Aihe: Huijarin uhreja?
1 2 3 4 513 14 15 16 1722 23 24 25 26
JanneO
13.06.2011 15:31:44
Mec: Itselläni oli osto-ilmoitus Efektit,pedaalit alueella. Siihen vastasi nimimerkki SanteriA jolle sitten maksoin 90e. Tämän jälkeen hänestä ei mitään enää kuulunutkaan. Tilinumeroiksi ilmoitti:

Tilit :
Nordea : FI34 1590 3500 5805 82
Sampo: 800026 23610655

Sanoi pedaalin olevan Seinäjoella joka on varmasti tarpeeksi kaukana omasta kylästäni. Nimekseen ilmoitti Jukka Pikkarainen ja osoitteenkin pyysin varmuuden vuoksi mutta olipas nimi ja osoite googletettu jonkun Seinäjokelaisen jalkapalloseuran yhteystiedoista...

Miten muuten näin yleisesti kun meikäläinen maksaa verkkopankilla, niin jos nimi ja tilinumero ei mätsää keskenään, niin summa ei liiku tililtä mihinkään. Miten onnistutte laittamaan huijarille rahaa... vai onko noissa verkkopankkiohjelmissa pankkien kesken niin paljon eroja?
Max
13.06.2011 16:49:17

Mec: Itselläni oli osto-ilmoitus Efektit,pedaalit alueella. Siihen vastasi nimimerkki SanteriA jolle sitten maksoin 90e. Tämän jälkeen hänestä ei mitään enää kuulunutkaan. Tilinumeroiksi ilmoitti:

Tilit :
Nordea : FI34 1590 3500 5805 82
Sampo: 800026 23610655

Sanoi pedaalin olevan Seinäjoella joka on varmasti tarpeeksi kaukana omasta kylästäni. Nimekseen ilmoitti Jukka Pikkarainen ja osoitteenkin pyysin varmuuden vuoksi mutta olipas nimi ja osoite googletettu jonkun Seinäjokelaisen jalkapalloseuran yhteystiedoista...

Samainen SanteriA oli myös mun ostoilmoituksen kimpussa. Oli vaan sen verran läpinäkyvää hänen säälittävä yritys, että ei voinu kun nauraa. Nää on ikäviä juttuja, mutta onneksi vielä valtaosa kaupankäynnistä (kahta tapausta lukuunottamatta) on ainakin tähän asti sujunut ongelmitta ja rehdissä hengessä.
"PRS without birds is like woman without tits..."
Mec
13.06.2011 19:26:30
Max: Samainen SanteriA oli myös mun ostoilmoituksen kimpussa. Oli vaan sen verran läpinäkyvää hänen säälittävä yritys, että ei voinu kun nauraa. Nää on ikäviä juttuja, mutta onneksi vielä valtaosa kaupankäynnistä (kahta tapausta lukuunottamatta) on ainakin tähän asti sujunut ongelmitta ja rehdissä hengessä.

Jep, olihan se läpinäkyvää näin jälkeenpäin ajatellen. Sen ainakin oppi, että jos puoliltapäivin korkkaa ensimmäisen huurteisen, illalla ei kannata kauppaa tehdä >S

JanneO: näin itsekin luulin mutta sinne vaan rahat lähti. Taitaa olla noin jos on sama pankki kyseessä, pankin järjestelmä tietää. Mutta itselläni ei tiliä kummassakaan noista ole.
marco_albertz
15.06.2011 12:15:02
Huomasin yhden tosi hyvän kommentin, jota vähän kertailen tässä lisäten keittoon omat mausteet.

Eli pyytäkää etukäteen lisäkuvia tai ylipäänsä kuvia tuotteesta. Voihan olla, että jokunen kuvakin on otettu netistä. Siksi pelkästään tähänkään ei pidä luottaa. Eli kuvatkin saattavat löytyä joten jos pyydätte jotain tietynlaista kuvaa, kysykää väriä ym. Jollei heti ala tulla vastausta niin siinä vaiheessa "haloo".

Lisäksi kannattaa tietysti pyytää yhteystiedot sekä keskustella puhelimessa. Nimenomaan puhelimessa ei välttämättä ehdi keksiä kaikkia valheita tai sitten ne paljastuvat helpommin.

Noutamattomat paketit ovat kelju juttu.
Jos olen itse myymässä eikä käteiskauppa tai rahojen tilisiirto ole onnistunut ostajalle niin olen itse pyytänyt etukäteismaksulla postimaksut ja sitten lähettänyt paketin ennakolla.

Lisäksi jos haluaa tehdä asiat viimeisen päälle niin voi tehdä ehdollisen kauppakirjan. Näin on joskus toimittu eli meilitse ja postitse on tehty kauppakirjat etukäteen. Sitten on maksettu tuote ja lopulta lähetetty. Kaikki ehdot on kirjattu kauppakirjaan.

Viimeistään tässä vaiheessa luulisi huijarien lähtevän kälppimään. Ylipäänsä noissa "ostetaan"- ilmoituksissa kannattaa olla varovainen. Niissähän kerrotaan lähtökohtaisesti, että halutaan jotain ja tuotteelle on tarvetta. Tämä on otollista huijareille sillä ostajan arviointikyky voi pettää kovin tuotteesta innostuneena.
The hand and fingers are the second most sensitive areas of the body.
bedlam
15.06.2011 12:28:51 (muokattu 15.06.2011 12:35:45)

Eleitä tarkkailemalla selviää ihmisestä paljon myös (pälyilee jatkuvasti ympärilleen, säikähtää poliisin nähdessään ym.). Nimikin saattaa paljastaa koltiaisen (Jiri, Nikki, Make, Rape, Reiska ym. ovat potentiaalisia roistoja).

No joo. Mutta itsellä käynyt kaiketi tuuri kaiken nettikanssakäymisen kanssa, kun ei ole huijareita kohdalle sattunut. Tosin, en moneen vuoteen ole juuri kauppaa käynytkään, onko tämä lisääntynyt nyt lähiaikoina räjähdysmäisesti vai onko käynyt vain flaksi?
komero
15.06.2011 12:41:10
bedlam: -- säikähtää poliisin nähdessään -- Nimikin saattaa paljastaa koltiaisen (Jiri, Nikki, Make, Rape, Reiska ym. ovat potentiaalisia roistoja) --

Tämähän on kuin suoraan Pahkasiasta :)
Twinkle
15.06.2011 12:42:52 (muokattu 15.06.2011 12:43:20)
JanneO: Miten muuten näin yleisesti kun meikäläinen maksaa verkkopankilla, niin jos nimi ja tilinumero ei mätsää keskenään, niin summa ei liiku tililtä mihinkään. Miten onnistutte laittamaan huijarille rahaa... vai onko noissa verkkopankkiohjelmissa pankkien kesken niin paljon eroja?

Taitaa niissä olla eroja, koska esim. Sampo ei ota kantaa siihen että mikä nimi on kyseessä, se toki haluaa nimen mutta ei vertaa sitä mihinkään tai ainakaan estä maksutapahtumaa jos nimi on eri. Maksun yhteenvedossa ennen kuin se veloitetaan ja maksaja hyväksyy, niin ohjelma kuitenkin näyttää "syötetty nimi" ja sitten erikseen vielä "tilinumeron perusteella haettu nimi". Itse alkaisin kyllä miettiä jos noissa olisi eroja.
pekka montin
15.06.2011 14:50:08

marco_albertz: Huomasin yhden tosi hyvän kommentin, jota vähän kertailen tässä lisäten keittoon omat mausteet.

Eli pyytäkää etukäteen lisäkuvia tai ylipäänsä kuvia tuotteesta. Voihan olla, että jokunen kuvakin on otettu netistä. Siksi pelkästään tähänkään ei pidä luottaa. Eli kuvatkin saattavat löytyä joten jos pyydätte jotain tietynlaista kuvaa, kysykää väriä ym. Jollei heti ala tulla vastausta niin siinä vaiheessa "haloo".

Lisäksi kannattaa tietysti pyytää yhteystiedot sekä keskustella puhelimessa. Nimenomaan puhelimessa ei välttämättä ehdi keksiä kaikkia valheita tai sitten ne paljastuvat helpommin.

Noutamattomat paketit ovat kelju juttu.
Jos olen itse myymässä eikä käteiskauppa tai rahojen tilisiirto ole onnistunut ostajalle niin olen itse pyytänyt etukäteismaksulla postimaksut ja sitten lähettänyt paketin ennakolla.

Lisäksi jos haluaa tehdä asiat viimeisen päälle niin voi tehdä ehdollisen kauppakirjan. Näin on joskus toimittu eli meilitse ja postitse on tehty kauppakirjat etukäteen. Sitten on maksettu tuote ja lopulta lähetetty. Kaikki ehdot on kirjattu kauppakirjaan.

Viimeistään tässä vaiheessa luulisi huijarien lähtevän kälppimään. Ylipäänsä noissa "ostetaan"- ilmoituksissa kannattaa olla varovainen. Niissähän kerrotaan lähtökohtaisesti, että halutaan jotain ja tuotteelle on tarvetta. Tämä on otollista huijareille sillä ostajan arviointikyky voi pettää kovin tuotteesta innostuneena.

Itselläni oli kohtuullisen ovela voro kyseessä. Laitoin ostoilmoituksen että haluan ostaa legendaarisen Yamaha DX7. No, saman illan aikana tuli puhelinsoitto. Nuori poika, alta 20 wee. Kertoi että soitin on hänen isoveljensä vanha, ja mukaan tulisi teline sekä softcase. Poika asui toisella puolen suomea, ylläripylläri. Siinä sitten kyselin että miten kaupat hän haluaisi hoitaa. Ehdotti että maksetaan postikulut puoliksi ja lunastan paketin sitten matkahuollosta. Mutta, se on laiha lohtu, jos ja kun paketin sisältä olisi löytynytkin jotain aivan muuta kuin itse DX7. Kyselin sitten että voiko poika ottaa kuvia soittimesta ja lähettää, mutta EI, on kuulemma niin huono kamera puhelimessa eikä digikameraa omisteta. Hän myös sanoi että hänen isänsä oli matkahuollolla töissä ja että hän on tehnyt ennnenkin kauppaa. Sitten seuraavaksi kysyin saisinko pojan yhteystiedot, esim. Osoite ja sen jälkeen kysyin että voinko tarkistaa hänen tiedot puhelin numeron kautta, vaikka tiesin että hän käytti preepaidia. Poika sanoi että "joo, kaikki tiedot näkee kun tarkastat", eipäs näkynyt, tietenkään. Sitten seuraavaksi kysyin pojan nimeä ja osoitetta. Seuraavaksi tuli sellaista selitystä että" asun opiskelijoiden solussa enkä viitsisi osoitettani jakaa kaikille koska muitakin ihmisiä asuu samassa solussa", ja hän antoi osoitteeksi vain viitteellisen osoitteen. Tämän jälkeen sain vielä yksityisviestin yksityistaholta joka varoitti huijareista. Lopuksi vielä halusin mässäillä aiheella ja kiusata huijaria typerillä kysymyksillä kunnes sanoin: "En mä ostakaan, sori".

Näin.
i.ak
17.06.2011 10:22:39
Laitanpa tännekin ketjuun jos joku tämän avulla voi välttyä huijatuksi tulemasta.

"Pekka Heikkilä" Naantalista yritti tänään hieroa kauppaa Gibsonin LP-laukusta kanssani. Postiennakko osoittautui sitten miehelle ylitsepääsemättömäksi esteeksi kaupan syntymiselle.

Alla vähän infoa:

Pekka Heikkilä
Puhelinnumero: 045 8759560
e-mail: pekheikk@gmail.com
tilinumero: 393900-37061850
The contradiction of imaginary entity
AleksiL
07.07.2011 09:51:25
En haluaisi olla ennakkoluuloinen tai rasisti, mutta eilen sain myynti-ilmoitukseeni vastauksen tuolta Venäjän puolelta. Kannattaakohan semmoseen suhtautua varauksella?
pte57
07.07.2011 11:36:41

Olen itse ottanut tavaksi tehdä kaupat vain nokatusten, laite joko noudetaan kotoa, tai kuljetan sen lähietäisyydelle. Täältä hakiessa ostajalla on samalla testausmahdollisuus jolloin pieni tinkauskin käy. Numeroni on prepaid, mutta se onkin vain yhteydenottoa varten, eli kun vanha nokia kilahtaa, joku haluaa ostaa tai myydä jotakin. Mielestäni selvää ja yksinkertaista kaikile osapuolille, olkoonkin, että kaukaisempi Suomi jää "markkina-alueesta" pois. Tosin juuri yksi härpätin lähti Kokkolaan ostajan hoitaman hakijan kyydissä.
Oliks tää mun soitettava juttu, vai....?
marco_albertz
08.07.2011 04:13:47
No mikäs siinä jos noutaa tuotteen tai rahat tulee tilille. Voit varmaan hoitaa maksun saamisen myös eri tavoin, jos et halua antaa tilinumeroa. Kaikki maksut hoidetaan tietysti etukäteen jos niin kovasti haluaa laitteen. Sehän tässä riskeeraa jos haluaa kaupan tehdä erityisesti näkemättä tuotetta. Ei sinun tarvitse tässä hermoilla.

Alexiv: En haluaisi olla ennakkoluuloinen tai rasisti, mutta eilen sain myynti-ilmoitukseeni vastauksen tuolta Venäjän puolelta. Kannattaakohan semmoseen suhtautua varauksella?
The hand and fingers are the second most sensitive areas of the body.
sub zero
08.07.2011 14:04:49
a gypsy woman told my mother before i was born you have a boy chile comin' gonna be alemman tason mies
Jari Lehtomäki
08.07.2011 14:46:29 (muokattu 08.07.2011 14:51:39)

i.ak: Laitanpa tännekin ketjuun jos joku tämän avulla voi välttyä huijatuksi tulemasta.

"Pekka Heikkilä" Naantalista yritti tänään hieroa kauppaa Gibsonin LP-laukusta kanssani. Postiennakko osoittautui sitten miehelle ylitsepääsemättömäksi esteeksi kaupan syntymiselle.

Alla vähän infoa:

Pekka Heikkilä
Puhelinnumero: 045 8759560
e-mail: pekheikk@gmail.com
tilinumero: 393900-37061850

Jaahas, sama kaveri vastasi myyntilmoitukseeni kun olen ostamassa muffeja pyysi 20 euroa tilille, kun pyysin kuvia niin niitä ei ikinä tullut... Kaupaa käytiin ainoastaan tekstiviestillä ja tuo nimi, puhelinnumero ja pankkitilinnumero on sama.
Onneksi en laittanut rahaa tilille..
AleksiL
08.07.2011 16:59:25
No mikäs siinä jos noutaa tuotteen tai rahat tulee tilille...

No joo, en mä tiedä mikä tässä tökkii :D En mä ehkä käteistä uskaltas ottaa, ne ennakkoluulot...

Kyllä kai totakin pitää alkaa harkitsemaan, ei tunnu kiinnostusta muilta löytyvän.
Twinkle
08.07.2011 18:59:36
kiriminni: Huijauskuvio on tuttu poliisille lukee jutussa.
Piruakos se auttaa sitten tavallista kansalaista jota huijataan.

Millä perusteella tuosta nyt pitäisi olla tavalliselle kansalle hyötyä?
AleksiL
09.07.2011 20:16:48
Pakko nyt jatkaa tilitystä.

Jantteri edelleen haluaa tehdä kauppaa, mutta ei halua nostaa käteistä automaatista sillai et mä näen, vetoaa isoihin kuluihin.

Oonko mä oikeesti liian ennakkoluulonen? :D
Twinkle
09.07.2011 20:34:20 (muokattu 09.07.2011 20:35:10)
Alexiv: Pakko nyt jatkaa tilitystä.

Jantteri edelleen haluaa tehdä kauppaa, mutta ei halua nostaa käteistä automaatista sillai et mä näen, vetoaa isoihin kuluihin.

Oonko mä oikeesti liian ennakkoluulonen? :D

tämä menee kyllä erikoiseksi. Eikös se voi nostaa niitä rahoja käteiseksi ennen kun tulee käymään?

EDIT: vai siis, jäikö minulta nyt jokin ymmärtämättä?
AleksiL
09.07.2011 21:09:09
Jäi ilmeisesti :D Just sillä ei halua nostaa automaatista rahaa kun siitä koituvat kulut on kuulemma niin isot.

Taitaapi jäädä kaupat tekemättä, ihan siitäkin syystä ettei ole enää hetkeen vastannut sähköposteihin...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)