Aihe: Elixirit ja saundi
1
Hytne
01.04.2004 18:28:34
Olen kuullu niistä hyvää. Ovat tosin aika kalliita. Omia kokemuksia ei ole, muta meinasin juuri kyselä jotain samantyyppistä kun pitäisi uusia omatkin kielet.
Deere on kone, muut on leluja!
magic
01.04.2004 20:53:56

Yksi kuitenkin mietityttää: vaikuttaako tuo pinnoite saundiin, ja jos niin miten? Onko noilla joku tietty ominaissaundi?

Kyllä vaikuttaa, ja kyllä, ominaissoundi on !

Vähän pitempi selitys: hiukan "pehmeämpi" soundi heti aluksi, eli ei niin kirkas kuin monet muut kielet mutta ei kuitenkaan mitenkään tunkkainen, ja mikä parasta, soundi säilyy samana todella paljon pitempään kuin päällystämättömillä.
Hiukan alkoi ihmetyttää parin kuukauden soiton jälkeen kun kiellet alkoivat hilseillä mikin kohdalla mutta ei tunnu haittaavan, soundi ei ole muuttunut mitenkään.
Nyt on samat kielet ollut kiinni pitkälle toista vuotta eikä vielä näytä tumppuuntumisen merkkejä.
Pernax
01.04.2004 21:08:37

Itse olen ollut ihan tyytyväinen Elixirin kieliin, soundi pysyy hyvänä paljon pidempään kuin normaaleilla kielillä. Itse soundia luonnehtisin kokolailla neutraaliksi, ehkä ihan korkein kilinä ja helinä loistaa poissaolollaan, mutta se on yleensä juuri se soundin osa-alue joka uusista kielistä aivan ensimmäisenä katoaa. Kyllä sitä yläpäätäkin löytyy sitten ihan riittämiin, huoli pois ;). Lisäksi tuntuma kielissä on mukavan liukas, suorastaan täyteläisen samettinen :D ...

Mainittakoon sekin vielä tässä, että itse soitan pelkästään sormilla ja homma toimii, mutta plekumiehille en välttämättä Elixirejä suosittelisi, saattaapi pinnoite mennä hieman huonoksi suhteellisen lyhyessä ajassa. Kellään kokemuksia moisesta silppuamisesta?

Sen verran täytyy antaa pyyhkeitä Elixirille, tai pikemminkin Into Luthmanille - joka kyseisiä kieliä maahan tuo - että valikoima on kovin suppea. Esimerkiksi Extra Long Scale-settejä ei ole (heidän kauttaan) saatavilla ollenkaan, vaikka sellaisia jotkin aika yleisistä bassoista syövät (esim. Ibanez BTB-sarja). Onneksi rajat ovat auki, ja yhden maahantuojan piittaamattomuus/saamattomuus ei muodostu esteeksi (kovin ikävää kun maahantuoja ei lukuisista yrityksistä/pyynnöistä huolimatta pistä tikkua ristiin, edes vastaamalla tiedusteluihin). Tosin Elixirin Skandinavian edustustosta kävi delegaatio moikkamassa I-L:n poikia, ja lupasivat ottaa tämäkin asian puheeksi. Eli toivon mukaan asia saadaan pian korjattua. Mainittakoon nyt vielä tähän väliin, että Elixirin asiakaspalvelu on toiminut erittäin hienosti - harvinaista herkkua näinä aikoina.

Toinen asia joka hieman häiritsee Elixirin kielissä on niiden suhteettoman korkea hinta täällä Härmässä. Rapakon takaa saa samaan rahaan tuplamäärän kieliä, ja posti- ja muut kulut eivät nekään huimaa kunhan ei lähde yhtä settiä vain tilaamaan. Täytyisi varmaan koittaa organisoida jonkinlainen yhteistilaus taas johonkin väliin, löytyisikö kiinnostuneita?

Nythän on muuten melkein joka kielivalmistajalta tulossa jonkinlainen vastine Elixirin pinnoitukselle, saas nähdä minkä sorttista vieteriä tässä vielä lankunvarteensa tulee pyöriteltyä.
http://www.helionprog.com
Johannes_t
02.04.2004 00:27:09

Tiesittekö, että kyseisten kielten valmistaja on tekstiiliteollisuudesta tuttu Goretex...
Basismi
02.04.2004 09:57:04
Tiesittekö, että kyseisten kielten valmistaja on tekstiiliteollisuudesta tuttu Goretex...

Do'h!

(jätän kommentoimatta sen tarkemmin)
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Keny
02.04.2004 11:53:48
Mitenhän noi kestää släppäilyn/peukku jutut kun nauhojen kohdalta ne kielet saa aikamoista kyytiä.

Ajattelin kyll kokeilla ja sittepähän näkee et kuin käy mutta jos jollain kokemusta on niin...
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
absqua
02.04.2004 12:38:16
Mitenhän noi kestää släppäilyn/peukku jutut kun nauhojen kohdalta ne kielet saa aikamoista kyytiä.

Ajattelin kyll kokeilla ja sittepähän näkee et kuin käy mutta jos jollain kokemusta on niin...

Mulla on ollut jazzbassossa kohta vuoden Elixirit kiinni. Testimielellä hankin kun halvalla sain, ja on todettava että kelpo tavaraa ne ovat.
Satunnaista släppäilyä ja toistuvaa, ankaraa plektra-rankaisua Elixirit ovat kestäneet PALJON odotettua paremmin. Nyt alkaa kaulan yläpäästä vähitellen kielet hilseilemään, mutta sekin tuntuu olevan vain esteettinen haitta, soundi on pysynyt mainiona koko ajan.
Tosin ihan alkuun klangi oli liian kirkas ja oudosti epäluonnollinen, mutta pienen sisäänsoiton jälkeen tilanne muuttui paremmaksi. Kielten tatsi on pehmeähkö ainakin tuolla mun testaamalla 45-105 setillä.
Nyt odotan valikoimaan goretex-pintaista semi-tumppusoundista kielisettiä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Keny
02.04.2004 12:50:53
Mulla on ollut jazzbassossa kohta vuoden Elixirit kiinni. Testimielellä hankin kun halvalla sain, ja on todettava että kelpo tavaraa ne ovat.
Satunnaista släppäilyä ja toistuvaa, ankaraa plektra-rankaisua Elixirit ovat kestäneet PALJON odotettua paremmin. Nyt alkaa kaulan yläpäästä vähitellen kielet hilseilemään, mutta sekin tuntuu olevan vain esteettinen haitta, soundi on pysynyt mainiona koko ajan.
Tosin ihan alkuun klangi oli liian kirkas ja oudosti epäluonnollinen, mutta pienen sisäänsoiton jälkeen tilanne muuttui paremmaksi. Kielten tatsi on pehmeähkö ainakin tuolla mun testaamalla 45-105 setillä.
Nyt odotan valikoimaan goretex-pintaista semi-tumppusoundista kielisettiä.

Kiitos,auttoi paljon toi kuvaus ja ei muuta ku kauppaan kieliä hakemaan.
Oon jo vuoden verran noita kytänny sillä silmällä et mitenhän käy mut testataan.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)