Aihe: Original Floyd Rose ei pidä virettä
1 2
Mandarax
18.05.2011 20:52:44 (muokattu 18.05.2011 20:54:18)
mungiisi: Satulapaloissa on urat, ja kielten virekin muuttui kun painoi kieltä satulan takaa.

Tuo kyllä pistää hälyttämään... Jos tuolta lavanpuolelta kieliä painaa ja vire muuttuu, niin pakostihan silloin satula falskaa. Satulapaloihin tulee kyllä melkeinpä ensikäytöstä lähtien jonkinsortin uraa eikä se välttämättä ole niin vakavaa - olen koittanut katsella, että ohkoimpien kielien kohdalla olisi palat joissa pienimmät urat. Mutta ihan ensimmäisenä tuosta satulan falskaamisesta tulee yksinkertaisesti mieleen, että mahtaako satulapalat olla tarpeeksi kireällä? Eipä niitä kaksin käsin tarvitse tietenkään runtata, mutta kyllä ne ihan kunnolla kireällä saa olla.

Yhdessä tapauksessa minulla oli OFR:n satulan alla ohut muovishimmi, joka oli päässyt ajan saatossa vähän liikkumaan ja sitä myöten satulan ruuvit myös olivat löystyneet hieman. Ruuvit olivat ehkäpä vain noin neljänneskierroksen löysällä, mutta vire menee heti kun kampeaa kun satula antaa vähän periksi. Tsekkaapa siis myös sen lukkosatulan ruuvit, että ovat kireällä ja paikoillaan.

E:Kirotusvirhe
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
mungiisi
18.05.2011 22:05:44
Mandarax: Tuo kyllä pistää hälyttämään... Jos tuolta lavanpuolelta kieliä painaa ja vire muuttuu, niin pakostihan silloin satula falskaa. Satulapaloihin tulee kyllä melkeinpä ensikäytöstä lähtien jonkinsortin uraa eikä se välttämättä ole niin vakavaa - olen koittanut katsella, että ohkoimpien kielien kohdalla olisi palat joissa pienimmät urat. Mutta ihan ensimmäisenä tuosta satulan falskaamisesta tulee yksinkertaisesti mieleen, että mahtaako satulapalat olla tarpeeksi kireällä? Eipä niitä kaksin käsin tarvitse tietenkään runtata, mutta kyllä ne ihan kunnolla kireällä saa olla.

Yhdessä tapauksessa minulla oli OFR:n satulan alla ohut muovishimmi, joka oli päässyt ajan saatossa vähän liikkumaan ja sitä myöten satulan ruuvit myös olivat löystyneet hieman. Ruuvit olivat ehkäpä vain noin neljänneskierroksen löysällä, mutta vire menee heti kun kampeaa kun satula antaa vähän periksi. Tsekkaapa siis myös sen lukkosatulan ruuvit, että ovat kireällä ja paikoillaan.

E:Kirotusvirhe

Vireen muutos on todella pieni kun lavan takaa painaa, melkeinpä ainoa kieli jossa sen huomaa (viritysmittarin kanssa) on matala E.

Myös itse satulassa on urat, en tiedä sitten vaikuttaako sekin. Satulan alla on tässäkin ohut pala, mutta ruuvit ovat kireällä.
Grimmu
18.05.2011 22:53:36

Tuossa vielä keväämmällä tehty demonstraatio tästä kyseisestä tilanteesta. Uudet kielet on ja Amfisoundin tuoreet säädöt.

http://thyrbse.nn.fi/munkki/jackson+kampi.wmv

Satula ei luista :D Ne on ne veitset tai paalutapit ja ehkä myös jouset.
Maksujen seurannan vuoksi on tärkeää, että asiamiehen tilitykset kulkevat Matkahuollon kautta.
hevo
19.05.2011 08:22:36
Uusi baseplate ja ankkuritapit vaan jos fyrkkaa sen verta löytyy. Saat tallasta uudenveroisen. Jouset on halpoja ostaa/tilata vaikka millbrookista jossei löydy lähimmästä musaliikkeestä. Uskosin kyllä uudella pohjalevyllä ja tappien vaihdolla saavan jo tatsin kohdilleen.

Noilla viilauksilla/kunnostamisilla voi ehkä saada vanhasta tallasta vielä käyttökelposen, mutta suosittelen uusimaan em. osat. Tallan käyttö, herkkyys, flutterit yms. kikat mitä nyt haluakaan käyttää, helpottuu ja muuttuu mukavammaksi kertaheitolla. Varsinkin jos käytät tallaa ronskilla kädellä, niin itse en edes lähtisi kunnostamaan vanhaa, on tossa sen verran pahaa kulumaa. Pieni sijoitus siihen nähden mitä siitä saa irti, varsinkin jos jokasella tallan käytöllä vire menee Hugon mukana metsään...

Mikä nyt ikinä onkaan päätös, suosittelen siinä vaiheessa kun laitat tallan takasin kiinni kitaraan, että levität pienen määrän huulirasvaa, tai sen kaltaista, veitsenteriin vaikka hammastikulla. Voi auttaa kuluneisiin knife edgeihin, mutta tossa tosiaan on jo aika syvällä noi urat. En tiedä onko varsinaista tutkimusta asiasta tehty, mutta vaikuttaa mitä luultavammin uudenkin tallan käyttöikään.
apuri
19.05.2011 18:48:42
Kannattaa tsekata onko ankkuritappien holkit kunnolla paikoillaan. Koita vetää ankkuritappia ylöspäin ja katsele että nouseeko holkki mukana..

Pohjalevy näyttää bassopuolelta vähän enemmän kuluneelta mutta mitään tarkkaa kuvaa noista kuvista ei saa.
mungiisi
19.05.2011 22:18:16
Kiitos vastauksista.

Käytin kitaraa tänään paikallisella kitaranrakentajalla, hän tsekkasi kitaraa ja sanoi ettei vika ole satulassa. Tuo E-kielen vireen muutos on todella pieni ja sekin aiheutuu vain jos painaa kieltä satulan takaa voimalla (ja mähän painoin :D).

Hän sanoi myös että veitsiä tulisi teroittaa, kuten jo moni muukin täällä. Saas nähdä jos vaikka tilaan suoraan uuden tallan, vanha voisi jäädä varaosiksi.
oiva tumpeloinen
20.05.2011 00:19:15
mungiisi: Kiitos vastauksista.

Käytin kitaraa tänään paikallisella kitaranrakentajalla, hän tsekkasi kitaraa ja sanoi ettei vika ole satulassa. Tuo E-kielen vireen muutos on todella pieni ja sekin aiheutuu vain jos painaa kieltä satulan takaa voimalla (ja mähän painoin :D).

Hän sanoi myös että veitsiä tulisi teroittaa, kuten jo moni muukin täällä. Saas nähdä jos vaikka tilaan suoraan uuden tallan, vanha voisi jäädä varaosiksi.

Jos kaikki muut tallan osat on kuosissa, niin minä en osataisi kokonaan uutta tallaa. Baseplate taitaa maksaa 40 euron luokkaa, kun taas kokonainen talla jotain lähemmäksi pari sataa muistaakseni.
mungiisi
13.06.2011 20:46:07
Noniin, uusi talla ja satula tulivat postissa viime viikolla.

Asensin ensin pelkän satulan kokeillakseni voisiko vika olla pelkästään siinä. Ei ollut, uudella satulalla (ja lukoilla) ei ollut vaikutusta ongelmaan. Seuraavaksi vaihdoin paaluruuvit ja tallan. Vanhoissa paaluissa on todella syvät urat (ks. kuva) uusiin verrattuna, joten voi olla että ne olivat pääsyylliset. Myös veitset ovat uuteen tallaan verrattuna menettäneet muotoaan jonkun verran.

Ensimmäinen fiilis uuden tallan kanssa oli että koko talla soi ihan eri tavalla. Flutterit onnistuvat paremmin ja tuntuu että talla soisi pidempään. Tallasta tuli myös herkempi (hyvällä tavalla). Ohessa muutama kuva.

Paaluruuvit: http://dl.dropbox.com/u/25417913/_MG_9797.jpg

Veitset: http://dl.dropbox.com/u/25417913/_MG_9796.jpg

Vanha talla vs. uusi talla: http://dl.dropbox.com/u/25417913/_MG_9790.jpg

Toivottavasti tästä olisi hyötyä jatkossa myös muillekin jotka kamppailevat samanlaisen ongelman kanssa.
vvaltsu
13.06.2011 20:52:05
No huhhuh, ommuuten melkoset urat noissa vanhoissa. :D Ei ihme, jos ei vire pysynyt.
Viikset on parasta mitä mies voi itselleen antaa. - CountX
wilo
13.06.2011 23:03:39
mungiisi: Toivottavasti tästä olisi hyötyä jatkossa myös muillekin jotka kamppailevat samanlaisen ongelman kanssa.

Hyvä että otit kuvat ja raportoit tänne.
Kuvien perusteella näyttää siltä, että paaluruuvit olis aiheuttaneet suurimmat ongelmat. Baseplatessa en näe kovin merkittävää kulumaa, mutta voi olla etten osaa katsoa.
Grimmu
13.06.2011 23:06:20

Niin siinä käy kun ruuvaa paaluja löysäämättä kieliä :D
Maksujen seurannan vuoksi on tärkeää, että asiamiehen tilitykset kulkevat Matkahuollon kautta.
wilo
14.06.2011 08:58:22
Grimmu: Niin siinä käy kun ruuvaa paaluja löysäämättä kieliä :D

...tai jos ei halua löysätä kieliä, voi napata jouset takaa pois ja nostaa tallan paikaltaan säätämisen ajaksi. Mä tykkäsin tehdä noin silloin kun oli omia floikkakeppejä, oli jotenkin nopea ja näppärä tapa.
Jokkis
14.06.2011 23:53:00
Koska en viitsisi avata uutta ketjua, niin ajattelin että voisin kysyä täältä minua viisaammilta neuvoa tuon floikan kanssa.

Elikkä itsellänihän on täsmälleen samoja ongelmia tuon floikan kanssa, kuin ketjun aloittajalla. Floikka menee ylävireeseen tai alavireeseen kammetessa. Eikä tarvitse edes hirveästi voimaa käyttää. Floikka on alusta lähtien ollut tällainen. Uutena ostettu skeba siis. Malli LTD M-200FM, eli siinä on lisenssifloikka. Mutta onhan tuo nyt jopa lisenssille täysin sopimatonta, ettei se edes uutena pelannut kunnolla. Floikka tuntuu myös hirveän jäykältä, tarvitsee oikein kunnolla voimaa, että sen saa ns. ääriasentoon. Flutteritkaan eivät onnistu. Skeban saa kyllä vireeseen, jos viitsii vähän aikaa erittäin kevyesti vääntää kampea ylös -ja alaspäin. Eli tavallaan pientä vibratoa.

Elikkä mitä suosittelette? Saako tuota lisenssiä mitenkään toimimaan? Onko säädöissä kenties jotain pielessä? Pitäisikö ottaa floikka irti ja purkaa osiin? Käytän skebassa DR:n 10-52 kieliä ja jousia taisi olla jopa 4.
the-Antero
15.06.2011 06:29:55

Jokkis: DR:n 10-52 kieliä ja jousia taisi olla jopa 4.

Ihan hyvä määrä, itelläni on ihan sama määrä jousia samanpaksuisella kielisetillä. Onko floikka suorassa kanteen verrattuna? Oletko säädättänyt kitaran ostaessasi? Oletko säätänyt floikkaa itse?
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Jokkis
15.06.2011 12:15:03
the-Antero:Onko floikka suorassa kanteen verrattuna? Oletko säädättänyt kitaran ostaessasi? Oletko säätänyt floikkaa itse?

Suorassa on kanteen nähden. Liikkeessä tekivät vähän säätöä siihen, kun ostin sen. Itse olen floikkaa joutunut säätämään jonkun verran, kun tuon neljännen jousen laitoin. Eikös sen floikan pitäisi palata takaisin alkuperäiseen asentoon ja skeban alkuperäiseen vireeseen, kun kampea vääntää ja päästää irti? Mun pitää tuon floikan kanssa toimia siten, että vedän sen floikan itse oikeaan asentoon ja etin sitä oikeata virettä. Se on vähän vaivalloista.....

Yksi juttu vielä: kun soittaessani pickauskäteni hikoaa, niin käteni on hyvin monesti vähän floikan päällä ja siitä tulee likaa floikan päälle. Voisiko olla niin, että floikka tarvitsisi jonkun sortin puhdistusoperaation?
the-Antero
15.06.2011 13:50:11

Jokkis: Liikkeessä tekivät vähän säätöä siihen, kun ostin sen.

Onko takuuta jäljellä? Jos on niin vie liikkeeseen!

Itse olen floikkaa joutunut säätämään jonkun verran, kun tuon neljännen jousen laitoin.

Mitä olet siinä säätänyt? Ethän ole säätänyt floikan korkeutta niin että kielet olivat kireällä?

Ja onhan jousi kunnolla kiinni siinä isossa metallinpalasessa? Eli olethan saanut työnnettyä sen niin pitkälle kuin se menee? Jos et niin se voisi aiheuttaa tällaista ongelmaa...
Jokkis
15.06.2011 17:40:26
the-Antero: Onko takuuta jäljellä? Jos on niin vie liikkeeseen!

Heh, takuuta oli vaan puoli vuotta. Tää on kohta ollut mulla 2 vuotta.

Mitä olet siinä säätänyt? Ethän ole säätänyt floikan korkeutta niin että kielet olivat kireällä?

Useammankin kerran olen korkeutta säätänyt ja ekalla kerralla siten, että kielet oli kireällä mutta sen jälkeen kun löysin täältä mnetistä juttua tuosta korkeuden säätämisestä, niin sen jälkeen oon aina löysännyt kielet säädön ajaksi.

Ja onhan jousi kunnolla kiinni siinä isossa metallinpalasessa? Eli olethan saanut työnnettyä sen niin pitkälle kuin se menee? Jos et niin se voisi aiheuttaa tällaista ongelmaa...

Tarkistetaan asia nyt vaikka samantien kun kerran tätä aikaa on.
Jokkis
15.06.2011 19:21:46
Nyt viilasin noita knife edgejä ja ensituntuma on hyvä. Taisin saada nyt tallan toimimaan melko hyvin. Pysyy vireessä. :)
the-Antero
16.06.2011 21:28:06

Ässää :)

Nyt vaan kampeilemaan :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)