Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tallan luun korkeuden säätö elektro-akkarissa, nylon
1
nisumaka
07.07.2011 08:43:35 (muokattu 07.07.2011 08:44:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys, kysyn mielipiteitä ja neuvoja. Mulla on Ibanezin elektro-akkari, nylon kielinen. Kyseessä tallamikrofoni, ja tallaluun alla. Tallaluu on Ibanezin oma ja hieman turhan matala, mun mielestäni. Samaten mua ihmetyttää sellainen homma, että ylä-e kieli on korkeammalla, kuin ala-e?? Eli talla on tahallaan hiottu noin 0,5 mm vinoksi tehtaalla, voiko olla?? Otin tallan irti ja näin, että se on käsin hiottu paikalleen (kyseessä iban jonkinlainen lippulaiva eli EWN30SYE-NT). Voiko tallan alle laittaa esimerkiksi 2-puolisen teipin, vai vaikuttaisko toi paljon soundiin. Ei ihan viittis lähteä kikkailemaan luottokortin palasella, ja tietysti voinhan mä käydä tommoisen luuaihion ostamassakin, ei se nyt niin paljoa maksa. Tää tosin on ihan oman mallisensa, korkea, ohut ja kulmikas. Samaten tässä on kielien paikat viilattu (kolot) kruunuun, ja kruunu on vino, ettei sitä voi väärin päin laittaa. Hmm, kaikki neuvot ja kommentit otetaan mielenkiinnolla vastaan, ja kysymyksiin vastaan. Eli tässähän on se mokan paikka, että elektroniikkapuoli alkaa soida epätasaisesti, jos noihin menee liian keposasti koskemaan.
 
basisti1971
07.07.2011 10:59:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Koska talla on jo irti, hermojaraastava tasapainoisesti soimaansaaminen on jokatapauksessa edessä, sitä on enää turha tässä vaiheessa murehtia.
 
Itse lähtisin uudesta aihiosta liikenteeseen, korotukset onnistuvat harvoin yhtä hyvin.
 
Tietty olisi ehkä syytä testata vanhan tallan ja korotuspalojen kanssa se mieluisa korkeus uudelle.
 
Tuo tallan "kaltevuus" on normaalia, ajatuksena sallia matalampivireisille kielille suurempi liikevara.
 
T:Samuli
 
nisumaka
07.07.2011 12:23:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta. Oikeesti, tässä on selitetty muutoin asiaa tosi hyvin, tosin teräskieliselle, mutta sama pätee nyloniinkin. http://www.youtube.com/watch?v=6wiolpPgRaE&NR=1
 
nisumaka
08.07.2011 09:24:35 (muokattu 08.07.2011 09:26:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jepulista, hyvä tuli. Kiitos basistille. Löysäsin ensin hieman kaularautaa, 1/16 kierroksen about, vähän kaari lisääntyi. Aluksi matalalta tuntuva tallan luu, ei ehkä olekaan liian matala.
 
Tutkailin, ja laitoin matalasti soivan E-kielen 2.5 mm korkeuteen 12-nauhan kohdalta ja korkeasti soivan E-kielen myös 2.5 mm, eli en laittanut nyt tähän kaltevuutta. Ja joo tarkistin moneen kertaan ton tallan luun, niin kyllä se on Ibanezin tehtaalla (=kiina -- buu) väärin hiottu, eli väärin päin kaltevaksi. No onneksi materiaalia oli niin paljon, ettei sillä ollut väliä. Laitoin myös öljyt tallan puuhun sekä grafiittia tallaluun alle, niin vot, kyllä tämä hyvin ja tasaisesti soi. Onneksi.
 
Luthier
09.07.2011 11:03:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka:
Tutkailin, ja laitoin matalasti soivan E-kielen 2.5 mm korkeuteen 12-nauhan kohdalta ja korkeasti soivan E-kielen myös 2.5 mm, eli en laittanut nyt tähän kaltevuutta

 

 
Laitan kielenkorkeudet nylonkielisiin niin että ylempi e eli 1. kieli on 3-3,5 mm korkealla ja matala E 6. kieli on 4-4,5 mm. Yleensä käytössä on nuo max. mitat.
matala E on yleensä 1mm korkeammalla kuin korkempi e. Minimimitat 3ja 4 mm toimivat kooltaan pienemmissä lasten kitaroissa. Em. mitoilla tarkoitan kielen alapinnan ja otelautanauhan yläpinnan väliä mitattuna 12. nauhan kohdalta.
En näe mitään syytä miksi 1. ja 6. kieli pitäisi olla samalla korkeudella.
 
nisumaka
11.07.2011 11:47:03 (muokattu 14.07.2011 12:18:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Luthier. Erittäin hyvää neuvoa. Joo tässä menin vähän testaamisen kautta omalta osaltani. Kielet eivät kuitenkaan särise, arvelin, että voin törmätä tällaiseen ongelmaan tasossa alle 3 mm. 3 - 4 mm kuulostaa hyvinkin siltä, miten itse asian miellän mittasuhteiltaan olevan. Nythän mulla on hyvä malli tässä vanhassa tallaluussa, jos haluan laittaa kielet vähän korkeammalle tulevaisuudessa ;-) . Lisäys 14.7.2011 eli tietysti olisi pitänyt jo mainita, että säädän skittaani D'Addarion hard tension kielille, J46 muistelen, on tarkka tyyppi. Ja otan vielä pienen riskin (toinen tallaluu tuli jo hankittua varuille) lasken yla-e:n 2.2 mm ja jätän ala-e:n siis 2.5 mm korkeuteen. Tää on varmaan alin, mitä tommoisesta ikinä voi olettaa. Intonaatio on säilynyt, kitara soi, tosta tulee todellinen Electric Light Orchestra thin pleku versio. Jos epäonnistuu, laitan luut, kuten Luthier neuvoit, noin 3 mm - reilu 3.5 mm kallistuskulmaan about. Ja alan käyttää normal tension kieliä. Olen vain ihastunut siihen, että nylonin ja teräsakkarin välillä on tuntumassa saman kaltaisuutta. Soitan näet samoja biisejä näillä ristiin keikoilla (säestän musiikkiteatterissa).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «