Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulaöljyt
1
JOPPA
03.07.2011 12:43:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tossa yks basso, jonka kaulaa ei varmaan pariinkymmeneen vuoteen ole öljytty. Mietin, että senkin voisin öljytä uudelleen. Mutta kun en tiedä millä tuo on alunperin öljytty. Käytetäänkö öljykauloihin ylipäätänsä muita öljyjä kuin parafiiniöljyä? Mikä on seuraus, jos laitan siihen parafiiniöljyä, vaikka siinä ei olisi sitä alunperin ollutkaan? Öljyt tuskin kuitenkaan toisiinsa mitenkään reagoi, ja oletan, ettei mitään ongelmaa syntyisi käytännössä, mutta voikai tämänkin täällä varmistaa.
 
Tänne vois tosiaan tehä sen pelkän "jelppikerho"-ketjun, ettei tarvis avata ketjua näin pienestä.
 
Quru: Seksi on huonoille runkkareille, mutta käsi ei korvaa parisuhdetta.
ibanez84
04.07.2011 05:40:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JOPPA: Mulla on tossa yks basso, jonka kaulaa ei varmaan pariinkymmeneen vuoteen ole öljytty. Mietin, että senkin voisin öljytä uudelleen. Mutta kun en tiedä millä tuo on alunperin öljytty. Käytetäänkö öljykauloihin ylipäätänsä muita öljyjä kuin parafiiniöljyä? Mikä on seuraus, jos laitan siihen parafiiniöljyä, vaikka siinä ei olisi sitä alunperin ollutkaan? Öljyt tuskin kuitenkaan toisiinsa mitenkään reagoi, ja oletan, ettei mitään ongelmaa syntyisi käytännössä, mutta voikai tämänkin täällä varmistaa.
 
Tänne vois tosiaan tehä sen pelkän "jelppikerho"-ketjun, ettei tarvis avata ketjua näin pienestä.

 
Mun mielestä riippuu ihan siitä minkälainen se sun basson kaula ja otelauta on (siis materiaalit)
 
jusu68
04.07.2011 07:30:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JOPPA: Mulla on tossa yks basso, jonka kaulaa ei varmaan pariinkymmeneen vuoteen ole öljytty. Mietin, että senkin voisin öljytä uudelleen. Mutta kun en tiedä millä tuo on alunperin öljytty. Käytetäänkö öljykauloihin ylipäätänsä muita öljyjä kuin parafiiniöljyä? Mikä on seuraus, jos laitan siihen parafiiniöljyä, vaikka siinä ei olisi sitä alunperin ollutkaan? Öljyt tuskin kuitenkaan toisiinsa mitenkään reagoi, ja oletan, ettei mitään ongelmaa syntyisi käytännössä, mutta voikai tämänkin täällä varmistaa.
 
Tänne vois tosiaan tehä sen pelkän "jelppikerho"-ketjun, ettei tarvis avata ketjua näin pienestä.

 
Itse olen käyttänyt useampaankin kitaraan, jossa on vaahterakaula:
 
http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=11227
 
Tuota samaa kiinanpuuöljyä myydään monella merkillä. Saa rautakaupoista.
Tuo kovettuu ajan kanssa ja ei jää tahmeaksi.
 
JOPPA
04.07.2011 11:55:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli aikaisemmalla öljyämisellä ei ole mitään väliä? Oon melko varma, että tossa on vaahterakaula ja ruusupuuotelauta.
 
Quru: Seksi on huonoille runkkareille, mutta käsi ei korvaa parisuhdetta.
jusu68
04.07.2011 12:07:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JOPPA: Eli aikaisemmalla öljyämisellä ei ole mitään väliä? Oon melko varma, että tossa on vaahterakaula ja ruusupuuotelauta.
 
Näin luulisin. En tiedä mitkä öljyt noissa omissa kitaroissa alunperin ovat olleet. Puhdistelin vain pinnat ensin ja öljykäsittely sitten. Otelautaan en kuitenkaan tätä laittaisi, sillä sille on sitten omat öljynsä.
 
JOPPA
06.07.2011 17:08:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jusu68: Näin luulisin. En tiedä mitkä öljyt noissa omissa kitaroissa alunperin ovat olleet. Puhdistelin vain pinnat ensin ja öljykäsittely sitten. Otelautaan en kuitenkaan tätä laittaisi, sillä sille on sitten omat öljynsä.
 
Joo meinasin kans, että otelautaa en öljyäis. Ajattelin, etten kaulaa edes irrottaisi prosessin ajaksi, jotenkin varovasti siitä levittelisin vähän. Tietty järkevää ja suositeltavaa varmasti olisi irroittaa kaula, mutta paljon helpommalla (loppujen lopulta vaikeammalla) selviän tosta noin. Taidan käydä nyt heti hakemassa pienen pullon öljyä.
 
Quru: Seksi on huonoille runkkareille, mutta käsi ei korvaa parisuhdetta.
Antti1
06.07.2011 23:27:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JOPPA: Joo meinasin kans, että otelautaa en öljyäis. Ajattelin, etten kaulaa edes irrottaisi prosessin ajaksi, jotenkin varovasti siitä levittelisin vähän. Tietty järkevää ja suositeltavaa varmasti olisi irroittaa kaula, mutta paljon helpommalla (loppujen lopulta vaikeammalla) selviän tosta noin. Taidan käydä nyt heti hakemassa pienen pullon öljyä.
 
Ihan turhaa sitä kaulaa on ruveta irroittelemaan, ei maksa vaivaa. En myöskään tiedä tosta varovaisuuden tarpeestakaan, senkun roiskit menemään vaan. Et sä öljyllä juuri mitään vahinkoa saa aikaan, vaikka oikein yrittäisit.
 
Osta osta
JOPPA
06.07.2011 23:29:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ihan turhaa sitä kaulaa on ruveta irroittelemaan, ei maksa vaivaa. En myöskään tiedä tosta varovaisuuden tarpeestakaan, senkun roiskit menemään vaan. Et sä öljyllä juuri mitään vahinkoa saa aikaan, vaikka oikein yrittäisit.
 
Totta, mut eipähän sitte tarvi alkaa runkoa siistimään turhaa. Ens viikolla varmaan suoritan öljyämisen. Huomenna sittenkin haen sitä kiinanpuuöljyä, kun tänään olikin kauppa mennyt kiinni muutamaa tuntia ajoissa.
 
Quru: Seksi on huonoille runkkareille, mutta käsi ei korvaa parisuhdetta.
jusu68
07.07.2011 08:05:22 (muokattu 07.07.2011 08:10:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JOPPA: Totta, mut eipähän sitte tarvi alkaa runkoa siistimään turhaa. Ens viikolla varmaan suoritan öljyämisen. Huomenna sittenkin haen sitä kiinanpuuöljyä, kun tänään olikin kauppa mennyt kiinni muutamaa tuntia ajoissa.
 
Ei kannata kaulaa irrottaa tuon takia, ei se niin sottasta puuhaa ole.
 
Kannattaa laittaa useampi kerros ja antaa imeä välissä. Kun on sitten kuivunut tarpeeksi, kiillota se jollain kankaalla. Öljy haisee jonkin aikaa kaulalla, mutta haju häipyy ajan kanssa.
 
karkki
07.07.2011 12:51:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaanpa samaa ketjua, kun pitäisi saada infoa kiinanpuuöljyn ohentamisesta.
 
Ostin Robin Hoodista ison pullon öljyä kuudella eurolla. Sitä neuvotaan ohentamaan 10-20 prosenttia pineenitärpätillä. No sitähän ei tietysti kotona ole eikä tee hirveästi mieli ostaa litran pänikkää nurkkiin pyörimään, kun tarvitsen vain tilkan.
 
Vaihtoehtoja olisi nyt siis kaksi:
A) Vetelen öljyn kaulaan ohentamatta.
B) Ohennan sitä kotoa löytyvällä hajuttomalla tärpätillä, jonka veikkaan olevan mineraalitärpättiä eli lakkabensiiniä. Sitä ei pullossa kerrota, ainoa info on "hiilivetyseos", jonka veikkaisin vievän lakkabensiinin suuntaan.
 
Kumpi on parempi?
Riittäkö muuten kertasively vai kannattaako öljytä useampaan kertaan? Kaula ja vaahteraotelauta ovat siis käsiteltävinä.
 
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
Antti1
07.07.2011 13:29:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karkki: Kumpi on parempi?
 
Mä vetelisin ohentamattomana vaan, sulla on loppupeleissä aika pieni tikku öljyttävänä ja tuon luokan ohentaminen ei mitenkään ratkaisevasti edistä imeytymistä. Ei siitä ohentamisesta kuitenkaan haittaa ole, mutta se riittää ensimmäiselle kerrokselle pelkästään.
 
Riittäkö muuten kertasively vai kannattaako öljytä useampaan kertaan? Kaula ja vaahteraotelauta ovat siis käsiteltävinä.
 
Viimeisestä lauseesta voi päätelläkin - tuntuman mukaan. Ensimmäistä öljyämistä tehdessä mä tekisin useampaan kertaan, kaksi tai kolmekin kertaa. Antaa aina imeytyä minuutin pari ja pyyhkii ylimääräiset pois. Mä tykkään yleensä tossa vaiheessa tehdä pikaisen "kiilloituksen", siis kerrosten välissä, jottei se öljy pääse tahmaamaan.
 
Osta osta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «