Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lespaan avoimemmalta soundaava tallamikki
1 2 3 4
Vladi
01.07.2011 22:16:14 (muokattu 01.07.2011 22:17:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perjantai-iltaa!
 
Vaikka Les Paul/PRS-hybridini onkin kerrassaan mainio kitara, niin alan hiljakseen tulla siihen tulokseen, että varsinkin äänityksissä ilmenevä soundin laatikkomaisuus ja tietynlainen honotus on tallamikin syytä. Samanlaisia oireita esiintyi edellisessä Atlaksessa samalla tallamikillä varustettuna. Muutenkin haluaisin kokeilla hieman pienempitehoista tallamikkiä tuohon kitaraan. Nykyisen magneettihökkelin speksit löytyvät täältä(XS2):
 
http://www.atlas.dymani.com/?page_id=27
 
Toiveissa olisi hiukan vintagevibaa omaava tallamikki, joka taipuisi kuitenkin ihan tuonne Mark V:llä soitettuun progemetalliin. Sekä hyvä lead- että komppisoundi pitäisi lähteä. Itsellä kovimmat vaihtoehdot olis tällä hetkellä joko Dimarzion Crunch Lab tai Seymour Duncacin Custom tai JB. Muut ehdotukset otetaan mieluusti vastaan ja samoin kokemukset, mitä ihmiset on käyttäneet tallamikkeinä Lespoissa.
kimurantti1
01.07.2011 22:24:14 (muokattu 01.07.2011 22:30:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tallamikeistä nimenomaan Les Paul -mallisessa kitarassa mulla ei ole tietoa, kun en sellaista ole ikinä omistanut. Kuitenkin Mark V:sta lähtee itsestään "jonkin verran" säröä, ja soundin saa halutessaan tosi tiukaksi. Jos liika keskiääni on ollut ongelma, niin mä varmaan kokeilisin jotain reilusti miedompaa mikkiä. Esim. toi Crunch Lab on kuitenkin tosi tehokas mikki edelleen, lähes yhtä tehokas kuin toi sun nykyinenkin, enkä usko että se tekee mainittavaa eroa. Mikset kokeilisi vaikka sitä DiMarzion perus Paf Prota?
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Insane Kane
01.07.2011 22:29:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo mainitsemasi mikit on jo aika hottentotteja.
Jos vintagevibaa tarvit niin ihan Duncanin 59 toimii hyvin tallassa.
Niin metelissä ja rutinassakin.
Se kaulapuikko on pikkasen tumma ja neutraali mun makuun, mutta hoitaa kyllä tonttinsa.
Dimarziolta myös Norton murahteli varsin mallikkaasti lespukan tallassa.
 
BKP:ltä Black Dog on myös minusta hiukan tanakampi ja tulisempi kuin normi paf ja kuulostaa pirun hyvältä..
Ja tieten se Rebell Yell satsi. Hitusen peruspahaveja kuumemmat ja äärimmäisen monipuoliset puikot.
 
Debitille?
mattim
01.07.2011 23:41:57 (muokattu 01.07.2011 23:45:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Perjantai-iltaa!
 
Vaikka Les Paul/PRS-hybridini onkin kerrassaan mainio kitara, niin alan hiljakseen tulla siihen tulokseen, että varsinkin äänityksissä ilmenevä soundin laatikkomaisuus ja tietynlainen honotus on tallamikin syytä. Samanlaisia oireita esiintyi edellisessä Atlaksessa samalla tallamikillä varustettuna. Muutenkin haluaisin kokeilla hieman pienempitehoista tallamikkiä tuohon kitaraan. Nykyisen magneettihökkelin speksit löytyvät täältä(XS2):
 
http://www.atlas.dymani.com/?page_id=27
 
Toiveissa olisi hiukan vintagevibaa omaava tallamikki, joka taipuisi kuitenkin ihan tuonne Mark V:llä soitettuun progemetalliin. Sekä hyvä lead- että komppisoundi pitäisi lähteä. Itsellä kovimmat vaihtoehdot olis tällä hetkellä joko Dimarzion Crunch Lab tai Seymour Duncacin Custom tai JB. Muut ehdotukset otetaan mieluusti vastaan ja samoin kokemukset, mitä ihmiset on käyttäneet tallamikkeinä Lespoissa.

 
Tuossa käsintehdyssä kitarassa olevat mikit taitavat olla juuri sellaiset, jotka kitaran suunnittelija on katsonut tuohon kitaraan sopivimmiksi. Taitaa olla aika arvaamisessa soundin parantaminen tuntematta kitaraaja nykyisiä mikkejä perin pohjin. Kaikkeahan voi kokeilla. Miksi muuten tuota lespaksi kutsut ?
 
ABBA, Zappa, Behringer, Bugera, Cort, Epiphone, Eleven Rack, Fender, Gibson,Johnson, Lanodola, Mackie, M-audio,Nokia, Novation, Pro Toosls, Radix, Reaper, Tokai, Saludo, Sandels,
Josid
01.07.2011 23:45:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Tuossa käsintehdyssä kitarassa olevat mikit taitavat olla juuri sellaiset, jotka kitaran suunnittelija on katsonut tuohon kitaraan sopivimmiksi. Taitaa olla aika arvaamisessa soundin parantaminen tuntematta kitaraa perin pohjin.
 
Tai sitten silkkaa mainoslausetta jotta saataisiin mikit myytyä kitaran mukana ja sen myötä hyvä diili mikkitoimittajan kanssa.
 
Toisaalta, voihan ne olla kitaraan "sopivimmat" mutta kyllähän noita kannattaa koittaa vaihtaa jos eivät omaa korvaa miellytä. Mä lähtisin BKP:ltä kyselemään neuvoja, pelkästään hyviä kokemuksia tähän mennessä kyseisestä pajasta.
 
Joees
01.07.2011 23:47:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Tuossa käsintehdyssä kitarassa olevat mikit taitavat olla juuri sellaiset, jotka kitaran suunnittelija on katsonut tuohon kitaraan sopivimmiksi. Taitaa olla aika arvaamisessa soundin parantaminen tuntematta kitaraaja nykyisiä mikkejä perin pohjin. Kaikkeahan voi kokeilla. Miksi muuten tuota lespaksi kutsut ?
 
Mutta se että se on jonkun mielestä sopivin ei taas tarkoita että se ois jonkun toisen mielestä sopivin.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
mattim
01.07.2011 23:51:09 (muokattu 01.07.2011 23:54:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Methis: Mutta se että se on jonkun mielestä sopivin ei taas tarkoita että se ois jonkun toisen mielestä sopivin.
 
Totta, kuitenkin kyseessä on käsin tehty kitara, jonka ominaisuudet eivät taida vastata "lespaa" kovinkaan tarkasti, joten lespaan sopivat mikit toimivat, tai eivät toimi -> arvausta mielestäni. Oletan, että käsin tehdyn kitaran tekijä tuntee tuotteensa paremmin kuin keskivero nettizen.
 
ABBA, Zappa, Behringer, Bugera, Cort, Epiphone, Eleven Rack, Fender, Gibson,Johnson, Lanodola, Mackie, M-audio,Nokia, Novation, Pro Toosls, Radix, Reaper, Tokai, Saludo, Sandels,
fox
01.07.2011 23:57:13 (muokattu 01.07.2011 23:58:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Methis: Mutta se että se on jonkun mielestä sopivin ei taas tarkoita että se ois jonkun toisen mielestä sopivin.
 
Tämä. Ja ne soundimieltymyksetkin on niin kovin erilaisia. Joillekin se "kaikkein paras LP-tallamikki" on toiselle "tehoton, tuhnu ja tunkkainen"..
 
Paf Pro
57 Classic tai 57 Classic Plus (oma valinta)
BB 2 tai jopa BB 1
BKP Holy Diver
Dry Z (tosin fleaBay hinta jopa 600 dollaria/pari hypetyksen vuoksi)
Maxxon/Ibanez Super 58 (ei korealainen)
Gibson True Blues eBaysta
Sheptone
Lindy Fralin
Seemore Dunkkin 57 tai Custom
 
siinäpä listaa, kalliita ja vielä kalliimpia Japanilasta Jenkkilöihin!
 
Ei hitto, SD Pearly Gates totta kai myös!
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Joees
02.07.2011 00:03:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Totta, kuitenkin kyseessä on käsin tehty kitara, jonka ominaisuudet eivät taida vastata "lespaa" kovinkaan tarkasti, joten lespaan sopivat mikit toimivat, tai eivät toimi -> arvausta mielestäni. Oletan, että käsin tehdyn kitaran tekijä tuntee tuotteensa paremmin kuin keskivero nettizen.
 
Mut se kitaran tekijä ei silti välttämättä tunne kitaran ostajan tuntemuksia paremmin kuin ostaja itse. Se on edelleen vain sen rakentajan näkemys aiheesta. Toisaalta, en tiedä onko tässä tapauksessa ostaja valinnut kyseiset mikit itse vaiko eikö. Mut toisaalta sillä ei ole kauheesti merkitystäkään.
 
Kovasti on Les Pauleissa käytettyjä mikkejä käytetty telecastereissa ja stratoissakin. Ovat ihan eri pelejä ne ja loistavasti on toiminut moiset mikit niissäkin. Mun mielestä kun näissä ei kauheesti sinällään ole sellasta tiukkaa sääntöä mikä toimii missäkin.
 
Tässä tapauksessa oli hakusessa vähän tehottomammat mikit jotka ovat jo täysin eri juttu kuin kuumemmat mikit ja siksi ihan kelpo syy lähteä mikkejä vaihtamaan.
 
Ei ne rakentajan omat mikit aina parhaat ole niihin rakentamiinsa kitaroihin. Ennemminkin vaan yksi tuote sen itse kitaran joukossa koska mikeillä se kitara kuitenkin täytyy varustaa. Ja kai se mielekkäämpää on varustaa omilla mikeillä kuin jonkun toisen. Toki se rakentaja pyrkii tekemään hyvät mikit kitaraansa ja varmasti tässäkin tapauksessa ovat. Mut tästä voidaan taas jo loikata taas makuasioihin ja mikä toimii kenellekin.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Joees
02.07.2011 00:04:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Tämä. Ja ne soundimieltymyksetkin on niin kovin erilaisia. Joillekin se "kaikkein paras LP-tallamikki" on toiselle "tehoton, tuhnu ja tunkkainen"..
 
Mun mielestä hyvä esimerkki tästä on Kiven käyttämä HFH 335:n tallassa.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Josid
02.07.2011 00:04:34 (muokattu 02.07.2011 00:05:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Totta, kuitenkin kyseessä on käsin tehty kitara, jonka ominaisuudet eivät taida vastata "lespaa" kovinkaan tarkasti, joten lespaan sopivat mikit toimivat, tai eivät toimi -> arvausta mielestäni. Oletan, että käsin tehdyn kitaran tekijä tuntee tuotteensa paremmin kuin keskivero nettizen.
 
Jep, eli pitää tyytyä siihen mikkiin mikä tällä hetkellä kitarassa on, sillä se on Paras.
 
E: vähän turhan äkkinäinen kommentti. Pointtina kuitenkin se, että paras ja sopivin tallamikki kitaraan on se, joka soittajaa itseään miellyttää.
 
mattim
02.07.2011 00:08:15 (muokattu 02.07.2011 00:11:03)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Methis: Mut se kitaran tekijä ei silti välttämättä tunne kitaran ostajan tuntemuksia paremmin kuin ostaja itse. Se on edelleen vain sen rakentajan näkemys aiheesta. Toisaalta, en tiedä onko tässä tapauksessa ostaja valinnut kyseiset mikit itse vaiko eikö. Mut toisaalta sillä ei ole kauheesti merkitystäkään.
 
Kovasti on Les Pauleissa käytettyjä mikkejä käytetty telecastereissa ja stratoissakin. Ovat ihan eri pelejä ne ja loistavasti on toiminut moiset mikit niissäkin. Mun mielestä kun näissä ei kauheesti sinällään ole sellasta tiukkaa sääntöä mikä toimii missäkin.
 
Tässä tapauksessa oli hakusessa vähän tehottomammat mikit jotka ovat jo täysin eri juttu kuin kuumemmat mikit ja siksi ihan kelpo syy lähteä mikkejä vaihtamaan.
 
Ei ne rakentajan omat mikit aina parhaat ole niihin rakentamiinsa kitaroihin. Ennemminkin vaan yksi tuote sen itse kitaran joukossa koska mikeillä se kitara kuitenkin täytyy varustaa. Ja kai se mielekkäämpää on varustaa omilla mikeillä kuin jonkun toisen. Toki se rakentaja pyrkii tekemään hyvät mikit kitaraansa ja varmasti tässäkin tapauksessa ovat. Mut tästä voidaan taas jo loikata taas makuasioihin ja mikä toimii kenellekin.

 
Pienempitehoisuus mikeissä ei ole yhden muuttujan varassa. Mielestäni pitäisi tietää tarkasti, mitä nykyinen custom made (ei yleisesti tunnettu) mikki pukkaa ulos käyttäjän vahvisitimen tuottamaan kuormaan, ennen kuin voidaan sanoa mikä mikki tuollainen olisi. Siihen saakka arvaillaan.
 
ABBA, Zappa, Behringer, Bugera, Cort, Epiphone, Eleven Rack, Fender, Gibson,Johnson, Lanodola, Mackie, M-audio,Nokia, Novation, Pro Toosls, Radix, Reaper, Tokai, Saludo, Sandels,
mattim
02.07.2011 00:11:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Josid: vähän turhan äkkinäinen kommentti. Pointtina kuitenkin se, että paras ja sopivin tallamikki kitaraan on se, joka soittajaa itseään miellyttää.
 
Totta tämä
 
ABBA, Zappa, Behringer, Bugera, Cort, Epiphone, Eleven Rack, Fender, Gibson,Johnson, Lanodola, Mackie, M-audio,Nokia, Novation, Pro Toosls, Radix, Reaper, Tokai, Saludo, Sandels,
Joees
02.07.2011 00:15:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Pienemptehoisuus mikeissä ei ole yhden muuttujan varassa. Mielestäni pitäisi tietää tarkasti, mitä nykyinen mikki pukkaa käyttäjän vahvisitimen tuottamaan kuormaan, ennen kuin voidaan sanoa mikä mikki tuollainen olisi. Siihen saakka arvaillaan.
 
Mitä tässä nyt itseasiassa tarvii arvailla? Aloittaja kun kuitenkin kysyi ehdotuksia joita täälläkin on jo annettu. En mä ole ainakaan ikinä soundeja mittareilla funtsinut. Mulla on tietty kokemus erimoisista mikeistä joista mä kyllä pystyn ilman mittaria sanomaan mitkä ovat tehottomampia kuin kitarassa jo kiinni oleva mikki.
 
Mut se miltä se loppuviimein kitarassa kuulostaa jää ihan korvien varaan, aina. Testaamalla oppii ja löytää. Sitä suurin osa tästäkin touhusta on, testaamista. Sama pätee soittamisenkin puolella aika pitkälle. Siinä sä oot ihan oikeessa että paha on mennä sanomaan suoraan miltä joku mikki siinä kitarassa kuulostaa.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Vladi
02.07.2011 00:17:47 (muokattu 02.07.2011 00:19:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Tuossa käsintehdyssä kitarassa olevat mikit taitavat olla juuri sellaiset, jotka kitaran suunnittelija on katsonut tuohon kitaraan sopivimmiksi. Taitaa olla aika arvaamisessa soundin parantaminen tuntematta kitaraaja nykyisiä mikkejä perin pohjin. Kaikkeahan voi kokeilla.
 
Taisin aloittaa keskustelun hieman sillä oletuksella, että moni täällä tietää Atlas-historiani. Omistin siis kaksi vuotta PRS-kopion( http://www.atlas.dymani.com/?page_id=12 ) jossa oli sama mikkisetti kuin nykyisessä ( http://muusikoiden.net/dyn/users/87125.jpg ). Nykyinen on tosiaan customi ja nimenomaan customi, eli olen itse valinnut myös nuo mikit Atlaksen itse tekemistä mikeistä. Päädyin samoihin kuin edellisessä kitarassa, koska ne olivat mielestäni hyvät enkä osannut parempiakaan hakea tässä vaiheessa, kun kitarat ovat spekseiltään ja rakenteiltaan niin erilaisia. Eli tavallaan olet oikeassa, kitaran suunnittelija, eli minä, katsoi nuo mikit siihen sopivimmiksi senhetkisillä tiedoillaan.
 
Koska samanlaista laatikkomaisuutta esiintyy myös tällä kitaralla, olen rajannut todennäköisimmän syypään tallamikkiin. Muilla kitaroilla tismalleen saman setupin läpi soitettuna laatikkomaisuutta ei ole. Siksipä vaihto voisi olla paikallaan.
 
Miksi muuten tuota lespaksi kutsut ?
 
Itselleni Lespa tarkoittaa kitaramuotoa, tiettyä rakennetta ja soundia. Toki sillä viitataan Gibsonin Les Pauliin, mutta termillä on myös yleiskielellisempi merkitys. Jos joku kysyy sinulta, millainen kitara sinulla on, termi "lespa" tai "lespaul" riittää yleensä saamaan varsin hyvän käsityksen soittimen ominaisuuksista, oli kyseessä Gibsoni tai ei. Siksi termin käyttö on mielestäni perusteltua.
 
Tuo minun Atlas Elegant on risteytys Gibsonia ja PRS:n Singlecutia. Soundi on TOM-tallan ym. ansiosta selvästi enemmän Gibsonin suuntaan, mutta ergonomisuuden ja rungon muodon puolesta ollaan enemmän PRS-leirissä. Mainio yhdistelmä näitä, sanoisinko. :)
mattim
02.07.2011 00:22:18 (muokattu 02.07.2011 00:23:09)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Taisin aloittaa keskustelun hieman sillä oletuksella, että moni täällä tietää Atlas-historiani. Omistin siis kaksi vuotta PRS-kopion( http://www.atlas.dymani.com/?page_id=12 ) jossa oli sama mikkisetti kuin nykyisessä ( http://muusikoiden.net/dyn/users/87125.jpg ). Nykyinen on tosiaan customi ja nimenomaan customi, eli olen itse valinnut myös nuo mikit Atlaksen itse tekemistä mikeistä. Päädyin samoihin kuin edellisessä kitarassa, koska ne olivat mielestäni hyvät enkä osannut parempiakaan hakea tässä vaiheessa, kun kitarat ovat spekseiltään ja rakenteiltaan niin erilaisia. Eli tavallaan olet oikeassa, kitaran suunnittelija, eli minä, katsoi nuo mikit siihen sopivimmiksi senhetkisillä tiedoillaan.
 
Koska samanlaista laatikkomaisuutta esiintyy myös tällä kitaralla, olen rajannut todennäköisimmän syypään tallamikkiin. Muilla kitaroilla tismalleen saman setupin läpi soitettuna laatikkomaisuutta ei ole. Siksipä vaihtoa voisi olla paikallaan.
 

 
Itselleni Lespa tarkoittaa kitaramuotoa, tiettyä rakennetta ja soundia. Toki sillä viitataan Gibsonin Les Pauliin, mutta termillä on myös yleiskielellisempi merkitys. Jos joku kysyy sinulta, millainen kitara sinulla on, termi "lespa" tai "lespaul" riittää yleensä saamaan varsin hyvän käsityksen soittimen ominaisuuksista, oli kyseessä Gibsoni tai ei. Siksi termin käyttö on mielestäni perusteltua.
 
Tuo minun Atlas Elegant on risteytys Gibsonia ja PRS:n Singlecutia. Soundi on TOM-tallan ym. ansiosta selvästi enemmän Gibsonin suuntaan, mutta ergonomisuuden ja rungon muodon puolesta ollaan enemmän PRS-leirissä. Mainio yhdistelmä näitä, sanoisinko. :)

 
Minusta PRS ja Gibson Les Paul eivät ole samaa perhettä soundiltaan. PRS menee sinne Stratocasterin suuntaan, eli keskiäänet eivät ole niin esillä kuin Les Paulissa, Atlaksen käsitys PRS;stä voi toki olla lähempänä Les Paulia kuin PRS;n käsitys, en tiedä.
 
ABBA, Zappa, Behringer, Bugera, Cort, Epiphone, Eleven Rack, Fender, Gibson,Johnson, Lanodola, Mackie, M-audio,Nokia, Novation, Pro Toosls, Radix, Reaper, Tokai, Saludo, Sandels,
Vladi
02.07.2011 00:24:10 (muokattu 02.07.2011 00:26:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos muuten kaikille tähän mennessä vastanneille!
 
Tuo pienempitehoisuuden haku on vähän vaikea juttu, koska toisaalta jo pelkäistään soundiltaan avoimempi samantehoinen mikki voisi ratkaista asian. Nykyisestä tulee fiilis, että soundi kompressoituu tarpeettoman paljon jo kitarasta lähtiessä. Samaa en voi sanoa kaulamikistä mikä on kaikin puolin mahtava ja tuo ulos hyvin sen, minkä itse koen "Lespasoundiksi".
 
Tämä on myös syy, miksi esim. tuo Crunch Lab kiinnosti. Suht tehokas mutta avoin soundiltaan oleva mikki voisi olla minulle se juttu, koska tulee tuota heavya ja metalliakin veivattua aika paljon ja tiettyä kompromissia haen, koska välillä taas tulee soiteltua paljon puhtailla ja kevyttä rokkikamaa. En oletakkaan, että yksi mikki tekisi kaiken täydellisesti, mutta varmasti näitä ns. jokapaikanhöyliä löytyy ilman että tarvitsee jotain custom-mikkiä alkaa tilaamaan?
Vladi
02.07.2011 00:25:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Minusta PRS ja Gibson Les Paul eivät ole samaa perhettä soundiltaan. PRS menee sinne Stratocasterin suuntaan, eli keskiäänet eivät ole niin esillä kuin Les Paulissa, Atlaksen käsitys PRS;stä voi toki olla lähempänä Les Paulia kuin PRS;n käsitys, en tiedä.
 
Mistä PRS:stä sinun tapauksessa puhutaan? Tuosta tremolotallaisesta, pidempiskaalaisesta vaiko PRS:n singlecut-mallista? Ne on aikas eri kitaroita.
mattim
02.07.2011 00:28:47 (muokattu 02.07.2011 00:30:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Methis:Mulla on tietty kokemus erimoisista mikeistä joista mä kyllä pystyn ilman mittaria sanomaan mitkä ovat tehottomampia kuin kitarassa jo kiinni oleva mikki.
 
Voitko sanoa tuon pienempitehoisuuden mihin tahansa custom mikkiin verrattuna jo ennen kitarassa niitä testaamista ? Minä en.
 
ABBA, Zappa, Behringer, Bugera, Cort, Epiphone, Eleven Rack, Fender, Gibson,Johnson, Landola, Mackie, M-audio,Nokia, Novation, Pro Toosls, Radix, Reaper, Tokai, Saludo, Sandels,
Josid
02.07.2011 00:33:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BKP:n Abraxas vois olla aika hyvä kampe sulle, kannattaa tutustua. Tosin noi paljasrystyt on aika kalliita uutena ja vaikeita löytää käytettynä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «