Aihe: Laulamisesta kysyttävää ja sen mikauksesta ? | 1 |
---|
|
Onko miten yleistä. Että esim, tuottaja laittaa laulamaan toisen raidan uudestaan. Ja miksaa kummankin päällekkäin. Itse olen suomipopiskelmälaulaja. Ja olen miettinyt studiossa käyntiä mut mietin just sitä aikaa mitäköhän siihen kahteen lauluun kannattaisi uhtara. /Onko tuo yleensä käytäntöä. TAi käytetäänkö niin että raita vain koneella tuplataan ?!? PItäis etenkin herkkyyden ja vähän vahvuuden korostua lauluäänessä. Pystyykö ne käyttämän kompressoria jälkeen päin. Studiossa ei kai tarvitse laulaa kauempaa kun tulee kovempia kohtia jos käyttävät sitten kompressoria ? En ole juuri studiossa laulanut. Tai no kerran mut se olikin huonosti laulatettu | |
miksauksesta eikä mikauksesta | Numb 23.06.2011 08:32:15 | |
|
suomipoplaulajalauluntekija: Onko miten yleistä. Että esim, tuottaja laittaa laulamaan toisen raidan uudestaan. Ja miksaa kummankin päällekkäin. Ei millään tavalla poikkeuksellista, tuhansilla ja taas tuhansilla levyillä kuuluu tämä tuplattu laulu. Tuottajahan saattaa laulattaa vaikka 42 kertaa sen laulun, ja koota tai kootuttaa lopullisen laulun tai lauluraidat jopa tavujen tai kirjainten mittaisista pätkistä. TAi käytetäänkö niin että raita vain koneella tuplataan ?!? Niinkin voidaan tehdä, mutta se on ihan eri asia, eikä sillä saa samaa soundia kuin oikeasti tuplaamalla. Pystyykö ne käyttämän kompressoria jälkeen päin. Studiossa ei kai tarvitse laulaa kauempaa kun tulee kovempia kohtia jos käyttävät sitten kompressoria ? Kompuraa käytetään yleensä juuri jälkeenpäin. Jos se kompressori on "printattu" alkuperäiseen signaaliin, niin sitähän ei sieltä mitenkään pois saa. Studiossa käytettävä mikkitekniikka on tapauskohtaista, eli se ratkaisee mitä tavoitellaan. Bachilla oli paska saundi -Sakmongkol | hape 23.06.2011 11:06:43 | |
|
suomipoplaulajalauluntekija: Studiossa ei kai tarvitse laulaa kauempaa kun tulee kovempia kohtia jos käyttävät sitten kompressoria ? No ei välttämättä tarvitse, mutta ei se kiellettyäkään ole. Kyllä sitä etäisyyttä mikkiin voi muuttaa studiossa ihan samalla tavalla tarpeen mukaan kuin livenäkin. Se etäisyys kun vaikuttaa voimakkuuden lisäksi myös soundiin aika olennaisesti, kauempaa tulee enemmän tilaa mukaan jne. Mun kakssentinen on, että jos siellä studiossa on kerran tuottaja mukana, niin älä murehdi mistään kompressoreista jne. vaan keskityt laulamiseen, laulat hyvin ja niin moneen kertaan ku tuottaja käskee :D http://www.thespyro.com | |
suomipoplaulajalauluntekija: Onko miten yleistä. Että esim, tuottaja laittaa laulamaan toisen raidan uudestaan. Ja miksaa kummankin päällekkäin. Itse olen suomipopiskelmälaulaja. Ja olen miettinyt studiossa käyntiä mut mietin just sitä aikaa mitäköhän siihen kahteen lauluun kannattaisi uhtara. /Onko tuo yleensä käytäntöä. TAi käytetäänkö niin että raita vain koneella tuplataan ?!? PItäis etenkin herkkyyden ja vähän vahvuuden korostua lauluäänessä. Pystyykö ne käyttämän kompressoria jälkeen päin. Studiossa ei kai tarvitse laulaa kauempaa kun tulee kovempia kohtia jos käyttävät sitten kompressoria ? En ole juuri studiossa laulanut. Tai no kerran mut se olikin huonosti laulatettu Sun ainoa murhe tulisi olla saada se luonnollisen kuuloinen ja mahdollisimman sielukas lauluraita purkkiin. Kaikki editointi tapahtuu vasta tämän sen jälkeen ja osaava tuottaja/äänittäjä kyllä tietää miten kappaleen laulua parannetaan vielä esim. tuplaamalla tiettyjä kohtia, kompressoimalla, kaiuttamalla ym. Lauluetäisyyksien kanssa ei yleensä kannata kauheasti leikitellä, ellei ole ammattitason studiolaulaja. Miksaaja kyllä säätää volumetasot kuntoon. | |
Tommy Voltage: Lauluetäisyyksien kanssa ei yleensä kannata kauheasti leikitellä, ellei ole ammattitason studiolaulaja. Ei kyllä haittaa mitään opetella tätäkin hommaa, varsinkin livepuolella äänimies saattaa yllättyä positiivisesti. | |
Mun mielestä siihen lauluun kannattaa uhrata aikaa niin kauan että paras-sillä-hetkellä-mahdollinen lauluraita saadaan purkkiin. Ton asian kelaaminen tunneissa ja minuuteissa ei ole aina kovin viisasta. Siihen menee niin kauan kuin se on valmis. Kokeneemmalla ketulla yleensä vähemmän kuin aloittelijalla. Tekniikasta ja ottojen määristä sun ei tarvitse huolehtia. Sitä varten on studion setä ja tuottaja. | L-studio 24.06.2011 00:09:22 (muokattu 24.06.2011 00:14:52) | |
|
Olen erään laulajan ja bändinsä suoraan ruåttinlautalta äänittäneenä (ne tuotti levyfirmansa laskuun) ja totean, että kyllä oikean tekniikan hallitsevilta oli otto 1 kaikkinensa ja aikaa meni reilu tunti koko bändiltä, on hyvin. Rummut sun muut oli talon puolesta jo testattu omilla kamoilla. Ammattitaito: pitää oikein mikistä, laulaa oikein ohi kovissa kohdissa eli hallita dynamiikka heti alussa, auttaa miksaajaa tosi paljon. Se oppii vaan paljon laulamalla ja äänittämällä, oppiminen auttaa paljonkin tulevissa töissä. Niin, kultalevy tuli siitäkin äänityskeikasta, hyvä ja inspiroiva taas on oma lukunsa, näin ammattilaisena. Ei jokapäivä saa uutta juustoa? Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|