Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aktiivikaapit kotistudioon
1 2
Juutas
19.06.2011 18:01:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heps,
 
olen hommaamassa ensimmäisiä "kunnollisia" kuuntelukaiuttimia kotistudioon (tähän asti on menty luurikuuntelulla ja semi-paskoilla tietsikkakaiuttimilla). Olen rajannut vaihtoehdot kahteen Behringerin laadullisesti meikäläisen tarpeisiin riittävään malliin, mutta kumpi olisi järkevämpi kotioloissa?
 
Hinnanero on sen verran pieni, että en pidä sitä merkityksellisenä jos suuremmista on jotain todellista ja perusteltavissa olevaa hyötyä. Sen sijaan koko ja paino on tietysti asia erikseen eli ilman hyvää perustelua taidan päätyä noihin pienempiin. Mielipiteitä?
 
Niin ja voisiko joku suositella Thomannin valikoimasta jotain soveliaita kaapeleita kaappien ja mikserin/äänikortin väliin kun ei ole ihan täysin hallussa mitkä ovat soveiaita ja mitkä eivät.. ;) Behkuissa näyttäisi olevan sekä jakki että xlr-liittimet ja mikserissä/äänikortissa pelkät jakit.
 
http://www.thomann.de/fi/behringer_b2030a_truth_aktivmonitor.htm
 
http://www.thomann.de/fi/behringer_b2031a_truth_aktivmonitor.htm
 
Kiitos!
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
laurasus
19.06.2011 20:23:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kyselin joskus ihan samaa kysymystä...
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=184031&oo=0
 
Oon ollut tyytyväinen :)
 
Do not attempt these techniques without consulting a professional
varakeef
19.06.2011 22:01:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sun täytyy kertoa, mikä äänikorttisi on ja millaiset lähdöt äänikortissasi on.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Juutas
20.06.2011 07:35:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Behkuissa näyttäisi olevan sekä jakki että xlr-liittimet ja mikserissä/äänikortissa pelkät jakit.
 
...ja tarkempi ulkoisen äänikortin malli on Edirol M-16DX 16-Channel Digital Mixer.
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Öyvind
20.06.2011 08:35:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2030:t ovat kuulemma parempi valinta kuin 2031:set ja piuhoiksi tarviat TRS (stereoplugi) - XLR uros -kuapelin.
 
varakeef
20.06.2011 11:25:45 (muokattu 20.06.2011 12:29:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No en noista xlr:istä tiedä - Behkujen päässä on myös balansoidut TRS-plugisisäänmenot.
 
Minkälaiset ulostulot äänikortissa on, balansoimattomia vai balansoituja? Manuaalista selvinnee. Jos ovat balansoimattomia, halvimmalla pääsee ihan perus plugi-plugipiuhoilla. Jos balansoituja, TRS-plugit molempiin päihin.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Öyvind
20.06.2011 21:25:31 (muokattu 20.06.2011 21:25:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: No en noista xlr:istä tiedä - Behkujen päässä on myös balansoidut TRS-plugisisäänmenot.
 
Minkälaiset ulostulot äänikortissa on, balansoimattomia vai balansoituja? Manuaalista selvinnee. Jos ovat balansoimattomia, halvimmalla pääsee ihan perus plugi-plugipiuhoilla. Jos balansoituja, TRS-plugit molempiin päihin.

 
Tuntuu olevan balansoidun lähdöt tuossa Edirolin mulperossa ja ainakii miusta XLR on aika paljon parempi liitin ku TRS.
 
Henri Henri Olavi
21.06.2011 00:59:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Öyvind: miusta XLR on aika paljon parempi liitin ku TRS.
 
Virhe! Tyhjän känninen kirjoitus! Hehehehe.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Murgo
21.06.2011 06:12:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Öyvind: Tuntuu olevan balansoidun lähdöt tuossa Edirolin mulperossa ja ainakii miusta XLR on aika paljon parempi liitin ku TRS.
 
Onhan se paljon jämäkämpi mutta kotistudiokäytössä ero lienee aika merkityksetön, siellä kun kukaan ei todennäköisesti potki niitä piuhoja ja liittimiä eikä niitä kauhean usein tarvitse irrotellakaan.
 
Ja kestävät ne TRS:tkin ihan keikkakäytössäkin.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
rändom
22.06.2011 16:22:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän aihetta sivuan, mutta en viitsinyt uutta threadia tehdä.
 
Olisi hakusessa aktiivikajareita ihan pelkästään musan kuunteluun. Ei ole siis tarkoitus miksailla tms. näillä ollenkaan.
 
Kysymys olisi että miten mahtaa nämä toimia kyseisessä tarkoituksessa:
 
Yamaha HS50M/HS80M
Behringer B3030A/B3031A
KRK RP5/RP6
 
Mikä näistä soveltuisi parhaiten 100% musiikin kuunteluun? Ja ehdotelkaa parempia vaihtoehtoja tässä hintaluokassa ko. tarkoitukseen jos nämä eivät oikein sovellu.
Subbari tarkoitus kyllä ostaa kylkeen.
 
Juutas
22.06.2011 22:21:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heps, pari päivää reissussa ja heti tullut hyvää keskustelua aiheesta. ;)
 
Olisiko nämä molemmat soveliaita kaapeleita Behkujen ja Edirolin väliin:
 
http://www.thomann.de/fi/the_sssnake_mxp2030.htm
 
http://www.thomann.de/fi/cordial_cfm_30_vv.htm
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
washburn
22.06.2011 22:39:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rändom: Vähän aihetta sivuan, mutta en viitsinyt uutta threadia tehdä.
 
Olisi hakusessa aktiivikajareita ihan pelkästään musan kuunteluun. Ei ole siis tarkoitus miksailla tms. näillä ollenkaan.
 
Kysymys olisi että miten mahtaa nämä toimia kyseisessä tarkoituksessa:
 
Yamaha HS50M/HS80M
Behringer B3030A/B3031A
KRK RP5/RP6
 
Mikä näistä soveltuisi parhaiten 100% musiikin kuunteluun? Ja ehdotelkaa parempia vaihtoehtoja tässä hintaluokassa ko. tarkoitukseen jos nämä eivät oikein sovellu.
Subbari tarkoitus kyllä ostaa kylkeen.

 
Noista KRK:t sopii parhaiten pelkkään musan kuunteluun, ne on aika hifin kuuloiset tarkkailukaiuttimiksi.
 
Live long and prosper.
rändom
23.06.2011 03:39:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Noista KRK:t sopii parhaiten pelkkään musan kuunteluun, ne on aika hifin kuuloiset tarkkailukaiuttimiksi.
 
Selvä tämä. Täytyisi varmaan käydä kuuntelemassa noita kaikkia tarkemmin.
 
Mietinpä tässä vaan että olisiko parempi ratkaisu ostaa esim. wharfedalen tai amphionin yms. vastaavan hintaluokan kaiuttimet, vaikka ovatkin passiiveja suurin osa. Ovatko nämä musiikin kuunteluun paremmin soveltuvia vai käyvätkö edellä mainitut yamahat, krk:t ym. tarkoitukseen yhtä hyvin?
 
washburn
23.06.2011 11:31:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rändom: Selvä tämä. Täytyisi varmaan käydä kuuntelemassa noita kaikkia tarkemmin.
 
Mietinpä tässä vaan että olisiko parempi ratkaisu ostaa esim. wharfedalen tai amphionin yms. vastaavan hintaluokan kaiuttimet, vaikka ovatkin passiiveja suurin osa. Ovatko nämä musiikin kuunteluun paremmin soveltuvia vai käyvätkö edellä mainitut yamahat, krk:t ym. tarkoitukseen yhtä hyvin?

 
Riippuu taas niin kaikesta. Itse en juurikaan jaksa studiomonitoreilla musiikkia kuunnella, vaan sitä varten on omat laitteet. Jos sulla löytyy valmiina stereovahvistin niin itse ainakin kallistuisin laadukkaisiin passiivikajareihin. Musiikkia kuunnellessa on kiva keskittyä musiikkiin eikä bongailla äänitteen teknistä laatua ja virheitä, jotka tarkoilla studiokaiuttimilla pistää usein korvaan. Ainakin itsellä näin.
 
Tsekkaapa vaikka Qacoustics 2020 jalustakaiuttimet.
http://www.mrhifi.fi/iwc/index.php4?page=productinfo&prod_code=8682
 
Niissä on hinta-laatusuhde ainakin kohdallaan. Tasapainoiset kaiuttimet, joista viittii kuunnella ihan mitä musaa vaan. Eivät nyt varsinaisesti loista millään osa-alueella, mutta ei ole rasittavia virheitäkään.
 
Live long and prosper.
rändom
23.06.2011 17:04:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Riippuu taas niin kaikesta. Itse en juurikaan jaksa studiomonitoreilla musiikkia kuunnella, vaan sitä varten on omat laitteet. Jos sulla löytyy valmiina stereovahvistin niin itse ainakin kallistuisin laadukkaisiin passiivikajareihin. Musiikkia kuunnellessa on kiva keskittyä musiikkiin eikä bongailla äänitteen teknistä laatua ja virheitä, jotka tarkoilla studiokaiuttimilla pistää usein korvaan. Ainakin itsellä näin.
 
Tsekkaapa vaikka Qacoustics 2020 jalustakaiuttimet.
http://www.mrhifi.fi/iwc/index.php4?page=productinfo&prod_code=8682
 
Niissä on hinta-laatusuhde ainakin kohdallaan. Tasapainoiset kaiuttimet, joista viittii kuunnella ihan mitä musaa vaan. Eivät nyt varsinaisesti loista millään osa-alueella, mutta ei ole rasittavia virheitäkään.

 
Joo näitä kun googlettelin niin kehuja kyllä oli, hinnatkaan ei pahoja.
Vahvistin vaan pitäisi tässä tapauksessa ostaa kun en omista ennestään, ja siihen menisikin muutama satanen taas. Enkä vahvistimista hirveän paljoa tiedä. Millaisissahan hinnoissa tähän meikäläisen käyttötarkoitukseen sopivat vahvistimet pyörivät? Siis 2.1 setuppi ja pieni huone.
 
Pieni rumpalipoika
24.06.2011 00:23:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rändom: Joo näitä kun googlettelin niin kehuja kyllä oli, hinnatkaan ei pahoja.
Vahvistin vaan pitäisi tässä tapauksessa ostaa kun en omista ennestään, ja siihen menisikin muutama satanen taas. Enkä vahvistimista hirveän paljoa tiedä. Millaisissahan hinnoissa tähän meikäläisen käyttötarkoitukseen sopivat vahvistimet pyörivät? Siis 2.1 setuppi ja pieni huone.

 
2.1? Onko sulla joku subwoofer jo olemassa?
 
Melko hyvä lähtökohta pienen (ja isonkin) budjetin hommissa on, että mikäli käyttätarkoituksena musiikin kuuntelu, kannattaa subbarit unohtaa.
 
Jos sulla on budjettia esim. 500e, katselet jotain käytettyä Amphionia Argonia, Gradient Preludea tai mitä vaan n. 800-1200e hintaluokassa (siis uutena) olevaa kajaria ja jotain perusstereovahvaria. Vahvarin, esim. Yamaha AX-sarjaa saa satasella ja kajareihin sitten loput.
 
Jos budjetti on pienempi, niin sitten kattelet vähän halvemman hintaluokan kajareita. Eri lehdet ovat tehneet vuosien varrella pilvin pimein vertailuja n. 500e hyllykaiuttimista. Moisella rahalla saa jo melko hyvätasoista ääntä, joskaan ei mielettömiä bassoja tai äänenpaineita.
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
rändom
24.06.2011 04:57:48 (muokattu 24.06.2011 04:59:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni rumpalipoika: 2.1? Onko sulla joku subwoofer jo olemassa?
 
Melko hyvä lähtökohta pienen (ja isonkin) budjetin hommissa on, että mikäli käyttätarkoituksena musiikin kuuntelu, kannattaa subbarit unohtaa.
 
Jos sulla on budjettia esim. 500e, katselet jotain käytettyä Amphionia Argonia, Gradient Preludea tai mitä vaan n. 800-1200e hintaluokassa (siis uutena) olevaa kajaria ja jotain perusstereovahvaria. Vahvarin, esim. Yamaha AX-sarjaa saa satasella ja kajareihin sitten loput.
 
Jos budjetti on pienempi, niin sitten kattelet vähän halvemman hintaluokan kajareita. Eri lehdet ovat tehneet vuosien varrella pilvin pimein vertailuja n. 500e hyllykaiuttimista. Moisella rahalla saa jo melko hyvätasoista ääntä, joskaan ei mielettömiä bassoja tai äänenpaineita.

 
Ei ole subia valmiina. Tulee vaan aika paljon kuunneltua sellaista musiikkia missä on matalat äänet isossa osassa. Konemusiikkia laidasta laitaan siis, toki myös paljon muutakin.
 
Budjetti siis alle 1000e.
 
Kallekorvola
24.06.2011 10:04:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas:
 
Olisiko nämä molemmat soveliaita kaapeleita Behkujen ja Edirolin väliin:
 
http://www.thomann.de/fi/the_sssnake_mxp2030.htm

 
Noi Sssnaket on soveliaita roskikseen ja kaatopaikalle. Oikeesti, huonompaa kaapelia ei ole vielä tullu vastaan.
 
Sijoita Cordialiin tai muuhun laatumerkkiin. Et tule katumaan.
 
kiiski
24.06.2011 14:51:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Sijoita Cordialiin tai muuhun laatumerkkiin. Et tule katumaan.
 
Ja jos kolvi pysyy kädessä niin kannattaa melkein kasata itse niin on mahdollisuus mitoittaa kaapelit hyvin. Kun ite tekee niin saa just sellaset ku sattuu tulemaan.
 
ratikka0
25.06.2011 20:39:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä olen pähkäillyt aktiivikaiuttimien ostoa ja vertaillut niitä.
 
Tarkoituksen on saada musiikinkuunteluun ja television kaveriksi aktiivikaiuttimet.
 
Pääseekö esim Yamahan HS50m tarpeeksi alas?
 
En siis tee musiikkia, vaan pelkästään kuunteluun.
 
Nyt olen kahden vaiheilla. Nuo tai sitten Behringerin B2030A:t
 
Sanokaas kokemuksia.
 
"Tämä vastaus on annettu antamienne tietojen perusteella tiedoksenne. Sen tarkoitus on olla tarkka ja täydellinen, mutta se ei sisällä lupausta tai vakuutusta tarkkuudesta eikä täydellisyydestä eikä sitovaa velvoitetta."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «