Kefiiri 14.06.2011 10:52:43 (muokattu 14.06.2011 11:09:51) | |
---|
PJS: Mut jos pitää ihan himatarkoituksiin ostaa vahvistin, niin miksei sit saman tien jotain nykyaikaista mallintavaa värmettä? Niissä on ihan riittävän hyvä saundi ja säätövaraa humpasta heviin... Näin minustakin. |
lonelyplayer 14.06.2011 11:12:43 | |
---|
PJS: Mut jos pitää ihan himatarkoituksiin ostaa vahvistin, niin miksei sit saman tien jotain nykyaikaista mallintavaa värmettä? Niissä on ihan riittävän hyvä saundi ja säätövaraa humpasta heviin... Kyllä... Marshallin uusi JMD:1 sarja, siitä löytyy helposti ko. soundit: preamp # 10 (JVM410H) komppaukseen preamp # 13 (Bluesbraker+Haze40) sooloiluun. Oma suosikkini on preamp # 9 joka on JMP-1 ja sillä onnistuu kasarihevi erinomaisesti. |
Entropia666 14.06.2011 11:28:26 | |
---|
Monet suosittelee täällä JCM 800, mutta pistäppä se marsun AFD 100 (Slashin nimikkovahvari). Toimii myös kotona VVR:n ansiosta, joka säätää pääteasteen virtaa ja toimii siten fiksummin kuin keinokuorma. |
Crossfire96: Appetite for Destructionissa on mielestäni erittäin toimivaa kemiaa Slashin soolokitaroinnin ja Izzyn komppailun välillä. Izzy tuo sellaisen muhkean, kannattelevan saundin johon on hyvä lähteä lisäilemään kaikkea. Ehkä vähän samanlaista juttua löytyy AC/DC:n Malcolm Youngin komppailuista. Näinpä. Eikös Izzy vedellyt mustanaama Bassmanilla? Korjata saa, itsellä on vain tuollainen hämärä kuva. Tästähän puhuttiin joku viikko sitten, Mesan MarkIII:sta ja Bassmania ehdotellaan eniten AFD:n vahvistimeksi, Illusionit on ilmeisesti soitettu Carvinin läpi. Tuskinpa Izzy sitä itsekkään enää muistaisi, millä soitti yhdet sessiot kasikytluvulla. |
PJS 14.06.2011 15:07:43 | |
---|
Wradlin: Tästähän puhuttiin joku viikko sitten, Mesan MarkIII:sta ja Bassmania ehdotellaan eniten AFD:n vahvistimeksi, Illusionit on ilmeisesti soitettu Carvinin läpi. Tuskinpa Izzy sitä itsekkään enää muistaisi, millä soitti yhdet sessiot kasikytluvulla. Muutenkin aika epäolennaista pohtia että millä kitara-pedaali-vahvistin kombinaatiolla on soitettu joku levy. Se levyn saundi on kuitenkin kulkenut sen vahvarin jälkeen vielä mikkien, etuasteiden, kompuroiden, EQ härveleiden, kaikujen ja ties minkä läpi.... Peace! |
Juhis80 14.06.2011 15:17:20 | |
---|
Entropia666: Monet suosittelee täällä JCM 800, mutta pistäppä se marsun AFD 100 (Slashin nimikkovahvari). Toimii myös kotona VVR:n ansiosta, joka säätää pääteasteen virtaa ja toimii siten fiksummin kuin keinokuorma. Joo sitä afd 100 mä oon katellu jo pitemmän aikaa, ja jossakin siinä esittelyssä sanottiin et siinä pystyy soittelee pienemmälläkin voluumilla. |
Wradlin 14.06.2011 15:23:39 | |
---|
PJS: Muutenkin aika epäolennaista pohtia että millä kitara-pedaali-vahvistin kombinaatiolla on soitettu joku levy. Se levyn saundi on kuitenkin kulkenut sen vahvarin jälkeen vielä mikkien, etuasteiden, kompuroiden, EQ härveleiden, kaikujen ja ties minkä läpi.... Näinhän se on. Ja sanoopa tuo Slash kirjassaankin ettei ole enää onnistunut saavuttamaan 100 % samaa soundia kuin Appetitella, sillä soundi riippuu "kaikesta. |
Entropia666 14.06.2011 20:56:13 | |
---|
Juhis80: Joo sitä afd 100 mä oon katellu jo pitemmän aikaa, ja jossakin siinä esittelyssä sanottiin et siinä pystyy soittelee pienemmälläkin voluumilla. No pystyyhän sillä, kun tehot saa vaikka jonnekkin 0,1 watin tienoille tarvittaessa... |
Joees 14.06.2011 21:03:20 | |
---|
Entropia666: No pystyyhän sillä, kun tehot saa vaikka jonnekkin 0,1 watin tienoille tarvittaessa... VVR vaikuttaa tsoundiin myös. Niissä kahdessa mölytoosassa ainakin jotka on mulle kokeiltavaksi eksyneet ja joissa oli moinen ominaisuus. Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. |
Jucciz 14.06.2011 21:10:58 | |
---|
Ei mikään tehonsäätötaktiikka tai keinokuorma pidä soundia ennallaan, koska monen soundin luonteeseen kuuluu olennaisena osana se, että kaiuttimet työskentelevät ja ilma oikeasti liikkuu. Kysymys onkin siitä, mikä ratkaisu syö soundia vähiten ja minkä suuruinen soundihävikki on vielä kenenkin mielestä hyväksyttävän rajoissa. Kannattaahan kokeilla sitäkin (jos mahdollisuus on), että vähentää osan tehoista vaikkapa toimivalla PPIMV -master volumella, osan VVR:llä ja osan vielä keinokuormalla - ehkäpä kolme pientä nipistystä sattuu vähemmän kuin yksi iso. ;) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
harryk 14.06.2011 21:30:37 | |
---|
Methis: VVR vaikuttaa tsoundiin myös. Niissä kahdessa mölytoosassa ainakin jotka on mulle kokeiltavaksi eksyneet ja joissa oli moinen ominaisuus. VVR toimii dynaamisena tehonsäätimenä, joka säätää virtalähteen kautta pääteputkien anodijännitteitä ja sitä kautta vahvistimen päätetehoa. Samalla tavalla kuin VVR, on luultavasti toteutettu mm. Marshallin dynaaminen tehonsäätö. VVR "tiukentaa" virtalähdettä, eli tekee siitä stabiilimman, mikä sopii yleensä parhaiten uudempaan metallimusaan. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi |
Joees 14.06.2011 21:35:41 | |
---|
Jucciz: Ei mikään tehonsäätötaktiikka tai keinokuorma pidä soundia ennallaan, koska monen soundin luonteeseen kuuluu olennaisena osana se, että kaiuttimet työskentelevät ja ilma oikeasti liikkuu. Kysymys onkin siitä, mikä ratkaisu syö soundia vähiten ja minkä suuruinen soundihävikki on vielä kenenkin mielestä hyväksyttävän rajoissa. Kannattaahan kokeilla sitäkin (jos mahdollisuus on), että vähentää osan tehoista vaikkapa toimivalla PPIMV -master volumella, osan VVR:llä ja osan vielä keinokuormalla - ehkäpä kolme pientä nipistystä sattuu vähemmän kuin yksi iso. ;) Muistaakseni joku muusinettiläinen on just jotain useemman hässäkän systeemiä kehunutkin. En muista kuka ja mitä kaikkea siinä oli. Mulla on vaan kokemuksia VVR:stä ja PPIMV:stä. Keinokuormia ei ole itsellä koskaan ollut ja kerran oon moisella pikaisesti räpeltänyt. Sen verran pikaisesti että en voi sitä kovinkaan kokemukseksi sanoa. :-) Itse kun myös kaipaan soundiin sitä tiettyä potkua joka tulee silloin kun kaiuttimet joutuu vähän enemmän töihin. Mut se tosiaan tuottaa sillon sitä ääntäkin jo vähän enemmän. Mulle kelpais semmonen keinokuorma jonka saa kytkettyä jalkakytkimellä pois. Säätäis soolosoundin kohdalleen ja sit keinokuormalla vähän himmailee rytmipuolelle. Tulis soolobuusti siinä samalla. Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. |
Joees 14.06.2011 21:39:32 | |
---|
harryk: VVR toimii dynaamisena tehonsäätimenä, joka säätää virtalähteen kautta pääteputkien anodijännitteitä ja sitä kautta vahvistimen päätetehoa. Samalla tavalla kuin VVR, on luultavasti toteutettu mm. Marshallin dynaaminen tehonsäätö. VVR "tiukentaa" virtalähdettä, eli tekee siitä stabiilimman, mikä sopii yleensä parhaiten uudempaan metallimusaan. Oliko siinä Bassman juniorissa PPIMV vai muistanko ihan väärin? Siinä kuitenkin tykkäsin käyttää sitä mahdollisimman vähän. Tiettyyn pisteeseen asti se oli oikein jees lisä kyllä. Muistaakseni. Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. |
harryk 14.06.2011 22:00:50 | |
---|
Methis: Oliko siinä Bassman juniorissa PPIMV vai muistanko ihan väärin? Siinä kuitenkin tykkäsin käyttää sitä mahdollisimman vähän. Tiettyyn pisteeseen asti se oli oikein jees lisä kyllä. Muistaakseni. Bassman Jr. on muuttunut aika tavalla siitä kun se oli sinun testattavanasi, mutta siinä oli myös silloinkin PPIMV, eli vaiheenkääntäjän jälkeinen master volume. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi |
zzy 14.06.2011 22:15:01 (muokattu 14.06.2011 22:15:31) | |
---|
Methis: Mulle kelpais semmonen keinokuorma jonka saa kytkettyä jalkakytkimellä pois. Säätäis soolosoundin kohdalleen ja sit keinokuormalla vähän himmailee rytmipuolelle. Tulis soolobuusti siinä samalla. https://taweber.powweb.com/weber/mass.htm Tohon saat footswitchin bypass-toiminnolla She's about all I can handle, it's too much for my brain. |
Jucciz 14.06.2011 22:24:12 | |
---|
Tää on kans hyvä huomioida: "If you are simply going to dial an amp up to where it starts to breakup in the clean channel and then knock it down a few dB so the club owner and the sound man are happy, then using a 50 watt attenuator for a 50 watt amp will be ok." Eli jos meinaat luukuttaa 50-wattista nuppia täysillä ja jarrutella sitä, kannattaa ottaa tehonkestoltaan 100 watin keinokuorma. Jos vahvistinta ei ole tarkoitus luukuttaa täysillä ja pienemmät vaimennukset riittää, 50 watin keinokuorma on ok. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
jipeeällä 14.06.2011 23:00:34 (muokattu 14.06.2011 23:14:40) | |
---|
Ehdotan: Ota Lespa, se harmaakuosinen 2555 (vai mikä se oli?) nuppi, käytä pääteputkien säröä mahdollisimman paljon, etuasteen säröä korkeintaan 50-80% sekä laita eteen Ruetz-modattu Proco-Rat eteen ja menoksi. Kun tätä jaksaa hieman säätää (mikit ratkaisevat paljon), niin matalampi etuasteen särö tavallaan ylittyy ja maustuu Ruetzin omalla, mutta saundista tulee (tietysti) Marshallmainen, mutta on laulavampi, tiukempi ja sustainikkaampi. Komppisaundi on ilman RAT:ia Slashmaisen helppoa, mutta yhdellä polkaisulla iskee päälle ulina. |
Eikan Pumppu 16.06.2011 23:16:49 | |
---|
Orange Thunderverb 50, Marshall 1936 kaappi, chorus, wah wah ja Gibson les Paul. Muuta et tarvitse. Orangessa Marshalliin varrattuna pari etua: Vakiona oleva vaimennin sekä hyvin soiva puhdas puoli. |
Wespa 17.06.2011 08:46:16 | |
---|
Eikan Pumppu: Orangessa Marshalliin varrattuna pari etua: Vakiona oleva vaimennin sekä hyvin soiva puhdas puoli. No eipä siinä Jubileenkaan kliinissä suoranaisesti valittamista ole.. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
ras ta far i 17.06.2011 09:05:11 | |
---|
Wespa: No eipä siinä Jubileenkaan kliinissä suoranaisesti valittamista ole.. Kliinissä, onko se jotenkin puhdas se "rytmikanava", jos sitä molempien kanavien yhteistä gainia avaa hiukankaan yli puolenvälin. Ei ainakaan omassa jubileessani ollut. |