Aihe: Telecasterin tallan nosto?
1 2 3
wilo
28.06.2011 00:19:57
mattim: Noin se tekee, kuvissa ruuvi on aivan pohjassa ja ei kaulan kulmaa kasvata, joten sillä ei voi tässä tapauksessa kulmaa pienentää, kuten mielestäni pitäisi, jotta tuosta tallan nostosta teipin tai pidempien tallaruuvien avulla pääsisi eroon.

Reilusti paksummat kielet voisivat myös ehkä auttaa.

Kyllä mun mielestä kaulakulmaa pitää kasvattaa eli mikrotilt-ruuvia kiristää, jotta tallan nostotarpeesta päästään.

Vai olenko ihan hakoteillä?
Seba
28.06.2011 00:28:27 (muokattu 28.06.2011 00:28:46)

mattim: Noin se tekee, kuvissa ruuvi on aivan pohjassa ja ei kaulan kulmaa kasvata, joten sillä ei voi tässä tapauksessa kulmaa pienentää, kuten mielestäni pitäisi, jotta tuosta tallan nostosta teipin tai pidempien tallaruuvien avulla pääsisi eroon.

Bodyssa ei näy juuri painaumaa tallasta joka vähän kielisi että solumuovi/teippi mikälie olisi sinne tehtaalla läntätty?
Resonointeja estämään, kiertoa vähentämään tjtn muuten vaan pintaa suojaamaan kun telen talla ainakin mitä noita olen nähnyt, jättää rumat jäljet bodyyn kun on viimeisen päälle kiristetty?

Jos tatsi on muuten hyvä, niin en lähtisi poistamaan tai kaulakulmia säätelemään vaan ihan perussäätelyillä tai jos ei tokene, niin earvanalla tai tallapalan ruuveja modaamalla koittaisin mieluummin kuin puutöitä lähtisin tekemään.

Tosin paha sanoa kun ei ole keppiä kädessään pitänyt.

Se on käytettyjen kitaroiden yksityishenkilöiden välisessä kaupassa aina riski että joutuu hieman säätöjä itse harjoittelemaan kun kukaan ei ole takuuta antamassa jonne sen voi kiikuttaa korjattavaksi.

Jos ei itse osaa, niin pitää maksaa siitä sille joka osaa.
Hommat luistaa. Kuin kytkin..
Seba
28.06.2011 00:33:19 (muokattu 28.06.2011 00:36:21)

wilo: Kyllä mun mielestä kaulakulmaa pitää kasvattaa eli mikrotilt-ruuvia kiristää, jotta tallan nostotarpeesta päästään.

Mä olen samalla hakotiellä kun näin itsekin miellän kun satula menee bodyyn nähden alemmas/syvemmälle kun kulmaa lisätään niin tallaa voi laskea ja kaularautaa löysätä?

Mutta ei ois eka kerta kun basistin logiikka pettäisi jos näin ei ole :)

Siis jos ongelma oli että kaula pitää vetää suoraksi että action ei nouse liikaa kuten muistaakseni jotain sinnepäin oli puhetta?

Saa sitten löysätä rautaa ja pienen reliefin kaulaan kun kulmaa kasvattaa?
wilo
28.06.2011 00:43:40
Seba: Siis jos ongelma oli että kaula pitää vetää suoraksi että action ei nouse liikaa kuten muistaakseni jotain sinnepäin oli puhetta?

Saa sitten löysätä rautaa ja pienen reliefin kaulaan kun kulmaa kasvattaa?

Näin mä tekisin, jos omassa skitassa olis vastaava onkelma. Toistaseks ei oo tarvinnu mikrotilttiä kylläkään säätää, mutta mistäs sitä tietää vaikka joskus haluisin tallan korkeammalle eri kampeamistuntuman takia.
mattim
28.06.2011 00:44:31 (muokattu 28.06.2011 00:50:36)

wilo: Kyllä mun mielestä kaulakulmaa pitää kasvattaa eli mikrotilt-ruuvia kiristää, jotta tallan nostotarpeesta päästään.

http://www.fretnotguitarrepair.com/ … pair/electric-guitar/neck-angle.php

Oikeassa olet ; - )
"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
HansOskar
28.06.2011 10:22:40
Koko ongelma alkoi juuri ilmetä, kun halusin parantaa tasia kitaraan, ja korjata intonaation ekoilta nauhoilta, jotta vapaa kieli soinnut olisivat kohdallaan.
Silmämääräisesti, ja painamalla 17-nauhalta tei johtopäätöksen et kaulassa ei ole juurikaan loivaa kaarta.
Oletin että nostamalla (puoli-yhden kierroksen) (säädetään bodyn takaa, kaula-kiristysruuvien levyn reijästä, ENSIN AUKAISEMALLA KAULARUUVIT) kaulaa bodyn päästä, ja löysäämällä kaulaa (ylä-satulan viereinen reikä), saisin kaulaan hivenen lisää kaarta, ja ongelmat häviäisivät.
Kun olin kääntänyt kaulakulmaa, ja aloin ruuvaamaan kaulan kiristys ruuveja totesin että yhdestä puuttuu "pito", ajattelin korjaavani sen...
No, kaulakulma muutettu...sitten alan löysäämään kaulaa, ja kokeilen välillä kiristämällä kieliä, mutta kielet laahaavat nauhoja...vaikka väännän kaulan, todella koukuksi kielet eivät irtoa otelaudasta.
(Tähän asti on varmaan edellinenkin omistaja päässyt)
Juuri tässä vaiheessa aloin kurkkia tallan alle, ja kysellä lisä-palan värkkäämistä sinne.

Pistin kuvan tuosta kaula-taskusta.

Noita kaksipuoli teippejä on 2-3-päällekkäin, ne nostaa tallaan ehkä millin, jos ne ottaa pois, ajattelin ottaa pois...
Väännän kaulan suoraksi, ja pistän paksumpaa kieltä (nyt 10-48) 11-52, tähän paksumpaan kielisettiin haluan päästäkkin...

Kun ostin kitaran kuukausi takaperin Ideaparkin-parkki paikalla, kitarassa oli 09-kielisetti, ja vire kohdillaa (5min kokeilu parkkiksella) Ei tullut mieleen kurkkia tallan alle...tai repiä kaulaa irti...oletin että ostan kitaran, jonka saa perus-kaulan väännöillä 11-52-setille...
LaMotta
28.06.2011 10:45:08 (muokattu 28.06.2011 10:52:44)

Äääh.....kaukoparantaminen näkemättä on spekulaatiota. Vois kai tuosta vielä samalla vaivalla mitata satulan ja tallapalojen etäisyyden. Että on varmasti siinä 25,5" toleranssissa. Jos kerran oli intonaation kanssa myös probleemaa. Muistelen nimittäin erään nimimerkin taistelleen meksikolaisen straton intonaatioiden kanssa, ja soitinrakentajan tutkittua asiaa selvisi, että talla ei ollut oikealla kohdalla. Että teoriassa kaikki on tietenkin mahdollista.
"Tarvitseeko meidän todellakin sytyttää kynttilä auringon nähdäksemme?" - Werner von Braun.
Kumiankka
28.06.2011 10:59:37
Yhdessä kepissä mulla on jotain epävireisyyttä jossain yläsatulan ja 5. nauhan välisessä maastossa ja sinnepäin, syystä että laitoin paksummat kielet ja satulan urat on hiukka ahtaat vissiin taikka liian ylhäällä. Voisko olla tuallaisesta ilmiöstä kyse ehkä?

Täytyisi se Earvana testata tai duunata satulaa jotenkin, jopa siirtoa pitää selvittää
LaMotta
28.06.2011 11:05:46

Kumiankka: Yhdessä kepissä mulla on jotain epävireisyyttä jossain yläsatulan ja 5. nauhan välisessä maastossa ja sinnepäin, syystä että laitoin paksummat kielet ja satulan urat on hiukka ahtaat vissiin taikka liian ylhäällä. Voisko olla tuallaisesta ilmiöstä kyse ehkä? Täytyisi se Earvana testata tai duunata satulaa jotenkin, jopa siirtoa pitää selvittää

Tuolla alueella on epävirettä aina. Jos kielet on korkealla satulassa, ilmiö pahenee. Earvana kompensoi kielen painamisesta syntyneen venymän aiheuttamaa epävirettä.
"Tarvitseeko meidän todellakin sytyttää kynttilä auringon nähdäksemme?" - Werner von Braun.
Kefiiri
28.06.2011 11:14:16
LaMotta: Tuolla alueella on epävirettä aina. Jos kielet on korkealla satulassa, ilmiö pahenee. Earvana kompensoi kielen painamisesta syntyneen venymän aiheuttamaa epävirettä.

Jos satulan urat ovat sopivan syvät, epävireisyyden määrä ei haittaa meitä tavallisia loppakorvia. Liian korkea satula sen sijaan aiheuttaa selvästi havaittavan epävireisyyden ensimmäisille nauhoille.
LaMotta
28.06.2011 11:23:17 (muokattu 28.06.2011 11:24:09)

Kefiiri: Jos satulan urat ovat sopivan syvät, epävireisyyden määrä ei haittaa meitä tavallisia loppakorvia. Liian korkea satula sen sijaan aiheuttaa selvästi havaittavan epävireisyyden ensimmäisille nauhoille.

Juuh. Minullekin on kelvannut kielten korkeuden passaaminen satulassa. Voihan sitä epävirettä tietysti mittarin kanssa tutkia ihan puhtaasta mielenkiinnosta asiaa kohtaan.
Kefiiri
28.06.2011 11:26:47
LaMotta: Voihan sitä epävirettä tietysti mittarin kanssa tutkia ihan puhtaasta mielenkiinnosta asiaa kohtaan.

Voi, omalla vastuulla... siinä menee äkkiä hermot kun huomaa miten paljon oma tatsi vaikuttaa sävelpuhtauden epämääräistymiseen!
HansOskar
28.06.2011 11:27:15
Äääh.....kaukoparantaminen näkemättä on spekulaatiota. Vois kai tuosta vielä samalla vaivalla mitata satulan ja tallapalojen etäisyyden. Että on varmasti siinä 25,5" toleranssissa. Jos kerran oli intonaation kanssa myös probleemaa. Muistelen nimittäin erään nimimerkin taistelleen meksikolaisen straton intonaatioiden kanssa, ja soitinrakentajan tutkittua asiaa selvisi, että talla ei ollut oikealla kohdalla. Että teoriassa kaikki on tietenkin mahdollista.

25,5" tuumaa, yläsatulalta talla paloille, 65cm yläsatulan bodyn puoleisesta reunasta tallapalan reunaan. 65.8cm yläsatulan reunasta bodyn kielireijän keskelle.
HansOskar
28.06.2011 11:29:57
Kitaran vire on kompromissi, ei objektiivinen totuus, näin sivumennen huomautettuna...
oiva tumpeloinen
28.06.2011 12:24:32
HansOskar: Koko ongelma alkoi juuri ilmetä, kun halusin parantaa tasia kitaraan, ja korjata intonaation ekoilta nauhoilta, jotta vapaa kieli soinnut olisivat kohdallaan.
Silmämääräisesti, ja painamalla 17-nauhalta tei johtopäätöksen et kaulassa ei ole juurikaan loivaa kaarta.

Kovin usein helpottaa painaa jostain toisestakin paikasta kieltä, niin sen saa mahdollisimman lähelle kaulaa. Näkyy relief paljon helpommin, eikä tarvitse arvailla niin paljoa.

Oletin että nostamalla (puoli-yhden kierroksen) (säädetään bodyn takaa, kaula-kiristysruuvien levyn reijästä, ENSIN AUKAISEMALLA KAULARUUVIT) kaulaa bodyn päästä, ja löysäämällä kaulaa (ylä-satulan viereinen reikä), saisin kaulaan hivenen lisää kaarta, ja ongelmat häviäisivät.

Ja tämä on se kohta, missä sä olet mennyt puihin tuon asian kanssa. Sä olet kaivannut lisää notkoa kaulaan ( =relief), mutta sä olet säätänyt kaulakulmaa. Jälkimmäisessä kääntyy koko kaula tasaisesti. Sen sijaan sun olisi pitänyt säätää kaularautaa, minkä säätö löytyy otelaudan lavan päästä. Siellä on joko piippu- tai kuusiokokoavaimella säädettävä mutteri, mikä tekee halutun lopputuloksen.

Kun olin kääntänyt kaulakulmaa, ja aloin ruuvaamaan kaulan kiristys ruuveja totesin että yhdestä puuttuu "pito", ajattelin korjaavani sen...
No, kaulakulma muutettu...sitten alan löysäämään kaulaa, ja kokeilen välillä kiristämällä kieliä, mutta kielet laahaavat nauhoja...vaikka väännän kaulan, todella koukuksi kielet eivät irtoa otelaudasta.

Tämä taas johtuu siitä, että sä olet kääntänyt jo aiemmin mainitun kaulakulman liian suureksi. Sun pitäisi kääntää se takaisin alkuperäiseen asentoon ja sitten säätää kaularautaa.

(Tähän asti on varmaan edellinenkin omistaja päässyt)
Juuri tässä vaiheessa aloin kurkkia tallan alle, ja kysellä lisä-palan värkkäämistä sinne.

Pistin kuvan tuosta kaula-taskusta.

Noita kaksipuoli teippejä on 2-3-päällekkäin, ne nostaa tallaan ehkä millin, jos ne ottaa pois, ajattelin ottaa pois...
Väännän kaulan suoraksi, ja pistän paksumpaa kieltä (nyt 10-48) 11-52, tähän paksumpaan kielisettiin haluan päästäkkin...

Onko noi nyt teippiä vai jonkinlaista kumia? Mun mielestä ne kyllä näyttää ihan siltä, että olisi ollut tehtaalta asti. Varmaksi en kyllä sano, mutta kovin usein purkkakonstit on vähän erilaisia. Ja jos se on jonkinlaista kumia, se kyllä painuu kasaan, kun kiristät tallan paikoilleen. Vai oliko sun talla paikallaan ollessaan selvästi irti bodysta? Tommosen millin eron kyllä huomaa jo silmällä, kun sitä vähän katsoo...

Kun ostin kitaran kuukausi takaperin Ideaparkin-parkki paikalla, kitarassa oli 09-kielisetti, ja vire kohdillaa (5min kokeilu parkkiksella) Ei tullut mieleen kurkkia tallan alle...tai repiä kaulaa irti...oletin että ostan kitaran, jonka saa perus-kaulan väännöillä 11-52-setille...

Oliko siinä säädöt muuten kohdallaan? Kai sä olisit viiden minuutin testillä huomannut, jos niissä on jotain vikaa?
Seba
28.06.2011 15:23:33 (muokattu 28.06.2011 15:31:34)

Nyt on ollut intoa enemmän kuin taitoa ja ihan itse turaamalla on mennyt säädöt puihin.

Kuten oiva jo tuossa totesi, niin pikkuisella kaularaudan hölläämisellä olisi haluttu tulos saatu.

Tosin voi sitä vieläkin löyhätä ja kokeilla mitä sanoo, muuten sitten vaan kaulakulmaa takaisinpäin.

Sulla on nyt vähän mennyt säätöruuvit sekaisin.
Niin voi käydä kun liikaa olettaa.

Miten päädyit olettamukseen että bodyssa olevalla ruuvilla saisi kaularautaa säädettyä ja kaulaa notkolle?

E:
Kah, olitkin kaularautaakin löystänyt, eli ryssit vaan kun menit kulmaa muuttamaan.
HansOskar
28.06.2011 16:39:07
Nyt on ollut intoa enemmän kuin taitoa ja ihan itse turaamalla on mennyt säädöt puihin.
No, kokeilemalla oivaltaa.

Kuten oiva jo tuossa totesi, niin pikkuisella kaularaudan hölläämisellä olisi haluttu tulos saatu.
Oiva tais olla loivassa kun luki, tai luki rivien välistä?

Tosin voi sitä vieläkin löyhätä ja kokeilla mitä sanoo, muuten sitten vaan kaulakulmaa takaisinpäin.
En maininnut että ihan ensimäiseksi tein tuon 1/4-kieroksen löysäämisen tuonne satulapään pultiin, josta seurasi intonaation siirtyminen kokonaan pois ekoilta nauhoilta, ja E-kielen säätövara loppui tallasta...

Niin voi käydä kun liikaa olettaa. Menee muutkin jutut sekaisin, mut jos pystyy erottamaan vielä Ansan ja Oivan sukupuolet on känni loiva.

Miten päädyit olettamukseen että bodyssa olevalla ruuvilla saisi kaularautaa säädettyä ja kaulaa notkolle?
Tarkistan itse jos olen väärässä, mut ilmoitin bodyssä olevalla raudalla säätäväni kaulan kulmaa...tarkistan!

E:
Kah, olitkin kaularautaakin löystänyt, eli ryssit vaan kun menit kulmaa muuttamaan.
lavaamo
28.06.2011 16:41:37
HansOskar: Nyt on ollut intoa enemmän kuin taitoa ja ihan itse turaamalla on mennyt säädöt puihin.
No, kokeilemalla oivaltaa.

Oiva tais olla loivassa kun luki, tai luki rivien välistä?

En maininnut että ihan ensimäiseksi tein tuon 1/4-kieroksen löysäämisen tuonne satulapään pultiin, josta seurasi intonaation siirtyminen kokonaan pois ekoilta nauhoilta, ja E-kielen säätövara loppui tallasta...

Niin voi käydä kun liikaa olettaa. Menee muutkin jutut sekaisin, mut jos pystyy erottamaan vielä Ansan ja Oivan sukupuolet on känni loiva.

Tarkistan itse jos olen väärässä, mut ilmoitin bodyssä olevalla raudalla säätäväni kaulan kulmaa...tarkistan!

E:

Ei noista sun viesteistä saa mitään selvää.. Opettele ensin kirjoittelemaan tänne ja mieti sitten ne telen säädötkin uusiksi.
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
HansOskar
28.06.2011 16:42:41
Olen mennyt lausessa asioiden edelle...

Mutta huomaat että asia-virhe korjaantuu seuraavassa lauseessa...Kun olin kääntänyt kaulakulmaa...

Ehkä selviän tästä edes itse, kiitos kaikille! Hyvää kesää, eritysesti Ansalle ja Oivalle!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)