Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: H - E - A - D Vire
1 2
Salkin
11.07.2011 12:24:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, nyt käännyn itseäni viisaampien basisti gurujen puoleen.. Olen miettinyt tässä et hommais toisen basson ja laittais juuri tuohon otsikon mukaiseen vireeseen. Pitääkö tässä ottaa millaisia seikkoja huomioon basson suhteen? Entä kielien suhteen? Ajttelin ostaa 5 kielisen basson kielisetin ja jättää vaan G- kielen käyttämättä? Mulla on sellainen kutina että, tuo vire voisi antaa uutta näkökulmaa bassoon ja parissa biisissä olis kiva päästä vähän matalemmalta böristelemään.. ;)
 
Basisteista kerrotaan vitsejä, kitaristeista tositarinoita..
J.Nikkanen
11.07.2011 12:32:58 (muokattu 11.07.2011 12:33:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siinä tuon kummempaa koukkua ole. Kielet kiinni ja säädöt kohdilleen, intonaatio menee uusiksi ja varmasti kaularautakin haluaa hieman avaimesta.
 
edit: Ai sori, mä en kyllä kuulu tuohon viisaampien gurujen joukkoon, höh.
 
epätoivoinen basisti, eikä edes renttu
Sir Härö
11.07.2011 14:15:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä se intonaatio jo tulikin. Myös alkuperäinen satula on varmasti uriltaan liian pieni.
 
Mutta mitään ylitsepääsemätöntä ei ole edessä. Suurin ongelma onkin sitten itselle sopivan kielisetin valinta.
 
Salkin
11.07.2011 14:47:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä neuvoja tullut, sitä satulaa voinee itsekkin viilata väljemmäksi?
 
Basisteista kerrotaan vitsejä, kitaristeista tositarinoita..
J.Nikkanen
11.07.2011 15:12:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satulan voi vaikka hioa niillä uusilla kielillä jos ei sopivaa viilaa löydy. Muistaa vaan että ideana ei ole saada lisää syvyyttä uraan, vaan ainoastaan uusi kielen mukainen profiili. (elikkäs leveys muuttuu, näin karkeasti sanottuna)
 
epätoivoinen basisti, eikä edes renttu
Jerrmu
11.07.2011 20:16:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Satulan voi vaikka hioa niillä uusilla kielillä jos ei sopivaa viilaa löydy.
 
En kyseistä tekoa ole näillä näkymin suorittamassa, mutta yleissivistyksen vuoksi tahtoisin hieman lisää informaatiota tästä, joten kykenisikö joku tietäväinen kertomaan tästä?
 
J.Nikkanen
11.07.2011 22:30:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jerrmu: En kyseistä tekoa ole näillä näkymin suorittamassa, mutta yleissivistyksen vuoksi tahtoisin hieman lisää informaatiota tästä, joten kykenisikö joku tietäväinen kertomaan tästä?
 
Mistä kohdasta? Viilamisesta ylipäätään vai tuosta kielen käytöstä satulan työstämisessä?
 
Kieli on sen verran karhea (jos on roundi) että ajaa asian viilana jos ei hyvää viilasatsia ole siinä justiinsa saatavilla. Työstöjälki ei ole yhtä hyvä kuin viilalla, samoin viilauskulma on vaikeammin kontrolloitavissa. Jos uraa ei työstä kielelle sopivaksi, saattaa kieli jumittaa jonkin verran urassa, mikä aiheuttaa mm. vireongelmia. Jos (ja kun) kieli jää liian korkealle, on kielet epämiellyttäviä soittaa 1. nauhavälistä, yleensä myös hieman epävireisiä.
 
Toimii mainiosti muovisten satuloiden kanssa, luisilla myös mutta ei messinkisillä niinkään. Liiallisella voimankäytöllä saattaa satulan murtaa, eli maltti kannattaa olla mukana. Samalla kun kieltä vetää urassa, toisella kädellä painaa kieltä uran päältä, mutta tosiaankin, ei liikaa ettei tule tuhoa. Oikeastaan se on ihan sama kumpi virhe siinä tapahtuu, murtuma vai liian syvä ura. Molemmissa tapauksissa satulan vaihto tulee ajankohtaiseksi ellei halua tehdä pikaliima-hiontapöly kittiä jolla uraa täyttää. Ura ei saa syventyä ellei ole ennen toimenpidettä liian korkea.
 
Toimenpide on tullut tehtyä pariin bassoon sekä muutamaankin kitaraan jotka olen huoltanut. Hyvin on pelittänyt, viilatkin on joskus ollut mutta ovat siellä missä ne yleensäkin ovat, eli hukassa.
 
Jos ura on alunperin väärin suunnattu ja totaalisen perseellään, ei kielellä oikein sitä uraa saa hiottua kohdilleen. Silloin viilat on pakko etsiä jostain käsiin vaikka olisivat miten kadoksissa. Eli suht kunnollinen satulaura on lähtökohta toimenpiteelle kieliä apuna käyttäen.
 
epätoivoinen basisti, eikä edes renttu
Sir Härö
12.07.2011 04:26:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jerrmu: En kyseistä tekoa ole näillä näkymin suorittamassa, mutta yleissivistyksen vuoksi tahtoisin hieman lisää informaatiota tästä, joten kykenisikö joku tietäväinen kertomaan tästä?
 
Lyöt kielet kiinni bassoon ja toteat satulan urien olevan liian ahtaat. Tämän jälkeen nussutat uusilla (tai vanhoilla) kielillä satulan urien REUNOJA, kunnes kielet istuvat jämptisti. Kuten edellä mainittu, paksummat kielet eivät vaadi lisää syvyyttä satulaan vaan nimenomaan urien reunoja pitää hioa uusille kielille sopivampaan mittaan.
 
Salkin
12.07.2011 15:52:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset teille alapään guruille! nyt hyvin mielin basson ostoon ;)
 
Basisteista kerrotaan vitsejä, kitaristeista tositarinoita..
Rg505bk
12.07.2011 23:27:44 (muokattu 12.07.2011 23:27:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikään guru en todellakaan ole, mutta ainakaan itse en saanut H-kieltä soimaan kunnolla. Oli jotenkin ponneton, eikä oiken tahtonut sopia yhteen muiden kanssa. Liekö syynä sitten ollut lyhyempi skaala, eikö noissa viisikielisissä ole skaala yleensä jotain 35 tuumma nelikielisen 34:n sijaan?
 
J.Nikkanen
12.07.2011 23:55:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rg505bk: Mikään guru en todellakaan ole, mutta ainakaan itse en saanut H-kieltä soimaan kunnolla. Oli jotenkin ponneton, eikä oiken tahtonut sopia yhteen muiden kanssa. Liekö syynä sitten ollut lyhyempi skaala, eikö noissa viisikielisissä ole skaala yleensä jotain 35 tuumma nelikielisen 34:n sijaan?
 
Mulla on 34".
 
Ja kohta joku "pro" tulee kertomaan että asiahan ei todellakaan ole näin.
epätoivoinen basisti, eikä edes renttu
Mysteria
13.07.2011 02:23:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen yhden satulan osittain rikkonut kun lätkäisin 130-kielisetin vanhaan nelikieliseen, eli vielä kertauksena, että ne urat todellakin kannattaa operoida ennen louhimista. Intonaatiosta sen verran, että tallapaloja sai ainakin itselläni ottaa reilulla kädellä taakse päin. Tämän voi kuka vain kumota, mutta tätä ennen ei omasta bassostani intonaatiota löytyny millään.
 
It's hard when you suck
dewfall
13.07.2011 07:56:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rg505bk: Mikään guru en todellakaan ole, mutta ainakaan itse en saanut H-kieltä soimaan kunnolla. Oli jotenkin ponneton, eikä oiken tahtonut sopia yhteen muiden kanssa. Liekö syynä sitten ollut lyhyempi skaala, eikö noissa viisikielisissä ole skaala yleensä jotain 35 tuumma nelikielisen 34:n sijaan?
 
Ponneton, veltto ja tuhnu se H-kieli on aika monessa vitosessakin. 34" mensuurilla niistäkin valtaosa on, ei se tuuman pituusero mitään automaagisesti ratkaise.
 
Knoppix
13.07.2011 07:57:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Intonaatiota saa kyllä säätää rankalla kädellä. Kerran tota virettä presarissa kokeilin, niin oli pakko poistaa se jousi tallapalan takaa, että se tallapala meni tarpeeksi taaksi.
 
"Minun tiedetään menettäneen malttini, kun asiat eivät ole menneet suunnitelmieni mukaan."
Mysteria
13.07.2011 14:02:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewfall: Ponneton, veltto ja tuhnu se H-kieli on aika monessa vitosessakin. 34" mensuurilla niistäkin valtaosa on, ei se tuuman pituusero mitään automaagisesti ratkaise.
 
Osaiskohan kukaan tähän sitten tarjota vinkkejä? Itse soitan vielä sävelaskeleen alempaa ja varsinkin kun soittaa D:tä A-kieleltä niin kuulostaa heti että pakko soittaa avoimella kielellä mielummin. Eli onko mitään poppakonsteja millä tuon paksuimman kielen sais kuulostamaan "isommalta?"
 
It's hard when you suck
dewfall
13.07.2011 14:39:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paksumpi kieli voi auttaa, tai sitten ohuempi, joka periaaatteessa soi paremmin. Mikkien tai mikin napojen nostaminen voi auttaa tai sitten haitata voimakkaamman magneettikentän rajoittaessa kielen liikettä. Viisikieliseni kanssa kompura auttaa niin H- kuin G-kielenkin punchia ja balanssia.
 
Jamzku
13.07.2011 14:48:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mysteria: Osaiskohan kukaan tähän sitten tarjota vinkkejä? Itse soitan vielä sävelaskeleen alempaa ja varsinkin kun soittaa D:tä A-kieleltä niin kuulostaa heti että pakko soittaa avoimella kielellä mielummin. Eli onko mitään poppakonsteja millä tuon paksuimman kielen sais kuulostamaan "isommalta?"
 
Vaihda paksumpi kieli tilalle niin tilanne ainakin vähän korjautuu. Se normaaleissa viisikielisen seteissä oleva 125- tai 130-paksuinen kieli on aivan onnettoman löysä H:hon tai varsinkin A:han viritettynä, jolloin kieli ei soi kunnolla. Joku 145 saattaisi olla jo sinne päin, ja saatavuudenkin pitäisi olla ok.
 
Noita jäykkyyksiä eli jännityksiä voi tutkailla esim. netistä löytyvästä D'addarion tension chartista. Voit vaikka vertailla H-kielen jännitystä A- ja D-kielten jännityksiin ja tehdä omat johtopäätöksesi. Samalla kannattaa kiinnittää huomiota myös E-kielen vaatimattomaan jännitykseen.
 
"Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix
J.Nikkanen
13.07.2011 15:12:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jamzku: Vaihda paksumpi kieli tilalle niin tilanne ainakin vähän korjautuu. Se normaaleissa viisikielisen seteissä oleva 125- tai 130-paksuinen kieli on aivan onnettoman löysä H:hon tai varsinkin A:han viritettynä, jolloin kieli ei soi kunnolla. Joku 145 saattaisi olla jo sinne päin, ja saatavuudenkin pitäisi olla ok.
 
Noita jäykkyyksiä eli jännityksiä voi tutkailla esim. netistä löytyvästä D'addarion tension chartista. Voit vaikka vertailla H-kielen jännitystä A- ja D-kielten jännityksiin ja tehdä omat johtopäätöksesi. Samalla kannattaa kiinnittää huomiota myös E-kielen vaatimattomaan jännitykseen.

 
Mulle on tulossa tuohon 34" femmaan d'addan setti. Ei se E-kieli mitenkään vaatimattomassa jännityksessä ole kun valitsee siihen .105 ja muut kielet suhteessa sen mukaan. H-kieleksi ei muistaakseni levytukusta .145 paksumpaa löytynyt?
 
Ja kohta joku "pro" tulee kertomaan että asiahan ei todellakaan ole näin.
epätoivoinen basisti, eikä edes renttu
Jamzku
13.07.2011 15:42:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Ei se E-kieli mitenkään vaatimattomassa jännityksessä ole kun valitsee siihen .105 ja muut kielet suhteessa sen mukaan. H-kieleksi ei muistaakseni levytukusta .145 paksumpaa löytynyt?
 
No juu, voihan sen noinkin tehdä. Tarkoitinkin lähinnä että löysä suhteessa muihin kieliin. Itse kun tykkään vähän muhkummasta niin mulla on E-kieli 120 ;) Muut kielet on taas valittu vähän sitä silmällä pitäen. Voisi kyllä joskus kokeilla pykälää ohuempiakin.
 
Tuo 145 taitaa olla paksuin mitä esim D'addario valmistaa, joten paksumman löytäminen voi olla vaikeaa. Harmi sinänsä, kun lukuarvoista päätellen 145 ei ole ainakaan liian jäykkä H-kieleksi. En tosin itse viisikielistä omista, joten en tiedä mikä tilanne todellisuudessa on.
 
"Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix
J.Nikkanen
13.07.2011 17:26:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jamzku: No juu, voihan sen noinkin tehdä. Tarkoitinkin lähinnä että löysä suhteessa muihin kieliin. Itse kun tykkään vähän muhkummasta niin mulla on E-kieli 120 ;)
 
Hihi! Hävisit pelin, mulla E on .122 koska ovat ZOGit amerikasta, ja amerikassahan kaikki on tunnetusti suurta.
 
Ja kohta joku "pro" tulee kertomaan että asiahan ei todellakaan ole näin.
epätoivoinen basisti, eikä edes renttu
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «