Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Epiphonen Les Paulit
1 2
Stain
04.07.2011 16:09:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Mitä eroa näillä kitaroilla on muuta kuin hinta ja väri?
 
http://www.thomann.de/fi/epiphone_lpstdlhs.htm
 
http://www.thomann.de/fi/epiphone_lp_std_eb_lh.htm
 
"No se tota lähti tollane idea että, toi meidän basisti sai idean että hei hei, hei Mandy viittiskö taas lähtee hei- heittää uus levy, ni sit, sit saatiin semmonen idea että vau, vittu tehdään levy sitten."
rheinone
04.07.2011 16:27:47 (muokattu 04.07.2011 16:33:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olikse niin että Plussassa on body yhdestä palasta?
 
E: Tuoltahan se vastaus löytyikin, eli mustassa Stankussa on kansi leppää kun taas Plussassa koko body on mahonkia.
 
http://askville.amazon.com/differen … /AnswerViewer.do?requestId=11862008
 
Stain
04.07.2011 17:05:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rheinone: Olikse niin että Plussassa on body yhdestä palasta?
 
E: Tuoltahan se vastaus löytyikin, eli mustassa Stankussa on kansi leppää kun taas Plussassa koko body on mahonkia.
 
http://askville.amazon.com/differen … /AnswerViewer.do?requestId=11862008

 
Joo, mahonkia, mutta laminoitua sellaista. Kansi ilmeisesti vaneria. Näköjään epin omilla sivuilla oli arvostelu jossa kirjoitettiin mm. näin:
 
"For a start, the Epiphone's stylish flame-maple top is actually a veneer (a thin layer of wood) glued to to non-flame maple. Secondly, new Gibson Les Paul Standard bodies are crafted from a single slab of mahogany, whereas the Epiphone body - although 100% mahogany - is laminated (several pieces glued together), as is the Epiphone's mahogany neck."
 
"No se tota lähti tollane idea että, toi meidän basisti sai idean että hei hei, hei Mandy viittiskö taas lähtee hei- heittää uus levy, ni sit, sit saatiin semmonen idea että vau, vittu tehdään levy sitten."
Kefiiri
04.07.2011 17:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Joo, mahonkia, mutta laminoitua sellaista. Kansi ilmeisesti vaneria. Näköjään epin omilla sivuilla oli arvostelu jossa kirjoitettiin mm. näin:
 
"For a start, the Epiphone's stylish flame-maple top is actually a veneer (a thin layer of wood) glued to to non-flame maple. Secondly, new Gibson Les Paul Standard bodies are crafted from a single slab of mahogany, whereas the Epiphone body - although 100% mahogany - is laminated (several pieces glued together), as is the Epiphone's mahogany neck."

 
Ei kai Epiluurin kansi varsinaista vaneria ole... viilutettu kylläkin, eikös viilu ole ameriikaksi veneer?
 
Entropia666
04.07.2011 17:23:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ei kai Epiluurin kansi varsinaista vaneria ole... viilutettu kylläkin, eikös viilu ole ameriikaksi veneer?
 
Tästä on ilmeisesti ennenkin käyty keskustelua jossain yhteydessä ja käännös kukkaseksi osoittautunut. Kyllä toi mun customin kansi on ihan asiallisen näkönen.
 
Karvamammutti
04.07.2011 17:50:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Tästä on ilmeisesti ennenkin käyty keskustelua jossain yhteydessä ja käännös kukkaseksi osoittautunut. Kyllä toi mun customin kansi on ihan asiallisen näkönen.
 
Juurikin näin. Elikkä viilu on siinä kansivaahteran päällä tuomassa ulkonäköä. Näin myös omassa Ibanezissani. Ei se kitaraa pilaa.
 
oliko toi homo tossa kuvassa mammutti? ei saatana. -Twinkle
Stain
04.07.2011 18:15:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites tuo body, ilmeisesti siis kasattu useammasta yksittäisestä palasesta? Entäs muuten onnistuuko noiden humbuckerien tilalle vaihtaa P90 -mikit? Onko ne samankokoiset?
 
"No se tota lähti tollane idea että, toi meidän basisti sai idean että hei hei, hei Mandy viittiskö taas lähtee hei- heittää uus levy, ni sit, sit saatiin semmonen idea että vau, vittu tehdään levy sitten."
Wradlin
04.07.2011 18:19:38 (muokattu 04.07.2011 18:20:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Mites tuo body, ilmeisesti siis kasattu useammasta yksittäisestä palasesta? Entäs muuten onnistuuko noiden humbuckerien tilalle vaihtaa P90 -mikit? Onko ne samankokoiset?
 
Todennäköisesti kahdesta, ehkä kolmesta näin mutulla arvioituna. E: Voi toki olla vaikka yhdestäkin, eiköhän nuissa esiinny vähän vaihteluita.
 
P90:t ja humbuckerit eivät ole samankokoisia, mut onhan nuita jotain ysikymppisiä olemassa humbucker -koossakin.
 
Objectif Lune
04.07.2011 19:45:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rheinone: Olikse niin että Plussassa on body yhdestä palasta?
 
E: Tuoltahan se vastaus löytyikin, eli mustassa Stankussa on kansi leppää kun taas Plussassa koko body on mahonkia.
 
http://askville.amazon.com/differen … /AnswerViewer.do?requestId=11862008

 
Ja taitaa Epiluurien mahonki tarkoittaa aika eri puuta kuin vaikka Gibsonien mahonki. Eikös se niin mennyt? Epiphoneissa taitaa olla vaaleampaa itämaista mahonkia, joka ei ole ihan niin hyvä soitinpuu.
 
Vai onkohan tossa plussassa parempaa mahonkia käytetty. Hintaeron perusteella luulisi. Itselläni on kokemusta vain tuollaisesta ihan std ebonysta ja ko. kitara on jotain mahongintapaista puuta ja se soi niin huonosti, että olisin milloin vain valmis luopumaan siitä, jos etiikka kestäisi myydä sen jollekin. Ehkä annan sen pois, kun ostan Gibsonin...
 
trih
04.07.2011 20:35:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täs on taas hyvä muistuttaa, että sähkis ei ole akustinen. Jos sähkiksen puut toimii, niin ne toimii. Sähkiksen kaikukoppa on kaiutinelementti eikä kitaran puu.
 
Mulla on ollu kaikenlaista puuta sähkiksissä. Jotkut toimii, jotkut ei.
 
Ajattelu jostain mahongin soinnista on koomista. Samoin voisi ajatella suomalaisista, että ovat samaa puuta :D
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Objectif Lune
04.07.2011 20:53:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Täs on taas hyvä muistuttaa, että sähkis ei ole akustinen. Jos sähkiksen puut toimii, niin ne toimii. Sähkiksen kaikukoppa on kaiutinelementti eikä kitaran puu.
 
Mulla on ollu kaikenlaista puuta sähkiksissä. Jotkut toimii, jotkut ei.
 
Ajattelu jostain mahongin soinnista on koomista. Samoin voisi ajatella suomalaisista, että ovat samaa puuta :D

 
Sori, mä nyt vähän tipahdin. Yritätkö sanoa, että puulajilla ei ole väliä sen suhteen, miten se soveltuu sähkökitaraan vai jotain muuta? Kyllähän sähkis on yhtä paljon akustinen soitin kuin mikä tahansa vahvistettu kitara vaikka ääntä ei kaiuttimella vahvistettaisikaan. Koska sen ääni ei oo synteettinen, kaikki siinä kitarassa vaikuttaa siihen, miten soitin värähtelee, miten kieli värähtelee ja millainen on se värähtely, jonka mikrofoni muuttaa signaaliksi.
 
trih
04.07.2011 20:56:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: Sori, mä nyt vähän tipahdin. Yritätkö sanoa, että puulajilla ei ole väliä sen suhteen, miten se soveltuu sähkökitaraan vai jotain muuta? Kyllähän sähkis on yhtä paljon akustinen soitin kuin mikä tahansa vahvistettu kitara vaikka ääntä ei kaiuttimella vahvistettaisikaan. Koska sen ääni ei oo synteettinen, kaikki siinä kitarassa vaikuttaa siihen, miten soitin värähtelee, miten kieli värähtelee ja millainen on se värähtely, jonka mikrofoni muuttaa signaaliksi.
 
No sitä meinasin, että puut toimii tai ei toimi. Lajilla ei niin väliä :)
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Sintti
04.07.2011 21:01:04 (muokattu 04.07.2011 21:05:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: No sitä meinasin, että puut toimii tai ei toimi. Lajilla ei niin väliä :)
 
Sanotaanko näin, että osa puulajeista ei toimi. Osa taas toimii ja näiden toimivien välillä löytyy ihan selkeästi korvin kuultavia eroja. Kokeileppa vaikka mahongista tehtyä sähkistä ja vaihdat sitten sen mikit leppälankkuun niin varmasti huomaat eron.
 
EDIT: Tai oikeastaan osa puulajeista ei toimi niin hyvin kuin toiset. Mutta makuasioitahan ne nuokin on, kuten se kuuluisa Mustikin joskus totesi. Itse en hirveesti tykkää lehmuksesta, mutta jotku taas tykkäävät. Tekeehän esim. Ibanez jopa kalleimpia kitaroitaan siitä.
 
Frankster
04.07.2011 21:01:33 (muokattu 04.07.2011 21:03:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Täs on taas hyvä muistuttaa, että sähkis ei ole akustinen. Jos sähkiksen puut toimii, niin ne toimii. Sähkiksen kaikukoppa on kaiutinelementti eikä kitaran puu.
 
Mulla on ollu kaikenlaista puuta sähkiksissä. Jotkut toimii, jotkut ei.
 
Ajattelu jostain mahongin soinnista on koomista. Samoin voisi ajatella suomalaisista, että ovat samaa puuta :D

 
Ja tässä on hyvä muistuttaa että niinkuin akustisessa, myös sähkiksessä vaikuttaa puun sointi. Kieli saa puun värähtelemään, puu värähtelee sille puukappaleelle ominaisella tavalla ja vaikuttaa vuorostaan siihen miten kieli värähtelee. Molemminpuolista vuorovaikutusta.
 
Joka väittää ettei puiden soinnilla ole vaikutusta, väittää että kaksi muodoltaan ja elektroniikaltaan samanlaista kitaraa soi täsmälleen samalla tavalla.
 
Ja joo, kaksi saman puulajikkeen samanmuotoista kalikkaa soivat kumpikin erillä tavalla. Puulajikkeilla on kuitenkin ominaispiirteensä minkä mukaan ne YLEENSÄ soivat. Lepällä ja mahongilla on molemmilla ominaispiirteensä.
 
EDIT: jaa sieltä tuli jonkinmoinen tarkennuksenpoikanen. Vielä lisää: mahonkina myydään varmaan sataa eri puulajia. Suunnilleen kaikkea missä on vähän punertava sävy :P Kaukana yhtenäisestä niiden sointi on.
 
-Frankster
 
Sintti
04.07.2011 21:07:01 (muokattu 04.07.2011 21:11:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Frankster:
 
EDIT: jaa sieltä tuli jonkinmoinen tarkennuksenpoikanen. Vielä lisää: mahonkina myydään varmaan sataa eri puulajia. Suunnilleen kaikkea missä on vähän punertava sävy :P Kaukana yhtenäisestä niiden sointi on.

 
Hyvinkin totta. Mahonkia ne kaikki on, mutta se on vain yleisnimitys. ;) Yksi tuttu oli värkkäillyt omia akustisia ja kokeillut kaikenlaisia eri puulajeja. Oli sitten saanut halvalla jotain suhteellisen halpaa mahonkia (en muista tarkkaa nimeä nyt kuollaksenikaan) ja siitäkin oli tullut oikein hyväsaundinen kitara. Oli kuulemma semmosta mahonkia, että oli ollut jotku kokeneemmatkin soitinrakentajat ihmeissään, kun semmosesta oli tehnyt.
 
EDIT: Nyt muistinkin. Cabo nimistä mahonkia oli ollut. Yleensä huonekaluihin käytetään sitä.
 
Stain
05.07.2011 09:31:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään kokemusta pitääkö nämä Epiphonen lespat virettä miten hyvin? Itselläni on Epin dot -kitara ja siinä on tahtonut olla vireongelmaa johtuen muovisesta satulasta. Onko mahdollisesti sama juttu näiden kanssa?
 
Varmaan joutuu hommaamaan tuollasen standard plussan kun edes Gibson studioon ei ole mahiksia tällä hetkellä.
 
"No se tota lähti tollane idea että, toi meidän basisti sai idean että hei hei, hei Mandy viittiskö taas lähtee hei- heittää uus levy, ni sit, sit saatiin semmonen idea että vau, vittu tehdään levy sitten."
GrooverMan
05.07.2011 10:41:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Onko kellään kokemusta pitääkö nämä Epiphonen lespat virettä miten hyvin? Itselläni on Epin dot -kitara ja siinä on tahtonut olla vireongelmaa johtuen muovisesta satulasta. Onko mahdollisesti sama juttu näiden kanssa?
 
Varmaan joutuu hommaamaan tuollasen standard plussan kun edes Gibson studioon ei ole mahiksia tällä hetkellä.

 
No mulla on Epin Les Paul, vm. -95. En sitten tiedä miten paljon samanlainen/samantasoinen tän päivän Epiphonen Les Paulien kanssa, mutta vireen pitämisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Ja alkuperäinen satula tossa on. Ylipäänsä erittäin hyvä kitara ollut, yksilöitähän noi on, kaikissa merkeissä.
 
Ilmeisesti se Lespa on saatava nyt heti? Epiphone voi olla hyvä hankinta, mutta jos se Gibson sielä lavassa kuumottaa, niin kannattaa ehkä säästää se pari hunttia että saa Studion.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Objectif Lune
05.07.2011 11:06:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: No mulla on Epin Les Paul, vm. -95. En sitten tiedä miten paljon samanlainen/samantasoinen tän päivän Epiphonen Les Paulien kanssa, mutta vireen pitämisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Ja alkuperäinen satula tossa on. Ylipäänsä erittäin hyvä kitara ollut, yksilöitähän noi on, kaikissa merkeissä.
 
Ehdinkin jo tuossa omani haukkua. Siinä vire säilyy tosi huonosti kuolleen soinnin lisäksi, vaikka virittimet ovat Grooverit ja kielet uudet. Kyseessä siis vm -03 Dae Won -tehtaan kiinalainen tekele (Sarjanumero alkaa DW). Siellä kai suuri osa nykyisistäkin tehdään. Kuten edellinen totesikin, kitarat ovat yksilöitä ja minulla hölmöllä kävi huono tuuri, kun aikanani ajattelin nokkelasti tilaavani Saksasta halvalla hyvän kitaran.
 
Kitarapuista ehdittiinkin jo sanoa ihan riittävästi hyviä pointteja. Alkuperäinen puuhun liittyvä kommenttini yritti viestittää siitä, että suurempi mahonkiosuus ei välttämättä ole mikään meriitti, koska mahonkeja löytyy monia eri lajeja ja se mahonki, joka saa aikaan legendaarisen Les Paul -soundin, on eri tavaraa kuin Epiluurien käyttämä mahonki.
 
rheinone
05.07.2011 13:30:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Onko kellään kokemusta pitääkö nämä Epiphonen lespat virettä miten hyvin? Itselläni on Epin dot -kitara ja siinä on tahtonut olla vireongelmaa johtuen muovisesta satulasta. Onko mahdollisesti sama juttu näiden kanssa?
 
Varmaan joutuu hommaamaan tuollasen standard plussan kun edes Gibson studioon ei ole mahiksia tällä hetkellä.

 
Mulla oli lyhyen aikaa Epiluurin LP Standard Plus. Lyhyen aikaa siksi että se tuli mulle vaihdossa ja sen oli alunperinkin tarkoitus lähteä eteenpäin. Mulla oli tuolloin myös Gibson LP Classic, joten toiselle LP:lle ei ollut tarvetta.
 
Mutta yllättävän hyvältä kepukka tuntui ja kuulosti sekä soittotuntumansa että yleensä haukuttujen mikkiensäkin puolesta. Mitään vireongelmaa ei ollut. Oli sitten vissiin hyvä yksilö. Kiinan poikain kasaan liimailema oli tämäkin, 2000-luvun alkupuolelta.
 
Kyllä mä voin varauksetta suositella. Mutta kantsuu tosiaan hankkia semmonen yksilö jonka pääsee ennen ostopäätöstä kunnolla testaamaan.
 
fox
05.07.2011 13:45:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rheinone:
Kyllä mä voin varauksetta suositella. Mutta kantsuu tosiaan hankkia semmonen yksilö jonka pääsee ennen ostopäätöstä kunnolla testaamaan.

 
Komppia tälle. Mulla on ollut jo pitkään Epiphonen Stankku, tosin korealainen Saeinin tehtaan tekemä, tuollainen:
http://www.lehmo.com/fox/lataamo/DSCN2163.JPG
 
Itse asiassa ihan kelpo kitara. Alun perin siinä ei ollut mikkejä, kun sen hommasin, joten se on ladattu emoyhtiön mikeillä. Siitä huolimatta, eihän se samalta soundaa, kuin kyseiset soittimet. Puut kun ovat noissa erilaiset. Mutta itse olen tuohonkin ihan tyytyväinen, ei se muuten mulla edelleen olisi.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «