Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: klarinetin soitto ja nojaavat sormet
1
maijjA_
14.01.2011 17:40:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikko hieman epäselvä, minulla on kuitenkin ongelmana oikeankädensormet jotka ns. nojaavat koneistoon. Miten tuosta pääsisi eroon, kun tuntuu siltä ettei niitä mitenkään saa taivutettua oikeaan asentoon. tekniikka on kuitenkin aika hyvä, melkein kaikenlaiset kappaleet onnistuvat. Mutta voiko silti nojaavista sormista olla haittaa? Olen yrittänyt jo siirtää peukalotukea ylös- ja alaspäin, turhaan. :)
 
music from me, music to you
poikasata
02.04.2011 13:32:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anna nojata jos paremmalta tuntuu eikä tekniikka kärsi. Väkisin ei kannata vääntää.
Maikka neljänkymmenen vuoden takaa oli eri mieltä.
 
BbAnni
09.06.2011 12:07:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maijjA_: Otsikko hieman epäselvä, minulla on kuitenkin ongelmana oikeankädensormet jotka ns. nojaavat koneistoon. Miten tuosta pääsisi eroon, kun tuntuu siltä ettei niitä mitenkään saa taivutettua oikeaan asentoon. tekniikka on kuitenkin aika hyvä, melkein kaikenlaiset kappaleet onnistuvat. Mutta voiko silti nojaavista sormista olla haittaa? Olen yrittänyt jo siirtää peukalotukea ylös- ja alaspäin, turhaan. :)
 
Pistetäänpä myöhässä(?) omaa mielipidettä aiheeseen. Ite kärsin pitkään lukkoon menevistä sormista, varsinkin oikeassa kädessä. Pikkurillin nivelet saattoivat siis tönkistyä kesken soiton niin etteivät enää alaläpille taipuneet. Vaatii aika paljon reeniä jotta sai houkuteltua sormien nivelet pyöreempään soittoasentoon.
 
Samanlainen pyöreys olis hyvä olla koko kämmenessä. Voisin kuvitella että esim. b2-c2 hyppy voi olla vaikea toteuttaa jos oikea käsi nojaa koneistoon. "Rento" soittoasento tuo nopeutta ja tarkkuutta sormiin. Asiaa voinee auttaa kaularemmi, vie painoa pois alakädeltä ja soitinta ei tarvitse tukea niin paljoa?
 
Mutta jokainen taaplaa tyylillään, jos ei ongelmia ilmene jatkossakaan ja/tai on tyytyväinen omaan tekniseen tasoonsa nii senkus soittaa niinkun tahtoo.
 
Sax-pappa
09.06.2011 13:04:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BbAnni:
 
Mutta jokainen taaplaa tyylillään, jos ei ongelmia ilmene jatkossakaan ja/tai on tyytyväinen omaan tekniseen tasoonsa nii senkus soittaa niinkun tahtoo.

 
Joskus olen katsellut kun Antti Sarpila ja Pentti Lasanen ovat yhdessä soittaneet klarinettia. Tyystin erilainen soittotyyli, mutta mukavasti soitto kulkee kummallakin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «