Aihe: Onko tämä kytkentä turvallinen - 16+32 jakaminen shukoiksi?
1 2 3
rintapek
27.06.2011 14:41:59

Mase: ilmeisesti tuo 32->16A on "ok/turvallista", mikäli sähkötauluun vaihdetaan 16A:n nallit 32A:sten tilalle?

Ei se hommasta sen turvallisempaa tee. Tai siis, no mut...

Jos mä itteni kannalta hommaa mietin, ni varmasti leijonanosa näis mun stressiklubin hää/huttu/privabilekeikoista on semmoisia, et se sähköpääkeskus on lukon takana eikä sinne ylipäänsä ole pääsyä, vaik oikeesti tarttis. Ihan vaan katsoakseen, et mitä siin taulussa lavan sähköistä puhutaan. Jos sinne pääsee, ni ne merkinnät on käyttökelvottomat. Posliinitötteröitä ny vois vaik lennosta vaihtaa, mut miten sä vaihdat pikanalleja olematta sähkäri?

Homman nimi on se, et tommoinen piuha on luvaton. Kukaan osaava ei luvatonta piuhaa suostu tekemään, joten sen on suurella todennäköisyydellä tehny osaamaton.
Kyl mulla vaan silloin herää kysymys, et onko osaamattoman tekemä virtapiuha ylipäänsä turvallinen yhtään millään tavalla? En muista olenko tän kertonu, mut parhaasta (lue pahimmasta) päästä nähneeni jatkoroikka oli semmoinen, mis oli uros-suko piuhan molemmissa päissä. Kyl siin sähkö kulkee, mut... parasta mitä tommoiselle voi tehdä on poistaa käytöstä ja purkaa osiinsa. Tai ottaa irti, leikata poikki ja heittää roskiin.
One kind of music only - the good kind
VaasanTimppa
27.06.2011 14:58:06
Mase: ilmeisesti tuo 32->16A on "ok/turvallista", mikäli sähkötauluun vaihdetaan 16A:n nallit 32A:sten tilalle? eli pakko ei ole olla alakeskusta vaan rajoituksen voi tehdä suoraan taulussakin?

E: tällä siis ajan takaa sitä, että omassa keikkarepussakin kulkee 32->16A adapteri(en tosin ole käyttänyt/tarvinnut sitä vielä missään), mutta kevyempi olisi roudata mukana muutamaa 16A sulaketta kuin ylimääräistä alakeskusta...
onko jollekin tullut vastaan keikkamesta, missä olisi tarjolla pelkästään 32A eikä 16A:ta ollenkaan?

Ei ole ollenkaan OK tuo 32A -> 16A, ei edes sulakkeita vaihtamalla. Jonain sateisena päivänä joku sen lainaa ja tuuppaa 32A reikään ilman sulakkeenvaihtoa. Tai sitten keskuksessa on 32A automaattisulake jota ei noin vaan vaihdetakkaan. Ja juuri tällä kertaa kaapelin perään tuupataan se viallinen mökinpolttolaitteisto....

Toi sun 32A -> 16A adapteri on muuten aivan yhtä laiton kuin tuo alkuperäinen haaroituskeksintö, siihen pitäis saada 16A sulake väliin, siis KIINTEÄSTI. Samalla vaivalla siihen vois pistää vaikka vikavirtasuojatun automaatin.

Timppa
Ruma ja tyhmä insinööri
Mase
27.06.2011 14:58:28
rintapek: Ei se hommasta sen turvallisempaa tee. Tai siis, no mut...

Jos mä itteni kannalta hommaa mietin, ni varmasti leijonanosa näis mun stressiklubin hää/huttu/privabilekeikoista on semmoisia, et se sähköpääkeskus on lukon takana eikä sinne ylipäänsä ole pääsyä, vaik oikeesti tarttis. Ihan vaan katsoakseen, et mitä siin taulussa lavan sähköistä puhutaan. Jos sinne pääsee, ni ne merkinnät on käyttökelvottomat. Posliinitötteröitä ny vois vaik lennosta vaihtaa, mut miten sä vaihdat pikanalleja olematta sähkäri?

juu, pikanalleille ei tietenkään saa mitään tehtyä ja kaapitkin on yleensä ihan syystäkin lukittu... oma PA-setti kuitenkin vaatii ainakin 2x16A mikäli valojakin pitää vähän olla...

Homman nimi on se, et tommoinen piuha on luvaton. Kukaan osaava ei luvatonta piuhaa suostu tekemään, joten sen on suurella todennäköisyydellä tehny osaamaton.

piuha on ite tehty(olen siis koulutukseltani alunperin elektroniikka-asentaja, joten sähköasiat sinänsä on hanskassa) eli tiedän kuinka hyvin se on kytketty ;) lähinnä tässä tuota laki/turvallisuuspuolta mietin...

Kyl mulla vaan silloin herää kysymys, et onko osaamattoman tekemä virtapiuha ylipäänsä turvallinen yhtään millään tavalla? En muista olenko tän kertonu, mut parhaasta (lue pahimmasta) päästä nähneeni jatkoroikka oli semmoinen, mis oli uros-suko piuhan molemmissa päissä. Kyl siin sähkö kulkee, mut... parasta mitä tommoiselle voi tehdä on poistaa käytöstä ja purkaa osiinsa. Tai ottaa irti, leikata poikki ja heittää roskiin.

entisessä elämässä on tullut asenneltua sähköhelloja vanhojen tilalle ja pahin nähty kytkentä oli seinään ruuvattu kanneton pakasterasia, missä oli huppuliittimillä kiinni 1,5mm2 ML-johdot ilman mitään vedonpoistoa ja piuhat piuhat roikkui tiskipöydän alla suoraan sähkötauluun, missä tietysti 16A sulakkeet... "Asennuksen" oli kuulemma tehnyt ammattisähkäri, joka oli Atrialla hommissa. Että noita noita nähty täälläkin ;) tuollainen uros-uros-jatkoroikka on kans tullut vastaan...
Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
rintapek
27.06.2011 15:09:21

Mase:
piuha on ite tehty(olen siis koulutukseltani alunperin elektroniikka-asentaja, joten sähköasiat sinänsä on hanskassa) eli tiedän kuinka hyvin se on kytketty ;) lähinnä tässä tuota laki/turvallisuuspuolta mietin...

Jos sä tota joudut miettimään, ni ihan kaikki oppi ei sit kumminkaan o tullu perille?

Mä komppaan kympillä tota VaasanTimppaa, koska meis on 2/3 samaa. Mä olen tyhmä ja ruma olematta sähköinssi.
rintapek
27.06.2011 16:17:58

Lennu: Kirkkonummella yhessä kylpylässä oli lavan katossa pelkkä 63A. :D

Jos ne sähköttimet on vedetty edes sinnepäin, ni sielt ensisijaisesti löytyy se 3x16 reikä. Voi löytyä myös 3x32 reikä.
Jos ne ny vaan on oikein vedetty, ni ne meneepi jossain tolkullisessa järjestyksessä. Mut noinkin voi käydä, en mä sitä sano.
Tympee Huttunen
27.06.2011 16:40:38
multipaavo: Joo joskus kasikyt luvulla ehkä, mutta nykyään pudotus 16A:han hoidetaan tälläsellä:
http://kauppa.taloon.com/PublishedS … amp;pageID=9&itemcode=S-2429486
(löytyy 100% varmuudella jostain halvemmalla, ei jaksa ettii...)

Tuohon perään 3-vaihe 16A - shuco breikkeri ja voilá.

-Paavo

Tälläistä ehdottomasti suosittelen tähän tarkoitukseen. Noita on myös sellaisina, missä on valmiiksi myös 1~ rasioita mukana.
Sytem
27.06.2011 16:42:45
Kylllä mä keksin moniakin paikkoja joissa sähkö on tarjolla 16:sta isommalla medialla. Mut ovat toki kyllä yleensä paikkoja joissa se on enempi tekniikkafirman kuin yksittäisen yhtyeen ongelma
Mase
27.06.2011 17:54:09
rintapek: Jos sä tota joudut miettimään, ni ihan kaikki oppi ei sit kumminkaan o tullu perille?

elektroniikkapuolella operoidaan vaan töpselin tällä puolella eli heikkovirtahommia...

Mä komppaan kympillä tota VaasanTimppaa, koska meis on 2/3 samaa. Mä olen tyhmä ja ruma olematta sähköinssi.

mä saan itelleni tuosta listasta 2,5 oikein eli tyhmä, ruma ja inssi(muttei kuitenkaan sähkö vaan nörtti)...
Mase
27.06.2011 17:55:32
Lennu: Kirkkonummella yhessä kylpylässä oli lavan katossa pelkkä 63A. Vedettiin keittiöstä sitten roikalla valovirtaa ja toivottiin, että nalli kestää. Ei viittis ihan vaan sitä mestaa varten ostaa 63-keskusta :D

mikäs tuo mesta on? meinaan vaan notta meillä on noita ihmispesulakeikkoja tossa listalla vielä avoimena...
oivasorsa
27.06.2011 19:40:34
Sen verran kommenttia, että aika monesti sen 32A pistorasian sulakkeet on kuitenkin vaan 25A tulppia.
Soittaja soittaa - haitaristi haittaa.
Lennu
27.06.2011 20:19:29 (muokattu 27.06.2011 20:20:51)

Mase: mikäs tuo mesta on? meinaan vaan notta meillä on noita ihmispesulakeikkoja tossa listalla vielä avoimena...

En muistanut ekassa viestissä, mutta se on Långvikin joku kongressi-/kylpyläkompleksi. Keskikerroksen bändilavalla on pelkkä 63A-töpseli.

edit: http://www.booking.com/hotel/fi/lan … mp;gclid=CLvonpXM1qkCFQol3wodaA0XMQ
Antakaa rahaa.
VaasanTimppa
28.06.2011 09:07:46
oivasorsa: Sen verran kommenttia, että aika monesti sen 32A pistorasian sulakkeet on kuitenkin vaan 25A tulppia.

Juu niin on, mutta se ei tässä kysymyksessä ole oleellista koska:

- siellä voi olla myös 32A automaatti tai 32A kahvasulake, ei voi tietää...
- se kaapelinpätkä sopii kaikkiin 32A pistorasioihin
- 25A tulppa on edelleen liian suuri 1-vaiheiselle pistorasialle ja muille 16A rojuille

Timppa
Ruma ja tyhmä insinööri
puusormi
28.06.2011 12:15:54

Savo/karjala -alueella on ainakin 2 pienempää ravintola-tyyppistä paikkaa, jossa on lavan laidalla vaan 32a -töpselit. Olisikohan Pub Havanna Kiuruvedellä toinen, toista en muista.
Saapiko lähettää terveisiä?
Tomnn
04.07.2011 01:10:15
Ny ku te kaikki keikkasähkärit otte koolla, pitää sen verran kysyä, että onko teillä ollu ongelmaa päätteiden ym. vanhan sähkökaman ja 30mA vikavirtasuojien kans ja miten ootte ratkassu? Ku itelle tuli mieleen katkasta syötön päästä kevi, ja kytkee nollaan, mutta eipä taida vakuutusyhtiön sedät paljo riemastua, jos jotain sattuu. Tosin voihan vahingossa olla sellanenki roikka matkassa, josta se kevi on poikki, mutta sillon taitaa mennä vähän vaaralliseksi..
miffe
04.07.2011 01:37:02
puusormi: Savo/karjala -alueella on ainakin 2 pienempää ravintola-tyyppistä paikkaa, jossa on lavan laidalla vaan 32a -töpselit. Olisikohan Pub Havanna Kiuruvedellä toinen, toista en muista.

Iitiän lava Lappeenrannassa on kans varustettu ainoastaan kolmekakkosella.
turkulainen
VaasanTimppa
04.07.2011 09:30:59 (muokattu 04.07.2011 09:38:16)
Tomnn: Ny ku te kaikki keikkasähkärit otte koolla, pitää sen verran kysyä, että onko teillä ollu ongelmaa päätteiden ym. vanhan sähkökaman ja 30mA vikavirtasuojien kans ja miten ootte ratkassu? Ku itelle tuli mieleen katkasta syötön päästä kevi, ja kytkee nollaan, mutta eipä taida vakuutusyhtiön sedät paljo riemastua, jos jotain sattuu. Tosin voihan vahingossa olla sellanenki roikka matkassa, josta se kevi on poikki, mutta sillon taitaa mennä vähän vaaralliseksi..

No et VI**SSA mee mitään keviä katkomaan!!! Perkele!

Siis toi KEVI on se naru joka pitää sut hengissä vikatapauksessa.

E1: Ja jos pistät nollan ja maan yhteen niin siitäpä se vikavirtasuoja vasta tykkääkin, siellä ei pysy tuon jälkeen edes kännykkälaturi päällä. Kokeiltu on....

E2: Oisko huollon paikka kamoille?

E3: Hävitä tai korjaa se viallinen jatkoroikka.
Pauli Lappalainen
04.07.2011 11:13:06
Jätä ne nollausviritykset tekemättä, niin ei tule ruumiita. Noilla jutuilla ei leikitä. KOSKAAN !!!

Jos vikavirtasuoja laukeaa, niin joku värkki on rikki tai väärin kytketty.

Tarkasta vehkeistä, että onko jossain signaalimaa tai nolla ja suojamaa yhdessä.
Vanhemmissa roippeissa saattaa moisia ihmeellisyyksiä olla.

Samoin noita maiden yhteenkytkeytymiä saattaa tulla jos vehkeissä on irtovirtalähteitä, balansointi/balansoimaton purkuja. Jossain on Ground jumppereita tai kytkimiä jne.

Romut pystyyn, kytketyksi ja virtakytkimistä päälle virtasyöttö irtonaisena, mittari kouraan ja tutkimaan. Voimavirtaliittimen päästä mittaat vastuksen nollan ja suojamaan väliltä(pitäisi olla melkein ääretön eli ei yhteyttä, jonkinlainen megaohmien vuoto voi olla) jos tulos on muuta, niin yksi kerrallaan piuhoja irti kunnes vikapaikka löytyy.
Sytem
04.07.2011 12:57:53
On olemassa tilanteita joissa ehjillä laitteilla saa laukaistua vikavirtasuojia ilman väärinkytkentää. Rokkihommissä tämmöisiä ei käytännössä tule vastaa.

Tilanne jossa tuohon törmää, on kytkettäessä useita pöytätietokoneita saman syötön taakse. Tässä kohtaa useita tarkoittaa kymmeniä, 30 ei vielä välttämättä tuota ongelmaa mutta 50 tuottaa. Tietokonepelitapahtumissa usein vastaan tuleva, jos haetaan sähkökamat konevuokraamosta jossa 63A työmaakeskuksissa on ihan ekana vikavirtasuoja 3 x 63A 30mA.

Oikea ratkaisu noissa tilanteissa ei ole poistaa vikavirtasuojaa vaan jakaa homma pienempiin osiin, niin että jokaisessa pääkeskusksesta lähtevässä, myöhemmin shukoiksi jaettavassa 16A voimavirtalähdössä on omansa. Tällöin yhden VVSK:n taakse ei tule kuin 24 konetta joka ei tuota ongelmaa.
rintapek
04.07.2011 12:59:14

Tomnn: Ny ku te kaikki keikkasähkärit otte koolla, pitää sen verran kysyä, että onko teillä ollu ongelmaa päätteiden ym. vanhan sähkökaman ja 30mA vikavirtasuojien kans ja miten ootte ratkassu? ... Tosin voihan vahingossa olla sellanenki roikka matkassa, josta se kevi on poikki, mutta sillon taitaa mennä vähän vaaralliseksi..

Ku itelle tuli mieleen katkasta syötön päästä kevi, ja kytkee nollaan,

Istuhan alas ja mieti asiaa ihan rauhassa niin pitkään, että hoksaat, että tolla kytkennällä se roikan suojamaa tuo käytännössä aina jännitteen just niihin paikkoihin, joista se suojamaadoituksella yritetään pitää pois!

Tos on kolme vaihtoehtoa:
1. Paikan sähköt on vialliset. Tolle sä et voi mitään.
2. Sinulla on yks tai kaks viallista laitetta tai letkua. Ne pitää vaan löytää kytkemällä (varovasti, tennarit jalkaan) laitteet yks kerrallaan päälle. Sit laitteet huoltoon tai pois käytöstä.
3. Vehkeet on ehjiä, mut sinulla vaan on liikaa laitteita ja liikaa letkua yhden vikasuojan takana.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)