Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Biisin äänittämiseen tarvittavia laitteita?
1
Tumppi.
09.07.2011 15:23:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkentaakseni otsikkoa, haluaisin äänittää kohtuu hyvä laatuisia kappaleita, tarvitsenko sofftaa tietokoneelle? Sillä uuteen tietokoneeseen ei ole varaa ja vanha ei pyöritä edes cubasea. Ja mitä muita laitteita tarvitsen? Mikkejä, mikserin, raiturin? Kertokaa vähän jos mahdollista omakohtaisia kokemuksia. Ymmärtääkseni laulun kanssa on useimmilla ongelmia, voiko siihen vaikuttaa että tausta ei kuulu liian lujaa eikä laulukaan? Kiitän jo etukäteen.
 
"Miksi teen sitä? Miksi en? Joku on jo kaatanut kauniin puun tehdäkseen siitä jonkun vitun kitaran.. Joten riko se!" -Kurt Cobain
Objectif Lune
09.07.2011 18:41:26 (muokattu 09.07.2011 18:43:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi, musiikin tekeminen laadukkaasti ei onnistu ilmaiseksi. Jos koneesi ei pyöritä Cubasea, se tuskin pyörittää mitään muutakaan ohjelmaa ja eri ohjelmien kokeileminen se vasta kalliiksi tuleekin. Jos tietokoneella haluat tehdä hyvää kamaa, tarvitset ainakin seuraavat:
 
1. Tietokoneen, joka on tarpeeksi tehokas. Jos sitä ei ole, seuraavista ei ole mitään hyötyä. Tietokoneessasi tosin saattaa olla liian vähän muistia tai joku muu siinä saattaa aiheuttaa hidastelua. Eli voit saada koneestasi mahdollisesti riittävän hyvän, mutta varmaa se ei ole.
 
2. Äänikortin. Suositteluja löytyy tältä sivuilta valtavasti. Hyvät kortit maksavat yleensä ainakin 100€
 
3. Virtuaalistudion eli DAW:in. Niitä on esim. Logic, Cubase, Live, Pro Tools, Sonar jne. Niistä tulee usein kevytversioita äänikorttien mukana. Pienimuotoisiin nauhotuksiin kevytversiot soveltuvat usein hyvin. Useista ohjelmista on myynnissä eri tasoiseen nauhotteluun soveltuvia versioita. Et välttämättä tarvitse Cubasen kalleinta versiota.
 
4. Mikrofonin. Jos et omista vielä hyvää mikrofonia, joku hyvä yleismikrofoni voi olla ihan jees. Mulla on Shure SM58, jolla olen pärjännyt kotonakin hyvin. Laajakalvomikillä voisi saada parempaa kamaa, mutta toisaalta tuolla Shurella pärjää keikoillakin.
 
Kaikkea voi saada käytettynä ja siten säästää huomattavastikin rahaa. Eniten rahaa uppoaa usein tietokoneeseen. Sillä jos se ei pyöritä tietokoneohjelmaa (DAW), jota käytät äänittämiseen, nauhoitus tietokoneella ei onnistu, vaikka äänikortit ja mikrofit olisivat kuinka hyviä.
 
muoks: Lueppas tämä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=84416 ja muita keskusteluja kyseiseltä keskustelualueelta
 
Tumppi.
09.07.2011 19:29:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, siis ohjelma oikeastaan pyörii, mutta kun äänitän ja sitten laitan äänitetyn raidan soimaan niin mitään ei kuulu. Siis minulla on tuo Cubase LE 5.
 
"Miksi teen sitä? Miksi en? Joku on jo kaatanut kauniin puun tehdäkseen siitä jonkun vitun kitaran.. Joten riko se!" -Kurt Cobain
t-ee-mu
09.07.2011 19:48:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi.: Niin, siis ohjelma oikeastaan pyörii, mutta kun äänitän ja sitten laitan äänitetyn raidan soimaan niin mitään ei kuulu. Siis minulla on tuo Cubase LE 5.
 
oiskoha cubasessa joku säätö viturallaan.. selvitä tuleeko sinne raidalle mitään kun äänität.
 
onko sinulla nyt vain mikki ja cubase.?
 
tottakait tarvitset siihen väliin äänikortin/audiointerface ja jopa etuasteen..
 
itelläni on käytössä samplitude 11+delta 1010 äänikortti ja mackien vlc mikseri josta saan sitten direc outeista 8 kanaa piuhalle( riittäää hyvin rummuille ja sitte muut erikseen) =) ja miljoona mikrofonia
 
minkälaista kattausta olet äänittämässä, Paljonko on varaa laittaa laitteisiin
 
Tumppi.
09.07.2011 20:11:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on zoomin pedaali joka toimii interfacena, siinä mukana tuli se cubase.
 
"Miksi teen sitä? Miksi en? Joku on jo kaatanut kauniin puun tehdäkseen siitä jonkun vitun kitaran.. Joten riko se!" -Kurt Cobain
Öyvind
09.07.2011 20:36:02 (muokattu 09.07.2011 21:13:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitään ei kuulu.
 
Onko siulla kaiuttimet?
 
jpjanhun
10.07.2011 01:30:47 (muokattu 10.07.2011 02:16:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo,
 
ilmeisesti tämä on trolli tai sitten kysyjä on pihalla kuin lumiukko? nojoo, enpä kyllä itsekään vielä hetki sitten tiennyt näistä yhtään mitään enkä kovin paljoa vieläkään..joten laitan pari vinkkiä siltä varalta ettei tämä olekaan trolli..
 
mun käsittääkseni tarvit hyvät kuulokkeet (vaikka akg k240 tms.), studiomonitorit tai ainakin kuunteluun sopivat stereot, mikin, etuasteen, HIZ-inputin kitaralle (tämä voi löytyä suoraan äänikortista tai sitten etuasteesta.. myös pluggaaminen suoraan äänikorttiin voi joskus toimia aika hyvin mutta tämä riippuu äänikortista ja kitarasta), äänikortin (mahdollisesti sisältää etuasteen), kelvollisen tietokoneen (sanoisin löyhästi että joku dual core 2GHz tai nopeampi, ainakin 2 Gb muistia.. hitaammalla koneellakin voi pärjätä mutta homma on helposti hermoja raastavaa.. voit kuitenkin päästä alkuun/kokeilla aluksi hitaammallakin koneella ja päivittää sitten kun menee hermot), softaa (sekvensseriohjelmisto vaikka reaper, kitaravahvistinmallintajia ja muita erilaisia vst-plugineja eq, efektit, rumpusoftat, piano- ja urkumallinnukset, syntetisaattorit jne.. mulla on se käsitys että saat aika monet näistä plugareista myös ilmaiseksi netistä.. vähän vaatimuksista riippuen.. mutta toki plugarien etsimiseen ja kokeiluun menee aikaa).
 
-kokeile ilmaiseksi vaikka tota reaperia (voit samalla unohtaa noi muut kalliit softat kun kotikäyttäjänä tuskin saavutat niiden avulla mitään etuja reaperiin nähden). reaper on nopea ladata ja asentaa (tyyliin 5 min):
 
http://www.reaper.fm/download.php
 
-valitset reaperissa äänikortiksi zoomin asio-ajurit. sitten luot uuden raidan (track) ja valitset sille inputiksi sen mihin sun kitara on kytketty (oletan että soitat kitaraa suoraan "linjaan" ainakin aluksi kokeilua varten). jos rämpytät sitä kitaraa niin sillä raidalla sitä tasoa ilmaiseva mittari näyttää sen (jos ei näytä niin sitten sulla on ajuriongelma, olet valinnut väärän inputin tai muuta). paina myös sitä kaiuttimen kuvaa siellä raidan vasemmassa laidassa, input monitorointi menee päälle, silloin sun pitäisi kuulla mitä rämpytät (jos et kuule niin sulla on ongelma..silloin voit kokeilla tuoda jonkun musiikkitiedoston, vaikka mattia ja teppoa siihen reaperiin jollekin raidalle ja soittaa sitä. jos ei silloinkaan kuulu mitään niin sulla on ajuriongelma tai äänikortin asetukset väärin). jos kuitenkin tähän asti toimii niin sitten laitat äänityksen päälle ja rämpytät jotain. sitten stoppaat ja painat play. nyt sun pitäisi kuulla mitä äänitit.
 
-jos olet yhtä käsi kuin minä etkä oikein osaa mikittää kitaravahvistimia niin voit käyttää kitaroissa softamallinnuksia. lataa netistä vaikka "poulin" vst plugarit (vahvistin ja kaappimallinnukset) sekä vaikka amplitube 3 free. näillä pääset jo aika pitkälle, sanoisin. jos haluat välttämättä mikittää kitarat niin kannattaa ehkä silti tallentaa kitararaita suoraan linjaan niin voit reampata signaalin uudelleen jos huomaat myöhemmin ettei alkuperäisen vahvistinmikityksen soundi ollut kuitenkaan sopiva (meinaan jos sulla ei ole paljoa kokemusta niin todennäköisesti käy juuri näin). reamppaamiseen saatat tarvita jonkun reamp-boxin tai muuten soundista voi tulla huono, mutta kaiketi vähän riippuu tapauksesta. mun mielestä reamppaus vaatii myös suht laadukkaan äänikortin kun ainakin kohinataso tuntuu nousevan helposti.. epäilen vähän sun zoomia tässä mielessä..
 
-rummut voit soitella vaikka midinä sisään (laitteena vaikka nyt joku halpa ja toimiva alesis control pad, tai vaikka jopa joku korg nanopad) ja sitten ohjata tuon midi datan sopivalle rumpuplugarille (vaikka joku huokea steven slate drums ex, ilmainen sample tank free:n rumpumallinnus tms.). tai miten vaan, voit tietysti vaikka mikittää rummut.
 
-laulun äänittämiseen osta vaikka studio projects b1 konkkamikki, yleensä kaiketi varma valinta (tai jos nyt olet oikein pihi tai jostain syystä haluat dynaamisen mikin osta behringer xm8500.. yllättävän halpa ja hyvä perusmikki hintaansa nähden). käytä popfiltteriä kondensaattorimikin kanssa (osta tai tee itse) ja äänitä huoneessa jossa ei ole kaikuja (ks. äänieristyslevy, vuorivilla, diffuusiofiltteri). konkkamikillä äänittämiseen tarvitset myös etuasteen jossa on phantom power. jos zoomissa ei sellaista ole tai etuaste on huono (niinkuin vähän otaksuisin) eikä ole oikein rahaa niin osta joku behringerin xenyx-mikseri, etuasteet ovat siinä mun mielestä yllättävän hyvät (halvimmat saa muutamalla kympillä). muita vaihtoehtoja etuasteeksi ovat vaikka m-audio dmp3 tai studio projects vtb1. on myös sellainen (ehkä hyvä) vaihtoehto että ostat jonkun paremman äänikortin jossa on mahdollisesti itsessään suht kelvollinen etuaste ja myös HIZ-inputti (korkeaimpedanssinen) kitaran liittämiseksi suoraan äänikorttiin. tällaisia ovat vaikka tc desktop konnekt 6 (tosin vaatii firewireliitännän) tai kaiketi vaikka emu:n usb-äänikortit (0404, 0202). mutta tämä äänikortin valinta riippuu paljon siitä mitä ominaisuuksia tarvitset/haluat. mun mielestä kannattaa kuitenkin vähän tutkia mitä ostaa.. mm. usb äänikorttien etuasteet ja kuulokevahvistimet saattavat olla luokattomat huonot (nimim. kokemusta on).. ei siis kannata ostaa mitä tahansa äänikorttia vaan ensin vähän kaivella netistä tietoa. mun mielestä lisäksi tuo äänikortin S/N ratio (kohinataso) on noiden vst-plugari-vahvistinmallinusten (tai fyysisen reamppauksenkin) kanssa soitettaessa yllättävän merkityksellinen kun vahvistinmallinoksesta otettava särösoundi nostaa kaikki kohinat ja rätinät pintaan (toki voi käyttää gatea jne. mutta näilläkin mun käsittääkseni usein omat huonot sivuvaikutuksensa). joo, no riippuu tietysti mitä soittaa ja mitä haluaa jne. itse kuitenkin katsoisin vähän äänikortin rmaa/rightmark tuloksia ennen ostamista (mun mielestä ad-konversion (ja miksei da:n jos vaikka fyysistä reamppausta harrastetaan) kannattaisi olla ainakin jotain 100db luokkaa tai enemmän). huom: tarkoitan sitten nimenomaan 24bit/44.1khz rmaa tuloksia (kannattaa äänittää 24 bittisenä 16 bitin sijaan ja 44.1khz on useiden mielestä riittävä ja hyvä..en suosittele mitään 96khz:n käyttöä kun sun konekaan ei kai ole mikään tykki).
 
-sanoisin että näissä sulle riittää kaiketi kokeiltavaa vähäksi aikaa. rahaa menee varmaankin vähintään muutama satanen mutta ei kaikkea ole pakko ostaa samalla kertaa (eikä ehkä kannatakaan: jos et tiedä tarkasti mitä tarvitset teet turhia ostoksia). itse kokeilisin nyt ensin äänittää sillä reaperilla vain jotain. jos ei millään onnistu niin ostaisin uuden äänikortin ja kokeilisin äänittää sillä (sun kone ei käytännössä voi olla niin hidas ettei sillä voi äänittää mitään edes kokeilumielessä). sitten rupeaisin kokeilemaan vaikka niitä vahvistinmallinnuksia (ekaksi poulin kun ne ovat pieniä ja helppoja asentaa). jos tässä vaiheessa osoittautuu että kone on auttamattomasti liian hidas päivittäisin koneen. sitten vaan kokeiluita plugareilla ja äänittelyä mikillä (kokeilua varten voit toki ostaa vaikka jonkun halvan dynaamisen mikin), rumpujen kokeilua/"soittelua" jollain sopivalla midikontrollerilla (esim. toi halpa korg nanopad). kokeilujen myötä tiedät vähitellen tarkemmin mitä tarvitset etkä tule ostaneeksi turhia laitteita tai softia joille ei ole käyttöä.
 
Lennu
10.07.2011 02:30:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tarvii ku hyviä biisejä, uskottava esitys ja hyvä tila. Sit joku tallennin, jota osaa käyttää. Muu on sitten enempi vähempi kikkailua ja ne voi opetella ja hommata sitten, jos huomaa niitä tarvitsevansa. Hyvässä biisissä hyvin esitettynä ei edes kiinnitä huomiota pikku suhinoihin ja rahinoihin tai onko se taajuusvaste nyt ihanan pyöreä vai lanttu. Huonossa taasen muuhun ei kiinnitäkään, koska sitä biisiä ei jaksa kuunnella. Tekniikka tulee ihan viimeisenä kotihommissa, ja studioissa ne taasen on valmiina. Ei kandee hommata helvetin kalliita softia ja koneita ja sitten istua sormi suussa niiden kanssa ja äänittää kaks biisiä vuodessa. Keep it simple; joku tallennin, vähän sen paikkaa tsekkaa ja sit soittaa hyvin. Sitte vasta katellaan mikkejä kompuroita kaikuja, jos tarvii.
 
Antakaa rahaa.
Tumppi.
10.07.2011 11:26:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites noitten zoomin kannettavien äänitysvärkkien äänenlaatu? Kun ei olis tarkotus ku saada biisejä hieman purkkiin kun muuten joutuvat pöytälaatikkoon.. :D Koulullamme on avattu uusi musaluokka jossa on studio, eli voin varmaankin käyttää myöhemmin sitä hyödyksi jos heput siellä antavat.. :D
 
"Miksi teen sitä? Miksi en? Joku on jo kaatanut kauniin puun tehdäkseen siitä jonkun vitun kitaran.. Joten riko se!" -Kurt Cobain
Kallekorvola
10.07.2011 12:04:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä tässä on paljon tarkennettavaa, ennenkun voi vastata millään tyydyttävällä tasolla
 
Tumppi.: Tarkentaakseni otsikkoa, haluaisin äänittää kohtuu hyvä laatuisia kappaleita,
 
Mitä on "kohtuuhyvälaatuinen"? Äänite, jossa sanoista ja soinnuista saa selvää, vaikkei ihn radiotasoa olekaan? Äänite, jonka kuultuaan muut haluavat sinut äänittäjäksi demoilleen? Äänite, jonka kuultuaan Metallica haluaa studiollesi?
 
Mitä haluat äänittää? Laulua valmiin pohjan päälle? Kitaraa ja laulua? Kokonaista bändiä kerralla parille raidalle? Kokonaista bändiä moniraitaisesti (niin että voit puuttua soitinbalanssiin ja soundiin raitakohtaisesti äänityksen jälkeen)?
 
tarvitsenko sofftaa tietokoneelle?
 
Riippuu edellisestä, ja monesta muusta seikasta.

Sillä uuteen tietokoneeseen ei ole varaa ja vanha ei pyöritä edes cubasea.
 
Tämä tietysti on ongelma. Mikä vanhassa tietsikassa mättää? Kuinka vanha ja tehokas se on? Onhan koneesta (varsinkin jos se on nettikäytössä oleva Windows) putsattu toimintaa lamauttavat haitta- ja mainosohjelmat?
 
Ja mitä muita laitteita tarvitsen? Mikkejä, mikserin, raiturin?
 
Akustisen äänen tallentamiseen sähköiseen muotoon tarvitaan jonkinlainen mikrofoni kyllä. Se, onko ko. mikki irrallinen vai esim. nauhuriin sisäänrakennettu, ei muuta tätä tosiasiaa. Jos ostat esim. Zoomin taskussa kulkevan tallentimen, et välttämättä tarvitse juuri muuta. Jos tarvitset moniraitatallennusta, tarvitset todennäköisesti useamman mikrofonin, ym. laitteistoa (tällaisen systeemin hinta on muuten helposti useamman tietokoneen verran).
 
Kertokaa vähän jos mahdollista omakohtaisia kokemuksia.
 
Tämän skippaan tarkennuksia odottaessani.
 
Ymmärtääkseni laulun kanssa on useimmilla ongelmia, voiko siihen vaikuttaa että tausta ei kuulu liian lujaa eikä laulukaan?
 
Volumenappia kun kääntää pienemmälle ei mikään kuulu liian kovaa. Mitä pienemmälle kääntää sitä hiljempaa kuuluu. Kunnes vaikenee tyystin.
 
Täytyy myöntää, että viimeisen kohdan kysymyksenasettelua en täysin ehkä hahmottanut.
 
JoKo
10.07.2011 16:24:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sillä uuteen tietokoneeseen ei ole varaa ja vanha ei pyöritä edes cubasea.
 
Jos se kone on tältä vuosituhannelta niin olen melko varma että sillä pystyy äänittämään. Kannattaa ostaa lisää muistia ja vaihtaa ohjelma/käyttöjärjestelmä kevyempään.
 
Tumppi.
10.07.2011 17:05:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps, tutkin asiaa vielä paremmin kun oon vähä koisinu kun viime yön uneks jäi vaa parisen tuntia.. :D
 
"Miksi teen sitä? Miksi en? Joku on jo kaatanut kauniin puun tehdäkseen siitä jonkun vitun kitaran.. Joten riko se!" -Kurt Cobain
Tumppi.
31.07.2011 18:55:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käykö äänittämiseen ihan millanen vaan kiippari jossa on midi paikka? Koska meikällä on isäukon vanha casio kiippari, ehkä 90-luvulta (?) Jos sen liittää interfacee ja sitäkautta koneesee?
 
"Miksi teen sitä? Miksi en? Joku on jo kaatanut kauniin puun tehdäkseen siitä jonkun vitun kitaran.. Joten riko se!" -Kurt Cobain
Bowie88
01.08.2011 15:28:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi.: Käykö äänittämiseen ihan millanen vaan kiippari jossa on midi paikka? Koska meikällä on isäukon vanha casio kiippari, ehkä 90-luvulta (?) Jos sen liittää interfacee ja sitäkautta koneesee?
 
Onko sulla äänikorttia jossa on midi?
 
Objectif Lune
01.08.2011 16:14:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi.: Käykö äänittämiseen ihan millanen vaan kiippari jossa on midi paikka? Koska meikällä on isäukon vanha casio kiippari, ehkä 90-luvulta (?) Jos sen liittää interfacee ja sitäkautta koneesee?
 
Midi ei ole ääntä. Se on vain tieto siitä, kuinka pitkään ja kuinka kovalla voimakkuudella pitäisi soittaa. Eli et saa midin kautta kulkemaan casio -kiipparin soundeja vaan ne soundit täytyy siirtää instrumenttipiuhaa pitkin. Jos sulla on tietokoneella syntetisaattori, voit ohjata sitä kyllä midillä ja nauhoittaa soittoa.
 
Esimerkiksi mulla on Logic Pro ja soitan sen syntetisaattoreita midin kautta. Helppoa ja kätevää. Ohjelma ei tallenna soitettaessa ääntä vaan ainostaan tiedon siitä, mitä olen soittanut, joten joka kerta kun nauhoitus soitetaan uudelleen, tietokoneen syntetisaattori soittaa midi-tiedoston uudestaan. Niinpä saman soiton voi toistaa uudellen ihan millä syntetisaattorilla tahansa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «