FF400 / Cubase 5
sund1s
19.07.2011 16:00:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

justjust.
 
hallulle sen verran et oon niitä Codineita aiemmin jo katsellutkin mut hinnat nissä oli aika kovat, ei kaikissa tosin. Ovat tosiaan Kanadassa tehtyjä että se kyllä lisäisi vähän arvostusta. Ehkä pitää vielä katsella.
 
Se epiphonen swingster oli ihan kiva ku kerran dlx:sä sitä testasin. Ihan hyvä peli hintaa katsoen muuta minua ei se ulkomuoto oikein innostanut. sori teille swingsterin omistajille...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «