Aihe: Duurin ja mollin vaikutus mieleen
1 2 3 4
Nelisormimangusti
01.02.2011 14:42:56

Epämuusikko: En kyllä allekirjoita lain.

En usko että musiikkiterapeutitkaan. Tuskin se noin naurettavaa puuhaa voi olla, muutenhan ihmiset vois ihan ite kuunnella kaikkia duurilällätyksiä päästäkseen masennuksesta.

Wikipedia:Musiikkiterapia on kuntoutus- ja hoitomuoto, jossa musiikin eri elementtejä (rytmiä, harmoniaa, melodiaa, äänensävyä, dynamiikkaa ym.) käytetään vuorovaikutuksen keskeisenä välineenä yksilöllisesti asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Prog Man
02.04.2011 15:11:32
tender.insanity: Tässä syy, miksi joululaulut ovat usein mollissa?

Ööö...Eikö joululaulut ole duurissa? O.O
baron
02.04.2011 15:12:53

Prog Man: Ööö...Eikö joululaulut ole duurissa? O.O

Valtaosa!
(Tyhmä kirjoitus)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
04.04.2011 20:33:02
Molemmat saattaa tuottaa joko suurta mielihyvää, iloa tai sitten vetää mielen surulliseksi!
Oikeastaan ei voi sanoa, että duuribiisi olisi välttämättä iloinen ja molli se surullinen, ainakaan itse en koe niin.
Mutta surullisen sävelmän tuottama "ilo" on ehkä erilaista, jotenkin syvällisempää ja pysyvämpää, kun taas iloinen sävelmä saattaa tuottaa päinvastaisen tunteen.
Hmm.. vaikea aihe, mutta tarkkaa eroa on mahdoton tehdä, ero on häilyvä : ))
osaamaton
17.05.2011 14:07:33

Kai mä varmaan tämän ketjun perusteella ajattelen väärin tai jotain, kun tunnen duurin, mollin ja muiden sointujen vaikuttavan tunteisiini äärimmäisen vahvasti. Voisin jopa väittää, että musiikki on eräällä tavalla tarkasteltuna ääniksi koodattuja tunteita.

Toki sointujen konteksti vaikuttaa paljon, olen itsekin säveltänyt sellaista musiikkia jossa riitasoinnut kuulostavat jopa toiveikkailta, mutta noin perusluonteeltaan yksittäin soitettuna duurisointu kuulostaa korvissani iloiselta ja mollisointu surulliselta. Rytmillä yms. keinoilla voi kyllä säätää efektiä (esim. haikeudesta kauhuun) mutta sitä en pysty ymmärtämään, miten rytmillä saisi aikaan iloista tai surullista musiikkia soinnuista riippumatta. Koen sellaiset väittämät täysin käsittämättömiksi.

Lisäksi väite, että kyseessä olisi täysin opittu mieltymys, tuntuu sikäli epäuskottavalta etten tunne mitään toista yhtä vahvasti ja tiedostamattomasti vaikuttavaa opittua asiaa. Tuo sointujen yhdistäminen tunteisiin tuntuisi tulevan suunnilleen suoraan selkäytimestä.

No joo, jatkakaa.
Epämuusikko
17.05.2011 14:24:59 (muokattu 17.05.2011 14:32:12)
osaamaton: Kai mä varmaan tämän ketjun perusteella ajattelen väärin tai jotain, kun tunnen duurin, mollin ja muiden sointujen vaikuttavan tunteisiini äärimmäisen vahvasti. Voisin jopa väittää, että musiikki on eräällä tavalla tarkasteltuna kulttuuriin koodattuja tunteita.

Toki sointujen konteksti vaikuttaa paljon, olen itsekin säveltänyt sellaista musiikkia jossa riitasoinnut kuulostavat jopa toiveikkailta, mutta noin perusluonteeltaan yksittäin soitettuna duurisointu kuulostaa korvissani iloiselta ja mollisointu surulliselta.
konsonanssi on dissonanssi dissonoivassa ympäristössä. aivan kuten tavallinen kolmisointu pistää korvaan biisissä jossa niitä on vain se yksi. Mutta tähtiin kirjoitettu absoluuttinen totuus siitä että mollisointu on surullinen on vähän miten sen nyt ottaa...

Lisäksi väite, että kyseessä olisi täysin opittu mieltymys, tuntuu sikäli epäuskottavalta etten tunne mitään toista yhtä vahvasti ja tiedostamattomasti vaikuttavaa opittua asiaa. Tuo sointujen yhdistäminen tunteisiin tuntuisi tulevan suunnilleen suoraan selkäytimestä.

No joo, jatkakaa.
En allekirjoita sanaakaan tuosta.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
levesinet
17.05.2011 19:44:46
Ei ne yksittäiset soinnut vaan ne sointukulut ja "sävellaji".

faq1: Se yhden sävelaskelen ero mollin ja duurin välillä

Höpöhöpö
Tommi S.
18.05.2011 11:09:09
osaamaton:
...Voisin jopa väittää, että musiikki on eräällä tavalla tarkasteltuna ääniksi koodattuja tunteita.
...

Samalla tavalla voisi esittää että puhe on ääniksi koodattuja ajatuksia. On kuitenkin selvää että puhe on jossain määrin opittua, eli kun laittaa yhteen äänteet "kis-sa", niin niiden merkitys kuulijalle on täysin opittua. Samoin voisi ajatella että yksittäisten sointujen merkitykset kuulijalle ovat opittuja.

Samoin kun kuulee jonkun tutun sanan, tai vaikka oman nimensä hälyisessä huoneessa, niin siihen reagoi ikäänkuin selkäytimellä, vaikka kyseessä on kuitenkin opittu asia.

Silti puheessakin on myös synnynnäisiä komponentteja, joita ei tarvitse opetella, esim. jos lapsia laitetaan kasvamaan ympäristöön jossa ei ole yhteistä kieltä, niin nämä lapset kehittävät itse oman kielensä.
OlliTeirikko
04.07.2011 14:57:43

Kyllä erilaiset intervallit ainakin minulla saavat aikaan erilaisia säväreitä.

Duuri tuntuu iloiselta, molli surulliselta.
Dominanttiseiska tuntuu vähän höntillä tavalla iloiselta.
Molliseiska vähän coolimmalla tavalla haikealta.
Maj-seiska tuntuu seesteiseltä.
Mollimaj-seiska dramaattiselta.
Ylinouseva kvintti duurisoinnussa tuntuu mystiseltä/usvaiselta ja maj-seiskalla ehkä samalla vähän pelottavalta/tuntemattomalta.
Dim on vähän kuin kysymysmerkki.

Nämä ovat ehkä osittain kulttuuriperintöä, mutta eittämättä myös henk.koht. ajatuksia, josta monet teistä lienevät eri mieltä. Kun erilaisia intervalliryppäitä (sointuja) sitten käytetään sanoina ja välimerkkeinä usein pitkissäkin virkkeissä, saadaan niiden avulla luotua erilaisia emootionaalisia maisemia. Sanojen avulla voidaan esim. laulaa siitä, kuinka hyvin menee (Brother Can You Spare a Dime), mutta soinnuilla antaa dramaattista pohjavirettä, joka muuttaa sanojen merkityksen täysin päälaelleen.
Näin se on.
OlliTeirikko
04.07.2011 15:03:47

lisättäköön vielä, että molliysi tuntuu älykkäällä tavalla haikealta ja kutossointu naivilta.. maj7b5 untuvaiselta.. sus aukealta..
Näin se on.
Ruutukunkku
04.09.2012 15:42:34
Vanhahko aihe.... Fukit!

Allekirjoitan kyllä nämä väitteet siitä, että opittuja ovat nämä molli = surullinen ja duuri = iloinen yleistykset.

Osaan nimetä monta biisiä, jossa duurisävellajissa mennään ja tunnelma on sangen haikea, jopa surullinen. Tässä lueskellessani tätä säiettä, alkoi päässäni soimaan esim. Gunnareiden Estranged biisi, jossa mennään pitkät pätkät duurissa ja silti tunnelma erittäin down. ("Well I jumped in to the river....." - kohta)

Ja kommentoidakseni tuota väitettä, että voidaan suoraan johtaa yhtälö mollimusiikki = masennus......

En osaakkaan kommentoida. Vetää sanattomaksi.
JPQ
30.09.2012 15:45:09 (muokattu 30.09.2012 15:46:44)

Miksi usein hyvät kappaleet on mollissa ? :) no tuo on mun mielipiteeni.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
ThrashGuitarist
08.10.2012 04:49:55
JPQ: Miksi usein hyvät kappaleet on mollissa ? :) no tuo on mun mielipiteeni.

Miksi usein hyvät pianokonsertot ovat duurissa?
weza
02.11.2012 15:25:30 (muokattu 02.11.2012 15:31:28)

Miksi Rockn Roll kulkee duurissa?

Vastauksen tiedän... =)

Jos minun pitää musiikillani kuvata auringon paistetta, kulkee se aina duurissa.
Jos minun pitää musiikillani kuvata kaamosta ja räntäsadetta, kulkee se aina mollissa.
mattim
31.12.2012 04:46:06 (muokattu 31.12.2012 04:49:37)

Mulle nousuhumala (ei vain viinan tai muden piristeiden aiheuttama) tuntuu duurilta ja kankkunen mollilta, en tiedä kuulostanko itse samalta ...

Tää kannattaa joskus kattoa lävitte http://www.beige.org/projects/dimi/CSDL2.pdf
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)