Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelma klassisen kitaran kielten vaihdossa
1
kotoilija
03.06.2011 20:45:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikon mukaisesti törmäsin ongelmaan kun vaihdoin kieliä klassiseen kitaraan. Sain vaihdettua E-, A-, D-, G- ja H-kielet. Sain korkean E-kielenkin kiinni, mutta kun aloin virittämään sitä, niin en saanut sitä E:hen asti. Kun kielen vire nousee D: se alkaa putoamaan vaikka edelleen vääntäisi virittimestä sitä korkeammalle. Lopulta kieli joko katkeaa tai irtoaa tallasta. Osaisiko joku kertoa ratkaisun?
 
mhs
04.06.2011 00:53:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita lenkki tai pari lisää sinne tallan päähän. Siis siten, että kieli "kiertää itsensä" pari-kolme kertaa. Tämä poistaa liukumisongelman.
 
Mulla ei oo koskaan punomaton kieli katkennut... jos näin käy ennen kuin kieli on oikeassa kireydessä, jossain on siinä määrin vikaa, että suosittelisin viemään asiantuntijan tarkastettavaksi.
 
Zeeboo
04.06.2011 06:48:00 (muokattu 04.06.2011 06:54:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikea uskoa, että katkeaisi. Luistaminen tuntuisi todennäköisemmältä. Itse olen kokeillut samaan vaivaan konsteina kielen sidontapään karhentamista hiomalla solmun alueelta (ennen sitomista), pienen "lukkopallon" sulattamista kielen sidontapään kärkeen ja tietysti lisäkierroksia itse solmuun. Solmun häntä kannattaa tietysti jättää tarpeeksi pitkäksi.
 
Linkin takana on kuva siitä miten itse solmin punomattomat kielet. Ei tämä varmaan sen paremmin pidä kuin sellainenkaan, jossa kieli kiepitetään itsensä ympärille, mutta itselläni ei isommin luistamisongelmia ole tämän kanssa ollut. Niin, ja onhan tämä solmu tietysti nätti ;)
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/87907.jpg
 
E:
Jos kieli tosiaan katkeaa tallan päästä, niin todennäköinen syyllinen on joku terävä särmä joko tallaluussa tai kielen läpiviennissä. Mutta vaikuttaisi kuitenkin enemmän solmun luistamiselta.
 
White men can't Monk
kiriminni
04.06.2011 09:05:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhs: Laita lenkki tai pari lisää sinne tallan päähän. Siis siten, että kieli "kiertää itsensä" pari-kolme kertaa. Tämä poistaa liukumisongelman.
Ei se tarvi,kuin kerran kiertää itsensä,kun oikein sitoo.
Guitar Playerissä oli kuvien kanssa sen mukaan olen sitonut eikä
ikinä luistanut tai kieli katkennut.
Päivän pari saa viritellä-nylonit venyy sen aikaa.
 
kotoilija
04.06.2011 23:21:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain kielen laitettua laittamalla tallaan pari kierrosta lisää. Kiitoksia avusta.
 
Old Guitar
11.06.2011 21:31:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tarkistaa myös onko e-kielen vahvuus oikea. Jos se on liian paksu, niin saattaa olla parempi, että vaihtaa sen ohuempaan. Tai on parempi.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «