Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Blade Texas standard - parannus ehdotuksia
1
gorgongorgon
30.06.2011 13:02:49 (muokattu 04.07.2011 01:56:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Hommasin ko. Straton. Kitara soi akustisesti mielettömän hyvin, on todella hyvä soittaa ja lapaseen sopiva. Viimeistely on just nappiin. Kitara pitää myös vireen erittäin hyvin, jopa rajusti kammettaessakin (ensimmäinen strato jolla voi oikeasti kammeta, siis KUNNOLLA). Intonaatiokin on häkellyttävän hyvä.
 
Mutta mutta
 
Kaikeasta huolimatta, soundissa on jotain mistä en pidä, jotenkin liian kirkas ja ohut. En ole koskaan vaihellut mikkejä kitaraan, mutta jos kitara soi akustisesti hyvin, niin eikö silloin mikkejen vaihdolla pitäisi saada homma haltuun(?)
 
Minulla on myös mexico strato, jonka soundista pidän enemmän, siinä on vähän tummempi soundi, graptechin paloilla..eli enemmän ehkä jotain tuon suuntaista?
 
Tykkään soundillisesti sellaisista kunnon Fuzz-pörinöistä/rutinoista, toisaalta taas sellaisesta klassisesta strato soundista, jossa on heleä yläpää ja samalla murea alapää.
 
Ainiin, ja tässä kitarassa on jotain aktiivi-elektroniikkaa. Tässä on kytkin, jonka voi pitää joko passiivissa tai boostata jompaan kumpaan suuntaan. Ainakin revin helvettin tämän aktiivihässäkän : se kytkin on tiellä ja jos laitan aktiivit kehään, kitara alkaa kuulostamaan samalta kun laittaisi suoraan PA:han tms..
 
Eli onko minulla nyt siis puhtaasti mikki-ongelma? Tässä on selvästi haettu jotain vähän "futuristisempaa" 2000-luvun stratoa, mikä ei minua puhuttele.
 
Vireydestä vielä sen verran, että tässä virittimet ovat sellaisia "lovellisia", ei siis ihan perinteisiä straton virittimiä.
 
Kuinka paljon kiitosta menee näille virittimille siitä, että kitaraa voi kammeta kunnolla? Meinaa en tykkää laittaa tähän uusia kieliä noiden virittimien takia, mutta en uskalla vaihtaa niitä JOS hyvä vireydenpito johtuu niiistä.
 
Thunder
30.06.2011 19:03:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gorgongorgon: Terve,
 
Hommasin ko. Straton. Kitara soi akustisesti mielettömän hyvin, on todella hyvä soittaa ja lapaseen sopiva. Viimeistely on just nappiin. Kitara pitää myös vireen erittäin hyvin, jopa rajusti kammettaessakin (ensimmäinen strato jolla voi oikeasti kammeta, siis KUNNOLLA). Intonaatiokin on häkellyttävän hyvä.
 
Mutta mutta
 
Kaikeasta huolimatta, soundissa on jotain mistä en pidä, jotenkin liian kirkas ja ohut. En ole koskaan vaihellut mikkejä kitaraan, mutta jos kitara soi akustisesti hyvin, niin eikö silloin mikkejen vaihdolla pitäisi saada homma haltuun(?)
 
Minulla on myös mexico strato, jonka soundista pidän enemmän, siinä on vähän tummempi soundi, graptechin paloilla..eli enemmän ehkä jotain tuon suuntaista?
 
Tykkään soundillisesti sellaisista kunnon Fuzz-pörinöistä/rutinoista, toisaalta taas sellaisesta klassisesta strato soundista, jossa on heleä yläpää ja samalla murea alapää.
 
Ainiin, ja tässä kitarassa on jotain aktiivi-elektroniikkaa. Tässä on kytkin, jonka voi pitää joko passiivissa tai boostata jompaan kumpaan suuntaan. Ainakin revin helvettin tämän aktiivihässäkän : se kytkin on tiellä ja jos laitan aktiivit kehään, kitara alkaa kuulostamaan samalta kun laittaisi suoraan PA:han tms..
 
Eli onko minulla nyt siis puhtaasti mikki-ongelma? Tässä on selvästi haettu jotain vähän "futuristisempaa" 2000-luvun stratoa, mikä ei minua puhuttele.
 
Vireydestä vielä sen verran, että tässä virittimet ovat sellaisia "lovellisia", ei siis ihan perinteisiä straton virittimiä.
 
Kuinka paljon kiitosta menee näille virittimille siitä, että kitaraa voi kammeta kunnolla? Meinaa en tykkää laittaa tähän uusia kieliä noiden virittimien takia, mutta en uskalla vaihtaa niitä JOS hyvä vireydenpito johtuu niiistä.

 
Oletko kokeillut säätää niitä kolmea ruuvia sieltä patterikannen päältä? Saa aika paljon muokattua saundia, mitä se eloktroniikka puskee ulos. Itse en sitä "aktiivihässäkkää" repisi pois, minusta se antaa vain enemmän pelivaraa.
 
Itse vaihdoin Bladeen tallamikin, kun hain rankempaan musiikkiin saundia, nyt tekisi mieli vaihtaa alkuperänen takasin kun toinen kitara on niitä hommia varten.
 
gorgongorgon
30.06.2011 19:30:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla tuo aktiivi-elektroniikka on soundannut aina vähän ikävältä. Esim. järestään kaikki aktiivibassot on kuulostanut kamalalta tai melko kamalalta. Siinä on sellainen tietty juttu, mistä en pidä, mutta kiitti vihjeestä, pitää kokeilla säädellä noita ruuveja...
 
Osaako joku sanoa, miten Bladen mikkeihin noin yleensä suhtaudutaan? Nimittäin, voisiko vain olla, että tykkään enemmän ns. huonommista mikeistä...Ei nää nyt hirveästi kierrä tms. vaikuttaa ihan ok pomijoilta.., teknisesti ottaen..
 
SirElwood
30.06.2011 20:08:31 (muokattu 30.06.2011 20:08:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla oli joitain vuosia sitten tuommoinen blade. Se oli kovin epäonninen kitara siinä mielessä, että kaula meni heti takuuvaihtoon. Sen jälkeen se kyllä pelasi ihan hyvin. Omaani parantelin graph-tech (kai se noin kirjoitetaan) tallapaloilla. Mutta pistin sen lopulta kiertoon, kun ainoa mistä itse siinä pidin oli juuri tämä aktiivinen etuaste. Etenkin se keskiäänibuusti oli mieleeni. Jos askarteluhenkeä löytyisi, voisi semmoinen olla (minulle) mukava lisä myös telecasteriin. Niillä takapuolen trimmereillä on suuri vaikutus soundiin, ja ehdottomasti niitä kannattaa käännellä. Siksi ne siellä ovat.
 
JuSu
01.07.2011 10:10:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gorgongorgon:
 
Osaako joku sanoa, miten Bladen mikkeihin noin yleensä suhtaudutaan? Nimittäin, voisiko vain olla, että tykkään enemmän ns. huonommista mikeistä...Ei nää nyt hirveästi kierrä tms. vaikuttaa ihan ok pomijoilta.., teknisesti ottaen..

 
Mullakin oli tuollainen Blade aikanaan... Ei sitä aktiivihässäkkää kauheasti tullut käytettyä, mutta ei se siellä haittakaan tee.
 
Mikit ovat mielestäni mainiot, ainakaan ne eivät ole tuon kitaran heikko kohta. Mulla on vieläkin yhdessä stratopleksissä HSS -mikityksessä kaulapaikassa yksi niistä tallella, vaikka kitara lähti kiertoon jo vuosia sitten.
 
JuSu
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
LaXu
01.07.2011 16:18:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundipuoleen en osaa sanoa juuta enkä jaata, kyllähän noissa ihan kelpo osat pitäisi olla. Virepuolesta vastannee pitkälti satulan laatu (eli materiaali ja miten hyvin se on muotoiltu kielten kolojen puolesta) sekä talla, joka on muistaakseni Bladen oma ja hyvän oloinen design. Eli virittimillä ei sinänsä liene suurta vaikutusta asiaan.
 
washburn
01.07.2011 16:53:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on samainen peli ollut pari vuotta. Kelpo kitara, mutta ei toi toki mikään perinnestrato ole soundimaailmansa puolesta. Aktiivielektroniikan ansiosta kuitenkin todella all-around kitara. Omassa kitarassa ainakin satula on luuta ja pitää vireen hyvin.
 
Live long and prosper.
Stone
01.07.2011 16:59:53 (muokattu 01.07.2011 19:56:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gorgongorgon: Kaikeasta huolimatta, soundissa on jotain mistä en pidä, jotenkin liian kirkas ja ohut. En ole koskaan vaihellut mikkejä kitaraan, mutta jos kitara soi akustisesti hyvin, niin eikö silloin mikkejen vaihdolla pitäisi saada homma haltuun(?)
 
Minulla on myös mexico strato, jonka soundista pidän enemmän, siinä on vähän tummempi soundi, graptechin paloilla..eli enemmän ehkä jotain tuon suuntaista?

 
En ota kantaa tohon bladeen, mutta omiin kuulohavaintoihin perustuen olen törmännyt stratoissa 2:een eri soundityyppiin (mitä itselläni on ollut, mutta en ole todellakaan siis mikään asiantuntija ):
 
1.vaahterakaulaiset ovat soundanneet ohuelta kuin "munaleikkuri" (= kirkkaalta) ja omassa tapauksessani NYKYÄÄN tämä ainoastaan positiivisessa sävyssä. Kuunnelkaapas sitä ohutta bluessoundia kuten esim. Robert Craylla (mannaa!)
2. ruusupuu otelaudalla varustetut kuten esim. 60s CP strato, jossa enempi sellainen "tummempi" texasbluesiin kallellaan oleva tone, muttei välttämäti ole niin erotteleva kuin noissa vaahterakaulaisissa, joskaan ei se soundi nyt tukossakaan ruusupuussa ole...ei saisi ainakaan olla. En sitten tiedä, onko bladeissa jotenkin ultimaalisen ohut se soundi, kun ei kokemusta noista. Mulla pitäis olla joku vanhempi riffi-lehti, jossa oli suuri strato vertailu ja blade kanssa siellä...pitää tutkia mitä sanoivat siitä.
 

 
edit. Löytyi!
 
Riffi 4/98 Blade Texas Vintagesta (no tämä ei ole kuitenkaan std):
 
"Bladen versio annetusta teemasta on äkkiseltään hyvinkin vintagehenkinen. Mukana on kuitenkin täysin nykyaikaista tekniikkaa aina aktiivielektroniikkaa myöten.
Puutyö ja viimeistely on kaikin puolin mallikasta. Kaula on profiililtaan ohuehko C.
Akustisilta soinniltaan Texas Vintage on hyvin kuulas ja napakka. Alarekisteri on mukavan murea ja lajityypin sointimääritteet toteutuvat kunnialla. Sähkösointi ilman aktiivielektroniikan apua tukee akustisia havaintoja ja napautus potikoiden painokytkimiin tuo mukanaan sitten oivallisen lisävaihteen. Alakerta on ruudikas ja yläosasto kirkkaan helisevä, vailla minkäänlaista riipivyyttä. Halutessaan soinnin saa myös hyvinkin humbucker-tyyppiseksi.
Blade on ansiokkaasti rakennettu ja viimeistelty soitin, jonka sointiskaalakin on tavallista runsaampi".
 
Näin siis Riffi-lehti Bladesta (pelkistetty teksti). Tiedä sit kuinka samanoloinen std on vrt. texas vintage malliin???
 
"If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards
Stone
01.07.2011 18:07:37 (muokattu 01.07.2011 18:09:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

www.millbrook.fi myy näitä bladeja ja on kaiketi myös maahantuoja, joten kannattaa varmaan kysyä myös heiltä asiasta.
 
"If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards
Ziggy Bubba
01.07.2011 18:09:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihme kun tuppaavat about kaikki valmistajat laittamaan stratoihin tommosen modern-C kaulan. Tossa vois fiksulla firmalla olla hyvä markkinarako: edukas raato hilppasen vintagemmilla spekseillä.
 
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
gorgongorgon
02.07.2011 13:51:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bladessa on ehkä just se kaula mulle se juttu. Soitan 0.11 - setillä ja talla on vähän irti bodysta (kampi varaa). Samoissa säädöissä on myös Mexico-stratoni.
 
Blade on kuitenkin huomattavasti helpompi soittettava. Esim. yhdessä biisissä soitan "unis" bendejä, eli siis venytän esim. g-kielen seiskalta ysille, samalla kun pidän saman sävelen H-kielen 5. llä. Näitä bendejä on aika monta perä-jälkeen..
 
Muistan, että tuo ko. kohta on ollut todella tuskallinen Mexicolla, vaan Bladella menee kuin vettä vaan..
 
Toisaalta, tämä saattaisi kieliä myös siitä, että Bladessa ohuet kielet saattavat olla liian "ritsat". 0.11 ei tunnu alkuunkaan raskaalta, kun taas mehikon kohdalla huomaan jatkuvasti pohtivani, että vaihtaisinko ohuempaan...
 
Kiitosta kaikille mielipiteistä. Ehkä odottelen vielä, ennen kuin alan mikkejä vaihtelemaan, koska samoihin aikoihin hommasin Peavey Classic 30 Bladen kanssa. Ts. En ole testannut vielä Bladea remontissa olevan yköösvahvarin, musari hd-130 läpi, jos se soundi puhuttelee, en tarvitse uusia mikkejä.. Classic on jotenkin, hmmm.. liian kaunis ja heleäsoundinen mun makuun..Varalle/pienempien tilojen vahvariksi tuon kyllä hommasinkin....
 
artzie
10.07.2011 20:16:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gorgongorgon: Bladessa on ehkä just se kaula mulle se juttu. Soitan 0.11 - setillä ja talla on vähän irti bodysta (kampi varaa). Samoissa säädöissä on myös Mexico-stratoni.
 
Blade on kuitenkin huomattavasti helpompi soittettava. Esim. yhdessä biisissä soitan "unis" bendejä, eli siis venytän esim. g-kielen seiskalta ysille, samalla kun pidän saman sävelen H-kielen 5. llä. Näitä bendejä on aika monta perä-jälkeen..
 
Muistan, että tuo ko. kohta on ollut todella tuskallinen Mexicolla, vaan Bladella menee kuin vettä vaan..
 
Toisaalta, tämä saattaisi kieliä myös siitä, että Bladessa ohuet kielet saattavat olla liian "ritsat". 0.11 ei tunnu alkuunkaan raskaalta, kun taas mehikon kohdalla huomaan jatkuvasti pohtivani, että vaihtaisinko ohuempaan...
 
Kiitosta kaikille mielipiteistä. Ehkä odottelen vielä, ennen kuin alan mikkejä vaihtelemaan, koska samoihin aikoihin hommasin Peavey Classic 30 Bladen kanssa. Ts. En ole testannut vielä Bladea remontissa olevan yköösvahvarin, musari hd-130 läpi, jos se soundi puhuttelee, en tarvitse uusia mikkejä.. Classic on jotenkin, hmmm.. liian kaunis ja heleäsoundinen mun makuun..Varalle/pienempien tilojen vahvariksi tuon kyllä hommasinkin....

 
Moi,
Mulla oli täsmälleen sama ongelma josta kerroit. "jotenkin liian kirkas ja ohut".
Kokeilin säätää aktiivielektroniikkaa ja mikrofonien asentoja, mutta se ei auttanut.
Päätin sitten vaihtaa Bladeen David Gilmourin aktiivielektroniikan ja mikit.
 
http://www.thomann.de/fi/emg_dg20_david_gilmour.htm
 
Tämä ei kuitenkaan auttanut tilannetta. Soundi muuttui kyllä hieman laadukkaammaksi, mutta se ei ollut lähelläkään Fender custom sound stratocasterien tarjoamaan lämmintä ja helisevää soundia. Tässä vaiheessa kyllästyin ja laitoin kitaran vaihtoon. Oma epäilys on, että kitarassa käytetyt puumateriaalit eivät ole riittävän laadukkaita, jotta soundi saataisiin kuulostamaan paksulta ja heleältä. Tosin kannatta testata miltä kitara kuulostaa hyvillä passiivimikrofoneilla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «