Aihe: Vahvistimen särö vs säröpedaali | |
---|
|
Kumpi on parempi? Miksi? Kannattaako oikeasti valita ja hankkia kallis vahvistin (unohtamatta cleania) sen särö ominaisuuksien perusteella kun pedaali on halvempi (pääseekö samaan loppu tulokseen)? Kumpaa itse käytät enemmän? PS: Varmaan tämäkin asia käsitelty täällä joskus mutta ei ainakaan mun haku tuloksilla löytyny. |
Jeszse 27.06.2011 11:04:28 (muokattu 27.06.2011 11:05:07) | |
|
Ei olis antaa vertailukohteita? Vahvistin vs. pedaali on vähän turhan laaja taisto ilman muuta informaatioo. e: Käytän ison vahvistimen cleania pedaalin kans, himassa cubee ilman pedaalia. 13.12.2008 23:57 ÄLÄ SINÄ DIPPAA LIHAPULLIASI MINUN NAMINAMIIN! |
|
Hyvä pedaali ei huonosta vahvarista tee hyvää. Tommosta raskaampaa hevisäröä - jota tässä kai haetaan (?) - ei mun mielestä saa pedaaleilla kovin helpolla. Vahvarisärö ja tarpeeksi iso kaappi vaaditaan miusta. Toki pedaaleilla pääsee monesti suht ok tuloksiin, mutta harvoin kuitenkaan ihan "maaliin". Pienellä budjetilla kannattaa mun mielestä katella melkein mallintavia tai pikkuputkareita + pedaaleita. Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |
|
Eikös tästäkin aiheesta ihan hetki sitten vasta väännetty..? Nojoo ei noita oikein voi vertailla koska säröjä ja soittajia on niin erilaisia. Eiköhän tärkeintä olisi että hyvän pohjasaundin saisi vahvistimesta johon voisi sitten lisäillä näitä päristimiä ja sun muita efektejä. "Nobody boogie like the boogieman" |
|
Saako käyttää molempia? Vahvistimen säröä ja pedaaleja? Mutta mikä kannattaa, niin sanoisin että ensin vahvistin jossa hyvät soundit ja sitten niillä pedaaleilla lisämausteita ja vaihtoehtoisia säröjä. "B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen |
|
calluna: Mutta mikä kannattaa, niin sanoisin että ensin vahvistin jossa hyvät soundit ja sitten niillä pedaaleilla lisämausteita ja vaihtoehtoisia säröjä. Juuri näin. Karkeasti sanottuna; jos säröpedaali maksaa enemmän kuin vahvari, niin persaus edellä puuhun ollaan menossa. Nykyään saa jo varsin päteviä pelejä raskaampaan kamaan suht halvalla. Esim. Blackstarilta löytyy just tohon hommaan varsin toimivia laitteita. Ite tykkään käyttää juurikin useampaa laitetta sen särön tuottamiseen. Kevyt pohjasärö vahvarista, johon lisäillään maltilla fuzzia ja overdriveä, nam. Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |
|
Itse olen huomannut, että mitä kauemmin olen soittanut, sen vähemmän olen reeneissä/keikalla vahvistimen omaa säröä käyttänyt. Pääsee helpommalla kun on kertaalleen säätänyt pedaalilaudan tasot kohdalleen, niin ainoa asia mihin tarvitsee koskea, on vahvistimen master volume. Hyvä puhdas soundi on kaiken a ja o. Tähän sellainen varaus toki, että oma särömaailma loppuu siihen vintage-marshall osastolle. Säröpedaaleina siis Keeley bd-2 ja ocd. Jotenkin on rasittavaa se jalkakytkimen kiinnittäminen siihen vahvariin ja se ylimääräinen (usein liian lyhyt) piuha vahvistimen ja laudan välillä. :) "Isn't it weird that some small pets make doo doos that look just like the food they eat? I wish I had that talent. Put it back together just the way you found it - incredible." -John Mayer |
inkognito 27.06.2011 13:19:38 (muokattu 27.06.2011 13:20:47) | |
|
spedu ray: Itse olen huomannut, että mitä kauemmin olen soittanut, sen vähemmän olen reeneissä/keikalla vahvistimen omaa säröä käyttänyt. Tämäkin nyt vähän riippuu tarpeista, ts. minkälaista musaa soittaa. Jos soittaa jotain mättöheviä ja on löytänyt mieleisensä särön esim. Krankin tai ENGLin nupista, niin mitäpä sitä suotta enää pedaaleilla kikkailemaan. Ja varsinkin jos vahvistimesta löytyy ne kolme itsenäistä kanavaa ja soundit miellyttää korvaa / säätövaraa löytyy tarpeeksi, niin sillähän luulisi pärjäävän melko pitkällekin. Itselläni on näes käynyt enemmänkin siten, että olen kyllästynyt pedaalien roudaamiseen ja niiden päällä hyppimiseen varsinkin keikoilla. Olenkin yrittänyt metsästää nuppia, josta löytyy meikäläiselle sopivat cleanit ja säröt, jonka jälkeen suurin osa pedaaleistani joutaisikin myyntiin. |
|
inkognito: Tämäkin nyt vähän riippuu tarpeista, ts. minkälaista musaa soittaa. Jos soittaa jotain mättöheviä ja on löytänyt mieleisensä särön esim. Krankin tai ENGLin nupista, niin mitäpä sitä suotta enää pedaaleilla kikkailemaan. Ja varsinkin jos vahvistimesta löytyy ne kolme itsenäistä kanavaa ja soundit miellyttää korvaa / säätövaraa löytyy tarpeeksi, niin sillähän luulisi pärjäävän melko pitkällekin. Itselläni on näes käynyt enemmänkin siten, että olen kyllästynyt pedaalien roudaamiseen ja niiden päällä hyppimiseen varsinkin keikoilla. Olenkin yrittänyt metsästää nuppia, josta löytyy meikäläiselle sopivat cleanit ja säröt, jonka jälkeen suurin osa pedaaleistani joutaisikin myyntiin. Jep, no tämä tosiaan nimenomaan riippuu musiikkityylistä. Raskaammassa metallissa kyllä siitä vahvistimesta pitää löytyä se sopiva pohjasärö, jota sitten pedaalilla boostitaan joko ihan kokoaikaisesti tai vaikkapa vain liidejä varten. Harvemmin olen nähnyt että metallissa joku vetäisi pelkän pedaalin särön voimin, voi osoittautua ponnettomaksi tai ohueksi semmoinen. Tämäkin tietysti riippuu pohjalla olevasta vahvistimen kliinisoundista. Mutta sitten kevyemmässä musiikissa pedaali voi toimia oivallisesti kliinin päälle ilman vahvistimesta tulevia säröjä. Esimerkiksi bluesissa. Jackson+EMG+Peavey |
|
Taubzi: Harvemmin olen nähnyt että metallissa joku vetäisi pelkän pedaalin särön voimin Täällä yks hei. 13.12.2008 23:57 ÄLÄ SINÄ DIPPAA LIHAPULLIASI MINUN NAMINAMIIN! |
Jucciz 27.06.2011 15:31:52 (muokattu 27.06.2011 15:33:59) | |
|
Taubzi: Mutta sitten kevyemmässä musiikissa pedaali voi toimia oivallisesti kliinin päälle ilman vahvistimesta tulevia säröjä. Esimerkiksi bluesissa. Kuulostaa metallimiehen puheelta. Todellisuudessa nimenomaan bluesissa (ihanan yksiselitteinen genre, muuten!) ja metallia kevyemmässä musassa soundilla on paljon enemmän väliä - nyansseilla ja hienonhienoilla soundin yksityiskohdilla on paljon enemmän merkitystä, koska soundin pitää myös "hengittää" ja reagoida soittajan tatsiin, toisin kuin metallissa, jossa usein riittää paksu, kompressoitu ja tymäkkä soundi - eikä tämä siis ole parempi/huonompi -asetelma, vaan ainoastaan kaksi eri soundillista koulukuntaa. Uskoisin, että erittäin harvan bluesmuusikon soundin peruskivenä toimii jokin säröpedaali, vaan sen sijaan nimenomaan soundiltaan mahdollisimman hyväsoundinen vahvistin. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
No onhan se hyvän putkivahvistimen särö enempi syvempi ja selkeämpi, kuin jonkun tupakkiaskin kokoisen transistorikasan. Noin niinku yleensä. |
LaMotta 27.06.2011 15:57:04 (muokattu 27.06.2011 15:57:27) | |
|
Guitar_Miller: Kumpi on parempi? Se kummasta saa mieleisensä soundin. Miksi? Juuri siksi. Case closed. "Tarvitseeko meidän todellakin sytyttää kynttilä auringon nähdäksemme?" - Werner von Braun. |
|
Tähänkin suureen dilemmaan auttaa sama ratkaisusääntö kuin naisiin, autoihin ja muihin seikkailuihin. Tarkoitus pyhittää keinot. oliko toi homo tossa kuvassa mammutti? ei saatana. -Twinkle |
|
Karvamammutti: Tähänkin suureen dilemmaan auttaa sama ratkaisusääntö kuin naisiin, autoihin ja muihin seikkailuihin. Tarkoitus pyhittää keinot. Itsehän todennan soundierot oskilloskoopilla. |
Jucciz 27.06.2011 16:11:49 (muokattu 27.06.2011 16:12:19) | |
|
Desibeliasteikko on poikien soundierojen mittari. Miesten soundit punnitaan Richterin asteikolla - tai sitten vaan laitetaan kioskit tien poskeen ja katotaan, kenen soundi kaataa eniten mehtää. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Nimenomaan taas riippuu siitä mitä haetaan. Tietääkseni esim tuollaista fuzzface-tyyppistä säröä on aika vaikea saada vahvistimista itsestään. Onhan noita muutamia distortion-tyyppisiä pedaalejakin, joilla voi saada putkivahvistimelta kuulostavia soundeja (ainakin noin putkivahvistimen päällä), esimerkiksi Carl Martinin plexitone kuulostaa omaan korvaan pirun henkevältä ja dynaamiselta. En ota kantaa, kuulostaako oikealta plexiltä, mutta erinomaiselta kuulostaa mielestäni: http://www.youtube.com/watch?v=Ng4peS3MjrY ^ Tuo pedaali on ainakin itselläni ostoslistalla. Ehkä vois myös eräänlaisena heräteostoksena kokeilla Joe Bonamassa fuzzfacea. |
|
Jucciz: Kuulostaa metallimiehen puheelta. Todellisuudessa nimenomaan bluesissa (ihanan yksiselitteinen genre, muuten!) ja metallia kevyemmässä musassa soundilla on paljon enemmän väliä - nyansseilla ja hienonhienoilla soundin yksityiskohdilla on paljon enemmän merkitystä, koska soundin pitää myös "hengittää" ja reagoida soittajan tatsiin, toisin kuin metallissa, jossa usein riittää paksu, kompressoitu ja tymäkkä soundi - eikä tämä siis ole parempi/huonompi -asetelma, vaan ainoastaan kaksi eri soundillista koulukuntaa. Uskoisin, että erittäin harvan bluesmuusikon soundin peruskivenä toimii jokin säröpedaali, vaan sen sijaan nimenomaan soundiltaan mahdollisimman hyväsoundinen vahvistin. Totta kyllä puhut, tämä kuulostaa aika hyvältä kertomukselta. Pahoittelen asianosaamattomuuttani, mutta tässäpä viisastuin. Pitänee ruveta tutkimaan noita bluessoundeja tarkemmin... Mutta tämä taitaa kertoa myös vähän siitä, että ensin se hyväsoundinen vahvistin ja sitten pedaaleilla soundia hienosäätämään. Jackson+EMG+Peavey |
jumara 27.06.2011 18:48:28 (muokattu 27.06.2011 18:49:50) | |
|
sikki-six: Kevyt pohjasärö vahvarista, johon lisäillään maltilla fuzzia ja overdriveä, nam. Tästä lähtökohdasta tykkään ittekkin eniten. Mun mielestä mainio puhdas soundi ei takaa laisinkaan hyviä särösoundeja kera pedaalien. Allekirjoittaneelle sellainen tosi kaunis Fender-henkinen puhdas (=oikeasti särötön, keskiäänistä scoopattu) soundi on aina ollut se toivottomin lähtökohta onnistua säröpurkkien kanssa. Sen sijaan reunasäröllä oleva brittihenkinen styrkkari ei edes kovin merkillistä säröä eteensä kaipaa, että alkaa laulamaan niiiin että! Kaksi mietoa säröä ovat yhdessä vahvemmat kuin yksi runsaampi, tulipa se sitten styrkkarista tai purnukasta. - "Mut nää nyt on vaan näitä mun mielipiteitä". (Osku Grönman, kiekkokommentaattori) En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa. |
|
Kyllä hyväsoundinen vahvistin on kaiken A ja O, sitä sitten sopivilla purkeilla maustetaan. Ei tuohon oikein oikotietä taida löytyä. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|