Aihe: PIRAMK/Virrat
1 2
Mohla
01.04.2004 19:11:52

Kyllä AMK on nelivuotinen jokatapauksessa. Osa syy tämän koulun kanssa siihen, ettei pysty suorittamaan kaikkea heti on että osa opettajista on paikalla vain osanvuodesta, ja opinnot on tämän takia jaettu neljälle vuodelle.

Toisaalta kaksi viimeistä vuotta on enemmänkin "etätyötä", eli opinnäytetyön tekemistä, työharjoittelua yms. Tosin joitain opintoja on tietty silloinkin.

Minä muistan kyllä vieläkin nuo tuskaiset leikkele tehtävät Tampereelle, ja pakko sanoa sama kuin Artosurf, että vähän oudolta se musiikki-ihmiselle tuntui että taitoja mitataan askartelukyvyillä.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
sami_sumea
02.04.2004 00:10:27

En tiedä TTVOsta, koska en siellä ole opiskellut. Jos ennakkotehtävä on värillisten paperien leikkaamista

Hmm. Yksi heppu duunasi tonne hakutehtävään aikoinaan narkolepsiasta kärsivien pienlemmikkieläinten kuljetuspussin, eikä edes päässyt sisään. Mitähän hittoa ne oikein odottavat että normaali ihminen muka askartelee?

...
sepiperkele
02.04.2004 10:37:52
Heitän luuni soppaan. *loiskis*

En tiedä TTVOsta, koska en siellä ole opiskellut. Jos ennakkotehtävä on värillisten paperien leikkaamista ja liimaamista ja olen audiomies, niin mieluummin tulen kouluun, jossa ennakkotehtäväkin on myös ääneen liittyvää.
TTVOn koulutusohjelmassa on kaikenlaista muutakin viissiin (=kuvaa, valoa, ääntä, leikkausta jne), joten askartelu sopii sinne.

AMKit ovat verrattain nuoria laitoksia, jotka kehittyvät nyt. Kalusto, tilat ja opetus paranee täällä samalla tavalla kuin muissakin kouluissa. Meidän vuosikurssimme on valitettavasti kehitysryhmänä saapumisaikansa takia, joten joudumme työskentelemään usein välttävillä laittella ja ympäristössä.

Kyllä tänne kannattaa tulla, jos kutsu käy. TTVO on takuulla vielä pitkään selvästi arvostetumpi paikka, mutta se mikä opinahjon tason ulkomaailmassa määrittelee, on entisten oppilaiden työvalmius ja taito. Ei Pro Toolsin versio, eihän?

Ihan semmoista sanon vaan että TTVO:n ääniopiskelijana voin sanoa että koulutustarjontamme on rutkasti monipuolisempi ja milenkiintoisempi kuin virroilla...ja Mitä niihin leiketehtäviin tulee, niin ensinnäkin niillä karsitaan heti alussa pois ne joilla ei ole todellista mielenkiintoa lisäksi ne myös kertovat yllättävän paljon hakijan rytmitajusta. Ne leiketehtävät on kaikenlisäksi hyvin pieni osa ennakkotehtäviä...
En tahdo että näet minua nyt...en tahdo että vuokseni sä järkytyt.
Vilhelmus
02.04.2004 10:42:12

Ihan semmoista sanon vaan että TTVO:n ääniopiskelijana voin sanoa että koulutustarjontamme on rutkasti monipuolisempi

Tunnetko Piramkin hyvinkin?

milenkiintoisempi kuin virroilla...

Makuasia.

ne myös kertovat yllättävän paljon hakijan rytmitajusta. Ne leiketehtävät on kaikenlisäksi hyvin pieni osa ennakkotehtäviä...

Tuollaista sumplin minäkin kun niitä leikkelin kolme vuotta sitten.
Säröä ja meisinkiä. Muu on turhaa.
Burning Winter The Coveralls
ArtoSurf
02.04.2004 11:30:01

..on rutkasti monipuolisempi ja milenkiintoisempi kuin virroilla

Mitäs teillä on? Linkkikin kelpaa. Tunnetko Virtain koulutusohjelman? Ma luulen, että aika samansuuntaista on molemmilla.

..ja Mitä niihin leiketehtäviin tulee, niin ensinnäkin niillä karsitaan heti alussa pois ne joilla ei ole todellista mielenkiintoa..

Alistua mihin tahansa päiväkotitouhuihin?

..lisäksi ne myös kertovat yllättävän paljon hakijan rytmitajusta..

Siis musiikillisesta vaiko kuvataiteellisesta? Audiomiehenä kuvittelisin että jengi olisi enemmän kiinnostunut mun musiikillisesta rytmitajusta eikä kuvataiteellisesta, joka on _aivan_ eri asia.

Ne leiketehtävät on kaikenlisäksi hyvin pieni osa ennakkotehtäviä...

Niin ne oli, totta. Tulipahan puheeksi vuan.
Tommi oli töissä satamalla. Liitto oli lakossa.
Mohla
02.04.2004 12:40:23

Niin, joo. Noita eroja kun Virtain ja Tampereen välillä kertoilin, niin unohtui mainita meidän linjasta se, että normaalisti homma menee näin (lainaus TTVO:n sivuilta):
Ensimmäisen vuoden opinnot ovat pääosin koulutusalan yhteisiä opintoja viestinnän ja kuvataiteen koulutusohjelmien opiskelijoille. Opinnoissa perehdytään moderniin tietoverkkoviestintään, multimediaan, kuvakerrontaan, ääneen, valokuvaukseen, graafiseen suunnitteluun, kuva- ja ympäristötaiteeseen ja tuotantoprosessiin.

Kun taas Virroilla ensimmäisenä vuonna mennään heti asiaan, koska audio-puolen ihmisten on aika turhaa käyttää kallista opiskeluaikaansa valokuvaukseen, graafiseen sunniitteluun, kuva- ja ymäristötaiteeseen yms. (joihin tosin mahdollisuus on vapaavalintaisten muodossa).
Ohessa lainaus opinto-oppaasta, ensimmäisen vuoden aloitusperiodin kohdalta:
H801 Perusopinnot 1, 4 ov

Tavoite:

Opiskelija
- perehtyy ammattikorkeakouluopiskeluun sekä ammattikorkeakoulun tarjoamiin mahdollisuuksiin opiskelussaan
- saa yleiskuvan äänitetuotannon eri vaiheista alkuideasta valmiin tuotteen markkinointiin ja jakeluun
- tunnistaa äänitetuotantoon liittyvät työtehtävät ja ammattinimikkeet
- kykenee alustavasti hahmottamaan omat vahvuutensa ja heikkoutensa suhteessa alan työtehtäviin
- tutustuu alustavasti digitaalisessa äänenkäsittelyssä käytettäviin laitteisiin ja ohjelmiin
- saa perustiedot ja -taidot tietokoneen käytössä
- saa perusvalmiudet ammattikirjallisuuden lukemiseksi ruotsin kielellä
- saa perusvalmiudet ammattikirjallisuuden lukemiseksi ensimmäisellä vieraalla kielellä

Sisältö
- opiskelu ammattikorkeakoulussa
- opiskelun tukipalvelut
- populaarimusiikin äänitetuotanto kansainvälistyvillä markkinoilla
- digitaalinen äänenkäsittely
- tietokoneen käyttö
- ruotsin kieli
- ensimmäinen vieras kieli

Hyvää tietoa kiinostuneille löytyy lisää täältä:
http://www.piramk.fi/materiaalit/Op … /334-341_5_7_1_viestinnanK_RTF.html

Lopuksi vielä kerron, että tämä asia oli minkä muistin eilen ja päätin tulla täydentämään tänne, joten älkää liittäkö tätä ylläoleviin kommentteihin.

On siihen sanottava kuitenkin sen verran että minusta on typerää rueta mihinkään "meidän koulu on parempi" kädenvääntöön, mutta ymmärrän kyllä Sepiperkeleen lausunnon aiheuttamat kommentit. Onhan se täysin ymmärrettävää, että paikkaa missä omat oppinsa on saanut haluaa arvostettavan, mutta eikö tärkeintä olisi kuitenkin antaa kiinnostuneille ihmisille tietoa alan opiskelumahdollisuuksista, sen sijaan että keskityttäisiin haukkumaan muita?
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Mättöpiiska
02.04.2004 17:24:16 (muokattu 02.04.2004 17:24:56)
Piti aikaisemmin yrittää varoittaa, ettei tämä nyt menisi siihen "meidän koulu on parempi ku teijän" -juttuun. Näin ulkopuolisena (ei vielä kummassakaan koulussa) pistää silmään tämä m.nettiläisten Virrat-suuntautuneisuus. Heti kun joku TTVO:lainenpuolustaa omaa kouluansa, niin älähtää kolmesta eri suunnasta.

Onko se Virrat nyt _rehellisesti_ hyvä koulu vai onko kaikki vain sitä mieltä kun sattuu itse opiskelemaan ko. laitoksessa? Omaa kouluansahan ei haluaisi ikinä haukkua...

EDIT: Otin hymiön pois...
"Jokainen tsäänssi on mahdollisuus!" - Matti Nykänen
sami_sumea
02.04.2004 18:16:51 (muokattu 06.04.2004 13:16:57)

Onko se Virrat nyt _rehellisesti_ hyvä koulu

+ Helevetin hyvä studiotekniikan opettaja (Tipi Tuovinen)
+ Hyvä musabisnesopettaja (Harri Karvinen, omistaa Nem-bookingin)
+ Suht' jees vehkeet, jos noilla ei saa duunattua hyvää jälkeä niin vika on äijässä
+ Asiallista porukkaa joiden kanssa on mukava räpeltää kaikenlaista. Suurin syy siihen miksi olen itse viihtynyt.

- Nyt kun musalinjan vastaava opettaja vaihtui on ilmassa selkeästi ollut sellaista pientä suunnan hakemista verrattuna edelliseen opettajaan.
- Sijainti alkaa ottaa pannuun jossain vaiheessa ellei pidä maaseudusta

Summa summarum: jos olet musaäijä, tule tänne. Jos olet multimediaäijä, mene muualle.

edit: Sain kommenttia kirjoituksestani Timo Kivikankaalta joka siis vetää tätä musiikkilinjaa.. Annoin ehkä liikaa sellaisen kuvan, että lievä sekavuus opinnoissa olisi ollut jotenkin hänen vikaansa.

Haluan oikaista sanomisiani tuon opettajanvaihdoksen suhteen sen verran, että edellinen opettaja jätti lähtiessään melkoisen sotkun jälkeensä (lue: häipyi ovet paukkuen eikä vastaa sähköposteihin), ja Timo on mielestäni erittäin ansoituneesti vetänyt linjaa parempaan suuntaan ko. tapahtuman jälkeen. Rahoitusta yms on tuntunut järjestyneen kummasti viimevuotta paremmin ja uutta laitteistoakin on saatu hankittua & vanhat toimivat pikkuhiljaa kunnolla, mistä Timolle kiitokset.
...
sami_sumea
02.04.2004 18:18:01 (muokattu 02.04.2004 18:18:58)

edit: argh. tökkäsin vahingossa edit-napin ohi :)
Fortune
03.04.2004 09:31:16
Ah, perkele. En miettiny tota kielipolitiikkaa lainkaan. Tartteeko siella siis opetella ruotsia? Ja englantiakin viela erikseen. Taytynee ottaa yhteytta tonne kouluun sitten kun on ajankohtaisempaa sinne pyrkiminen. Onko se kovin kurssimuotoinen laitos missa seurataan tiettya suunnitelmaa, vai onko mahdollisuutta hikaroida ja skippailla ittensa ulos sielta esmes parissa vuodessa?

Kyllä kaikissa korkeakouluissa on yleisiä aineita, kuten kieliä. Ei siitä eroon pääse, mutta eivät ne mitään ylitsepääsemättömiä ole, vähän työtä ja se on siinä, suoritustapavaihtoehtoja on yleensä rutkasti, normikursseista testeihin ja kirjallisuusesseisiin jne.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
maelstrom
03.04.2004 10:53:43
Summa summarum: jos olet musaäijä, tule tänne. Jos olet multimediaäijä, mene muualle.

Kyllähän tuo vain niin on. Itse olen multimediaäijä ja muualle pitäisi päästä. Jos verrataan musapuolen ja rich median suuntautumisvaihtoehtoja muiden oppilaitosten vastaaviin niin kyllä musa on Virroilla huomattavasti vahvemmissa kantimissa.
Itse siis opiskelen rich mediaa eli liikkuvaa kuvaa samaisessa oppilaitoksessa. Eniten vituttaa se, että opetussuunnitelmassa kerrottiin kaikkea hienoa verkkoviestinnästä ja interaktiivisuudesta, mutta tämänkaltainen opetus ei käytännössä toteudu edes vapaasti valittavien opintojen osalta.
Käsittääkseni musapuolella sentään saa sellaista opetusta kuin opetussuunnitelmassa luvataan.

Paikkakunnan kestää jos löytyy hyvä porukka.
On ässäarpa syntyä Suomeen. IMIK #12
sami_sumea
03.04.2004 12:49:52

Kyllähän tuo vain niin on. Itse olen multimediaäijä ja muualle pitäisi päästä. Jos verrataan musapuolen ja rich median suuntautumisvaihtoehtoja muiden oppilaitosten vastaaviin niin kyllä musa on Virroilla huomattavasti vahvemmissa kantimissa.

Jeps. Tuohon tulokseen olen itsekin vähän tullut. Richmediapuolella taitaa olla vähän opettajapulaa kun kaikki opettajat loikkaavat isompiin oppilaitoksiin. Stadiaan, taikkiin tai ttvo:lle vaan jos nuo mediajutut kiinnostaa.

...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)