Aihe: Vahvistimen särö vs säröpedaali
1 2 3 4
Spirocore
27.06.2011 21:00:51

ADEHD: esimerkiksi Carl Martinin plexitone kuulostaa omaan korvaan pirun henkevältä ja dynaamiselta. En ota kantaa, kuulostaako oikealta plexiltä, mutta erinomaiselta kuulostaa mielestäni:

http://www.youtube.com/watch?v=Ng4peS3MjrY

Ai että kyllä kuulostaa hyvältä pedaalilta! Tuo on ihan pakko saada.. tai sit pitää vaihtaa johonkin "aikuisempaan" vahvistimeen.
Ostan ohutkaulaisen Gibson SG:n! Ja myyn ylimääräisen SG-laukun.
lonelyplayer
27.06.2011 21:21:14
Spirocore: Ai että kyllä kuulostaa hyvältä pedaalilta! Tuo on ihan pakko saada.. tai sit pitää vaihtaa johonkin "aikuisempaan" vahvistimeen.

Ja ei ainoastaan kuullosta netissä hyvältä vaan on ihan oikeastikkin hyvä ! Mulla Plexitone se OD/dist. pedaali josta viimeiseksi vasta luovun ( käytössä mm. Mad Proffan LGW ja Mighty red distortion).

Silti vaatii hyvän vahvistimen ja puhtaan kanavan käytön.

Laatu maksaa...
Spirocore
27.06.2011 22:14:02

lonelyplayer: Ja ei ainoastaan kuullosta netissä hyvältä vaan on ihan oikeastikkin hyvä ! Mulla Plexitone se OD/dist. pedaali josta viimeiseksi vasta luovun ( käytössä mm. Mad Proffan LGW ja Mighty red distortion).

Silti vaatii hyvän vahvistimen ja puhtaan kanavan käytön.

Laatu maksaa...

Just tässä mietin että mitenhän toimis Englin Powerballin kanssa.. puhdasta meinaan löytyy, säröt on tietty ihan toisesta maailmasta. Olis todella jännää saada samasta pelistä djentit ja pedaalilla irti vielä tommoset crunchit. Toimineeko yhdistelmä, mitäs luulee/tietää muusinettiläiset?
Ostan ohutkaulaisen Gibson SG:n! Ja myyn ylimääräisen SG-laukun.
Tawsky
27.06.2011 23:11:04
kimurantti1: Jep. Se mikä tosta Pete Thornin demostakin kannattaa huomata, on, että ton n. 250 euron hintaisen Plexitonen lisäksi kaiken muun demolla käytetyn laitteiston hinta on useita tuhansia. En missään nimessä tarkoita, että ainoastaan tuhansien eurojen investoinnilla on mahdollista saada hyvä soundi, kunhan vaan totean sen itsestäänselvyyden, että kymmenen kertaa halvempien laitteiden läpi Plexitone ei todennäköisesti soundaa ihan tolta. On ihan sama kuinka hyvä ja minkä hintainen joku laite on, koska yksinään sillä ei tee hevon heppaa. Jos on oikeasti hyvä soittaja, hyvä kitara, hyvä vahvistin ja kelvollinen äänityskalusto (kaikkien YouTuben kahden markan kameroiden mikeillä äänitettyjen monsteriräkkidemojen perusteella tätä viimeistä lenkkiä ei voi tarpeeksi korostaa), niin pedaali kuin pedaali soundaa kummasti paremmalta. Maailman parhaat ja kalleimmatkaan säröpedaalit ei soundaa kummoiselta jos ne lykätään 200 euron trankkulootaan kiinni ja äänitetään 50 euron digipokkarilla.

Eiköhän sekin ollut selvä, että kaverilla soittokamoja riittää ja että ei kuulosta samalta halvemmilla seteillä. Tuo vain oli eka video jonka löysin kun hain kyseisestä pedaalista videota youtubesta ja mielestäni se kuvaa hyvin pedaalin luonnetta. Tuskimpa kukaan noin kallista pedaalia mihkään microcubeen lykkäiskään.. Tai mistä sitä tietää.

Uskon kuitenkin, että jos on laadukkaat soittokamat, vaikkapa 50-100w nuppi, kunnon kaappi ja kitara, mutta kaipaakin tuollaista soundia, on suunnilleen videon kaltaisen soundin löytäminen mahdollista. Jos nyt ignorataan hetkeksi tämä mnetin tunnetuin sabluuna "soundi lähtee-"....
kimurantti1
28.06.2011 00:44:05 (muokattu 28.06.2011 01:19:55)
ADEHD: Eiköhän sekin ollut selvä, että kaverilla soittokamoja riittää ja että ei kuulosta samalta halvemmilla seteillä. Tuo vain oli eka video jonka löysin kun hain kyseisestä pedaalista videota youtubesta ja mielestäni se kuvaa hyvin pedaalin luonnetta.

Jep, enkä mä uskoakseni missään vaiheessa esittänyt, että olisit jotain muuta väittänytkään. Kovin usein vaan tuntuu, että porukka luottaa aivan liikaa noihin ääninäytteisiin. Pätkistä tehdään aikamoisen suoria johtopäätöksiä siitä miltä mikäkin laite kuulostaa ja unohdetaan, että niissä on koko muu laitteisto aivan eri kuin itsellä. Mä olen puljannut laitteiden kanssa jonnin verran, kalliimpienkin, ja jos jotain olen siitä oppinut niin sen, että kaikki pitää kokeilla itse. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja laite joka jonkun toisen käsittelyssä soundaa hyvältä, ei toimikaan yhtään juuri mun tatsilla soitettuna. Tälläkin palstalla on joitain laitteita joita jostain kumman syystä suositellaan aivan kaikille ja aivan kaikkeen käyttöön, ja pettymys voi välillä olla suuri, kun kahden tonnin Plexi-stäkin läpi soitettu säröpedaali ei soundaakaan oman Valve Kingin edessä hyvältä. Heh, ei tää ränttäys ole mitenkään sulle kohdistettu. Keskustelu oli vaan menossa sellaiseen suuntaan, että tuli tarve tasoittaa alustaa laukomalla vähän itsestäänselvyyksiä.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
hevikukko
28.06.2011 01:00:52 (muokattu 28.06.2011 01:07:03)
Mä työnnän nykyään Lead soundini MarkIV 3:s kanavalta eli Lead ja soittelen boostipolkimen kautta sen ihanan feedback soundin. Asetukset kuinka "X" boosteri kiertää vaffarin kanssa ja kuinka se kiertää matalemmalla volumella jne...en paljasta. Pikku salaisuudet on kivasta ja niillä mennään. Jos jokainen saisi jokaiselta soittajalta täältä suorat asetukset, ei olisi enää kuin samaa soundia tiedossa. Edelliseen kirjoittajaan verraten, moni soundiklippi ikävä kyllä ei anna oikeaa osviittaa yleisesti keskusteluissa olevasta laitteesta. Monet extra asetukset ja kitara mikkeineen + volume ja soittaja, on se ratkaisu.

=)
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Ziggy Bubba
28.06.2011 02:48:08

hevikukko: Asetukset kuinka "X" boosteri kiertää vaffarin kanssa ja kuinka se kiertää matalemmalla volumella jne...en paljasta. Pikku salaisuudet on kivasta ja niillä mennään. Jos jokainen saisi jokaiselta soittajalta täältä suorat asetukset, ei olisi enää kuin samaa soundia tiedossa.

Tohon en kyllä usko. Ensinnäkin niitä makuja on suht moneen lähtöön, ja harva varmaan lähtee kenenkään m.net-heebon asetuksia suoraan koppamaan. Varsinkaan kun ne samat asetukset ei päde vähänkään eri kamakokoonpanolla.

Tai sitten sun varrarin tai OD:n asetuksissasi ole jotain todella mullistavaa, nyt muuten alkoi kiinnostaa! ;)
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
lonelyplayer
28.06.2011 07:29:37
Spirocore: Just tässä mietin että mitenhän toimis Englin Powerballin kanssa.. puhdasta meinaan löytyy, säröt on tietty ihan toisesta maailmasta. Olis todella jännää saada samasta pelistä djentit ja pedaalilla irti vielä tommoset crunchit. Toimineeko yhdistelmä, mitäs luulee/tietää muusinettiläiset?

Ainakin H&K:n Switchbladen kanssa Carl Martin toimii sen puhtaalla kanavalla hyvin, luulisin että Powerball on aika samanlainen cleaniltään.
Samoin Blackstarin (HT-20) kanssa pelaa hyvin. Huomasin että Switchbladen kanssa clean kannattaa säätää aika neutraaliksi ja lopullinen soundi hienosäätää Plexitonesta. Samoin vahvistimen Precense-säädön kanssa kannattaa olla maltillinen.
Mutta säätöähän tämä kaikki vaan on... :)
RrRailo
28.06.2011 16:18:02 (muokattu 28.06.2011 16:19:11)

Taubzi: ...Harvemmin olen nähnyt että metallissa joku vetäisi pelkän pedaalin särön voimin, voi osoittautua ponnettomaksi tai ohueksi semmoinen.

Ruotsin ensimmäinen death metal -aalto? Electric Wizard? Ei ainakaan ponnetonta ja ohutta.

Juu, mutta niin...Oma soundini rakentuu kyllä usein juurikin sopivan vaffarin hyvälle pohjasoundille, onpa se sitten puhdasta tai rupisempaa sorttia. Siihen eteen sitten tykkään lykätä kaksi tai kolme sopivaa säröpurnutinta, sillä omaperäinenhän sitä pitää olla, niin! Ja asetuksia en paljasta, niin!

Miulla peruselementteinä toimivat yleensä hieman TS-henkinen OD(usein MI Audion Blues Pro), kuten myös Rotta-henkinen distortiooni(tällä hetkellä Cmatmodsin The Black Plague). Sitten siihen lisäksi Bossin HM-2:ta, fuzzia yms yms. mitä nyt sattuu juuri siihen ruttaukseen tarviimaan. Hyvälaatuisia vehkeitä kun hankkii, niin vaikka ketjussa tuppaisi olemaan vahvistusasteita runsaastikin, niin häiriöt pysyvät kurissa.

Juu, ja tykkään käyttää rahaa säröpurnukoihin, siitä ei kannata tulla miuta kritisoimaan.
Deathlegendary whippin'
novo
28.06.2011 20:07:42
Jahans, tänään tuli testattua kivasti rinnan Laneyn VH100R:n kanssa kinpassa MI Audion Crunch Boxia, Catalinbreadin SCOD:ia ja toki Lanikan omaa säröä. Laneyn särö on omaan makuun oikein parsa 212-kaapin läpite joka o nielly V30-elementit. Crunch Boxilla pääsin "samaan" lopputulokseen eli pitkälti samaan soundiin clean-kanavan päälle rykästynä. SCOD oli taas jotenkin hämmentävän tumma enkä mä saanu pikaisella testillä mitään kivaa siitä irti. Kitarana Gibson SG standard orkkismikeillä. Vielä ois nurkissa mm. IK:n OVD joka ennen oli ainakin vanhalla kalustolla meleko pätevä Marsu lootassa -pedaali. Ans kattoo, ans kattoo, sano.
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Terry Pantheras
28.06.2011 20:33:22
RrRailo: Ruotsin ensimmäinen death metal -aalto? Electric Wizard? Ei ainakaan ponnetonta ja ohutta.

Juu, mutta niin...Oma soundini rakentuu kyllä usein juurikin sopivan vaffarin hyvälle pohjasoundille, onpa se sitten puhdasta tai rupisempaa sorttia. Siihen eteen sitten tykkään lykätä kaksi tai kolme sopivaa säröpurnutinta, sillä omaperäinenhän sitä pitää olla, niin! Ja asetuksia en paljasta, niin!

Miulla peruselementteinä toimivat yleensä hieman TS-henkinen OD(usein MI Audion Blues Pro), kuten myös Rotta-henkinen distortiooni(tällä hetkellä Cmatmodsin The Black Plague). Sitten siihen lisäksi Bossin HM-2:ta, fuzzia yms yms. mitä nyt sattuu juuri siihen ruttaukseen tarviimaan. Hyvälaatuisia vehkeitä kun hankkii, niin vaikka ketjussa tuppaisi olemaan vahvistusasteita runsaastikin, niin häiriöt pysyvät kurissa.

Juu, ja tykkään käyttää rahaa säröpurnukoihin, siitä ei kannata tulla miuta kritisoimaan.

Itellä pitkälti samankaltainen lähestymistapa: valmiin vahvistinsärön päälle TS-johdannainen OD tiukennuksiin, DOD American Metal (HM-2:n ruma kaksoisveli) alapäätä korostaviin häiriöturistuksiin ja muffilla sitten karheutta ja isoutta. Jenkeistä tuleepi vielä lähiaikoina Super American Metal, jossa on erillinen bassosäätö. Saas nähä mimmonen seo.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
svilo
28.06.2011 22:17:42
Tein klipit koneen omalla keinillä, ja parilla spedulla...siis
Yritin spedulla saada samanlaisen *tonen* kuin koneen omalla
gain kanavalla...aika lähelle pääsin...joskin ei mitn mättöä vaan sellaista
semiruttua....laitan jakoon kun kerkiän.

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
svilo
28.06.2011 23:08:55 (muokattu 29.06.2011 09:18:27)
http://vilo.net/test/

sieltä imuroimaan, ja kuuntelemaan...

eka kliini, sit amp tai spedu, vai kummin päin se oli tai jotain ;)

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
hallu
29.06.2011 00:00:35
En minä tiedä mikä kenellekin kannattaa. Itse en oikein tiedä on etuvahvistimen särössä ja säröpedaalissa erityisesti mitään eroa. Vahvistimen päätesärö on sitten enemmän sellainen, joka erottuu. Säröissä toki on eroja kuten viineissä. Itse pidän vahvistimeni säröstä, mutta laitoin myös erillisen etuvahvistimen säröpedaaliksi tuomaan monipuolisuutta saundivalikoimaan. Lisäksi tuossa on tuo Line6 mallinnin, jolla saapi yllättävnkin toimivia saundeja vahvarin kautta kun jaksaa ruuvata sen eq:n kanssa. Noita eri säröttimiä yhdessä käyttäessä en ole onnistunut vielä saamaan oikein itseäni tyydyttävää saundia (meinaa tulla väkisinkin vähän kulmikasta), mutta kstakin särön lähteestä yksin saa ihan hyviä särösaundeja. Ulkoisen etuvahvistimen päätesärö on ihan ok, mutta parhaan saundin saa etusen säröllä ja sen päätteen laittaa vaan ihan siihen särön kynnykselle ettei ihan ruvelle asti väännä (tulee sellaista kermaista paksuutta siihen).

Mun mielestä on tärkeää, että vahvistin on itseä miellyttävä ja hyväsaundinen, mutta itsestäni tuntuu vähän hassulta ostaa vahvaria särön takia. Mieluummin keskittyy siihen kokonaisuuteen ja säröt voi hioa paikoilleen ulkoisten polkimien avulla jos ei vahvarista itsestään lähde suoraan sopivaa säröä. Itseä en pidä sirittävistä heavysäröistä, vaan semmoisista rouheista rock ja bluessäröistä. Heavykin kuulostaa jyhkeämmältä pikkuisen maltillisemmalla särössä (esim. AC-DC).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Antti1
29.06.2011 00:52:02
Oli tossa muutama muukin kohta, mutta tämä:

hallu: Ulkoisen etuvahvistimen päätesärö on ihan ok...

Mitä ihmettä? Etuvahvistimen päätesärö?
hallu
29.06.2011 16:24:11
Antti1: Oli tossa muutama muukin kohta, mutta tämä:

Mitä ihmettä? Etuvahvistimen päätesärö?

Joo tsori, olisin voinut vähän paremmin selittää tämän. Mulla on siinä etuvahvistimessa (Pedaltone) semmoinen erikoisuus, että siinä on joku puolen vatin tms. päätevahvistin, jolla voi luoda päätesäröä siihen etuseen, siinä on semmoinen aika mukava kermainen mauste siihen etusen perussärön päälle.

Vahvistin on Fender BluesDeVille 4x10 ja sitä piti kesyttää keinokuormalla, että saa avattua.
ReBeat
29.06.2011 16:46:11

hallu: Joo tsori, olisin voinut vähän paremmin selittää tämän. Mulla on siinä etuvahvistimessa (Pedaltone) semmoinen erikoisuus, että siinä on joku puolen vatin tms. päätevahvistin, jolla voi luoda päätesäröä siihen etuseen, siinä on semmoinen aika mukava kermainen mauste siihen etusen perussärön päälle.

Ainiin, toi oli Pedaltonessa hyvä ominaisuus kyllä. Toi sama juttuhan on integroituna Koch Supernovaan. Eli siitä saa päätesäröä ja sitten myös päätesäröä :)
svilo
29.06.2011 21:18:10
Tässä vielä muutama, jos jaksais hieroo niin kyl niistä samanlaisen saa...

http://www.youtube.com/watch?v=Vy5EFPrWVdY

http://www.youtube.com/watch?v=L_NgCptss1o

http://www.youtube.com/watch?v=fVSy94RFCos

/sv
hallu
29.06.2011 22:19:09
svilo: Tässä vielä muutama, jos jaksais hieroo niin kyl niistä samanlaisen saa...

http://www.youtube.com/watch?v=Vy5EFPrWVdY

http://www.youtube.com/watch?v=L_NgCptss1o

http://www.youtube.com/watch?v=fVSy94RFCos

/sv

Kiitos hienot ja havainnolliset klipit. Minä en onnistunut kuulemaan juuri minkäänlaista merkittävää eroa noissa, mikä vahvistaa oman uskomukseni ettei sillä ole juurikaan merkitystä onko se särö vahvistimessa vai ottaako sen pedaalista. Semmoista olen itse tykönäni aikoinaan suosinut, että jos vahvarissa on hyvä saundi niin mitään pedaaleita ei tarvita eli piuha kitarasta vahvariin niin homma pysyy simppelinä. Toisaalta jos niitä polkimia kummiskin laittaa niin ihan samahan siihen on se säröpedaalikin laittaa.

Itselläni kun on tue etuvahvistin tsydeemi niin tuntuu, että siinä on olennaisesti erilainen saundi myös puhtaalla kanavalla, mutta hirveän paljonhan se riippuu siitä kuinka jaksaa ruuvata ja varmaan aika liki samoja saundeja niistä voisi olla mahdollista saada jos siinä olisi jotain järkeä, mutta miksipä sitä pedaalista samaa hakisi;-).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)