Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikkitieteen opiskelu
1
minävaan2
09.04.2010 17:27:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisin kysellyt, että mitä mieltä ootte musiikkitieteen opikelusta. Kannattaako? Löytyykö töitä ja millaista työtä tämän koulutuksen avulla voi saada?
Kaipailisin vinkkejä erityisesti alaa opikelevilta/opiskelleilta.
 
Olisin hyvin kiitollinen tiedoista:)
 
calf
10.04.2010 18:47:16 (muokattu 10.04.2010 18:50:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.jyu.fi/hum/laitokset/musiikki/oppiaineet/tiede
https://www.jyu.fi/hum/laitokset/musiikki/Alumnit/ura
 
Laita tännepäin pikaviestiä, jos haluat kysellä asioita. =)
 
There are no wrong notes
Sergei Fallinen
13.04.2010 11:24:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ite oon opiskellut sivuaineena nyt vähän aikaa helsingis. Vähän ankeat on opiskelutilat mut ihan mielenkiintosta muuten. Mutta et tästä meinais pitemmällekin opiskella, kyl se vaatis helvetisti mielenkiintoa teoreettiseen pohdiskeluun, semiotiikkaan ja kaikkeen ihan ihme häröilyyn. Nää perus teorian ja musahistorian kurssit ja säveltapailu, kuitenkin tukee ihan omaa musiikkiharrastustakin joten sikäli voi sanoa et tää on kannattanut jos en tätä välttämät ihan pääaineeks vaihdakaan niin kuin joskus suunnittelin
 
hernan-1
18.04.2010 22:55:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin tiedollisessa mielessä kannattaa opiskella musiikkitiedettä.
On monenlaista alaa ja tarkastelutapaa. Myös käytäntöä oppii nykyään.
Työmahdollisuudet usein myös lisääntyy, kun tieto ja taito karttuu.
Pienet yliopistot voi olla mukavampia ja henkilökohtaista oppimista enemmän tukevia kuin suuret.
 
NeliX4
18.04.2010 23:13:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minävaan2: Olisin kysellyt, että mitä mieltä ootte musiikkitieteen opikelusta. Kannattaako?
 
Kannattaa.
 
Löytyykö töitä ja millaista työtä tämän koulutuksen avulla voi saada?
Kaipailisin vinkkejä erityisesti alaa opikelevilta/opiskelleilta.

 
Ei ole mitään musiikkitieteen työpaikkoja (paitsi tutkijat), mutta maisterin paperi ja klassisen musiikin tietämys helpottaa saamaan jonkun alan työpaikan. Kannukset on ansaittava muuten.
 
MrShaft
21.04.2010 11:45:37 (muokattu 21.04.2010 11:49:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täysin subjektiivinen mielipiteeni:
 
a) ei KANNATA, jos siitä työllistymisestä puhutaan koska melkein millä tahansa muulla paperilla työllistyy paremmin kuin hum.kand. papereilla (tai sen johdannaisilla).
 
b) opiskele jos tunnet PALAVAA kiinnostusta. Jos haluat muusikoksi, soitella tai tunnet tarvetta vähässäkään määrin esiintyä, suosittelen ehdottomasti mieluummin musiikkioppilaitoksia.
 
c) EI, en ole opiskellut päivääkään aihetta, mutta olen seurannut vierestä sekä aineen opiskelijoita että heidän työllistymistään.
 
d) Jos haluat työllistyä yliopiston ulkopuolelle, niin mieluummin sitten markkinointi- tai Arts Management -opintoja, mieluiten molempia, tai toisaalta toimittajakoulutusta. Joka tapauksessa paljon työkokemusta.
 
MrS
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Tupuna
26.04.2010 08:32:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minävaan2: Olisin kysellyt, että mitä mieltä ootte musiikkitieteen opikelusta. Kannattaako? Löytyykö töitä ja millaista työtä tämän koulutuksen avulla voi saada?
Kaipailisin vinkkejä erityisesti alaa opikelevilta/opiskelleilta.
 
Olisin hyvin kiitollinen tiedoista:)

 
Itse valmistuin Jyväskylästä 2007, pääaine oli musiikkitiede. Minulla oli hyvät sivuaineet, esim. pitkänä yhteisöviestintä. Tiedottajan ja freelancer-toimittajan hommissa onkin mennyt valmistumisen jälkeen hyvin aika, ja nyt olen ollut yli vuoden UMOlla (UMO Jazz Orchestra) tiedottajana.
 
Mun työllistymiseen on vaikuttanut ainakin se, että mulla on itselläni luonnostaan jo iso kiinnostus ja hyvät tiedot musiikista. Ei niitä kirjoista opita, vaan täytyy olla iso mielenkiinto itse asiaan. Lisäksi mulla on back-uppina tuo tiedottajakoulutus, eli sivuaineilla on iso, iso merkitys työllistymisen kannalta. Voisin tehdä muillakin aloilla viestintähommia, musiikki on vain plussaa.
 
Liian moni tuntuu luulevan, että musiikkitiede tekee ihmisestä musiikin ammattilaisen. Ei tee. Opinnot vain tukevat tietynlaista osaamista, työpaikat ja suhteet ja työkokemus luodaan itse. Itse olen tehnyt paljon tapahtumatuotantohommia (omaehtoisia) opintojen ohella, ja nekin ovat kasvattaneet kokemusta ja opettaneet mm. tuotantopuolen realismia.
 
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Mesa/Boogie
02.05.2010 11:44:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Ei ole mitään musiikkitieteen työpaikkoja (paitsi tutkijat), mutta maisterin paperi ja klassisen musiikin tietämys helpottaa saamaan jonkun alan työpaikan. Kannukset on ansaittava muuten.
 
Pakko kysyä, että minkälaista alan työpaikkaa tässä tarkoitetaan?
 
NeliX4
03.05.2010 15:41:11 (muokattu 03.05.2010 15:42:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mesa/Boogie: Pakko kysyä, että minkälaista alan työpaikkaa tässä tarkoitetaan?
 
Tupuna lienee hyvä esimerkki. Ko. koulutus ei valmista ammattiin - toisin kuten sähköasentajan tai hammaslääkärin koulutus.
 
Joonas
29.05.2010 10:26:22 (muokattu 29.05.2010 10:28:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaminen nyt on vähän kaksipiippuista. Jos haluu isoille rahoille nopeasti valmistumisen jälkeen, niin sitten ei kannata. Jos haluaa tehdä duunia, jossa saa vapaasti olla luova ja kantaa samalla kuitenkin jonkinlaista vastuuta, niin sitten kannattaa.
 
Itse oon opiskellut pääaineena etnomusikologiaa (musiikkikulttuureiden tutkimusta) ja sivuaineena musiikkitiedettä ("taidemusiikin tutkimusta"), hallintotiedettä, vakuutustiedettä (-oikeutta), tiedotusopia ja sitten kävin nykäsemässä sellasen "yleisiä musiikintutkimksen opintoja"- nimisen setin Irlannissa, pääasiassa säveltämistä ja musiikkiohjelmointia.
 
Tällähetkellä väännän vielä gradua (en oo siis valmistunut... vieläkään...), mutta olen viimeiset kaksi vuotta ollut työllistyneenä mm. musiikinopettajan viransijaisena, lukion musiikin tuntiopettajana, keikkailevana muusikkona, Sibelius-Akatemialla erilaisissa projekteissa ja Maailman musiikin keskuksella / Kulttuuriosuuskunta Uululla koulutuspalveluiden suunnittelijana.
 
Jos tarkkaan ajatellaan, teen edelleen kaikkea yllämainittua, joskin oon vähettänyt yläasteella / lukiossa opettamista.
 
Käytännössä mun duunissa saa siis hoitaa tiedotusta, talousasioita, taittamista/graafista suunnittelua, opetussisältöjen suunnittelua, opettamista, soittamista, seminaarivieraista huolehtimista, ulkomaisten muusikoiden kiertueiden järjestämistä, suomalaisartistien ulkomaankiertueiden suunnittelua ja aika paljon kaikkea muutakin.
 
Duunihan sopii mulle kuin öö... mikään duuni nyt vois mulle sopia... liksa on surkeempi kuin sillon kun tein 160h kuukaudessa töitä trukkikuskina ja illat pizzanpaistajana, mutta nyt voinkin tehdä duunit omaan vapaaseen tahtiin, joten viime kesänä olinkin osittain ulkopuolisen rahoituksen turvin 2 kk Kiinassa ja 2 viikkoa Torontossa niin, että työskentelin etänä. Ja lisäksi saan tehdä duunia, joka sisällöltään sopii mun elmäntapaan ja -tyyliin täydellisesti.
 
Joonas.
 
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
MrShaft
29.05.2010 14:01:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joonas: -- musiikinopettajan viransijaisena, lukion musiikin tuntiopettajana --
 
Aika korkeasti koulutettu epäpäteväksi musiikinopettajaksi :) Ehkä kannattaisi pätevöityä enemmin jos toi puoli kiinnostaa.
 
MrS
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Juuho
30.05.2010 13:57:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen hakemassa Turkuun musiikkitiedettä opiskelemaan ja kyselisinkin nyt tuosta pääsykokeesta. Pääsykoe on kaksivaiheinen: Essee ja kuuntelu/analysointi. Minkähän tyyppisiä esseekysymyksiä pääsykokeissa on ennen mahtanut olla? Onko kysymyksiä vain yksi vai saako valita vaihtoehdoista?
 
Ja sitten tuo kuuntelu/analyysi. Mitähän siinä edellytetään? kuinka tarkkaan soitettavia näytteitä tulee osata analysoida?
 
Joonas
31.05.2010 01:43:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrShaft: Aika korkeasti koulutettu epäpäteväksi musiikinopettajaksi :) Ehkä kannattaisi pätevöityä enemmin jos toi puoli kiinnostaa.
 
MrS

 
No näinhän se on. En oo tosin vielä päättänyt, että tuleeko musta isona musiikinopettajaa vai ei :D Todennäköisesti ei, sillä mua kiinnostaa enemmän tutkimus / soittaminen / säveltäminen kuin poliisina toimimiminen...
 
J.
 
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
satsi
24.05.2011 14:05:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi. Olisiko kellään kertoa millaisia tehtäviä noissa pääsykokeissa on? Parin viikon päästä olisi Jyväskylän yliopistoon kokeet. Lähinnä kiinnostaisi että minkältasoisia vaikeuasteeltaan ovat teoriatehtävät.
 
Schnowotski
09.06.2011 01:27:09 (muokattu 09.06.2011 01:30:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

satsi: Moi. Olisiko kellään kertoa millaisia tehtäviä noissa pääsykokeissa on? Parin viikon päästä olisi Jyväskylän yliopistoon kokeet. Lähinnä kiinnostaisi että minkältasoisia vaikeuasteeltaan ovat teoriatehtävät.
 
Aika kauan on siitä kun olen käynyt, mutta jotain muistikuvia:
 
itse teoriatehtävät olivat sellaista kevyttä 3/3-tasoa. Muistaakseni Helsingissä oli silloin helpommat, eli kaikkein yksinkertaisimmat intervallinnimeämiset oli Jyväskylässä skipattu - tai olivat monimutkaisempia - joten tehtäviä oli vähemmän. Lähti ehkä jostain sointujen tunnistamisesta. Meni pahimmillaan johonkin maantieteellisiin sointuihin, muistan kun kokeen jälkeen jotkut voivottelivat niitä. Sai valita että halusiko astemerkeillä vai reaalisointumerkeillä tehdä. Olikohan omat tehtävät molemmille. Sitten jostain suht peruskamasta - selkeitä sointurakenteita, ei kauheasti polyfoniaa - piti muistaakseni jotain sävellajia tunnistella. Sovellustehtävänä piti tehdä kaksiääninen reduktio jostain annetusta satsista.
 
Sitten oli essee, johon ei ollut valmista kirjallisuutta vaan paikan päällä annettiin artikkeli, josta piti sitten jotain kirjoitella.
 
Lainausmerkit, nuo kirjotetun kielen "kondomit" - väärinymmärrysten "ehkäisyvälineet".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «