Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusi kitara, täysin aloittelija ja kitara särkee?
1
Levander
08.07.2011 00:58:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli sain tänään kitaran, elämäni ensimmäisen enkä tajua vielä hommasta mitään, aloitin sointujen opiskelulla. Kitara on Yamahan F310 eli metallikielinen akustinen peli. Toiseksi matalin kieli eli A särisee. Se soi ihan nätisti vapaasti rämpytettäessä, mutta jos painan kielen alas paikka E-duuria soittaessani niin se särisee enemmän tai vähemmän. Johtuuko toi nyt siitä, että en osaa painaa kieltä alas oikein, onko kitara epävireessä vai onko se kenties rikki eli nauhat ottaa kiinni tms? Ostin vielä kitaran webistä eli en saa keneltäkään fiksummalta apuja. En siis virittänyt tuota vaikka mukana tulikin viritysmittari, voin sitäkin toki kokeilla josko se auttaisi. Jotenkin vaan kuvittelin, että uusi kitara olisi tehtaalla pistetty vireeseen, ettei sitä nyt ihan heti tarvitse virittää?
 
Gary Enfield
08.07.2011 02:05:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valittaen mun täytyy todeta, että sun täytyy virittää se joka päivä ja jos soitat niin vielä useamman kerran.
Sancrotis
08.07.2011 08:56:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Särinä johtunee voiman puuttumisesta. Teräskieliset voivat olla muutenkin vähän vaikeahkoja soittaa. Treenausta vaan, sormien voima kehittyy kyllä ajan myötä.
 
"Basisti on huono renki, mutta huono isäntä." -Vanha sananlasku
Levander
08.07.2011 12:22:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gary field: Valittaen mun täytyy todeta, että sun täytyy virittää se joka päivä ja jos soitat niin vielä useamman kerran.
 
Kai se nyt vireessä sentään on kun liikkeestä tulee kotiin vai eikö? Muutenkin olen käsittänyt, että noi Yamahan ihan halpiksetkin pysyy vireessä suht hyvin, olenko ihan väärässä? Ääni on sellainen puto resonointi, ihan kuin koko koppa resonoisi tai sitten kieli vaan hakkaa johonkin, tiedä sitten mihin. Jos kieliä soittaa vapaana niin ääntä ei kuulu, eli onko nyt kyse soittajasta (tai mun tapauksessa käyttäjästä)?
 
Levander
08.07.2011 12:24:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sancrotis: Särinä johtunee voiman puuttumisesta. Teräskieliset voivat olla muutenkin vähän vaikeahkoja soittaa. Treenausta vaan, sormien voima kehittyy kyllä ajan myötä.
 
Mitä tarkoittaa voiman puute eli en paina kieliä tarpeeksi kovaa pohjaan vai? Suurin ongelma näillä nakkisormilla on se, ettei meinaa millään osua yhteen kieleen, painan samalla helposti naapurikieltä myös eikä nämä sormet tästä yhtään kaposemmaksi tule. Kysyn nyt saman kun tuolta toiseltakin, että jos resonointia ei kuulu kun rämpyttää kaikki kielet vapaana niin käyttäjässä on vika?
 
Gary Enfield
08.07.2011 12:44:17 (muokattu 08.07.2011 13:06:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levander: Kai se nyt vireessä sentään on kun liikkeestä tulee kotiin vai eikö? Muutenkin olen käsittänyt, että noi Yamahan ihan halpiksetkin pysyy vireessä suht hyvin, olenko ihan väärässä? Ääni on sellainen puto resonointi, ihan kuin koko koppa resonoisi tai sitten kieli vaan hakkaa johonkin, tiedä sitten mihin. Jos kieliä soittaa vapaana niin ääntä ei kuulu, eli onko nyt kyse soittajasta (tai mun tapauksessa käyttäjästä)?
 
Riippuu paljon myös sään vaihteluista ja olosuhteista jossa kitara on, puutalo, kerrostalo, etelään, pohjoiseen eli vaihteleeko huoneen lämpötila jne.
 
Tuskin se särinä kuitenkaan virityksestä johtuu jos ei ole ihan mahottomasti alavireessä.
 
Käy läpi kaikki nauhavälit sillä kielellä joka särisee ja vertaa missä särisee ja missä ei. Käy läpi vaikka koko otelauta. Kato myös onko särisevä kieli päistä katsottaessa samalla korkeudella kuin muutkin kielet. Tarkista myös onko kieli ehjä, ettei kierre ole rikki mistään kohtaa. Jos nämä kaikki on ok yritä katsoa josko jokin pohjarima irvistäisi jostain kohtaa, painele myös koppaa eri kohdista ja väännä varovasti samalla kun otat äänen ja kuuntele vaikuttaako särinään. Nää vikat toimenpiteet varovasti, parempi liian varovasti kuin liian kovaa kun ei vielä kitaraansa niin hyvin tunne. Voi myös olla että on parempi ettet painele mitään, päätä ite.
 
Niin ja kun otat äänen niin katso että painat heti nauhan vierestä, ei nauhavälin virityskoneiston puoleisesta reunasta.
 
Särinä voi olla käyttäjän vika tai olla olematta, aloittelijan tapauksessa varsin usein vika on käyttäjässä.
RawknRawl
08.07.2011 13:16:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levander: Kai se nyt vireessä sentään on kun liikkeestä tulee kotiin vai eikö? Muutenkin olen käsittänyt, että noi Yamahan ihan halpiksetkin pysyy vireessä suht hyvin, olenko ihan väärässä?
 
Ei tule, eikä pysy.
 
Vire muuttuu soittamisesta ja ympäröivistä olosuhteista. Koko ajan.
 
Ehkä tärkein neuvo aloittelijalle on: viritä aina. Eli pyri soittamaan vain vireisellä kitaralla. Korvasi harjaantuu oikein ja sitä kautta tukee koko soittamisen ja musiikin omaksumista. On tärkeämpää kuin uskotkaan.
 
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
Luthier
08.07.2011 13:26:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levander: Kai se nyt vireessä sentään on kun liikkeestä tulee kotiin vai eikö? Muutenkin olen käsittänyt, että noi Yamahan ihan halpiksetkin pysyy vireessä suht hyvin, olenko ihan väärässä?
 
Minä ainakin löysään kielet aina kun lähetän kitaran postin tai kuljetusliikkeen kautta.
Kielet löysällä kitara kestää paremmin kuljetuksen tärinät ja iskut.Kitara on syytä virittää vähintään joka soittokerran alussa. Ehjä kitara, halpa tai kallis, pitää yleensä vireensä jonkun aikaa. Kaikkia kitaroita ei tosin aina saa vireeseen.
 
Levander
08.07.2011 16:15:56 (muokattu 08.07.2011 16:37:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RawknRawl: Ei tule, eikä pysy.
 
Vire muuttuu soittamisesta ja ympäröivistä olosuhteista. Koko ajan.
 
Ehkä tärkein neuvo aloittelijalle on: viritä aina. Eli pyri soittamaan vain vireisellä kitaralla. Korvasi harjaantuu oikein ja sitä kautta tukee koko soittamisen ja musiikin omaksumista. On tärkeämpää kuin uskotkaan.

 
Nyt koitin sitten tuolla Yamahan tunerilla virittää tuota ja kaikki muut olikin vireessä paitsi ylhäältä katsottuna kolmas kieli eli D ei mene millään kohilleen. Jos löystää niin hyppää A:ksi ja jos vähänkin kiristää niin on saman tien 2 kieli eli b tai H? Mitä tässä pitäisi tehdä, tunnin olen nyt hinkannut, eikä mene kohilleen :(
 
Tuneri on Yamahan YT-100 eikä se ole kertaakaan tunnistanut kieltä edes D:ksi, aina vaan A tai H, se vilkuttaa aluksi niiden väliä kun ei osaa päättää ja valitsee jomman kumman eli koskaan en ole sitä saanut edes tunnistamaan kieltä mittarin termein 4D:ksi. Hö!
 
RawknRawl
08.07.2011 16:42:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levander: Nyt koitin sitten tuolla Yamahan tunerilla virittää tuota ja kaikki muut olikin vireessä paitsi ylhäältä katsottuna kolmas kieli eli D ei mene millään kohilleen. Jos löystää niin hyppää A:ksi ja jos vähänkin kiristää niin on saman tien 2 kieli eli b tai H? Mitä tässä pitäisi tehdä, tunnin olen nyt hinkannut, eikä mene kohilleen :(
 
Oho. Aika monta vaihtoehtoa syyksi, mutta veikkaan jotain näistä:
- kieli ei ole oikein viritintapissa
- viritintappi/koneisto on viallinen/irti/löysä
- viritysmittarin käyttötapa hakusessa
- koko kitara on ihan jossain muussa kuin normivireessä ja olet vaan "vahingossa" saanut virittimen näyttämään muissa kielissä "oikeaa"
 
Se, että se heiluu noin paljon vaikuttaa kyllä varsin kummalliselta, eikä puhu tuon ensimmäisen vaihtoehdon puolesta.
 
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
RawknRawl
08.07.2011 16:49:21 (muokattu 08.07.2011 16:49:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levander:
 
Tuneri on Yamahan YT-100 eikä se ole kertaakaan tunnistanut kieltä edes D:ksi, aina vaan A tai H, se vilkuttaa aluksi niiden väliä kun ei osaa päättää ja valitsee jomman kumman eli koskaan en ole sitä saanut edes tunnistamaan kieltä mittarin termein 4D:ksi. Hö!

 
Taitaa olla siis viritysmittarissa tai sen käytössä vika.
 
- varmistu, että mittarin patterit on kunnossa
- pidä mittaria lähempänä kitaran kaikuaukkoa. Kokeile pitää sen kylkeä kaikukoppaa vasten. Kokeile vähän eri asentoja mittarille. Monasti nuo mikilliset voi olla vähän epäherkkiä.
 
Niin tai sitten se D-kieli ei ole vielä sinne päinkään. Viritä se vaikka A-kielen 5 nauhan mukaan (sama ääni kuin D vapaana) ja kokeile mittarilla, josko oltais hehtaarilla ja se ymmärtäisi sitten paremmin.
 
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
Levander
08.07.2011 18:13:22 (muokattu 08.07.2011 19:53:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RawknRawl: Taitaa olla siis viritysmittarissa tai sen käytössä vika.
 
- varmistu, että mittarin patterit on kunnossa
- pidä mittaria lähempänä kitaran kaikuaukkoa. Kokeile pitää sen kylkeä kaikukoppaa vasten. Kokeile vähän eri asentoja mittarille. Monasti nuo mikilliset voi olla vähän epäherkkiä.
 
Niin tai sitten se D-kieli ei ole vielä sinne päinkään. Viritä se vaikka A-kielen 5 nauhan mukaan (sama ääni kuin D vapaana) ja kokeile mittarilla, josko oltais hehtaarilla ja se ymmärtäisi sitten paremmin.

 
Moi ja kiitos avusta!
 
Eli mittari ainakin pitäisi olla niin yksinkertainen, että en siinä voi sohlata :) Koitin A-kielen 5 nauhaa ja se näytti D:tä, ihan vihreää valoa eli puhdas D. Itse D:tä en saa millään edes lähelle kun hyppii tosiaan A:n ja H:n väliä eli ei tunnista sitä edes muuksi kuin noiksi kahdeksi vaikka miten kiristän tai löysään kieliä. Outoa sanoisin. Tuneria pidän joko kopan päällä aukon vieressä tai pöydällä noin 15 sentin päässä aukosta ja tuo toimii niin, että ensin se tunnistaa kielen ja sitten kertoo pitääkö kiristää vai löysentää. Onko ideoita miten saan sen edes tunnistamaan kielen eli miten eteenpäin? Voiko tuo kieli olla vaan viallinen?
 
http://www.vintagearchtop.com/tuner.htm
 
Testasin tunerin tuolla ja näytti toimivan eli näytti vihreää jokaisen kielen kohdalla.
 
rattledad
08.07.2011 20:56:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levander: Moi ja kiitos avusta!
 
Eli mittari ainakin pitäisi olla niin yksinkertainen, että en siinä voi sohlata :) Koitin A-kielen 5 nauhaa ja se näytti D:tä, ihan vihreää valoa eli puhdas D. Itse D:tä en saa millään edes lähelle kun hyppii tosiaan A:n ja H:n väliä eli ei tunnista sitä edes muuksi kuin noiksi kahdeksi vaikka miten kiristän tai löysään kieliä. Outoa sanoisin. Tuneria pidän joko kopan päällä aukon vieressä tai pöydällä noin 15 sentin päässä aukosta ja tuo toimii niin, että ensin se tunnistaa kielen ja sitten kertoo pitääkö kiristää vai löysentää. Onko ideoita miten saan sen edes tunnistamaan kielen eli miten eteenpäin? Voiko tuo kieli olla vaan viallinen?
 
http://www.vintagearchtop.com/tuner.htm
 
Testasin tunerin tuolla ja näytti toimivan eli näytti vihreää jokaisen kielen kohdalla.

 
Ei ole ihan tavatonta että mittari ottaa kvintin (eli näyttää D-kielellä A:ta). Voisi auttaa jos näppäät kieltä läheltä otelautaa ja ilman plektraa vaikka peukalonsyrjällä niin ettei kerrannaiset soi niin kovaa. Tai sitten kokeilla huiluäänellä 12. nauhan päältä.
 
One man's OMG! is another's WTF!.
Gary Enfield
08.07.2011 21:13:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rattledad: Ei ole ihan tavatonta että mittari ottaa kvintin (eli näyttää D-kielellä A:ta). Voisi auttaa jos näppäät kieltä läheltä otelautaa ja ilman plektraa vaikka peukalonsyrjällä niin ettei kerrannaiset soi niin kovaa. Tai sitten kokeilla huiluäänellä 12. nauhan päältä.
 
No juu, mun mittari näyttää kvintin useammin kuin perussävelen E- ja A-kielillä. Ei se oikeastaan mitään haittaa kun sen tietää.
Levander
09.07.2011 14:21:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gary field: No juu, mun mittari näyttää kvintin useammin kuin perussävelen E- ja A-kielillä. Ei se oikeastaan mitään haittaa kun sen tietää.
 
No niin, sain vihdoinkin homman toimimaan. Kyseinen kieli oli jostain syystä niin löysällä, ettei se ollut edes lähellä. Kaikki muut kielet olivat vireessä tai lähes vireessä, mutta tämä kieli oli kaukana ja kun sitä viritin niin se tosiaan hyppeli A:n ja H:n väliä. Kun uskalsin kiristää sitä kunnolla niin päästiin jyvälle ja sain kitaran vireeseen. On tämä aika huisaa hommaa, niin erilaista mitä olen koskaan tehnyt :)
 
Onko teillä jotain hyviä vinkkejä ja nyrkkisääntöjä sointujen opetteluun. Minulla on sellaisia ongelmia, ettei nakit meinaa millään mahtua kielten väliin eli kun painan yhtä niin meinaa mennä samalla kaksi muutakin kieltä mukana ja saa olla mielettömön tarkkana, ettei noin käy. Lisäksi vaikka pidän kaulaa ohjeiden mukaan niin kämmen meinaa väkisin osua pikku-E:hen jne. Suurta kitarakirjaa käyn läpi ja nyt siis opettelen noita perussointuja, joka päivä vähän. En mä enää mitään muista eli saan kyllä hakata päätä seinään aika monta kertaa, että noi painuu mieleen :(
 
Gary Enfield
09.07.2011 15:15:10 (muokattu 09.07.2011 15:16:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levander:
Onko teillä jotain hyviä vinkkejä ja nyrkkisääntöjä sointujen opetteluun. Minulla on sellaisia ongelmia, ettei nakit meinaa millään mahtua kielten väliin eli kun painan yhtä niin meinaa mennä samalla kaksi muutakin kieltä mukana ja saa olla mielettömön tarkkana, ettei noin käy. Lisäksi vaikka pidän kaulaa ohjeiden mukaan niin kämmen meinaa väkisin osua pikku-E:hen jne. Suurta kitarakirjaa käyn läpi ja nyt siis opettelen noita perussointuja, joka päivä vähän. En mä enää mitään muista eli saan kyllä hakata päätä seinään aika monta kertaa, että noi painuu mieleen :(

 
Kärsivällisyyttä vaan. Asetat aina sormet huolellisesti ja otat soinnun ääni kerrallaan arpeggiona jotta kuulet että äänet soi puhtaasti. Kitara nyt vaan on tämmönen vähän hankalampi alkuunsa, samoin kuin monet puhallinsoittimet, piano kun taas on alkuun helpompi. Kun joka päivä treenaat edes vähän niin kuukauden päästä alkaa taatusti näyttämään valoisammalta.
Kokeilemalla löytyy asennot joissa isompikin koura saa äänet soimaan kun käsien hienomotoriikka paranee.
Objectif Lune
09.07.2011 19:09:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mulla oikein muuta vinkkiä ole kuin se, että älä ole liian ankara itsellesi. Jos jaksat harjoitella, kehityt alussa kuitenkin nopeasti. Nauti siitä! :) Nopealla tarkoitan sitä, että puolen vuoden päästä jo voit jotain helppoja biisejä säestää ihan kivasti, jos treenaat ahkerasti. Soittaminen on vaikeaa mutta ihanaa.
 
Jormes
16.07.2011 11:18:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse sanoisin ainakin neuvoksi sen, että älä heti alusta alkaen takerru pelkästään noiden sointujen opettelemiseen vaan ota heti komppi haltuun kun nuo soinnut alkaa kohtalaisesti onnistua. Itse soitin/yritin soittaa alusta alkaen oikeastaan ihan kaikkea muuta paitsi tasaista komppausta, eikä komppaaminen meinaa sen takia vielä tänäkään päivänä sujua.
 
VegaLeyffinen
28.07.2011 15:46:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levander: Eli sain tänään kitaran, elämäni ensimmäisen enkä tajua vielä hommasta mitään, aloitin sointujen opiskelulla. Kitara on Yamahan F310 eli metallikielinen akustinen peli. Toiseksi matalin kieli eli A särisee. Se soi ihan nätisti vapaasti rämpytettäessä, mutta jos painan kielen alas paikka E-duuria soittaessani niin se särisee enemmän tai vähemmän. Johtuuko toi nyt siitä, että en osaa painaa kieltä alas oikein, onko kitara epävireessä vai onko se kenties rikki eli nauhat ottaa kiinni tms? Ostin vielä kitaran webistä eli en saa keneltäkään fiksummalta apuja. En siis virittänyt tuota vaikka mukana tulikin viritysmittari, voin sitäkin toki kokeilla josko se auttaisi. Jotenkin vaan kuvittelin, että uusi kitara olisi tehtaalla pistetty vireeseen, ettei sitä nyt ihan heti tarvitse virittää?
 
Huollan soittimesi täydelliseen kuntoon alle 100€:lla. Hintaan kuuluu nauhojen hionta, muotoili ja kiillotus, otelaudan öljyäminen hiomalla ja sen kiillotus, satulan säätö ja kiillotus, tallan säätö (intonointi sekä korkeuden säätö, koneiston tarkistus - tuuvirn kiristys ja öljyäminen Työlle tulee vuoden takuu - melko todennäköisesti ensi talven jälkeen metallinauhojen päät vaativat hieman huoltoa - se on siis sinulle ilmaista. Kaikki maksaa siis 80€. Tilaa hinnastoni: vega.Leyffinen@gmai.com
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «